بازی با کودک 3 ساله

بازی با کودک 3 ساله

کودک در 3 سالگی مهارت های ارتباطی خود را افزایش می دهد و مهارت های زبانیش بیش از پیش تقویت می شود.او در این سن قادر است دستورات دو تا سه مرحله ای را انجام دهد. او قادر خواهد بود چند جمله با هم بسازد و به درستی از ضمایر استفاده کند و یا کلمات را جمع ببندد. و در کل می تواند واضح و کامل حرف بزند.

در این سن کودک از نظر مهارت های حرکتی پیشرفته زیادی داشته و به راحتی از پله ها بالا می رود و روی هر پله یک پا می گذارد، میدود،می پرد ،سه چرخه سواری می کند.

کودک در این سن می تواند بازی های فکری ساده را به راحتی یاد بگیرد و بازی کند ،پازل های کوچک را به تنهایی درست می کند ، داستان پردازی می کند ،رنگ ها را به خوبی یاد می گیرد،لگو های با قطعات بزرگ را حل می کند.

کمک برای رشد و یادگیری کودک 3 ساله

شما می توانید کارهای زیادی برای رشد و یادگیری کودک خود انجام دهید :

  1. برای کودک خود وقت بگذارید و با او و عروسک هایش خاله بازی کنید.
  2. در محیط بیرون از خانه در مورد چیز هایی که می بینید برای کودک توضیح دهید و از او بخواهید در مورد هر چه می بیند برایتان حرف بزند .
  3. برای خواب کودک ساعت مشخصی نعیین کنید و  به او آموزش دهید طبق ساعت مشخص شده عمل کند .
  4. شرایط بازی را برای کودک فراهم کنید مثلا او را به پارک و یا خانه ی بازی ببرید تا بتواند با همسالانش بازی کند .
  5. برای کودک کتاب بخوانید و در مورد نتیجه ی داستان با او حرف بزنید و از او سوال بپرسید .
  6. شعر های آهنگین و ساده را با او تکرار کنید تا به مرور حفظ شود.
  7. فعالیت هایی مثل نقاشی،کاردستی،رنگ آمیزی با مداد شمعی یا ماژیک را با او انجام دهید .
  8. از کودک بخواهید با شما حرف بزند و در مورد بازی هایی که با دوستانش انجام داده است برای شما تعریف کند .

بازی با کودک 3 ساله

انواع بازی با کودک 3 ساله

حل کردن پازل

حل کردن پازل به کشف مهارت های مختلف و خلاقیت او کمک میکند،پازل ها یادگیری کودک را تقویت می کند و مهمترین ابزار آموزشی در آموزش و پرورش و مراحل قبل از دبستان است و انواع مختلف آن از جنس تخته،پلاستیک،ابر،فوم،مقوا و … در بازار موجود می باشد .

برای شروع میتوانید از نمونه های ساده تر با تکه های کمتر و درشت تر استفاده کنید و کم کم با پیشرفت کودک می توانید از نمونه های سخت تر و با تعداد تکه های بیشتر استفاده کنید و به بازی و یادگیری کودک خود بپردازید.

بازی با کودک 3 ساله

بازی با لگو های خانه سازی

بلوک های خانه سازی از قطعات کوچک و بزرگی در تنوع رنگی بالا برای ساخت مدل های مختلف می باشد که باعث افزایش خلاقیت کودک می شود .همچنین اگر این بازی ها به صورت گروهی و دسته جمعی انجام شود موجب تقویت مهارت های اجتماعی و ایجاد حس اعتماد به دیگران نیز می شود.

چون در این بازی کودک می تواند با قطعات لگو اشکال مختلف و جدید بسیاری بسازد ،برایش جذابیت بالایی دارد و جنبه ی تکراری و خسته کننده پیدا نمی کند.به همین دلیل این نوع بازی ها در بین کودکان از محبوبیت خاصی برخوردار است و تقریبا همه ی کودکان نسبت به این نوع بازی ها واکنش مثبت نشان می دهند .

بازی با کودک 3 ساله

بازی های هزار تو یا ماز

بازی های هزار تو شامل یک سری پیچیدگی های نامعلوم می باشد که مسیر های مختلف برای رسیدن به یک هدف را نشان می دهد و کار کودک انتخاب مسیر درست در بین مسیرهای مختلف و پیچ در پیچ است.
انتخاب درست ترین مسیر از مسیر های دیگر می تواند در تصمیم گیری های مختلف زندگی آینده ی کودک بسیار تاثیر گذار باشد. و قدرت تصمیم گیری را در او تقویت کند .

این بازی ها در دسته ی بازی های مداد کاغذی قرار میگیرند و باعث افزایش مهارت هایی از جمله : افزایش توجه و تمرکز،تقویت مهارت های حل مسئله، بهبود هوش ریاضی و منطقی ،افزایش هوش فضایی و تجسمی،تقویت حس اعتماد به نفس و … می شود.

بازی با کودک 3 ساله

انواع بازی های ساختنی

بازی های ساختنی برای تقویت مهارت های حل مسئله، ایجاد خلاقیت، استفاده از ابزار هایی نظیر چکش ،آچار، پیچ گوشتی، تقویت ماهیچه های دست و انگشتان، تقویت هوش منطقی و ریاضی، بهبود هوش تجسمی و فضایی و … بسیار مفید است .

از انواع بازی های ساختنی میتوان به کامیون ساختنی ،لیفتراک ساختنی ،موتور آچاری،لودر ساختنی،هواپیما آچاری و … اشاره کرد.

ساخت کاردستی

ساخت کاردستی کودک را تشویق میکند تا کاری با هدف مشخص انجام دهد و بعد از تکمیل کاردستی آنرا در معرض نمایش دیگران قرار دهید تا باعث افزایش اعتماد به نفس او شوید. کشیدن خطوط روی کاغذ و دو بری کردن آن توسط قیچی دقت کودک را بالا می برد و از این کار بی نهایت لذت می برد .
همچنین تفکر در مورد ساخت کاردستی و متنوع بودن انواع کاردستی ها می تواند خلاقیت کودک شما را تقویت کند تا با هر وسیله ی دور ریختنی چیزی ناب و شگفت انگیز پدید آورد.

بازی با کودک 3 ساله

آب بازی

آب بازی برای کودکان علاوه بر لذت و هیجان زیاد و آرامشی که به همراه دارد از نظر آموزشی هم می تواند مفید و با اهمیت باشد .
از طریق بازی با آب می توان به کودک یاد داد چه وسایلی در آب فرو می رود و چه چیز هایی روی آب شناور می ماند،آب بازی می تواند کنجکاوی کودک را برانگیزد و سوالات زیادی در ذهن کودک ایجاد کند ،همچنین از نظر عاطفی نیز کودک را ارضاء می کند و به او آرامشی فوق العاده می بخشد.

بازی با کودک 3 ساله

بازی های نمایشی

کودکان عاشق بازی های نمایشی هستند و این نوع بازی ها باعث افزایش مهارت های احتماعی کودک می شود، بازی های نمایشی شامل دو قسمت بازی های فانتزی و بازی های اجتماعی است.
بازی فانتزی بازی است که کودک مدام نقش خود را در بازی عوض می کند و مدادم خود را جای شخصیت های مورد علاقه اش قرار می دهد .
بازی اجتماعی به بازی گفته می شود که کودک در یک نقش باقی می ماند و کاملا در نقش خود فرو می رود و آن نقش را به نحو احسنت بازی می کند.

بازی های مستقل یا آزاد

در بازی های مستقل کودک آزادی عمل کامل در انتخاب بازی را دارد و بازی را به هر روشی که بخواهند و با هر وسیله ای که دوست داشته باشند پیش می برند و حتی موضوع بازی را نیز خودشان انتخاب می کنند.

کودک در این بازی ها به راحتی احساسات خود را بیان می کند و خلاقیت های خود را به نمایش می گذارد.برای کودکان خوب است که گاهی اوقات به تنهایی بازی کنند و قدرت تخیل خود را به کار گیرند و از کودکی می آموزند که مستقل باشند و این امر در بزرگسالی بسیار مفید است.

بازی با کودک 3 ساله

حرف آخر

بازی برای کودکان علاوه بر لذت داشتن و خوش گذرانی توانایی های کودک را نیز افزایش می دهد و باعث کسب مهارت های زیادی در کودک می شود.شما می توانید با بازی های مفید قدرت حل مسئله ،خلاقیت ، اعتماد به نفس و … را در کودک تقویت کنید .
کودکان 3 ساله با شور و هیجان زیادی بازی می کنند و مهارت های بدنی خود را رشد و توسعه می دهند.شما می توانید با استفاده از بازی های خلاقانه و اسباب بازی های آموزشی مفید به راحتی مفاهیم آموزشی را به کودک خود یاد دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو در سایت

دسته بندی ها

درحال بارگذاری ...
سوالی دارید از ما بپرسید
×
علی (چت از طریق ایتا) Whatsapp chat
علی (چت از طریق واتساپ) Whatsapp chat
2 +
سوالات متداول