بازی با کودک 6 ساله

بازی با کودک 6 ساله

بهتر است ابتدا با اندکی از ویژگی های کودک 6 ساله آشنا شویم،اما هرگز فراموش نکنید کخ هر کودک با دیگری متفاوت است و بعضی از ویژگی ها صرفا برای همه ی کودکان یکسان نیست.

معمولا کودکان 6 ساله کلاس اولی هستند و می توانند با کلمات جملات زیبا و ساده ای بسازند ،قادر به انجام سه دستور متوالی هستند،معنی کلمات را میفهمند و متوجه می شوند که بعضی از کلمات بیش از یک معنی دارند،توانایی ذهنی کودک 6 ساله به سرعت رشد می کند.

کودک در این سن خواندن و نوشتن را یاد میگیرد و میتواند کتاب های مناسب سنش را بخواند،کلمات را تکرار می کند و با آنها آشنا می شود،برای انجام تکالیف مدرسه می تواند 15 دقیقه متوالی تمرکز کند.
اگر فکر می کنید کودکتان از بقیه عقب افتاده خونسردی خود را حفظ کنید و نگران نباشید،بهتر است با مدیر و معلم کودکتان صحبت کنید و در صورت نیاز به یک مشاور مراجعه کنید.

کودکان در این سن بیشتر دست به کارهای خطرناک می زنند تا بتوانند نشان دهند که بزرگ شده اند،آنها در این حس حس استقلال بیشتری دارند .
او دوست دارد مورد تایید همکلاس ها و هم سن و سالانش قرار بگیرد.
به کودک 6 ساله ی خود اجازه ی انتخاب دهید و بگذارید اسباب بازی هایش را خودش انتخاب کند و یا ورزش مورد علاقه اش را ادامه دهد.
در این سن بیشتر به بازی های گروهی علاقه نشان می دهند و با دوستانشان همکاری خوبی دارند.

اگر در این سن از کودک خود کارهای یواشکی ،دزدی های کوچک،دروغ یا تقلب دیدید نگران نشوید،چون در این سن این موارد انتظار می رود و شما باید رفتار درست را انجام دهید و او را سرزنش نکنید و با او صحبت کنید و از او بخواهید تا احساسش را با شما در میان گذارد.

بازی با کودک 6 ساله

انواع بازی با کودک 6 ساله

  • بازی های کلاسی

بازی های کلاسی خود به تنهایی شامل بازی های زیادی می شود که به مواردی از آنها اشاره می کنیم:

کلمات جدید

این بازی بسیار مهیج و در عین حال کمی دشوار است و برای توسعه ی واژگان کودکان بسیار مفید است.
در این بازی به یک ورق کاغذ و مداد و لیستی از کلمات نیاز دارید:
یک کلمه انتخاب کنید که برای کودکان جدید باشد و قبلا آنرا نشنیده باشند،معنی کلمه را روی یک کاغذ بنویسید و کودکان را راهنمایی کنید تا بتوانند آنچه در مورد این کلمه تصور میکنند بیان کنند و کودکان دیگر در مورد تصور هر نفر رای دهند تا زمانی که یک نفر تعریف درستی از کلمه بگوبد بازی ادامه دارد و سپس به سراغ کلمه ی بعدی می روید.

پانتومیم

یک بازی سرگرم کننده ی دیگر بازی پانتومیم است که کودکان در آن تلاش میکنند معنی یک کلمه را به صورت عملی اجرا کنند تا دیگران بتوانند آنرا حدس بزنند .
کافیست لیستی از کلمه های جالب که بتوان به صورت عملی آنرا اجرا کرد را تهیه کنید و آنها را به صورت تک تک روی برگه های کوچک بنویسید و در یک کیسه یا پاکت قرار دهید .
کلاس را به دو گروه تقسیم کنید و از هر تیم بخواهید در نوبت خود یک برگه هز کیسه بیرون بیاورد و کلمه ی مربوط به خود را اجرا کند.

مسابقه جمله سازی

در این بازی کلاس را به دو گروه تقسیم می کنید و تعدادی کلمه انتخاب می کنید و روی کاغذ می نویسید .
تخته را با یک گچ به دو قسمت تقسیم کنید که هر قسمت آن برای یک گروه باشد .
از هر گروه یه نفر پای تخته می آید و یک کاغذ از بین کلمات را بر میدارد و با کلمه ی مشخص شده یک جمله می سازد.
هر تیم که جملات معنی دار و بهتری بسازد برنده ی بازی است .
این بازی علاوه بر بهبود جمله سازی کودکان به تقویت املای وازگان آنها نیز کمک میکند.

بازی با کودک 6 ساله

  • بازی فنجان ها

این بازی برای تقویت هوش منطقی و ریاضی کودک مفید می باشد .
بازی به این صورت است که تعدادی فنجان با سایز های مختلف را داخل یک قفسه بگذارید و از کودک بخواهید آنها را با توجه به سایز و اندازه شان از هم جدا کند و به آنها نظم دهد .
همچنین برای تنوع بیشتر میتوانید از کودک بخواهید که آنها را چگونه بچیند مثلا از کوچک به بزرگ یا برعکس و یا بزرگترین را در وسط قرار دهد و …
این بازی برای جا انداختن مفهوم اندازه ها به کودک به کار می رود .

  • بازی احساسات

تعدادی تصویر صورتک با احساسات مختلف را به دیوار اتاق بچسبانید ،میتوانید بعضی از احساسات را در صورتک ها تکرار کنید و سپس از کودک بخواهید احساسی که شما بیان می کنید را در بین صورتک ها پیدا کند و اگر تعداد آنها بیش از یکی است بگوید چند صورتک با احساس مشخص شده را می بیند.
این بازی علاوه بر سرگرمی و یادگیری احساسات مختلف باعث تقویت تمرکز و دقت کودک نیز می شود و همچنین شمارش را برای کودک جا می اندازد.

بازی با کودک 6 ساله

  • بازی با کودک 6 ساله به صورت گروهی

کودکان ساله از بازی های گروهی کودکان دیگر در تعامل هستند و می توانند پیوند دوستیشان را بیشتر از قبل کنند لذت فراوانی می برند . در اینجا چند نمونه از انواع مختلف بازی ها و ورزش های گروهی را نام میبریم:

 بازی هفت سنگ

این بازی یک بازی محلی است و مطمئنا برای همگی شما آشناست چون این بازی یکی از بازی های نوستالژی به حساب می آید و بسیار جذاب و مهیج است. اینگونه بازی های باعث افزایش توانایی های حرکتی و فیزی کی کودک می شود و سرعت عمل کودک را بالا می برد.

در این بازی به 7 سنگ و یک توپ نیاز داریم .
برای شروع بازی :

  1. ابتدا باید هفت سنگ را روی یکدیگر بچینید
  2. سپس در فاصله ای مناسب از سنگ ها یک خط بکشید (که فاصله را گروه ها با هم توافق می کنند مثلا هفت قدم یا هفت متر)
  3. بازیکنان را به دو گروه مساوی تقسیم کنید .(یک گروه مهاجم و یک گروه مدافع هستند)
  4. گروه مهاجم باید پشت خط بایستد و توپ را به سمت سنگ ها پرتاب کند تا سنگ ها بریزد هر چه تعداد سنگ کمتری بریزد برنده شدن راحت تر خواهد بود.
  5. اگر توپ به سنگ ها برخورد نکرد جای تیم ها با هم عوض می شود
  6. تیمی که بتواند توپ را به سنگ ها بزند باید با هم تیمی های خود به جهات مختلف زمین بازی فرار کند تا تیم مدافع نتواند توپ را به آنها بزند چون تیم مدافع باید توپ را به افراد تیم مهاجم بزند و آنها را از بازی بیرون کند.
  7. کار تیم مهاجم اینست که در بین پرتاب توپ ها به سمت بازیکنانش ،یک نفر برای گذاشتن سنگ ها روی یکدیگر پیش قدم شود و اگر بتواند با موفقیت سنگ ها را روی هم بچینند برنده ی بازی هستند ولی اگر قبل از چیدن سنگ ها تیم مدافع بتواند تمام بازیکنان را با توپ بزند و از بازی بیرون کند برنده خواهد شد .

بازی با کودک 6 ساله

بازی مجسمه شو

این بازی را میتوانید با موسیقی انجام دهید تا برای کودک مهیج و شاد باشد به این صورت که با شروع موزیک بچه ها شروع به رقص و بازی میکنند و به محض قطع شدن موزیک باید در جای خود در همان حالتی که هستند مانند یک مجسمه بایستند و تکان نخورند. هر کس بخندد یا حرکت کند از بازی بیرون می رود .

بازی با کودک 6 ساله

بازی رنگ ها 

این بازی باعث افزایش سرعت عمل کودک شده و همچنین برای تشخیص رنگ ها به کودکان کمک میکند.

در این بازی شما یک رنگ را با صدای بلند می گویید و کودکان باید در اطراف خود بگردند و آن رنگ را پیدا کنند و دستشان را روی رنگ بگذارند هر کس دیر تر رنگ مورد نظر را پیدا کند بازنده است.

همچنین می توانید برای جذابیت بیشتر بازی از شعر ها استفاده کنید مثلا کودکان یک صدا با هم این شعر را بخوانند :
رنگی به چه رنگی به چه رنگ های قشنگی ؟
و این بار نوبت شماست تا رنگ را بگویید و کودکان با سرعت عمل بالا به دنبال رنگ بگردند.

اسباب بازی های مناسب برای بازی با کودک 6 ساله

اسباب بازی های فکری زیادی برای تقویت ضریب هوشی کودکان طراحی شده که می توانید آنها را تهیه کرده و رشد و استعداد کودک خود را تقویت کنید.

  1. بازی راز جنگل
  2. انواع هوش چین ها
  3. بازی فکری لوله لوله
  4. بازی فکری رو پولی

اسباب بازی بازی برای تقویت مهارت حل مسئله :

  1. انواع پازل ها
  2. انواع لگو
  3. مکعب هوش

حرف آخر:

بچه ها همیشه دوست دارند چیزهای جدید را یاد بگیرند و دنیای اطرافشان را کشف کنند .
شما والدین عزیز می توانید با خرید اسباب بازی های ماسب برای کودکان شش ساله خود به رشد و شکوفایی استعداد های کودک خود کمک کنید .و آنها را برای مواجه و روبرویی با مسائل اجتماعی و عاطفی و همچنین آشنایی با مقاطع تحصیلی شان آماده کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو در سایت

دسته بندی ها

درحال بارگذاری ...
سوالی دارید از ما بپرسید
×
علی (چت از طریق ایتا) Whatsapp chat
علی (چت از طریق واتساپ) Whatsapp chat
2 +
سوالات متداول