بازی با کودک 5 ساله

بازی با کودک 5 ساله

بازی با کودک 5 ساله میتواند بسیار شیرین و گاهی برای شما هم سرگرم کننده باشد. 5 سالگی سنی است که کودک برای رفتن به مهد کودک و پیدا کردن دوستان جدید تمایل بیشتری دارد.در این سن کودکان پر انرژی تر و خلاق تر از قبل خود را نشان می دهند . مهارت های زبانی کودک در 5 سالگی رو به تکامل است او معنی قافیه را می فهمد،می تواند آدرس و شماره تلفن ها را یاد بگیرد، و میتواند به راحتی جمله بسازد و به زیبایی صحبت کند،داستان هایی که برای او تعریف میکنید را می تواند به صورتی کامل بازگو کند .او میتواند معنی گذشته و یا آینده را به خوبی متوجه شود.

جست و خیز کردن، لی لی بازی کردن ، بالا و پایین پریدن ، تاب خوردن ، پشتک زدن و … از جمله مهارت های حرکتی و فیزیکی است که در 5 سالگی به وفور شاهد آن خواهید بود.

کودک در این سن با قوانین کنار می آید و آنها را میپذیرد، گاهی رفتار های متفاوتی از خود نشان می دهد مثلا گاهی به راحتی هکاری می کند و گاهی لجبازی می کند.او در این سن می تواند بسیاری از کارهایش را به تنهایی انجام دهد ، تفاوت جنسیت ها را تشخیص می دهد،دوست دارد بازی های نمایشی انجام دهد  ،با صدای بلند آواز بخواند و یا برقصد،بازی های تخیلی را از واقعیت تمایز می دهد، تمامی این ها نمونه ای از مهارت های اجتماعی و عاطفی کودک 5 ساله می باشد .

مهارت های ذهنی و فکری کودک در 5 سالگی از جمله :می تواند اعداد تک رقمی را بشمارد،بعضی از شکل های هندسی را بکشد،چهار رنگ یا بیشتر را بلد است،او همچنین می تواند زمان را درک کند.

راهنمای بازی با کودک چهار ساله + معرفی بهترین بازی های فکری | مجله بانک بازی

اقدامات والدین برای کمک به رشد و یادگیری کودک پنج ساله

  • زمانی را به او اختصاص دهید و با او بدوید و بازی کنید و در انجام فعالیت های فیزیکی به او کمک کنید .
  • از او بخواهید در کارهایی از منزل که علاقه دارد به شما کمک کند
  • به او فرصت دهید تا خودش بازی مورد علاقه ش را انتخاب کند و با دوستانش وقت بگذراند و اگر مسئله ای بینشان پیش آمد خودشان حل کنند.
  • برای کودکتان کتاب بخوانید و داستان بگویید و در مورد داستان و نتیجه ی آن با او حرف بزنید و به سوالاتش پاسخ دهید.
  • به کودک اجازه دهید در مورد احساساتش مثل نگرانی ها و ترس هایش و همینطور علایقش برای شما صحبت کند.

رشد ، توانایی و شیوه رفتار با کودک سه تا چهار ساله

انواع بازی با کودک 5 ساله

بازی های تعادلی

بازی های تعادلی تمرین خوبی برای رشد مهارت های حرکتی کودک است. او با انواع بازی های تعادلی می تواند ماهیچه های دست ، پا ، ران ها ، نیم تنه و .. را پرورش دهد و همچنین دقت و تمرکز خود را بالا ببرد.
لی لی بازی کردن ، راه رفتن رو ی یک خط ،نگه داشتن کتاب روی سر نمونه هایی از بازی های تعادلی هستند که برای کودک علاوه بر سرگرمی و لذت بخش بودن مفید نیز می باشد.

باز ی قایم موشک

این بازی به این صورت است که یک نفر چشم میگذارد و شروع به شمردن می کند و بقیه ی افراد باید تا شمارش اعداد مشخص شده خود در گوشه ای پنهان کنند،بعد از به پایان رسیدن شمارش اعداد ،شخصی که چشم گذاشته به دنبال دیگر بازیکنان می گردد.این بازی از سری بازی هاست که که کودکان به راحتی می توانند در خانه بازی کنند.
این نوع بازی ها باعث افزایش توانایی کودک در حل مسئله و تلاش برای رسیدن به اهدف را بهبود می بخشد.زمانی که کودک در این بازی به دنبال فضایی برای پنهان شدن است از فکر و ذهنش بیشتر استفاده می کند و همچنین این بازی ها به خاطر تحرکی که دارد باعث رشد و تقویت ماهیچه ها و تقویت فعالیت های فیزیکی او می شود.

همچنین این بازی چون به صورت گروهی انجام می شود ارتباطات اجتماعی کودک را بهبود می بخشد و باعث یادگیری بهتر بازی های تیمی در کودک می شود.

برگزاری اولین بازی قایم باشک سراسری در بلیز - کجارو

 

بازی های معمایی و پازل

این نوع بازی ها مهارت های زیادی مثل خلاقیت ،دقت و تمرکز،مهارت های زبانی و … را در کودک تقویت میکند.زمانی که کودک یک بازی معمایی را حل میکند در واقع در ذهن خود مسئله ای را با راه حل های مناسب حل کرده است. بنابراین این نوع بازی ها علاوه بر سرگرمی به آموزش کودک و رشد استعدادهایش کمک میکند .

بازی هایی از جمله استوانه هیجان ،بازی رو پولی ،بازی جوراجور ،بازی بینوچین،بازی فکری روبیکا و … از سری بازی هایی معمایی هستند که می توانید آنها را در سایت فروشگاه اسباب بازی توی باران مشاهده و خرید کنید .

ساخت لگو

ساخت لگو باعث رشد و تقویت خلاقیت کودک می شود.کودک با کمک تفکر خلاق خود لگو ها را با شکل های مختلف می سازد و تخیلات خود را به تصویر می کشد.همچنین به دست ورزی کودک کمک می کند و باعث تقویت عضلات مچ دست و انگشتان کودک می شود.

لگو ها با رنگ بندی های زیبا و متنوع در بازار موجود می باشد که می تواند به آموزش رنگ ها به کودک نیز کمک کند.کودک با سر هم کردن قطعات لگو و ساخت چیزی که دوست دارد احساس موفقیت و پیروزی می کند که این امر اعتماد به نفس او را بالا خواهد برد.

فواید لگو بازی برای کودکان – فروشگاه اینترنتی زی زی تویز

بازی با سایه

در این سن کودک کاملا با سایه ی خود و دیگر اشیا آشنایی دارد و می تواند ساعت ها با سایه ی خود سرگرم باشد .کافیست در یک اتاق تاریک و با یک منبع نور مشخص برای او فضایی را ایجاد کنید تا بتواند با سایه ی دستانش اشکال مختلفی را روی دیوار درست کند و از درست کردن هر کدام از آنها کلی لذت ببرد و خلاقیت و اعتماد به نفسش را تقویت کند.شما نیز میتوانید به دنیای سایه بازی او وارد شوید و با او سایه بسازید و او را تشویق کنید تا بتواند در مراحل بعدی اشکال پیچیده تری درست کند .

نقاشی و کاردستی

نقاشی کشیدن و رنگ آمیزی همیشه برای کودکان لذت بخش بوده و راهی برای بیان احساسات کودک می باشد.برای جذاب تر کردن نقاشی می توانید از رنگ انگشتی استفاده کنید تا هم برای کودک راحت تر و هم مهیج تر باشد.

ساخت کاردستی در کودکان قوه ی تفکر و تخیل را بهبود می بخشد و خلاقیت آنها را نیز بالا می برد.کودک با ساخت کاردستی مفاهیم جدیدی را درک می کند و پایه های یادگیریش در بزرگسالی تقویت می شود.

کاردستی و نقاشی با کودکان 2 تا 3 سال - مرکز سلامت مادران

بازی نخ و مهره

این نوع بازی ها علاوه بر تقویت دست ورزی و تقویت ماهیچه های ظریف دست و انگشتان باعث افزایش دقت و تمرکز کودک می شود.در این نوع بازی می توانید الگوی مشخص شده ای را برای کودک تعیین کنید تا طبق آن الگو از مهره ها نخ کند و همچنین می توان کودک را با آزادی عمل خود تنها گذاشت تا از خلاقیت خود استفاده کند و طرحی زیبا خلق کند.

زمانی که کودک از الگو پیروی میکند،چون باید مرتب به الگو نگاه کند و مهره ها را داخل نخ کند بین چشم و مغز و دست او هماهنگی ایجاد می شود و بهبود این هماهنگی در زندگی آینده ی او بسیار ضروری است.با این بازی کودک شکل ها را می آموزد و رنگ ها را یاد می گیرد و حتی میتوان مفهوم  الگوسازی را به او آموزش داد.

بازی با کودک 5 ساله

 

حرف آخر

در این مقاله به بررسی توانایی های کودک در پنج سالگی و همچنین راهکار ها و بازی های مختلفی برای سرگرمی و آموزش کودک 5 ساله تان ارائه دادیم و تعدادی از اسباب بازی های آموزشی و مناسب این سن را معرفی کردیم.

در آخر باید این نکته را یاد آور شویم که در نظر داشته باشید همانطور که کودکان به آب و غذای مناسب برای بقای حیات نیازمندند،برای سلامتی روح و روان و رشد و شکوفایی استعدادشان نیز به آموزش های مناسب و کاربردی نیاز دارند.پس وقت کافی را برای فرزندانمان بگذاریم تا در آینده کودکی دارای عزت نفس بالا و با اعتماد به نفس داشته باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو در سایت

دسته بندی ها

درحال بارگذاری ...
سوالی دارید از ما بپرسید
×
علی (چت از طریق ایتا) Whatsapp chat
علی (چت از طریق واتساپ) Whatsapp chat
2 +
سوالات متداول