علت پرخاشگری کودکان زیر 3 سال

علت پرخاشگری کودکان زیر 3 سال

برای اینکه علت پرخاشگری کودکان زیر 3 سال را بررسی کنیم بهتر است ابتدا در مورد ویژگی های مختلف کودکان در این سن اطلاعاتی داشته باشیم.

ویژگی های کودکان زیر 3 سال

کودک در  این سن تخیل و مهارت های زبانیش تقویت می شود و با کلمات جدید آشنا می شوند و یاد می گیرند چگونه با دیگران ارتباط برقرار کنند.آنها سعی می کنند احساسات خود را کنترل کنند و درست و غلط را از هم تشخیص می دهند.
کودک در این سن مهارت های خود را نشان می دهد و شما متوجه می شوید کودکتان چه مهارت هایی دارد.
کودک زیر 3 سال همه چیز را با مشاهده و روش های عینی می آموزد و با دنیای پیرامون خود آشنا می شود. و این امر ویژگی های شناختی کودک را شامل می شود.

ویژگی های هیجانی 

در این سن کودکان به دنبال استوار کردن روابط عاطفی خود با مادر هستند و دوست دارند امنیتشان در هر جا توسط مادر حفظ شود و کیفیت ارتباط خود را با مادر بالا ببرند.
در این سن بهتر است فضای مناسب برای بازی کودک فراهم باشد تا کودک زیر نظر و مراقبت مادر بتواند به کشف محیط اطرافش بپردازد ،بهتر است بدانید در این سن داشتن یک فضای امن برای بازی های انفرادی کودک ،در رشد و تقویت استعداد او خیلی موثر تر و کار آمدتر از محیط های اجتماعی است .

ویژگی های اجتماعی 

کودک تا قبل از 3 سالگی بیشتر رفتار های انفرادی و خود محور دارد و اجتماعی شدن او از 3 سالگی به بعد آغاز می شود،به همین دلیل برای تعاملات اجتماعی کودک و آشنایی با محیط های اجتماعی بهتر است از بعد از 3 سالگی اقدام کنید .

هر چه کودک شما به سن 3 سالگی نزدیک می شود خواهید دید که علاقه اش به بازی با همسن های خودش بیشتر می شود و او بازی در کنار همسالانش را به بازی در کنار کودکان کم سن تر از خودش ترجیح می دهد ،او در این سن دوست ندارد او را بچه خطاب کنید به همین دلیل هم بازی با کوچکتر از خودش را دوست ندارد.

در این سن کودک زمانی که احساس ناامنی می‌کند و یا از چیزی می ترسد دوست دارد او را در آغوش بگیرید، یا وقتی آزرده خاطر می‌شود، دوست دارد موردنوازش شما قرار بگیرد. گاهی اوقات هم می بینید که تظاهر به استقلال می‌کند که با بالارفتن سن او این حالت در کودک بیشتر دیده می‌شود.

درک زمان

کودک در این سن نمیتواند زمان را به درستی درک کند و زمان برای او چیزی مبهم است.مثلا او تفاوت روز و شب را متوجه می شود اما ممکن است درک درستی از دیروز یا فردا نداشته باشد یا اینکه خواب عصر و خواب شب را با هم اشتباه کند.اما او میتواند مفهوم فصل سرد یا فصل گرم را متوجه شود.

علت پرخاشگری کودکان زیر 3 سال

پرخاشگری کودکان زیر 3 سال

همیشه پرخاشگری کودکان برای والدین نگران کننده است ،کودک زیر 3 سال در دوره ی حساسی از رشد خود قرار دارد و به مراقبت و توجه بسیار زیاد والدین نیازمند است . همچنین در این سن به محیطی امن نیاز دارد .پرخاشگری در این سن حاکی از نیازهای کودک است که برآورده نشده اند .بنابراین شما به عنوان یک والد دلسوز باید علل پرخاشگری کودک را شناسایی کنید و با برخورد درست مشکل کودک را برطرف سازید.

پرخاشگری به چه معناست ؟پرخاشگری را می توان بیرون ریختن احساس خشم نامید که در آن فرد ممکن است به خود یا دیگران صدمه بزند. پرخاشگری در کودکان 2 ساله کمتر دیده می شود و به طور کلی پرخاشگری درکودکان زیر 3 سال کمتر در پی آسیب زدن به دیگران و یا تخریب روابط می باشد بلکه بیشتر به برآورده نشدن نیاز های کودک معطوف می شود.

علت پرخاشگری کودکان زیر 3 سال

علت پرخاشگری کودکان زیر 3 سال

کودکان 1 ساله و یا کمی بزرگتر که هنوز قدرت کلام درستی ندارند و نمی توانند خواسته ها و احساسات خود را به طور واضح بیان کنند در موقعیت های پیچیده ای قرار می گیرند و چون گاهی اوقات والدین متوجه منظور کودک نمی شوند نیاز های کودک بر آورده نمی شود، به همین دلیل کودک عصبانی می شود و رفتار پرخاشگرانه از خود نشان می دهد.در اینجا به نمونه ای از علل پرخاشگری کودکان زیر سه سال می پردازیم:

1. تنش‌های موجود در محیط خانواده

وجود تنش هایی در محیط خانه مثل دعوای والدین ،اضطراب هاب پدر و مادر و تنش هایی که به هر دلیلی در خانه به وجود می آید به طور مستقیم یا غیر مستقیم روی کودک تاثیر می گذارد و کودک را تحریک پذیر می کند و همین مسائل باعث بروز رفتار های پرخاشگرانه در کودک می شود،که والدین باید در صدد به حداقل رساندن این مسائل باشند.

علت پرخاشگری کودکان زیر 3 سال

2. عدم پاسخگویی به نیازهای کودک

همانطور که در بالا اشاره کردیم یکی از علت های اصلی پرخاشگری کودک عدم ارضای نیاز های اوست .کودکان زیر 3 سال نیاز های زیادی دارند مثل :نیاز به تغذیه ،محبت،نوازش،احساس امنیت،توجه والدین ،در آغوش گرفته شدن توسط والدین و … که هر کدام از این نیاز ها نادیده گرفته شود می تواند زمینه ساز پرخاشگری کودک باشد.

3. الگوپذیری از والدین

شما والدین عزیز الگوهای کودکان خود هستید و کودکان از رفتار شما می آموزند و تکرار می کنند.علاوه بر الگو بودن والدین احساسات و رفتار شما به صورت ژنتیک نیز به کودکتان منتقل می شود.
بنابراین اگر والدین خشن و عصبانی باشند کودک نیز این رفتار را تقلید خواهد کرد و همچنین این خشم و عصبانیت را از طریق ژنتیک نیز به کودک منتقل می کنید.

والدین خشن و عصبی الگوهایی برای کودکان خود هستند که این رفتار را تقلید کنند. والدین نه تنها از طریق الگو شدن بلکه از طریق ژنتیک خود، خشم و پرخاشگری را به کودکانشان منتقل می‌کنند. پس قابل انتظار است که والدین پرخاشگر، کودکان پرخاشگر داشته باشند.

علت پرخاشگری کودکان زیر 3 سال

4. جلب توجه والدین

اگر به کودکتان بی توجه باشید او برای جلب توجه شما دست به هر کاری می زند، و یکی از آن راهکار ها پرخاشگری است که کودک با پرخاشگری توجه والدین را به خود جلب می کند تا نیاز او را پاسخ دهند.مسلما زمانیکه کودک دست به پرخاشگری می زند شما خود را موظف می دانید تا او را به آرامش برسانید و نیازش را برطرف کنید پس کودک وسیله ای برای رفع نیاز خود پیدا کرده است .

نحوه برخورد صحیح با پرخاشگری کودکان زیر سه سال

سریع عکس العمل نشان دهید

در طی دو سال اول زندگی کودک اینکه فورا به نیاز او توجه کنید بسیار حائز اهمیت است.وقتی شما نیاز کودک را سریعا برطرف می کنید او احساس امنیت بیشتری دارد.

حال اگر کودک رفتاری پرخاشگرانه از خود نشان دهد و رفتار تهاجمی را شروع کند و بخواهد به کودک دیگری آسیب بزند شما باید سریع واکنش نشان دهید و او را فورا جدا کنید و سعی کنید او را آرام کنید و با آرامش با او صحبت کنید و به او توضیح دهید که نباید به دیگران صدمه بزند . همین چند ثانیه برای او کافیست تا بفهمد اگر به دیگران آسیب برستند شما با او برخورد خواهید کرد.

به هیچ وجه با عصبانیت با کودک رفتار نکنید ، او را تهدید نکنید ، سرش فریاد نکشید ، و یا به او برچسب های بد نچسبانید چون شما با رفتارتان به او یاد می دهید که او هم در موقع عصبانیت چه رفتاری از خودش نشان دهد. بلکه با آرامش و کنترل کردن خود و صحبت با او به او آموزش می دهید که او هم در هنگام عصبانیت خودش را کنترل کند و با آرامش رفتار کند .

علت پرخاشگری کودکان زیر 3 سال

برنامه ی یکسان و محکمی داشته باشید

اگر در هنگام رفتار های تهاجمی کودک او را از بازی منع می کنید بهتر است همین رفتار را ادامه دهید و در مقابل رفتارهای بد کودک شما رفتارتان را تغییر ندهید حتی اگر کودک دست به تحقیر شما بزند باز هم با آرامش او را از بازی منع کنید و با آرامی به او توضیح دهید اگر این رفتار را تکرار کنی باز هم از بازی منع خواهی شد.زمانی که به رفتار های پرخاشگرانه و تهاجمی کودک خود رفتار یکستنی از خود نشان می دهید کودک شما شرطی می شود یعنی یاد میگیرد هر رفتارش چه پیامدی برایش دارد.

با او حرف بزنید و از او بپرسید

بعد از اینکه کودک را از دعوا کنار کشیدید و او را آرام کردید از او بپرسید که آیا می داند چرا عصبانی شده است ؟ یا کدام رفتار دوستش او را عصبانی میکند؟ به او بگویید که او را درک می کنید و به او حق می دهید که عصبانی شود اما اجازه ندارد بزند یا گاز بگیرد ، به او یاد دهید که در هنگام عصبانیت رفتار دیگری از خود نشان دهد مثلا از بزرگتر ها کمک بخواهد تا مشکل را حل کنند، یا به توپ لگد بزند و یا به بالشت مشت بزند و یا اینکه با ؟آرامش به دوستش بگوید که از او عصبانی است و دیگر نمیتواند به بازی ادامه دهد.

علت پرخاشگری کودکان زیر 3 سال

نکات مهم در کاهش پرخاشگری کودکان زیر 3 سال

  • از تنبیه بدنی جدا خودداری کنید ،زیرا برخوردهای فیزیکی علاوه بر اینکه موضوع را حل نمیکند بلکه بر روان کودک تاثیرات مخربی خواهد داشت .
  • سعی کنید با کمک گرفتن از مشاوران تنش ها و استرس های محیط خانه را کم کنید تا کودک احساس امنیت و آرامش داشته باشد .
  • توجه داشته باشید که نیاز کودک را به موقع برطرف کنید.
  • به یاد داشته باشید که کودک از شما الگو پذیری می کند پس الگوی خوبی برای او باشید .

علت پرخاشگری کودکان زیر 3 سال

اسباب بازی هایی برای کنترل خشم و کاهش استرس کودک

خمیر اسلایم 

اسلایم در بین بچه ها و بزرگسالان بسیار محبوب و پرطرفدار است و علاوه بر لذت و ایجاد خلاقیت در کودکان باعث کاهش استرس و کنترل خشم نیز می شود.

عروسک های بادی 

این عروسک ها که در مقابل ضربات انعطاف پذیرند و حالت ارتجاعی دارند می تواند برای خالی کردن خشم کودک بسیار مناسب باشد.

علت پرخاشگری کودکان زیر 3 سال

خمیر بازی 

زمانی که کودک به خمیر بازی مشغول است خشم و استرس خود را کاهش می دهد .

لگو ها 

لگو از آن دسته از اسباب بازی‌هاست که علاوه بر افزایش توجه و تمرکز کودکان باعث کاهش استرس و اضطراب آنها نیز می شود.شما می توانید با مراجعه به سایت فروشگاه اسباب بازی باران انواع لگوهای زیبا از جمله : لگو کافی شاپ، لگو بیل مکانیکی،لگو انگری برد و … را تهیه کنید و از بازی با آنها لذت ببرید .

دومینو 

ساختن و ریختن بلوک های دومینو برای کودک بسیار مهیج و جذاب است و همینطور به تخلیه و دفع استرس کودک کمک می کند.

حرف آخر

اگر تلاش های شما برای رفع پرخاشگری کودک بی فایده است و یا حس می کنید کودکتان بیش از اندازه پرخاشگری می کند و رفتار های بد زیادی از خود نشان میدهد . اصلا نگران نباشید شما می توانید با کمک گرفتن از یک روانشناس خوب و با راهنمایی گرفتن و صبر بیشتر ، اوضاع را به حالت عادی برگردانید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو در سایت

دسته بندی ها

درحال بارگذاری ...
سوالی دارید از ما بپرسید
×
علی (چت از طریق ایتا) Whatsapp chat
علی (چت از طریق واتساپ) Whatsapp chat
2 +
سوالات متداول