اسباب بازی کودک سه ساله

اسباب بازی کودک سه ساله

انتخاب اسباب بازی باید به دقت و با توجه به جنسیت و توانایی های مختلف کودک انجام شود .کودک 3 ساله دارای خلاقیت بالایی است و می تواند از هر چه به دستش می دهید یک شاهکار جالب خلق کند.بازی کار کودکان است و وسیله کار آنها اسباب بازی است. مانند بزرگسالان که برای انجام کارهای شان نیاز به وسایل و ابزارهایی دارند، کودکان نیز به اسباب بازی هایی متناسب با سن، جثه و نوع فعالیت شان احتیاج دارند. حتی کودکانی که اسباب بازی خاصی ندارند، در طول روز، خود را با انواع وسایل خانه اعم از کاسه، بشقاب، قاشق، تلفن، کمد لباس ها و… سرگرم می کنند.

سه تا چهار سالگی،سن نشاط، پویایی و جامعه‌پذیری است.سن بی‌ حوصلگی در مقابل رفتارهایی مانند صحبت کردن، دویدن، نقاشی کردن و ساختن اشیا، است. در این سن مهارت های حرکتی کودک شما به سرعت رشد می کند. از حدود سه سالگی کودک می تواند با انگشتان دستش مهارت های ظریف حرکتی را انجام دهد، کودک کم کم کار با قیچی مخصوص کودکان را یاد می گیرد.
کودک دوست دارد ارتباطاتش با دیگران را بیشتر کند و به تدریج به نظرات و احساسات دیگران نیز توجه می کند. در این سن استقلال، کنترل زبان و مهارت های جدید کودک روزبروز افزایش می یابد.کودک در این سن دوست دارد چیزهایی را روی هم بچیند و واژگون کند و به هم بچسباند و جدا کند.

کودک سه ساله تان را عصبانی نکنید

مناسب ترین اسباب بازی ها برای کودک سه ساله

یک اسباب بازی خوب باید باعث پرورش قوه خلاقیت کودک شود.پرورش قوه خیال و تصور کودک ، درک و فهم کودک از قوانین طبیعی و توانایی های کودک را افزایش دهد.شاید با خود فکر کنید که انتخاب اسباب بازی برای کودکان نوپا باید آسان باشد، اما امروزه زمانی که در یک فروشگاه اسباب بازی قدم میزنید متوجه می شوید تعداد زیادی اسباب بازی برای این کودک نوپا وجود دارد که بایستی هوشمندانه انتخاب شود.

در متن این مقاله نکاتی برای انتخاب اسباب بازی ها بیان می شود که با کودک شما رشد می کنند، او را به چالش می کشند و رشد کلی او را پرورش می دهند .به منظور شناخت اسباب بازی متناسب با رشد کودک، ابتدا به بررسی توانایی ها و ویژگی های کودکان می پردازیم:

۱) دویدن، پریدن، بالارفتن و حفظ تعادل بدن در کودکان سه ساله باید تقویت شود.

۲) علاقه مند به خطر کردن، فعالیت های پرتحرک و افزایش مهارت جسمانی

۳) افزایش مهارت دست ورزی، مثل بریدن کاغذ با قیچی بر روی یک خط صاف، مداد به دست گرفتن (مثل یک فرد بزرگسال)، نخ کردن مهره های کوچک، سر هم کردن اسباب بازی های ریز و کوچک. توجه داشته باشید اگر کودکتان تمایل به گذاشتن این اسباب بازی ها به دهان دارد، آنها را از دسترس او دور نگه دارید.

۴) چیدن مکعب های کوچک و بزرگ بر روی هم (خانه سازی)، ساختن برج و خانه های بزرگ، با کارتن و مقوا.

انواع بازی با کودکان 3 ساله + اسباب بازی مناسب برای کودک سه ساله

 

اسباب بازی هایی را انتخاب کنید که در انواع مختلفی بازی می شود

کودکان نوپا دوست دارند چیزها را از هم جدا کنند، کنار هم قرار بدهند، بیرون بکشند، داخل هم کنند، اضافه کنند و جمع کنند.

بازی هایی را انتخاب کنید که پایان باز داشته باشند 

به این معنی که کودک بتواند بازی را به صورت مختلف انجام دهد. برای مثال، بلوک های چوبی یا قالب های پلاستیکی (به هم پیوسته) می توانند برای ساخت یک جاده، یک باغ وحش، یک پل، یا یک سفینه فضایی استفاده شوند.
اسباب بازی هایی از این قبیل تخیل کودک شما را جرقه می زند و به او کمک می کند تا مهارت های حل مساله و مهارت های تفکر منطقی را توسعه دهد.مثال : بلوک کلبه سازی، بلوک های به هم پیوسته، بلوک چین ، لگو خانه سازی کودکان و اسباب بازی های برای شن و آب

به دنبال اسباب بازی هایی باشید که با کودک تان بزرگ می شوند

همه ما تجربه خرید اسباب بازی هایی را داشتیم که کودک ما مدت زمان کوتاهی با آن بازی می کند و دیگر به سمتشان نمی رود شما می توانید با خرید اسباب بازی هایی که کودک بتواند در مراحل مختلف رشد به طرق مختلف با آن بازی کند این مشکل را حل کنید .برای مثال، حیوانات پلاستیکی کوچک برای یک کودک نوپا هم جنبه ی آموزشی دارد و هم کودک با بازی با آنها لذت میبرد و همینطور در مراحل بعدی رشد که کودک بزرگتر می شود می تواند از آن ها برای اجرای داستانی که می داند، استفاده کند.مثال :حیوانات اسباب بازی پلاستیکی ، قطارها و کامیون ها (و وسایل نقلیه دیگر)، حیوانات پولیشی و عروسک

اسباب بازی هایی را انتخاب کنید که تخیل کودک را تحریک کند

در سن 3 سالگی خلاقیت کودک در حال رشد و شکوفایی است پس او میتواند با کمک گرفتن از قوه ی تخیل ،خود را در نقش یک پادشاه در بازی در نظر بگیرد یا یک قسمت از بلوک را در تخیل خود یک تکه کیک بداند.بنابراین به دنبال اسباب بازی هایی باشید که کودک بتواند داستان های خیالیش را در بازی اجرا کند و مهارت های زبانی و مهارت های حل مساله خود را افزایش دهد.

انواع بازی با کودکان 3 ساله + اسباب بازی مناسب برای کودک سه ساله

اسباب بازی هایی  که کودک را تشویق به اکتشاف می کنند

کودکان با بازی مهارت های جدید را تمرین می کنند.اسباب بازی ها به کودکان فرصت می دهد تا با کمک شما مهارت های تفکر منطقی خود را بسازند و مهارت حل مساله را تقویت کنند. بازی هایی مانند پازل ، بلوک ها ، بازی با گل رس یا خمیر از این جمله بازی ها هستند.

به کودک خود فرصت بازی با ” چیزهای واقعی ” یا اسباب بازی های شبه واقعی را بدهید

کودک نوپای شما در تشخیص اینکه اشیا در دنیای او چگونه کار میکنند بسیار کنجکاو است مانند کنترل های تلویزیون یا سوئیچ ها و تلفن های همراه،این اسباب بازی ها به کودکان کمک می کنند مسائل را حل کنند ، روابط فضایی را بیاموزند و مهارت های حرکتی ظریف (استفاده از ماهیچه های کوچک دست ها و انگشتان) را توسعه دهند. از این قبیل اسباب بازی ها میتوانیم به کلید اسباب بازی ، تلفن اسباب بازی،وسایل موسیقی و … اشاره کنیم.

اسباب بازی هایی برای آماده شدن کودک برای خواندن نیز به عنوان اسباب بازی کودک سه ساله مناسب است
کتاب ها, حروف الفبا, و لوازم هنری مثل ماژیک ها, مداد رنگی و غیره به کودک شما کمک می کنند تا با مهارت های خوانداری اولیه آشنا شود و آنها را تقویت کند.

اسباب بازی هایی که کودک شما را به فعال شدن تشویق می کند

کودکان با انجام فعالیت های فیزیکی از نظر جسمی قوی تر شده و اعتماد به نفس آنها را افزایش می دهد. به دنبال اسباب بازی هایی باشید که به کودک شما کمک کنند تا مهارت های جسمانی خود را توسعه دهد.مجموعه بولینگ ، حلقه بسکتبال با اندازه کودک،اسباب بازی که کودکتان می تواند یک رشته را بکشد، وسایل باغبانی برای حفر و کشیدن و … ا این جمله اند.

رشد کودک سه ساله - نسخه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو در سایت

دسته بندی ها

درحال بارگذاری ...
سوالی دارید از ما بپرسید
×
علی (چت از طریق ایتا) Whatsapp chat
علی (چت از طریق واتساپ) Whatsapp chat
2 +
سوالات متداول