بازی با کودک در منزل

بازی با کودک در منزل

کودکان عاشق بازی کردن با دیگران هستند مخصوصا بازی با والدین را خیلی دوست دارند.بازی والدین با کودکان خود علاوه بر لذتی که دارد می تواند به شما کمک کند تا در حین بازی کودک خود را بهتر بشناسید و به آموزش مهارت های جدید به او بپردازید.چون بازی بهترین فرصت برای آموزش و یادگیری کودکان است.

بازی والدین با کودکان

بازی های مختلفی وجود دارد که هر کدام از آنها به گونه ای شیرین و آموزنده است.گاهی ممکن است بازی را به صورت گروهی و تعداد زیادی از بچه ها اتجام دهیم مثل بازی های مخصوصو مهد کودک یا مدرسه و گاهی بعضی از بازی ها که بیشتر در خانه انجام می شود به صورت فردی می باشد.

بازی با کودک در منزل

ما قصد داریم در این مقاله به بازی با کودک در منزل بپردازیم، پس برای آشنایی با این بازی ها با ما همراه باشید. همانطور که می دانید بازی با کودکان در سنین مختلف متفاوت است پس بازی ها را با تفکیک سنی کودکان معرفی می کنیم:

بازی با نوزادان تا ۹ ماه

دالی موشه!

این بازی برای همه شناخته شده و آشنا است و از آن بازی هاست که نوزادان به آن علاقه ی زیادی دارند و نسبت به آن واکنش خوبی نشان می دهند.
برای شروع بازی فقط کافیست یک تکه پارچه و یا دستهایتان را جلو صورتتان بگیرید تا نوزاد برای چند لحظه صورت شما را نبیند و بعد با هیجان و لبخند  صورت خود را نمایان کنید و بگویید : (دالی موشه).نوزاد ازینکه شما ناپدید می شوید و دوباره شما را می بیند لذت می برد و ناخوداگاه لبخند بر لبانش نقش می بندد.

بازی با کودک در منزل

نگاه کن و بگو

در این بازی می توانید مهارت های زبانی کودک را تقویت کنید و چیز هایی که او نمی داند را به او آمورش دهید.مثلا در مورد چیزهای مختلفی که در خانه هست برای او توضیح دهید که هر کدام اسمش چیست و چه کار انجام می دهد و بعد می توانید از کودک بپرسید تا او اسم و کارایی هر چیز را به شما بگوید .

موسیقی در خانه

می توانید برای نوزاد آواز بخوانید و یا با وسایل مختلفی که در منزل دارید صدایی دلنشین تولید کنید و ریتمی را بسازید و یا با آن ریتم شروع به خواندن کنید.موسیقی باعث رشد حسی نوزاد می شود و صدای موسیقی با وسایل خانه به خلاقیت او نیز کمک خواهد کرد.

بازی با کودک در منزل

بازی بدن

به اعضای بدن کودک اشاره کنید و نام هر کدام را برای او تکرار کنید تا نوزاد اندام خود را بشناسد. بعد می توانید از او بپرسید تا او پاسخ دهد.مثلا اینکه : دستت کو؟و کودک به دست خود اشاره میکند.

بازی با کودکان ۱ تا ۲ سال

ماشین‌بازی 

می توانید برای ماشین بازی از یک سبد یا جعبه استفاده کنید و آنرا ماشین بنامید و کودک را درون آن قرار دهید،سپس سبد را به آرامی حرکت دهید و صدای حرکت ماشین را در بیاوردید. با این کار علاوه بر اینکه کودک شما لذت می برد خلاقیت را نیز می آموزد.

نقاشی آزاد

برای این بازی کافیست وسایل نقاشی مثل مداد شمعی یا ماژیک با یک تکه کاغذ یا مقوا را در اختیار کودک قرار دهید تا هر چه میخواهد بکشد .نیازی نیست شما به او بگویید چه بکشد و یا چگونه رنگ آمیزی کند ،اجازه دهید تا با خلاقیت خود رنگ ها را ادغام کند و یک نقاشی زیبا خلق کند.

بازی با کودک در منزل

توپ بازی

یک توپ نرم و کوچک را به سمت کودک قل دهید تا کودک هم همینکار را انجام دهد و توپ را به سمت شما بفرستد.این بازی برای تقویت اطمینان کودک بسیار خوب است و به او یاد می دهد که به کارهای او عکس العمل نشان می دهید.

بازی با کودکان پیش دبستانی ۳ تا ۴ سال

بازی های نمایشی

شما می توانید با خلاقیت خود از لباس های مختلف و تکه های پارچه که در منزل دارید برای کودک خود لباس های نمایشی زیبایی بدوزید و با او یک نمایش زیبا تمرین کنید و از اجرای نمایش با یکدیگر لذت ببرید.میتوانید در نمایش از اسباب بازی های کودک نیز استفاده کنید مثل :ست کامل آشپزخانه ، عروسک ها ،ست لوازم نظافت،ست میز اتو، حیوانات عروسکی ،ماشین یا موتور اسباب بازی و هر چیز دیگر که به متن نمایشنامه ی شما مربوط شود.

بازی با کودک در منزل

گرگم به هوا

یک بازی نوستالژی و قدیمی که پر تحرک و شاد می باشد و برای تقویت مهارت های فیزیکی کودک بسیار مفید است . اگر کودکی پر انرزی دارید این بازی برای تخلیه ی انرژی کودک کمک زیادی به شما می کند.

اسم صدا رو بگو

با این بازی کودک را با صدای حیوانات مختلف و همچنین نحوه ی زندگی و غذایی که میخورند و اطلاعات دیگر حیوانات آشنا کنید، صدای هر حیوان را در بیاورید و از کودک بخواهید تا بگوید صدای چه حیوانی است.حال نوبت کودک شماست ،از او هم بخواهید تا صدای حیوانات مختلف را در بیاورد و شما حدس بزنید.

بازی با کودکان ۵ تا ۸ سال

مسابقه پرش از مانع

با استفاده از وسایلی نرم و ایمن  در منزل مثل  مبلمان،کوسن و اسباب‌بازی‌ها و… یک مانع درست کنید. و از او بخواهید از این موانع عبور کند و یا از روی هر کدام بپرد و تعادلش را حفظ کند. برای جذاب تر شدن بازی می توانید زمان هم در نظر بگیرید و از کودک بخواهید در زمان مشخص شده و با حفظ تعادل از موانع عبور کند و رکورد بزند.

آب‌بازی

آب بازی از انواع بازی هاست که همه ی کودکان آنرا می پسندند و ساعت ها سرگرم می شوند. می توانید با یک سطل یا تشت آب و تعدادی از اسباب بازی ها که می توان داخل آب برد این بازی را شروع کنید .کودک با به کارگیری از تخیلات خود ساعت ها با آنها بازی میکند و لذت می برد. حتی می توانید با این روش از کودک بخواهید اسباب بازی هایش را بشوید .

بازی با کودک در منزل

داستان‌پردازی خیالی

بگذارید کودک برای شما داستان تعریف کند ،داستان هایی ساختگی و غیر واقعی ،به صحبت هایش کامل گوش کنید و خود را مشتاق شنیدن نشان دهید و در مورد داستانش از او سوالاتی بپرسید تا علاوه بر قوه ی تخیل مهارت های زبانی او نیز تقویت شود. و با مشتاق نشان دادن خود اعتماد به نفس او را نیز بالا ببرید.

آشپزی با کودک

برای پخت یک میان وعده ی خوشمزه و یا چیزی که او خیلی دوست دارد از او کمک بگیرید ،از او بخواهید تا نظرش را بگوید و برای تزئین به شما کمک کند و یا یکی از بشقاب ها را او به تنهایی تزئین کند.او در نهایت با درست شدن یک دسر یا میان وعده ی خوشمزه و زیبا روبرو می شود که خودش در تهیه ی آن سهیم بوده است .پس علاوه بر حس استقلال در آشپزی ،حس اعتماد به نفس او نیز افزایش پیدا می کند .

بازی با کودک در منزل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو در سایت

دسته بندی ها

درحال بارگذاری ...
سوالی دارید از ما بپرسید
×
علی (چت از طریق ایتا) Whatsapp chat
علی (چت از طریق واتساپ) Whatsapp chat
2 +
سوالات متداول