توانایی کودک یک ساله

توانایی کودک یک ساله

توانایی کودک یک ساله در راه رفتن و گرفتن اشیا

نوزاد قبل از یک سالگی مهارت حرکتی چشمگیری دارند مثلا تا شش ماهگی یاد میگیرند بخزند و کم کم به صورت چهار دست و پا راه بروند.به مرور تا 12 ماهگی می توانند با گرفتن اشیا مثل دیوار یا میز روی دو پای خود بایستند.در 1 سالگی کودک سعی دارد به تنهایی بایستد و به آرامی قدم بردارد،شاید بارها به زمین بخورد ولی دست از تلاش بر نمیدارد.شما باید به او اجازه دهید تا بدون کمک شما روی پاهایش بایستد و اگر زمین خورد نگران نباشید و او را تشویق کنید تا اعتماد به نفسش را افزایش دهید و خواهید دید که او دوباره بلند خواهد شد و به تلاش خود ادامه می دهد.
معمولا کودکان بین 1 سالگی تا 1 سال و نیمگی می توانند بدون کمک شما راه بروند .

کودک یک ساله می تواند به راحتی اسباب بازی های کوچک خود را در دست بگیرد . دقت داشته باشید که او هر چیزی را به دهانش می گذارد پس برای ایمنی کودک خود اشیاء خرده ریز  و خطرناک را از دسترس کودک دور نگه دارید.او به تدریج یاد میگیردکه بعضی از اشیا مثل توپ را پرتاب کند و یا با پا به آن ضربه بزند.

توانایی کودک یک ساله

توانایی تقلید کردن کودک یک ساله

نوزادان از ابتدای تولد توانایی تقلید کردن را با خود دارند.تقلید کردن وسیله ی قدرتمندی برای یادگیری کودک محسوب می شود.او با نگاه کردن به شما می آموزد و به درستی یاد می گیرد.شما می توانید با تشویق کودک به رفتار های درست به او بیاموزید که چه رفتاری درست و چه رفتاری اشتباه است.

توانایی کودک یک ساله در مهارت های ارتباطی

کودک یک ساله اطرافیان نزدیک خود را کاملا می شناسد و با آنها ارتباط برقرار می کند.او با ایما و اشاره و یا گفتن چند کلمه ساده خواسته های خود را بیان می کند و با اطرافیانش وارد ارتباط می شود.کودک یک ساله برای کشف دنیای پیرامونش بسیار کنجکاو است و همین امر باعث ارتباط او با محیط و دیگران می شود که به تقویت مهارت های اجتماعی آینده ی او کمک می کند.

توانایی کودک یک ساله

نقش پیشرفت حرکتی کودک یک ساله در بهبود روابط اجتماعی

شاید برایتان سوال باشد که چرا پیشرفت حرکتی در بهبود روابط اجتماعی او ربط دارد؟چون با تقویت مهارت های حرکتی کودک فرصت بهتری پیدا می کند تا به کشف محیط اطرافش بپردازد. همچنین مهارت های حرکتی توانایی کودک را در بازی کردن بالا می برد و محبوبیت کودک را در اطرافیان بیشتر می کند و باعث دلبستگی کودک در روابط اجتماعی او می شود.

یادگیری زبان در کودک یک ساله

کودک سعی می کند صداهایی را که می شنود تقلید کند،خواه صدای اشیا و اسباب بازی ها و یا صدای خنده های شما. در پی این تقلید ها کودک کلمات ساده را از شما می آموزد و به زبان می آورد گاهی ممکن است کلمه را نامفهوم بیان کند و نتواند به طور کامل و محکم کلمه را بگوید اما منظورش را می رساند .شما باید هر بار که کودک کلمه ای نامفهوم را بیان می کند،شکل درست کلمه را برایش بیان کنید تا با تکرار آن کودک بتواند به مرور کلمه را به درستی بیان کند.

معمولا از یک سالگی به بعد کودک شروع به تقویت مهارت گفتاری خود می کند ،زمانی که او اولین کلمه را بیان کند از آن به بعد سعی در گسترش دایره ی لغات خود می کند و زبان گفتار او به سرعت رشد می کند.

توانایی کودک یک ساله

نشانه های مهارت های اجتماعی

  • نوزاد یک ساله معمولا به درخواست های ساده شما پاسخ می دهد ،زمانی که از او خواسته ای دارید کودک انجام می دهد.  کودک خواسته های و دستور های ساده را درک میکند و می داند با انجام آنها مورد تشویق شما قرار می گیرد.
  • کودک در 1 سالگی ترسش را نشان می دهد مثلا اگر چیزی باعث ترس کودک شود ، واکنش نشان میدهد و سریع به سمت پدر یا مادر خود بر میگردد، و یا ممکن است در شرایطی که مادر یا پدر خود را نبیند اضطراب بگیرد و باعث گریه ی او شود.
  • حتما دقت کرده اید که کودک دوازده ماهه  شما با دیدن افراد غریبه و نا آشنا مضطرب و پریشان می شود . کودک دوست دارد در کنار افراد آشنا باشد مخصوصا والدین خود را به دیگران ترجیح می دهد.

انواع اسباب بازی مناسب کودک یک ساله

اسباب ‌بازی ‌های موزیکال‌

اسباب بازی های موزیکال بسیار زیبا و جذاب هستند و توجه کودک را به خود جلب می کند و باعث تقویت مهارت حرکات ظریف انگشتان دست ،تقویت حافظه،تقویت هماهنگی بین چشم و دست از طریق گرفتن و حرکت دادن اسباب بازی و … می شود.

انواع کتاب های پارچه ای مصور 

کودک از اینکه کتابی مخصوص به خود داشته باشد نه تنها احساس غرور و اعتماد به نفس می کند،بلکه شما از طریق کتاب های مختلف می توانید چیزهای متفاوتی را به کودک خود آموزش دهید از جمله آموزش رنگ ها،آموزش آشنایی با حیوانات و یا  اشکال و صداهای مختلف  و …

اسباب بازی های ساختنی 

این نوع اسباب بازی ها به راحتی در هم چفت می شوند و کودک می تواند به راحتی اشکال مختلفی بسازد و از دیدن آنها لذت ببرد و اعتماد به نفس خود را افزایش می دهد. اسباب بازی های چفت و ساز،چفت چین ، بازی فکری لوله لوله، بازی سازین و … از جمله این اسباب بازی ها هستند.این نوع اسباب بازی ها همچنین باعث افزایش دقت و تمرکز و افزایش خلاقیت کودک می شوند.

توانایی کودک یک ساله

پازل ها

پازل های ساده و با قطعه های بزرگ و برآمده که کنار هم گذاشتنشان بسیار ساده و راحت است برای گروه سنی یک سال مناسب مب باشد . این پازل ها باعث هماهنگی چشم و دست،تقویت حافظه،تقویت خلاقیت و افزایش دقت و تمرکز در کودکان می شود.

اسباب بازی های کشیدنی و هل دادنی

انواع گاری ها و چرخ دستی های کودکانه که کودکان معمولا با پر و خالی کردن  اسباب بازی هایشان و انتقال آنها ساعت ها با آنها سرگرمند و گاهی ریسمانی برای کشیدن و یا دسته ای برای هل دادن در این چرخ دستی ها تعبیه شده که کودک به راحتی می تواند آنها را جا به جا کند.

لگو های خانه سازی

لگو های خانه سازی از انواع اسباب بازی های خلاقانه و سرگرم کننده برای کودکان است که می تواند دقت، تمرکز، خلاقیت، اعتماد به نفس و خلاقیت کودکان را افزایش دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو در سایت

دسته بندی ها

درحال بارگذاری ...
سوالی دارید از ما بپرسید
×
علی (چت از طریق ایتا) Whatsapp chat
علی (چت از طریق واتساپ) Whatsapp chat
2 +
سوالات متداول