بازی خلاقانه برای کودک سه ساله

بازی خلاقانه برای کودک سه ساله

کودک در سه ساله تخیل و مهارت های زبانیش به شدت تقویت می شود. با کلمات جدید آشنا می شوند، داستان سرایی و بازی می کنند و یاد می گیرند که با دیگران ارتباط برقرار کنند. در کنار این لذت ها، سعی می کنند درست را نیز از غلط تشخیص دهند و احساساتشان را کنترل کنند.
در این سن میتوانید با کودک بازی هایی انجام دهید که باعث رشد و تقویت خلاقیت کودک شود.که در اینجا به انواع بازی خلاقانه برای کودک سه ساله اشاره میکنیم:

انواع بازی خلاقانه با کودکان 3 ساله

با توجه به اینکه هر سن و سالی اقتضایی دارد بنابراین مـا باید مطابق با رشد، درک و خصوصیت های کودک با او رفتار کنیم.

سرگرم کردن کودکان با تلویزیون یا تبلت یا بازی‌های کامپیوتری باعث ایجاد مشکلات رفتاری و اختلالات یادگیری در کودک می شود از جمله :مشکلات یادگیری، کمبود اعتماد بـه نفس، کمبود تمرکز، انزواطلبی، بیش‌فعالی، افسردگی و …

امروزه والدین می دانند کـه باید درسال‌های اولیه زندگی فرزندشان برای او بـه قدر کافی وقت بگذارند تا زمانی که کودک بـه سنین مدرسه یا بیشتر رسید، کمتر دچار مشکل شود. بهترین روش گذراندن وقت با فرزند و تربیت او بازی کردن با اوست و چـه بهتر کـه والدین عزیز بازی های مناسب سن کودک را بدانند.

کودک در سن 3 سالگی آمادگی جسمانی بیشتری دارد و درک بهتری از دنیای اطراف پیدا کرده است به همین دلیل بازی کردن با کودک 3 ساله، نسبت بـه کودکان کوچک تر لذت‌بخش‌تر و آسان‌تر اسـت.

بازی خلاقانه برای کودک سه ساله

قصه‌ گویی

قصه گویی برای تقویت کلامی کودک بسیار حائز اهمیت است چون در این سن کودک بسیار مشتاق حرف زدن است و قصه‌گویی بهترین راه توسعه دایره واژگان کودک اسـت.می توانید از قصه های واقعی برای کودک استفاده کنید و همراه با تعریف قصه برایش نقاشی بکشید تا کودک بتواند به راحتی قصه را تجسم کند و برای شنیدن ادامه ی قصه مشتاق باشد.برای قصه گفتن میتوانید از کتاب های قصه هم استفاده کنید .

آب بازی

همه ی کودکان آب بازی را دوست دارند و مسلما کودک شما هم تجربه ی آب بازی را دارد ،شما میتوانید با کمی خلاقیت در حین آب بازی چیزهای زیادی به کودکتان یاد دهید. بـه وسایل آب بازی‌اش اسفنج، ابر، پنبه، نی، سرنگ بی‌سر، قطره‌چکان، اسپری آب‌پاش یا تفنگ آبی اضافه کنید. تا کودک با هر کدوم ار آنها تجربه ای به دست آورد مثلا زمانی که تعدادی وسیله مختلف را درون آب بیندازد متوجه می شود بعضی از آنها در آب فرو می روند و بعضی دیگر روی آب باقی می مانند.
یا اینکه برای جذاب تر شدن بازی کودک از یخ  استفاده کنید به طوریکه برای کودک یخ با اشکال و رنگ‌ های مختلف تهیه کنید «از رنگ خوراکی استفاده کنید»، تا آب شدنش را درون آب تماشا کند.

بازی خلاقانه برای کودک سه ساله

بازی با سایه

یکی دیگر از انواع بازی‌ خلاقانه برای کودک سه ساله سایه بازی اسـت. کودک در این سن درک درستی از روشنایی و نور دارد. حتماً تا قبل از این با سایه‌اش هم آشنا شده اسـت.

شما یتوانید در یک اتاق تاریک و یک چراغ قوه روی دیوار با او سایه بازی کنید و با حرکات دست بر روی دیوار سایه های مختلفی درست کنید و از او هم بخواهید تا با دستش سایه های مختلف را طراحی کند. سایه بازی به تقویت دقت و تمرکز کودک کمک می‌کند. کودک باید تمام دقت و توجه خود را بکار ببرد تا بتواند سایه ای جذاب بسازد.

بازی خلاقانه برای کودک سه ساله

پرتاب شی

پرتاب کردن اشیا را به صورت هدفمند انجام دهید ، این بازی در بین کودکان بسیار محبوب و دوست داشتنی است . برای اینکار یک ظرف یا سطل را در فاصله‌ای چالش برانگیز برای کودکتان قرار دهید.سپس تعدادی توپ یا وسیله ایمن در اختیارش قرار دهید و از او بخواهید آن رابه درون ظرف بیندازد و با هر پرتاب موفق تشویقش کنید. همچنین میتوانید برای آموزش رنگ ها به کودک از تعدادی توپ رنگارنگ استفاده کنید و یا اینکه مشخص کنید که کودک هر توپ را در ظرف همرنگ خودش بیاندازد. مثلا توپ‌های قرمز را درون ظرف قرمز و توپ‌های سبز را درون ظرف سبز بیندازد.

بازی خلاقانه برای کودک سه ساله

طبقه‌ بندی

کودکان در 3 سالگی میتوانند طبقه بندی ها پیچیده را به آسانی یاد بگیرند، برای همین باید اسباب‌بازی‌ها و اشیا متنوع‌تری در اختیارشان قرار دهید. چیز‌هایی مثل انواع میوه‌ها، انواع حبوبات، انواع خشکبار، برگ‌های مختلف، سنگ‌های مختلف و هر چیزی کـه از نظرتان ایمن اسـت می تواند جالب باشد.مثلا برگ ها و سنگ ها را بر اساس شکل هایشان طبقه بندی کند و برای خود یک مجموعه ی زیبا درست کند.

بازی خلاقانه برای کودک سه ساله

بازی های نمایشی

معمولا کودکان اتفاقاتی که روزانه برایشان می افتد دوست دارند به صورت نمایشی آنرا بازی کنند مثلا کودکی که به تازگی به پزشک مراجعه کرده است، ممکن است بخواهد نقش دکتر را بازی کند و سعی کند که آنگونه که پزشک او را معاینه کرده است عروسک بیمارش را معاینه کند. این بازی های نمایشی می تواند به یاری والدین بیاید و کمک کند با بازی کردن ذهن کودک را آماده کرد برای حضور کودک در مکان هایی که ممکن است چندان لذت بخش نباشند مثل دندانپزشکی، بیمارستان یا حتی قبل از اولین روز مهد کودک

بازی های سمبلیک

در این بازی ها کودک با تخیلات خود یک شی را جای شی دیگری قرار می دهد، مثلا یک پتوی آبی می تواند قایقی روی دریاچه باشد یا یک تکه چوب جای چوب ماهیگیری را بگیرد. در بازی با کودک سه ساله خلاقیت و نوآوری حرف اول را می زند. شما می توانید با کمی خلاقیت با ابزارهای ساده ساعت ها کودک خود را سرگرم کنید.

 

اسباب‌ بازی‌ های مناسب 3 سالگی

رنگ انگشتی

بازی با رنگ ها و مالیدن آن بـه سر، صورت، لباس، در و دیوار و …  همیشه لذت بخش اسـت، اما ایمن بودن رنگ ها بسیار مهم است .
امروزه رنگ انگشتی‌های استانداردی در بازار هستند کـه برای پوست کودک ضرر ندارند. اما باید دقت کنید که نباید با چشم کودک تماس پیدا کنند. معمولا روی بسته بندی آنها محدودیت سنی بازی با رنگ انگشتی برای زیر ۳ سال ذکر شده اسـت؛ پس برای بعد از سه سالگی رنگ انگشتی انتخاب خوبی برای کودک است.

بازی خلاقانه برای کودک سه ساله

قیچی

ماهیچه دست کودکتان دیگر باید بقدری توانا شده است کـه بتواند یک قیچی کوچک با تیغه های پلاستیکی را کنترل کند. این قیچی ها برای دست کودک ایمن هستند و شما میتوانید به کودک کمک کنید تا با چند نکه کاغذ رنگی و تعدادی نی کاردستی های زیبایی خلق کند و آن ها را به دیوار اتاقش بزنید تا اعتماد به نفس کودک نیز افزایش دهید.

پازل

در این سن کودکان به انواع پازل علاقه نشان می دهند ، شما میتوانید پازل هایی با قطعات کم برای او فراهم کنید و حس کنجکاوی او را بر انگیزید.پازل‌های چوبی، فومی، پارچه‌ای و آهنربایی بسیاری در بازار موجود هستند کـه برای کودکان بسیار دوست داشتنی و جذاب هستند. با هر بار کامل کردن پازل اعتماد به نفس کودک افزایش پیدا  میکند و با دیدن تشویق های شما کودک مشتاق می شود تا پازل های دیگر،با قطعات بیشتر را نیز تجربه کند.

بازی خلاقانه برای کودک سه ساله

اسباب‌ بازی‌ های ساختنی

اسباب بازی های ساختنی مثل انواع بلوک های خانه سازی ، بلوک چین ، بلوک کلبه بازی و … خلاقیت کودک را تحریک می کند و باعث تقویت قوه تخیلش می شود.

اسباب‌ بازی‌ های واقعی

منظور از این نوع اسباب بازی ها ،اسباب بازی هاییست که مانند نمونه ی واقعی خود ساخته شده اند .
کودکان دراین سن بـه بازی‌های نمایشی و نمادین می پردازند، دوست دارند تجهیزاتش را هم داشته باشند. مثلاً یک مکانیک کوچولو بـه یک آچار پلاستیکی نیاز دارد یا یک مادر کوچک یک جاروبرقی کوچک میـــخواهد.

بازی خلاقانه برای کودک سه ساله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو در سایت

دسته بندی ها

درحال بارگذاری ...
سوالی دارید از ما بپرسید
×
علی (چت از طریق ایتا) Whatsapp chat
علی (چت از طریق واتساپ) Whatsapp chat
2 +
سوالات متداول