تاثیر بازی بر رشد اجتماعی کودکان

تاثیر بازی بر رشد اجتماعی کودکان

بازی باعث شکوفایی استعدادهای نهفته و افزایش خلاقیت در کودکان می شود.بازی، هرگونه فعالیت جسمی یا ذهنی هدفدار است که به صورت فردی یا گروهی، انجام می شود و موجبات شادی و یا گاهی احساس شکست و نیز برآورده شدن نیازهای کودک و یا ناکامی او را فراهم می آورد.کودکان احساسات و تمایلات خود را از طریق بازی بروز می دهند.بازی، ابزار تفکر کودک، وسیله ای برای سازندگی و آموزش، منشأ تکامل رشد جسمی و ذهنی و وسیله ی ارضای حس کنجکاوی اوست.

بنابراین از طریق بازی میتوان صفات و خصلت های کودک را شناخت .خصوصیت هایی مانند تمایل به دستور دادن یا فرمان بردن، تهاجم یا تسلیم، اجتماعی یا منزوی بودن و همچنین احساسات دوستانه یا خصمانه، افسردگی و یا شادی. بازی، موجب باعث عاطفی، اجتماعی، جسمانی و ذهنی کودک می شد. که در این مقاله به تاثیر بازی بر رشد اجتماعی کودکان می پردازیم.

تاثیر بازی بر رشد اجتماعی کودکان

بازی

همیشه بهترین فعالیت و سرگرمی برای کودکان انواع بازی های پرتحرک و فکری بوده است. در جریان بازی، تمام مهارت های کودک رشد می بابند و کودک دقت، حافظه، تخیل، نظم و ترتیب، چالاکی، مهارت، قدرت جسمانی را در بازی به کار می گیرد و علاوه بر اینها، بازی محرک و انگیزه ای در جهت کسب تجارب اجتماعی برای کودک می شود. کودک در بازی یاد می گیرد تا بتواند با دیگران تعامل برقرار کند، که کمک کند و کمک بگیرد.والدین باید توجه داشته باشند که در بازی به کودک امکاناتی بدهند تا بتواند آزادانه و متفکرانه فعالیت کند و استعدادهای خود را شکوفا کند. در این صورت است که بازی می تواند باعث انگیزش، نشاط، فعالیت، ابتکار و خلاقیت در کودکان شود.

تاثیر بازی بر رشد اجتماعی کودکان

بازی، رشد اجتماعی کودکان را تسریع می کند و علاوه بر اینکه باعث شکوفایی استعدادهای نهفته و بروز خلاقیت، همکاری، همدلی و مشارکت و ارتباط کودک با محیط بیرون، می‌شود. همچنین کمک میکند کودک شکست و پیروزی را در حد خود بپذیرد و به طور واقعی آنرا تجربه کند و موجب همانند سازی با بزرگترها شود. بازی های حرکتی به دلیل تحرک در رشد جسمی کودک موثر بوده و باعث هماهنگی دستگاه‌ها و اعضای بدن و تقویت حواس کودک و توانمندی فکری و بدنی او می‌شود.
کودک از طریق بازی یاد میگیرد چگونه با افراد دیگر روابط اجتماعی برقرار کند و چطور مشکلات و مسائل ناشی از این نوع روابط را حل کند و به این صورت تطابق اجتماعی را بیاموزد. از دیگر تأثیرات مهم بازی در دوران کودکی رشد عاطفی و ایجاد احساس شادی و نشاط درکودک است.

مهارتهای اجتماعی

این مهارت ها مجموعه مهارتهایی هستند: هدفمند، جامعه پسند و قابل اندازه گیری ،که از طریق مشاهده، مدلسازی، تمرین و بازخورد آموزش داده می شوند و کودکان را در ارتباط با دیگران کمک می کنند.

میتوان توجه به ارتقای مهارت اجتماعی را یکی از مهمترین نیاز های کودک بر شمرد. در این خصوص، علاوه بر آموزش مهارتهای اجتماعی و تأکید بر ابعاد رشد عاطفی و هیجانی کودک، تمرکز بر روابط میان کودک با بزرگسالان نیز ضروری است. بزرگسالان باید در ارتباطشان با کودک، او را درکسب مهارتهای اجتماعی از طریق بازی کردن ،پرسیدن و حل مسئله تقویت کنند تا کودک بتواند به راحتی با دیگران تعامل برقرار کنند. بنابراین میتوان گفت مهارت های اجتماعی مجموعه توانمندی هایی است که موجب موفقیت در زندگی اجتماعی کودکان می شود. مهمترین مهارتهای اجتماعی مورد نیاز کودکان مربوط به شناخت خود، محیط و مهارت های اجتماعی بین فردی است.

تاثیر بازی بر رشد اجتماعی کودکان

تاثیر بازی بر رشد ذهنی

نقش بازی، در رشد ذهنی کودک کاملا مشخص شده است و باعث میشود تفکر، دوراندیشی و رفتار هوشمندانه کودک تقویت شود. امروزه یادگیری بهتر زبان و رشد هوشی و تفکر کودک از طریق بازی به اثبات رسیده است. نقش بازی در رشد ذهنی کودک را از انجام بازی های فکری کاملا متوجه می شوید که با استفاده از ابزارهایی مثل اسباب‌بازی، داستان، فیلم، کارتون، عکس و … به ارتقاء رشد فکری او کمک می‌کند .

فواید بازی برای کودکان

بازی و مصرف انرژی اضافی: بازی به کودک کمک می کند تا انرژی بیش از حد خود را تخلیه کند.بازیگوشی و شیطنت در کودکان نشان از سلامتی و عقل و استقامت آنها در بزرگسالی است. پس اگر کودکتان بیش از حد انرژی دارد جای هیچگونه نگرانی نیست.

بازی و یادگیری کنترل اعضای بدن: کودک به کمک بازی روی اعضای بدنش کنترل پیدا می کند،مهارت های بدنی خود را تقویت میکند و بین عضلات خود هماهنگی ایجاد کرده و حواس پنج گانه ی خود را تقویت کند. زمانی که کودک را در حال بازی با انگشتانش می بینید ؛ در واقع با شیوه ی به کار بردن آن ها آشنا می شود.

بازی و غلبه بر احساسات : کودک در حین بازی یاد میگیرد بر احساسات خود غلبه کند احساساتی مانند خشم، ترس، حسادت و غم.

تاثیر بازی بر رشد اجتماعی کودکان

بازی و پیش رفت تکلم کودک: در یک بازی نمایشی،کودک خود را به جای قهرمان های مختلفی قرار می دهد و به جای آنها نقش ایفا می کند،کودک در نقش خود با لهجه ها و لحن های مختلف صحبت می کند و این باعث می شود تا تکلم وی بهبود یابد.

بازی و یادگیری رفتار با دیگران: کودکان بسیاری از مهارتهای اجتماعی را از طریق کنش متقابل یکدیگر می آموزند. آنها یاد میگیرند که چگونه در فعالیتهای دسته جمعی شرکت کنند.کودک با بازی یاد می گیرد که چگونه با کودکان دیگر رفتار کند.

بازی و سلامت روانی کودک: بچه هایی که تربیتشان خیلی سخت گیرانه و خشک بوده و برای انجام کارهای درست تحت فشار بوده اند و به خواسته هایشان اهمیت داده نشده خیلی بیش تر عقده ی حقارت دارند و همین مطلب باعث ناراحتی آنان می شود.

بازی و تربیت اخلاقی: شاید کودک، حق و باطل، گناه و ثواب را در خانه و مدرسه یاد بگیرد؛ اما تاثیر آن و اجرای مقررات اخلاقی در آن ها به اندازه ی بازی، جدی نیست. کودک در بازی یاد میگیرد می داند که اگر بخواهد عضو پذیرفته شده در گروه باشد، باید مؤدب، درست کار، راستگو و خوددار باشد.

تاثیر بازی بر رشد اجتماعی کودکان

نقش اسباب بازی در زندگی کودکان

اسباب بازی ها باید نیازهای اجتماعی، هوشی، عاطفی و جسمانی کودک را برآورده کند. در پنج سال اول زندگی کودک رشد او بیش از هر دوره ی سنی دیگر به اسباب ابزی های در دسترس او وابسته است.

بازی های اکتشافی: کودکان برای آگاهی با محیط اطراف شان ، به وسیله ی اسباب بازی هایی که حواس مختلف را تحریک می کند به کاوش و اکتشاف می پردازند.

بازی پرانرژی: کودکان برای پرورش مهارت های جسمانی به بازی های پر انرژی نیاز دارند. اسباب بازی هایی مثل دوچرخه و توپ می تواند به این نوع بازی ها کمک کند.

بازی سازنده: بازی های ساختنی مثل انواع پازل ، جورچین ، بلوک چین و … از این دسته هستند که باعث می شوند کودکان کشف کنند که چگونه اشیا با هم دیگر جور می شوند و می توان آن ها را به هم متصل کرد.

بازی تقلیدی: در این گونه بازی ها کودکان دیگران را می بینند و سپس از آنها الگوبرداری می کنند و کمک می کند کودکان درباره ی رفتارهای اجتماعی بیاموزند. اسباب بازی هایی مثل: تلفن، وسایل پخت وپز و لباس های محلی، باعث تقویت بازی نمایشی و اجرای نقش می شود.

تاثیر بازی بر رشد اجتماعی کودکان

بازی اجتماعی: بازی های گروهی باعث تعامل داشتن کودکان و رشد اجتماعی کودک و کسب مهارت های اجتماعی می شود.  بازی های گروهی  از قبیل بازی های توپی گروهی، گرگم به هوا،قایم باشک و … از این دسته اند.

بازی وانمودی: این نوع بازی ها در واقع همان بازی های تخیلی کودک است این بازی ها باعث تقویت تخیلات کودک می شود . در این بازی ها، کودکان از هر اسباب بازی می توانند استفاده کنند.

نقش و تاثیر بازی بر رشد اجتماعی کودکان

همه ی بازی های گروهی قواعد و مقررات مخصوص به خود را دارد و کودک به عنوان بازیکن باید نقش دیگر بازیکنان را بداند و هم چنین باید توانایی «برعهده گرفتن نقش دیگران» را در خود رشد و توسعه دهد، تا بتواند رفتار خود را با آن ها سازگار کند. در شروع بازی کودک،توانایی های خود در مقابل دیگران ارزیابی می کند و هویت یا تصور از خود را بهبود می بخشد.

کودک در بازی با سایر کودکان، برقراری ارتباط با آنان را می آموزد، دیگران را بهتر می شناسد و شناخت بهتری از خود نیز پیدا می کند. بازی، عواطف و احساسات کودک را بیدار می کند، در تقویت جسم و روح او تأثیر زیادی داشته و او را برای زندگی اجتماعی و قبول مسئولیت ها آماده می کند. کودک با بعضی از بازی ها نقش خود در آینده را تمرین میکند.بازی هایی مثل لباس پوشاندن به عروسک، غذا پختن، رنگ آمیزی عکس ها، جواب دادن به تلفن و…

در بازی های دسته جمعی و گروهی همکاری و مشارکت کودک توسعه می یابد؛ با رعایت اصول و مقررات آشنا می شود؛ همانندسازی با بزرگ سالان را می آموزد؛ با مفهوم سلسله مراتب آشنا شده و آن را رعایت می کند؛ رقابت را می آموزد و شکست را به طور واقعی تجربه می کند؛ قدرت ابراز وجود پیدا می کند و از ترس و خجالت بیهوده، رها می شود.کودک در بازی های حرکتی و جسمانی که باعث چابکی و افزایش مهارت حرکتی می شود، حمایت از افراد ضعیف را می آموزد.

حرف آخر

کودکان از طریق بازی و فراگیری روابط  اجتماعی و همکاری در بازی های گروهی می توانند رشد اجتماعی خود را تقویت کنند. و احترام به مقررات بازی باعث رشد روابط اخلاقی و معنوی، رعایت حقوق دیگران، کمک به دیگران، خیرخواهی و لذت بردن در کنار یکدیگر ، از آثار دیگر بازی در کودکان است.

تاثیر بازی بر رشد اجتماعی کودکان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو در سایت

دسته بندی ها

درحال بارگذاری ...
سوالی دارید از ما بپرسید
×
علی (چت از طریق ایتا) Whatsapp chat
علی (چت از طریق واتساپ) Whatsapp chat
2 +
سوالات متداول