بازی پر تحرک برای کودکان

بازی های پر تحرک برای کودکان

بازی‌های پر تحرک و فیزیکی شامل فعالیت‌هایی می‌شود که در آن‌ها از حرکات بدنی بسیاری استفاده می‌شود. این فعالیت ها بهترین راه کار برای تخلیه انرژی کودکان است.در این نوع بازی‌ها، کودکان میتوانند مهارت‌های حرکتی و ماهیچه‌های درشت و ظریف حرکتی خود را تقویت کنند. بازی‌های حرکتی همچنین به سلامت بدنی کودکان و رشد بهتر آن‌ها نیز کمک می‌کند. بهتر است ابتدا به فواید بازی های حرکتی اشاره ای داشته باشیم .

فواید بازی های حرکتی کودکان

افزایش قدرت یادگیری

میزان قابل توجهی از رشد مغزی انسان پس از تولد اتفاق می‌افتد. فعالیت‌های فیزیکی و بازی‌های پر تحرک زمینه‌های ایجاد ارتباط سلول‌های عصبی و مغز کودک را فراهم می‌کند. بازی های حرکتی می تواند به اجتماعی شدن ،چگونگی مواجهه با مسائل و یافتن مناسب‌ترین راه‌حل به کودک کمک کند و همچنین هوشیاری و خودآگاهی، رشد زبانی، خلاقیت و قدرت حل مسئله کودک نیز بهبود یابد.

تاثیر بازی در فضای باز روی کودک

سلامت بدنی

برای حفظ سلامتی بدن کودک حتما به بازی‌های حرکتی نیاز داریم . بازی های پر تحرک برای کودکان علاوه بر رشد مغزی و کمک به یادگیری سریع، همچنین خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی،دیابت، فشار خون، چاقی و بسیاری از بیماری‌های خطرناک را کاهش می‌دهد.

بازی در فضای باز

بازی‌های پر تحرک معمولا در خارج از خانه انجام می‌شوند و فرصتی برای کودکان ایجاد می شود که انرژی خود با شادی و فریاد و سر و صدا آزاد کنند. لازم است همه کودکان، از تولد تا سن ورود به مدرسه،فعالیت‌های فیزیکی مناسب داشته باشند تا تناسب اندام و آمادگی جسمانی آن‌ها را بهبود می‌بخشد.

بیشتر کودکان به طور طبیعی توانایی دویدن و راه رفتن را دارند. اما به تمرین‌ها و دستورالعمل‌های بیشتری برای ارتقای مهارت‌هایی مثل رقصیدن، دویدن، پریدن، پرتاب کردن، شوت زدن و داشتن عضلات قوی و برجسته نیاز دارند که ما میتوانیم  این مهارت‌ها را با ورزش، بازی‌های حرکتی در فضای آزاد و رقص برای کودک ایجاد می‌شود.

۱۵ ایده سرگرم‌‌کننده برای بازی کودکان در فضای باز | چطور

بازی های فضای داخلی خانه

همانطور که می دانید بسیاری از فعالیت‌های بدنی و بازی‌های پر تحرک مناسب انجام دادن در خانه نیستند، به همین دلیل معمولا کودکان از بازی‌های پر تحرک منع می‌شوند. با این حال، با کمی خلاقیت و نظارت بزرگسالان می‌توان بعضی از بازی ها را در خانه انجام داد تا فرصت تحرک و شادی ازکودکان گرفته نشود .

تأثیر بازی کردن در رشد کودک | مجله پخش کالای مرکزی

بازی های پرتحرک برای کودکان در منزل

1. بولینگ

یکی از بازی‌های دوست داشتنی و هیجان‌انگیز برای کودکان بازی بولینگ است که به سادگی و با کمی خلاقیت می توانید این بازی را برای بچه ها مهیا کنید.

تنها وسایل مورد نیاز برای این بازی : ۵ الی ۱۰ بطری نوشابه ، ۲ یا ۳ توپ پلاستیکی یا پارچه‌ای برای پرتاب ، مشخص کردن مکان با یک نشانگر کوچک

نحوه انجام بازی

  •  در ابتدای مسیر باید مکان مناسبی برای پرتاب توپ انتخاب کنید.
  •  برای ایجاد فاصله کودک با بطری‌ها یک خط فرضی با یک نوار رنگی بر روی زمین ایجاد کنید.
  •  برای افزایش هیجان کودکان بهتر است بطری‌ها را رنگ کنید و در مکانی قرار دهید تا خشک شوند.
  • با سلیقه خود بطری‌ها را بر روی زمین بچینید و برای بازی آماده شوید.
  •  چگونگی بازی را برای کودک خود توضیح دهید و برای جذابیت بیشتر بازی برای برنده نیز جایزه تعیین کنید.
  •  برنده بازی کسی است که بتواند تمام بطری‌ها را با تعداد توپ مشخص شده بزند.

بازی کودکان – بولینگ در خانه با بطری پلاستیکی – بهتن

2. دنبال کردن رهبر

یکی دیگر از بازی‌های تحرکی برای کودکان که بسیار ساده و جذاب است مشخص کردن رهبر در خانه است.
انجام این بازی به این صورت است که ابتدا فردی را به عنوان رهبر انتخاب می‌کنید و بچه‌های دیگر باید کارهای او را مو به مو  تقلید کنند .
او باید کارهایی از قبیل پریدن، خندیدن، شکلک در آوردن و … را انجام دهد و شخصی که کاری را اشتباه انجام دهد  بازنده است .
از مهمترین ویژگی های این بازی افزایش تحرک و هیجان در کودکان و افزایش اعتماد به نفس و انرژی مثبت در کودکان است.

3. صندلی بازی موزیکال

این بازی یک بازی شاد است که با تعداد زیاد بچه ها جذاب تر هم می شود.

نحوه انجام بازی

  • برای شروع بازی نیاز به چند صندلی و یک آهنگ شاد دارید.
  • ابتدا صندلی‌ها را در یک خط راست یا به صورت دایره‌ای کنار هم قرار دهید. (همیشه تعداد صندلی یکی کمتر از تعداد شرکت‌کنندگان است.)
  •  موزیک را پخش کنید و از بچه‌ها بخواهید دور صندلی‌ها شروع به حرکت کنند.
  •  با قطع شدن آهنگ باید روی نزدیک‌ترین صندلی بنشینند.
  •  در آخر کسی بازنده است که صندلی برای نشستن نداشته باشد.
  • بازنده ها را از بازی حذف می شوند و آنقدر این کار را ادامه دارد تا یک نفر باقی بماند و آن یک نفر برنده بازی است.

در این بازی هیجان‌انگیز باید توجه داشته باشید بچه‌ها برای نشستن روی صندلی، دوستان خود را به زمین نزنند و اصول اخلاقی را رعایت کنند.

۹‌ بازی خلاقانه برای کودکان ۵ تا ۸ سال | رعنا استوری

4. بازی حفظ تعادل

بازی های تعادلی به تقویت حفظ تعادل در کودکان کمک میکند،یک بازی جذاب برای کودکان بازی حفظ تعادل قاشق بر روی یک خط صاف و مستقیم است. برای شروع بازی ، ابتدا باید مسیری را بر روی زمین مشخص کنید و از کودک بخواهید تا متوقف شدن آهنگ روی خط راست به صورت لی لی حرکت کند و برنده کسی است که تمام مسیر را بدون افتادن قاشق طی کند.

5. سیب‌زمینی داغ

بازی سیب زمینی داغ یک بازی مهیج گروهی است ، ابتدا  از بچه‌ها بخواهید تا به صورت دایره کنار هم بنشینند و سپس یک توپ یا یک سیب زمینی در اختیار آنان قرار دهید و از آن‌ها بخواهید تا قبل از تموم شدن آهنگ، آن را در بین یکدیگر با سرعت دست به دست کنند.
در نهایت  با تمام شدن آهنگ کسی که توپ در دست او مانده  بازنده بازی است . این بازی با توپ کوچک در منزل می تواند پیشنهاد خوبی برای سرگرم کردن فرزندان باشد.

ایده‌های جذاب برای بازی با کودکان در محیط خانه - shebreh.com

6.بازی با حلقه

یک حلقه پلاستیکی بزرگ (حلقه لاغری 8 تکه نیو بادی) را که برای ورزش کمر استفاده می شود روی زمین قرار می دهیم و از دو بازیکن می خواهیم که در دو طرف حلقه قرار گیرند و با شماره 1 نفر اول داخل حلقه می پرد و با شماره 2 نفر دوم داخل حلقه می‌شود و نفر اول خارج می شود این بازی تا آنجایی ادامه پیدا می کند که یکی از دو بازیکن دچار اشتباه شود.

لاغری با حلقه هولاهوپ - ویرگول

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو در سایت

دسته بندی ها

درحال بارگذاری ...
سوالی دارید از ما بپرسید
×
علی (چت از طریق ایتا) Whatsapp chat
علی (چت از طریق واتساپ) Whatsapp chat
2 +
سوالات متداول