اهمیت بازی فکری برای کودکان

اهمیت بازی فکری برای کودکان

بازی فکری چیست؟

بازی های فکری بازی هایی هستند که کودک را مجبور به تفکر و تصمیم گیری برای حل مسئله می کنند،این بازی ها ذهن کودک را به چالش می کشد و کودک را بر دوراهی باید ها و نباید ها قرار می دهد که کودک باید بهترین تصمیم را بگیرد تا بتواند پیروز میدان باشد.شاید این مسائل به نظر ساده بیاید اما در بزرگسالی و مواجه با مسائل مختلف زندگی می تواند به او کمک کند تا در حل مشکلات تصمیم درست را بگیرد.

در بازی های فکری دقت داشته باشید سرعت عمل کود برای رسیدن به نتیجه ملاک نمی باشد بلکه روبرو شدن با چالش ها و پیچیدگی های بازی و نهایتا تصمیم گیری درست می باشد.پیچیدگی های بازی در واقع ذهن کودک را درگیر میکند و او را به چالش می کشد و می تواند ورزشی برای مغز محسوب شود تا به رشد و پرورش مغز کودک کمک کند.

اهمیت بازی فکری برای کودکان

اهمیت بازی فکری برای کودکان

از آنجا که فرمانروای کل بدن ما مغز ماست پس باید برای رشد و پرورش آن تلاش کنیم و بازی های فکری می توانند به ورزیده شدن هر چه بیشتر مغز کمک کنند.می توان گفت اهمیت بازی های فکری در واقع تقویت عملکرد مغز است که می تواند بر همه جوانب زندگی کودک تا بزرگسالی تاثیر گذار باشد .

اهمیت بازی فکری بر رشد ذهنی کودکان

هدف از طرح بازی فکری بهبود عملکر مغز و رشد ذهن کودک می باشد که با بهبود مهارت های زیر به بهبود مغز کمک میکنند :

  • افزایش توجه و تمرکز کودک

کودکان برای انجام بازی های فکری به دقت زیادی نیاز دارند و باید روی بازی تمرکز داشته باشند تا بتوانند برنده ی بازی باشند .افزایش دقت و تمرکز در بازی های فکری نقشی اساسی در بهبود عملکرد ذهن دارد ،اگر بتوان دقت و تمرکز کودک را ارتقا داد می تواند در مراحل بعدی زندگی و برای یادگیری و آموزش او در آینده بسیار مفید فایده باشد .

از آنجا که بازی های فکری جنبه سرگرمی دارد و برای کودک آموزش به حساب نمی آید علاقه ی زیادی به بازی نشان می دهند و در واقع با بازی های فکری مختلف آموزش می بینند.و به این شکل مهارت یادگیری و آموزش در آنها تقویت خواهد شد .
از آنجایی که کودکان بیش فعال با حواس پرتی زیاد هستند و نمیتوانند به خوبی تمرکز کنند بازی های فکری می تواند بهترین گزینه برای افزایش دقت و تمرکز این کودکان باشد .

اهمیت بازی فکری برای کودکان

  • اهمیت بازی فکری برای کودکان در درک بهتر مفاهیم درسی 
بازی های فکری مختلف می توانند در آموزش کودک به شما کمک کنند و مفاهیم درسی ،اشکال هندسی، رنگ ها و … را در قالب بازی به کودک خود آموزش دهید .در واقع زمانی که کودک آموزشی را با بازی و علاقه یاد میگیرد تاثیر عمیق تری روی ذهن او دارد و در ذهن کودک ماندگار می شود .به همین علت در دوران مدرسه کودک شما می تواند سریع تر و آسان تر مفاهیم را درک کند و یاد بگیرد.
  • تقویت تخیل و افزایش خلاقیت
بازی های فکری نقش موثری در تقویت قوه تخیل و ایجاد خلاقیت در کودکان دارند.کودک در بازی های فکری با آزمون و خطا و تجزیه و تحلیل ذهن خود حقایقی از دنیای پیرامون خود کشف می کند.
انواع پازل ها و لگو ها مانند بازی فکری لوله لوله ،ابزار و ساز و باز چمدانی ،کامیون ساختنی ،سازین ، پین چین و … از بازی های محبوب و پر طرفداری هستند که باعث تقویت خلاقیت در کودکان می شود .شما با مراجعه با سایت فروشگاه اسباب بازی توی باران می توانید انواع این بازی های فکری را مشاهده و انتخابی مناسب داشته باشید.
اهمیت بازی فکری برای کودکان
اهمیت بازی فکری برای کودکان در رشد اجتماعی 
معمولا بازی های فکری چند نفره انجام می شوند و کودک در حین بازی هم بازی های دیگری نیز دارد که می توانند در طی انجام بازی به یکدیگر کمک کنند و افکار و ایده هایشان را با یکدیگر در جریان بگذارند و گاهی افکارشان را با هم به اشتراک بگذارند و از ایده ها و تفکرات یکدیگر تصمیم گیری کنند .
البته این را هم در نظر داشته باشید که گاهی ممکن است به اختلاف نظر برسند و در انجام بازی افکار مختلفی داشته باشند که با هم سازگاری نداشته باشد . همه اینها دست به دست هم خواهد داد و مهارت های اجتماعی کودک شما را تقویت خواهد کرد.
فواید بازی‌های فکری برای رشد شخصیت فردی
۱. تقویت اعتمادبه‌نفس:
در این مورد توجه به نوع بازی متناسب با سن و توانمندی کودک بسیار مهم است ،اگر بازی متناسب با سن کودک شما نباشد یا برای او بسیار آسان یا بسیار سخا باشد علاوه بر اینکه نمیتواند اثرات مثبتی برای اعتماد به نفس کودک شما داشته باشد بلکه می تواند مخرب نیز باشد .
اگر بازی برای سن او آسان و راحت باشد کودک زود از بازی خسته می شود و از ادامه بازی دست می کشد و همچنین اگر بازی زیاد سخت باشد و کودک نتواند به پیروزی دست یابد ممکن است باعث سرخوردگی او شود و اعتماد به نفس خود را از دست بدهد .اما اگر دقت کنید و بازی متناسب با سن و توانایی کودک انتخاب کنید می توانید اعتماد به نفس او را تا حد زیادی افزایش دهید .
۲. کاهش استرس: یکی از بهترین فواید بازی فکری کاهش استرس و اضطراب در کودکان است .که می تواند پرخاشگری و عصبانیت را تا حد زیادی در کودک کاهش دهد و او را آرام کند .با بدست آوردن آرامش ،تقویت حل مسئله در کودک افزایش پیدا می کند .
۳. افزایش تعاملات مثبت میان کودک با اعضای خانواده: اگر در انجام بازی فکری با کودک خود همراه شوید می توانید جذابیت بازی را برای او چند برابر کنید و ارتباطی خوب با کودک خود برقرار کنید .
اهمیت بازی فکری برای کودکان

آشنایی با انواع بازیهای فکری

  • بازی فکری حسی و حرکتی

مهارت های حسی و حرکتی کودک در  ماه های اولیه او رشد می کند و عضلات ریز و درشت کودک در این دوران تقویت می شوند.اسباب بازی های فکری مثل دو مینو ، بازی مکعب های رنگی،حلقه های هوش و …برای رشد و پرورش مهارت های حسی و حرکتی کودکان بسیار مناسبند.

  •  بازی فکری دو بعدی

پازل هایی که دارای قطعات زیادی هستند مثل لگوها و پازل های پله ای از بازی های فکری دو بعدی محسوب می شوند.

  •  بازی فکری سه بعدی

سازه هایی که دارای حجم هستند و تجسم فضایی کودک را تقویت می کنند از بازی های سه بعدی به حساب می آیند.که برای سنین 4 سال به بالا توصیه می شود .مثل انواع خانه سازی ها و رباتیک

  •  بازی های خلاقیتی

این بازی ها مشابه بازی های دو بعدی و سه بعدی بوده با این تفاوت که کودک می تواند با استفاده از خلاقیت خودش قطعه های بازی را در هر جایی به کار ببرد و چیزی را که خودش دوست دارد خلق کند.این بازی ها علاوه بر تقویت خلاقیت هوش انتقادی کودک را نیز تقویت می کند.

اهمیت بازی فکری برای کودکان

  •  بازی های تحلیلی

بازی های انفرادی که باعث افزایش دقت و تمرکز در کودک می شود و اتقلال او را نیز افزایش می دهد.

  •  بازی های سنجش سرعت عمل

در این بازی ها که معمولا به صورت گروهی انجام می شود داشتن سرعت عمل بالا بسیار مهم است و برای سنین بالای 5 سال مناسب تر است .

  • استراتژیک

بازی های استراتژیک برای سنین بالاتر از 8 سال مناسب است و برای آنها رقابتی هیجان انگیز و جذاب را رقم می زند . کودکان در حین بازی علاوه بر لذت بردن مهارت های حسی و هوشی خود را تقویت می کنند.

اهمیت بازی فکری برای کودکان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو در سایت

دسته بندی ها

درحال بارگذاری ...
سوالی دارید از ما بپرسید
×
علی (چت از طریق ایتا) Whatsapp chat
علی (چت از طریق واتساپ) Whatsapp chat
2 +
سوالات متداول