اسباب بازی کودک چهار ساله

اسباب بازی کودک چهار ساله

بازی برای کودک مانند زندگی است. در حقیقت تصور دنیایی بدون بازی و اسباب بازی برای کودک غیرممکن است. مسلما اسباب بازی به رشد و تکوین شخصیت کودک کمک می کند.
برای کودکان هیچ چیز جای اسباب بازی را نمی گیرد. او نه تنها با اسباب بازی هایش بازی می کند، بلکه به آنها شخصیت می دهد، با او دوست می شود، با او درددل می کند و رازهایش را با او در میان می گذارد.

کودکان با بازی با اسباب بازی هایشان، تجربه کسب میکنند و آنها را وسعت و غنا می بخشند  و از زندگی واقعی تجسمی در خیال خود می سازند. شما میتوانید بهترین اوقات خود را با کودکتان بگذرانید و در کنار هم لذت ببرید.

معرفی بهترین بازی فکری برای کودکان 4 ساله، مناسب ترین بازی برای کودکان 4 ساله چیست؟

خصوصیات کودکان 4 ساله

شیطنت کودکان چهار ساله نسبت به سال های قبلی بیشتر است او در این سن به دایناسورها، اژدها و قهرمانان علاقه مند می شوند و اغلب در تخیلاتش خشونت هست. کودکان در این سن احساسات سفت و سختی دارند یعنی یا چیزی را خیلی دوست دارند یا از چیزی متنفرند. کودکان چهار ساله می‌توانند ادا دربیاورند، شعرهای خنده‌دار بخوانند و در کل با بازی خود را سرگرم‌ کنند.

کودکان 4 ساله خیلی دوست دارند که در جمع بزرگتر‌ها و گروه‌های مختلف سنی قرار بگیرند حتی اگر کم حرف  و خجالتی باشند.

 باید سعی کنید از این سنین به کودک مسئولیت هایی متناسب با سنش بدهید. وظایفی را به عهده ی کودک بگذارید که در توان او باشد، مثلا کودک را مسئول جمع آوری اسباب بازی ها و مرتب کردن اتاق خودش کنید.

در تعیین وظایف ، کودک  را مشارکت دهید  اگر فرزند شما در انتخاب وظایف مربوط به خود سهمی داشته باشد، بیشتر همکاری خواهد کرد. به این نکته نیز توجه داشته باشید که او مسئول جبران اشتباهات خود نیز می باشد. مثلاً اگر مایعی را روی زمین ریخت باید از او بخواهیم در تمیز کردن آن کمک کند.

کودک چهار ساله عاشق تحرک و فعالیت های فیزیکی است . وقتی کار تازه ای یاد می گیرد ، بی نهایت احساس غرور می کند و جلب توجه شما را می طلبد .در تمام طول روز فریادهای او را می شنویم که می گوید :”بابا من را ببین! مامان ! به من نگاه کن!”

در این سن به یادگیری حروف و اعداد علاقه مند هستند.
اکثر افراد با بزرگسالان مؤدبانه صحبت می کنند، اما گاه فراموش می کنند با کودک خود چنین باشند، اگر با کودک خود مودبانه صحبت کنید تاثیر بسزایی در تربیت او خواهد داشت  مثلا آنچه را از کودک خود می خواهید، با کلمه ی ” لطفاً ” بیان کنید .

12 بازی فکری برای کودکان 6 ساله که حتما باید بدانید!معرفی بازی برای کودکان 6 ساله

کودکان در این سن 4 سالگی بیشتر به بازی و فضاهای بیرون از خانه علاقه دارند و نیاز دارند در یک پارک بازی که فضای جنگلی و جا برای دویدن و سه ‌چرخه سوای داشته باشد بازی کنند . او در این سن با هم سن و سال هایش بازی گروهی انجام  می دهد و بازی های جدید را یاد می گیرد. او در این سن بی نهایت از تخیلاتش استفاده میکند و بازی های ساختنی انجام می دهد این بزی به او کمک میکند تا شکل، اندازه، تعداد، تعادل و شباهت ها و تفاوت ها را یاد بگیرند.

توانایی های کودک ۴ ساله تا ۵ ساله 

در چهار تا پنج سالگی کودک شما قادر است که :

  •  به راحتی روی یک خط باریک راه رفته و روی پنجه ی پاها جست و خیز کند.
  • کودک ۴ ساله شما روی مهارت های حرکتی درشت کاملا تسلط دارد :سریع می‌دوند، می‌پرند و می توانند مثل یک بزرگسال از پله بالا برود، روی یک مسیر مستقیم راه برود، روی یک پا لی لی کند وبدون خطر از درخت و نردبان بالا برود.
  •  او میتواند نقاشی قابل تشخیص بکشد مثلا شکل آدمک را با رسم سر، تنه ، پاها ، دست ها و در شکل های مختلف بکشد.

کودک در این سن با ثبات تر و قابل پیش بینی تر است.او می تواند تقسیم کار را درک کند،اسباب بازی هایش را خودش جمع کند و در کارهای خانه واقعا به شما کمک کند.از تشویق او و هم بازی شدن با کودک در این سن غافل نشوید.

این بازی‌ها را در خانه با کودکان سه ساله خود انجام دهید - ایرنا زندگی

نمونه هایی از بازی و اسباب بازی کودک چهار ساله :

    1. بازی داستان سرایی :یکی از بازی های ساده ی پیشنهادی برای این سن ، تصویری را به کودک نشان دهید و از او بخواهید در مورد آن تصویر داستانی بسازد و بیان کند . به کودک اجازه دهید هرچه به ذهنش می رسد و دوست دارد درمورد داستان بگوید  تا تخیل کودک رشد کند.
    2. بازی با کلمات:در این بازی شما باید به کودکتان حرفی را پیشنهاد دهید و هریک از شما باید در مدت زمان کوتاهی، کلمه‌ای را  بگویید که با این حرف شروع می‌شود.
      برای ایجاد هیجان بیشتر بهتر است قوانینی برای بازی بگذارید مثلا :کلمه تکراری ممنوع است. اولین کسی که از ایجاد کلمه جدید ناتوان ماند، بازنده است.
      توجه کنید که باید در این بازی، معانی کلماتی که کودکتان نمی‌داند را برایش توضیح دهید، به این صورت می توانید اطلاعات کودک را افزایش دهید.
    3. بازی های ساختنی و لگو :در این سن هنوز هم انواع جورچین و چوب‌چین‌ها با تکه‌های زیاد و مکعب‌های کوچک و بزرگ برای کودک جذاب و مفیدند و او می‌تواند با ترکیب مکعب‌ها شکل‌های جدید و زیبایی بسازد که گاهی واقعا حیرت‌انگیز هستند.
      انواع لگو ها گزینه دیگری است که فکر، دست‌ها و دید کودک را مشغول می‌کند و نتیجه‌ای شگفت‌انگیز به دنبال دارد، کودکان در این سنین گاهی با لگو چیزهایی می‌سازند که خلاقیت کودک را به همراه دارد.
    1. بازی فکری با مکعب ها :شما می توانید تعدادی مکعب در رنگ های مختلف در اختیار کودک قرار دهید، سپس با استفاده از مداد رنگی و روی کاغذ الگویی از روی هم گذاشتن مکعب های رنگی را بکشید و از کودک بخواهید الگویی که شما کشیده اید را با روی هم گذاشتن معکب هایش درست کند.
      این بازی برای بهبود مهارت کپی کردن کودک و همچنین تمرکز او مناسب است.
      یا اینکه در مقابل کودک مکعب های رنگی را با ترتیب مشخصی روی هم بچینید و پس از چند ثانیه آنها را به هم بریزید و از کودک بخواهید آنها را به همان ترتیب قبلی بچیند.به این ترتیب شما یک اسباب بازی مناسب کودک چهار ساله درست کرده اید.

نمونه عنوان مقاله - در حال ساخت - کودکان ۳ تا ۴ ساله در مهر من

نمونه هایی از بازی فکری و گروهی برای کودکان ۴ ساله :

در این سنین ارتباط کودک با دوستان و همسالانش روز به روز بیشتر می شود.بازی های گروهی برای تقویت سرعت عمل و چابکی کودکان و همچنین تقویت دقت و تمرکز کودکان و سرعت عمل آن ها بسیار مفید است و بسیار هم برای کودک هیجان انگیز است.
از جمله بازی های فکری مناسب این سن میتوان از بازی فکری تردست نام برد. این بازی به صورت تر دست 2 نفره و تر دست 4 نفره موجود می باشد. این بازی گروهی به این صورت است که  باید طبق الگوی مشخص شده به سرعت لیوانهای رنگی را با چکش مخصوص برداشت و برنده بازی کسی است که سرعت عمل بیشتری داشته باشد.
این بازی شور و هیجان زیادی را در کودک و حتی خود شما ایجاد می کند.
این بازی باعث افزایش تمرکز و دقت و تقویت هوش هیجانی در کودک خواهد شد .

والدین باید بدانند، تمایل کودکان به بازی و علاقه شدید آنها به داشتن انواع اسباب بازی نشانه سلامت عقل و کنجکاوی آنهاست.
یک اسباب بازی خوب باید باعث:
پرورش قوه خلاقیت و آفرینندگی کودک شود
پرورش قوه تخیل و تصور کودک شود.
ارتقای فرهنگی کودک شود.
باعث افزایش توانایی های کودک شود.

اسباب بازی هایی که شکل و اندازه ای خاص ندارند موجب رشد قدرت تفکر کودک می شوند و کودک می تواند به ذوق و سلیقه خود آنرا تغییر دهد. وسایلی مثل گل رس، چوب، خمیر، ظرف های کوچک و بزرگ آب، مکعب های یک اندازه،، تکه های پارچه، نخ های رنگی، مقوا، کاغذهای رنگی و…
خلق کردن در این سن برای کودک بسیار جذاب است ،او با درست کردن کاردستی می تواند چیز های زیادی خلق کند پس بهتر است وسایل مورد نیازش را در اختیارش قرار دهیم . انواع بازی ها مانند خمیر بازی، بازی با شن و ماسه  و … میتواند در این زمینه مناسب باشد.

۱۰ مدل بازی برای کودکان ۴ ساله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو در سایت

دسته بندی ها

درحال بارگذاری ...
سوالی دارید از ما بپرسید
×
علی (چت از طریق ایتا) Whatsapp chat
علی (چت از طریق واتساپ) Whatsapp chat
2 +
سوالات متداول