اسکوتر بهتر است یا دوچرخه

اسکوتر بهتر است یا دوچرخه

امروزه با زیاد شدن بازی های کامپیوتری و اندروید فعالیت بدنی کودکان بسیار کم شده است و والدین باید تلاش کنند تا با خرید اسباب بازی هایی که فعالیت فیزیکی دارند کودکان را به انجام فعالیت بدنی تشویق کنند.معمولا با خرید اسکوتر یا دوچرخه ی مناسب میتوانیم خاطرات خوبی برای کودکانمان به جای بگذاریم البته بهتر است در مورد هر دوی این وسایل اطلاعات کافی داشته باشیم تا بتوانیم تصمیم بگیریم خرید اسکوتر بهتر است یا دوچرخه؟

اسکوتر

توجه به جنس بدنه در موقع خرید اسکوتر از اهمیت ویژه ای برخوردار است . بهترین جنس برای اسکوتر آلمینیوم و کربن است چون جنس آهنی معمولا خیلی سنگین است و اسکوترسواری را برای کودک خسته‌کننده میکند. اسکوتر باید دارای ترمز و زنگ باشد و اگر نوع ترمز از نوع لنتی باشد امنیتش بیشتر است. رنگ اسکوتر نیز قابل توجه است ،برای اینکه کودک بتواند در محیط های تاریک هم اسکوتر سواری کند و دیده شود بهتر است از رنگ‌های روشن و بازتابنده استفاده شود.

برای اینکه کودک بتواند هنگام استفاده از اسکوتر تعادل خود را راحت تر حفظ کند خرید اسکوترهای چهارچرخ از اسکوترهای دوچرخ بهتر است.بهتر است قبل از خرید کاملا تحقیق کنید و اطلاعات کامل داشته باشید مثلا اینکه حتما باید بدانید اسکوتری که میخواهید خریداری کنید قابلیت تحمل وزن تا چند کیلوگرم را دارد، قابلیت تنظیم ارتفاع فرمان دارد یا خیر ، جنس چرخ ها و قطر چرخ ها را مورد توجه قرار دهید، چرا که اگر جنس چرخ‌ها ژله‌ای و قطرش هم زیاد باشد، هم دیرتر خراب می‌شود و هم به‌دلیل اینکه چرخ‌ها اصطکاک بیشتری با زمین دارند سواری با آنها مطمئن‌تر و آسان‌تر است. 

انواع اسکوتر ها از جمله اسکوتر فلزی چهار چرخ ، اسکوتر فلزی سه چرخ و انواع اسکوتر های برقی را می توانید از سایت اسباب بازی توی باران تهیه کنید .

اسکوتر یا دوچرخه

فواید اسکوتر سواری:

  • تجربه هیجان: اسکوترسواری جزو ورزش‌های هیجانی است. بچه‌ها معمولا از تجربه سرعت و حس وزش باد بر صورت‌شان لذت می برند.
  • کمک به برقراری تعادل: اسکوترسواری باعث آموزش حفظ تعادل موقع حرکت یا دویدن کودک میشود. اسکوتر میتواند تمرین خوبی برای یادگیری راحت تر دوچرخه سواری باشد.
  • افزایش اعتمادبه‌نفس:  با پیشرفت کودک در اسکوترسواری ، اعتماد به‌ نفس  او بیشتر میشود.
  • تقویت عضله‌سازی و استقامت جسمی: کودک‌ برای اسکوترسواری باید حرکاتش را هماهنگ کند و تعادل خود را حفظ کند که همین برای تقویت استقامت جسمی تمرین مفیدی است. اسکوترسواری درکل بازی پرتحرکی است و به تقویت عضله‌سازی هم کمک می‌کند.
  • تمرین رعایت نکات ایمنی: کودک برای امنیت در اسکوترسواری باید کلاه ایمنی و زانوبند استفاده کند. وقتی پیش از هر بار اسکوترسواری به کودک‌تان یادآوری کنید که اول ایمنی بعد بازی، کم‌کم یاد می‌گیرد که بعدها هم در انجام فعالیت‌هایی مثل دوچرخه‌سواری نسبت به رعایت نکات ایمنی بی‌توجه نباشد.
  • یادگیری مهارت‌های ارتباطی: اسکوترسواری گروهی در پارک فرصتی است تا کودک‌تان درزمینه مهارت‌های اجتماعی و بازی‌های تیمی هم رشد کند.

دقت داشته باشید که لوازم ایمنی موردنیاز برای اسکوترسواری را باید جداگانه خریداری کنید.

لوازم جانبی اسکوتر:

  • کلاه ایمنی: کلاه ایمنی حتما باید سایز سر کودک باشد. سایز اشتباه می‌تواند جلوی دید کودک‌تان را بگیرد. ضمن اینکه اگر کلاه ایمنی گشاد باشد، بندها به‌خوبی زیر چانه سفت نمی‌شوند و کلاه مدام لق خواهد زد. در این حالت کلاه ایمنی نمی‌تواند کارکرد مخافظتی درستی برای جلوگیری از ضربه به سر داشته باشد.
  • دستکش: دستکش به‌ اندازه کلاه ایمنی ضروری نیست.
  • زانوبند و آرنج‌بند: اینها هم به اندازه کلاه ایمنی ضروری نیستند. اما به‌هرحال از آسیب‌های ضربه به‌هنگام زمین‌خوردن می‌کاهند.

برای اینکه آسیب های احتمالی اسکوترسواری را کاهش دهید علاوه بر داشتن لوازم ایمنی لازم باید کودک‌ را طوری آموزش دهید که از سرعت‌گرفتن بیش‌ازحد بپرهیزد و متوجه شود که فقط می‌تواند در محوطه‌های مطمئن اسکوترسواری کند.

اسکوتر بهتر است یا دوچرخه

دو چرخه

در خرید دوچرخه حتما باید سن کودک را در نظر گرفت. دوچرخه کودکان زیر دو سال باید دارای نشیمن با لبه خم شده به داخل باشد، در ضمن برای امنیت بیشتر کمربند ایمنی داشته باشد تا خطر سقوط، فرزندتان را تهدید نکند. همچنین باید مجهز به سایه‌بان، دستگیره کنترل برای والدین و یک محفظه برای قرار دادن وسایل مورد نیاز کودک باشد. حتما توجه داشته باشید هرچه سن فرزندتان بالاتر می‌رود خریدن دوچرخه به یک کار تخصصی تبدیل می‌شود.

زمانی که می‌خواهید یک دوچرخه‌ برای کودکتان بخرید به سایز مناسب دقت داشته باشید بعد از انتخاب سایز،اندازه چرخ‌های دوچرخه در انتخاب دو چرخه ی مناسب بسیار مهم است. اندازه‌های مناسب برای کودکان 24، 20 و 16سانتی‌متر است. حالا آلیاژ و جنس بدنه و همچنین داشتن لوازمی چون آینه بغل، چراغ باتری‌دار، گلگیر و بازتابنده‌هایی که در جلو و عقب دوچرخه نصب می‌شوند اهمیت پیدا می‌کند. سعی کنید از خرید دوچرخه‌های سایز بزرگ به بهانه اینکه فرزندتان در حال رشد است و بعدها قرار است این دوچرخه برایش اندازه شود خودداری کنید. گاهی به علت بی دقتی در خرید آسیبی که دوچرخه‌های نامناسب به فرزندانتان وارد می‌کنند بیشتر از هزینه‌ای است که شما بابت خرید یک دوچرخه می‌پردازید. برای آموزش دوچرخه سواری به کودک میتوانید از بستن کمکی به چرخ‌ها به کودکتان این اطمینان را بدهید که با امنیت بیشتری رکاب بزند و ترسی از بازی نداشته باشد.

اسکوتر بهتر است یا دوچرخه

فواید دو چرخه سواری :

  • ساخت ماهیچه : دوچرخه سواری یک ورزش پا جدی است و به آرامی باعث ایجاد ماهیچه ها می شود.دوچرخه یک وسیله ی فعالیتی سخت به شمار می رود که این نوع فعالیت می تواند موجب تقویت اندام ها و عضلات کودک گردد.
  • کاهش استرس : دوچرخه سواری شما را وادار می کند که تنفس خود را تنظیم کنید، نفس عمیق بکشید و بیشتر بر روی کار با دوچرخه به  جای بخش های دیگر زندگی تمرکز کنید.
  • تقویت هماهنگی دو جانبه :با زدن پدال در کودک رویه هماهنگی دو جانبه تقویت شده و کودک می تواند جنبش متقابل و متناوب را فرا بگیرد.
  • جلوگیری از چاقی : دوچرخه می تواند با چاقی کودکان مبارزه نماید و با تمرکز بر روی ورزش بی نظیر دوچرخه سواری می توانید تناسب اندام کودکان را حفظ نمایید.
  • بهبود تعادل در کودکان نوپا و خردسال 
  • افزایش نگرش مثبت ذهنی در کودکان
  • تخلیه انرژی اضافی کودکان
  • رفتن به هر مکانی که دوست دارید بدون آلودگی و صرف هزینه
  • افزایش مهارت های اجتماعی 

اسکوتر بهتر است یا دو چرخه

وسایل ایمنی دوچرخه سواری:

در دو چرخه سواری نیز مانند اسکوتر سواری باید تمام نکات ایمنی را رعایت کنید تا امنیت کودکتان را تضمین کنید.

  • کلاه ایمنی : بهتر است همان اول به کودک خود یاد دهید که قبل از سوار شدن دوچرخه کلاه ایمنی خود را بر سرش بگذارد. بگذارید کودک خودش کلاهش را انتخاب کند این کار نه تنها باعث ایمن تر شدن او می شود بلکه باعث بالاتر رفتن اعتماد به نفس او می شود.
  • کفش مناسب برای دوچرخه سواری بسیار اهمیت دارد.
  • یکی از نکات مهم دیگر اندازه مناسب دوچرخه است. زمانی که کودک با هر دو پا بر روی زمین روی دوچرخه می‌ایستید فاصله مجاز کودک از میله‌ی بالای آن باید بین ۲.۵ تا ۷.۶ سانتی‌متر باشد.

با توجه به این مقاله و خصوصیات هر کدام از این وسایل ،برای پاسخ به ای سوال که اسکوتر بهتر است یا دوچرخه ؟ باید به علاقه مندی کودک و توانایی او در حفظ تعادل و امنیت او دقت کنیم و با توجه به کارایی هر کدام برای انتخاب و خرید تصمیم بگیریم.

اسکوتر یا دوچرخه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو در سایت

دسته بندی ها

درحال بارگذاری ...
سوالی دارید از ما بپرسید
×
علی (چت از طریق ایتا) Whatsapp chat
علی (چت از طریق واتساپ) Whatsapp chat
2 +
سوالات متداول