بازی های هدفمند برای نوزادان

بازی های هدفمند برای نوزادان

بازی برای کودکان مهمترین عامل رشد محسوب می شود اما باید توجه داشت که بازی نباید بدون هدف و ساختار باشد بلکه بازی هدفمند و دارای ساختار مناسب می تواند بهترین گزینه برای رشد و یادگیری کودکان باشد. و باید گفت بر خلاف تصور بسیاری از افراد که بازی را بیهوده می دانند و تفکرشان اینست که بازی  صرفا جنبه ی وقت تلف کردن دارد ، بازی بسیار مفید و لازم و ضروری برای تربیت و آموزش کودک است .

بازی جز جدایی ناپذیر زندگی کودک است، بازی کردن نیز برای کودکان به همان اندازه ی کار کردن بزرگسالان امری جدی است آنها به صورت غیر ارادی به بازی جذب می شوند و در کنار بازی کردن زندگی کردن می‌آموزند و با قانون ها آشنا می‌شوند و به همین دلیل نباید آنها را خیلی زود وارد دنیای بزرگترها کرد. شما می توانید با کمی خلاقیت حرف هایی که دوست دارید به صورت پند و اندرز، نصیحت و حتی گاهی داد و فریاد به بچه ها بزنید در قالب بازی و داستان بیان کنید و به آنها بیاموزید. بازی کودکان پایه های زندگی آینده او را می‌سازد.

بازی هدفمند

امروزه ثابت شده است که بازی با افزایش هوش و مهارت های اجتماعی کودکان رابطه ای مستقیم دارد. پس شما می‌توانید با استفاده از بازی های هدفمند برای انچه که دوست دارید فرزندتان به آن برسد، استفاده کنید . پس بهتر است به عنوان والدین اصول درست بازی کردن و بازی هدفمند را بشناسیم و به فرزندمان فرصت لازم برای بازی کردن را بدهیم.

حداقل زمانی که کودک برای ارضا شدن از بازی نیاز دارد  2 ساعت است و این زمان مستلزم اینست که بازی بچه ها با آرامش و همراهی والدین با آنها  باشد . بهتر است بدانید که بازی تاثیر مستقیم روی ترشح هورمون رشد کودکان دارد.

یکی از طبیعی ترین فعالیت های کودکان بازی است و اصلا کودک بدون بازی قابل تصور نیست. بازی در رشد جسمانی، عقلانی و هم در شکل گیری شخصیت و جنبه های حسی و عاطفی نوزاد نقش موثر دارد.
کودکان در حین بازی لمس می‌کنند، بو می‌کنند، کشف می‌کنند و همین کار ها بازی را تبدیل به بازی هدفمند می‌کند و باعث تقویت مغز و رشد هوش کودک و تقویت سیستم ایمنی نوزادان و کودکان خواهد شد. در نوزادان ، بازی‌ها حواس پنج گانه کودک و ادراکات او را رشد می‌دهند و درک کودک از محیط پیرامون و اشیا را افزایش می‌دهند. و عدم تحرک کودکان باعث ضعف عمومی سیستم دفاعی بدن می‌شود.

برای مثال  برای کودکانی که ترس از تنهایی و جدایی از والدین را دارند بازی قایم باشک، بازی مناسبی است تا بتوان از ترس آنها کاست.

بازی هدفمند

بازی در محیط بسته

در این روزهای کرونایی و با وجود محدودیت برای بازی کودکان در  پارک ها و فضای باز ، نیاز به بازی هایی داریم که کودکانمان بتوانند در محیط بسته ضمن بازی و تفریح آموزش هم ببینند و مهارت های زندگی را بیاموزند.

در گذشته خانواده‌ها ، بازی‌های مرسومی برای روزهای سرد زمستان یا بارانی پاییز که کودکان نمی توانستند به محیط بیرون از منزل بروند برای کودکان طراحی کرده بودند و اکثر کودکان در فضای منزل این بازی‌ها را انجام می‌دادند. بازی‌هایی مثل یه قل دو قل (بازی که با 3 یا 5 سنگ انجام می شد)، اسم و فامیل، نقطه بازی، دوز، یویو و . . . . بازی‌های ساده‌ای که شما نیز حتما در کودکی خود آنها را تجربه کرده اید،با انجام این بازی ها کودکان تمرکز بالاتری پیدا می‌کردند و باعث افزایش مهارت‌های دست ورزی و همچنین افزایش اطلاعات عمومی کودکان می شد.
اما به مروز زمان و با ورود به دنیای مدرن بسیاری از این بازی‌ها به دست فراموشی سپرده شدند.

بازی هدفمند

بازی های هدفمند برای نوزادان تا سه ماه

با کمی خلاقیت و ابتکار و در نظر گرفتن فضاهای متفاوت خانه و آماده کردن آن فضا ها برای بازی با نوزاد می توانید زمان زیادی اورا سرگرم کنید و با خیال آسوده در این زمان به کار خود نیز بپردازید.

  • یک تشک بازی در مکانی از اتاق قرار دهید که در حین انجام کار کودک را ببینید، چند وسیله ی بازی ایمن مثل جغجغه های رنگی یا حلقه های پلاستیکی یا پارچه ای به آن آویزان کنید تا کودک را مجذوب آنها کنید. خواهید دید کودک زمان زیادی به آنها زل میزند و دست ها و پاهایش را به تکان می دهد و در دنیای کودکی خود غرق می شود، نوزادان بزرگتر سعی میکنند به اسباب بازی ها چنگ بزنند و سعی کنند آنها را بگیرند. بازی با این وسایل باعث تقویت شنوایی و بینایی کودک می شود.
  • صندلی نوزاد یا کالسکه اش را پشت پنجره ی آشپزخانه قرار دهید به صورتی که بتواند چشم انداز بیرون را ببیند و با محیط پیرامون خود آشنا شود.
  • آویز تخت موزیکال بالای گهواره ی نوزاد می تواند یکی از بهترین و سرگرم کننده ترین بازی ها برای او باشد چرا که حواس پنجگانه ش را تقویت می کند.
  • به نوزاد کمک کنید تا اشیا و اسباب بازی های اطرافش را لمس کند و حس لامسه ی نوزاد را تحریک کنید.دست نوزاد را بگیرید و انگشتانش را به آرامی روی اسباب بازی هایی با بافت های مختلف مثل پارچه، پلاستیک، چوب و سطوح صیقلی و نرم بکشید.

با بزرگتر شدن نوزاد تواناییش هم در درک محیط اطراف گسترش می یابد. نوزادان از تماشای دستان خود، بازی با انگشتان و به دهان بردن اسباب بازی هایشان لذت می برند.

بازی هدفمند

بازی های هدفمند برای نوزادان سه تا شش ماه

بازی های کلامی جزء بهترین بازی ها برای نوزادان سه تا شش ماهه است. نوزادان در چهار یا پنج ماهگی هوشیارتر و کنجکاوتر می شوند، آنها به لحاظ جسمی نیز قوی تر می شوند و قادر به هماهنگ کردن حرکاتشان می گردند. در این دوره با صحبت کردن با کودک خود  او را به فرایند یادگیری زبان تشویق کنید.

  • به همراه کودک در مقابل آینه بایستید و سعی کنید حرکات صورت او را تقلید کنید. کم کم خواهید دید که نوزاد نیز سعی دارد حرکات صورت شما را تقلید می کند.
  • نوزاد در چهار یا پنج ماهگی صداهایی از ته حلق بیرون می آورد که در حقیقت تلاش برای صحبت کردن است.در این زمان می توانید در مقابل آینه صداهای نوزاد را تقلید کنید و منتظر بمانید که پاسخ شما را بدهد. این گفتگوی زیبا یکی از لذت بخش ترین گفتگو های زندگیتان خواهد بود!
  • اسباب بازی هایی نظیر کتاب های پارچه ای، مکعب ها و حلقه های رنگارنگ پلاستیکی یا پارچه ای از بهترین وسایل بازی با نوزادان است.

بازی های هدفمند برای نوزادان

بازی های هدفمند برای نوزادان 6 تا 12 ماهه

در شش ماهه ی دوم زندگی نوزاد، بازی های حرکتی برای برقراری ارتباط و سرگرم کردن کودک بیشتر می شود. رشد نوزادان در این ماه به سرعت پیشرفت میکند و نوزاد حرکات جدید را به راحتی یاد میگیرد.

  • پاهای کودک را مانند یک دوچرخه سوار بچرخانید یا با در دست گرفتن دست هایش دایره ای در هوا بکشید. این بازی ها می تواند عضلات بدن کودک را تقویت کند و بدن او را برای یک خواب راحت بعد از بازی آماده نماید.
  • برای بازی با نوزاد 6 ماهه از یک اسباب بازی جذاب استفاده کنید تا بتواند آن را دنبال کند. اسباب بازی را زیر یک پتو پنهان کنید و دوباره با برداشتن پتو اسباب بازی را آشکار کنید. شادی و هیجان خود را حتما با خنده و شادی به کودک نشان دهید و هرگز مدت زمان زیاد اسباب بازی را پنهان از دید کودک نگه ندارید.
  • بازی های ساده ای مثل ” بده، بگیر” حواس پنجگانه کودک را تحریک و تقویت می کنند. یک حلقه رنگی یا یک جغجغه کوچک در دست بگیرید و کودک را تشویق کنید آن را از شما بگیرد یا به شما بدهد.
  • توپ های کوچک پارچه ای برای تقویت هوش حرکتی نوزادان انتخاب خوبی هستند. بازی کردن با نوزاد نیاز به صبر و حوصله و خلاقیت دارد. برای کودک توپ را قل بدهید و یا یک سبد در نزدیکی کودک بگذارید تا توپ را درون آن بیاندازد.
  • کودکان در ده ماهگی از تماشای اسباب بازی و صدایی که از به زمین خوردن آن ایجاد می شود لذت می برند. کودک را در محیطی امن قرا دهید و چند اسباب بازی که شکستنی نباشد در دسترسش قرار دهید و با هم آن ها را به زمین بیاندازید تا صدای افتادن آن را بشنود.
  • تقریبا بیشتر کودکان در یازده ماهگی نخستین گام های خود را برای راه رفتن بر می دارند. در حالی که محیط خانه را برای کودک امن می کنید ،کودک را برای تلاش هایش تشویق کنید. می توانید برای تشویق کودک به راه رفتن از واکر کودکان استفاده کنید. این واکر ها به درست قدم برداشتن و تقویت عضلات ستون فقرات کودک کمک می کنند.
  • در دوازده ماهگی کودک هنوز نمی تواند نام اشیا را بگوید اما می تواند طرز استفاده از آن ها را نشان دهد. نمایش شانه کردن موها یا مسواک زدن یکی از بازی های مناسب برای نوزادان در این سن است.

در سال اول کودک شما به اسباب بازی هایی نیاز دارید که امکان بازی های نمادین و تقلیدی را به کودکتان بدهد. از جمله : گوشی های تلفن موزیکال، قابلمه های پلاستیکی، کاسه و قاشق و جارو یا ماشین های بزرگ که کودک بتواند اسباب بازی هایش را درون آن بریزد، عروسک های دستی و انگشتی می توانند وسایل خوبی برای سرگرمی کودک باشند و باعث افزایش فعالیت های مغزی او شود.

بازی های هدفمند برای نوزادان

کلام آخر

به یاد داشته باشید در آموزش نوزادان به هبچ عنوان افراط نکنید. وظیفه ی شما فقط نشان دادن زندگی به کودک است نه غرق کردن کودک در اعداد و ارقام پس برای رشد پیش از موعد اصرار نورزید. مهمترین موارد بازی های نوزادان فضای وسیع،زمان کافی،وسایل مناسب به همراه خلاقیت می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو در سایت

دسته بندی ها

درحال بارگذاری ...
سوالی دارید از ما بپرسید
×
علی (چت از طریق ایتا) Whatsapp chat
علی (چت از طریق واتساپ) Whatsapp chat
2 +
سوالات متداول