بالا بردن هوش کودک هفت ساله

بالا بردن هوش کودک هفت ساله

حتما برای بالا بردن هوش کودک هفت ساله ی خود کار های زیادی انجام داده اید ،از نوزادی کتاب های متفاوتی برای او خواندید انواع بازی های فکری و پرورش ذهن را برای او تهیه کرده اید و او را برای رفتن به مدرسه آماده کرده اید.
اما تمام این کارها به این معنا نیست که از این‌ به بعد خیالتان‌ راحت‌ باشد، بلکه شما باید با تشویق کودک خود گام های بزرگی برای خلاقیت های کودک خود بردارید. بهتر است بدانید تشویق و تحریک ذهنی کودک توسط والدین نقش بسیار مهمی در تقویت‌ هوش‌ کودکان دارد.

عناصر افزایش هوش کودک

1. تماشای تلویزیون را محدود کنید

تماشای تلویزیون برای کودک زیر 2 سال ممنوع می باشد حتی برای مدت زمان کم تر از 5 دقیقه، به دلیل سلول های عصبی رشد نیافته وقتی چشم کودک به صفحه ی دیجیتال تلویزیون خیرهه می شود به مغز آسیب می زند.

شاید با خود فکر کنید کودک با تماشای تلویزیون زبان را بهتر فرا می گیرد اما باید بدانید عامل اصلی رشد جسمی و روانی کودک تحرک و بازی است.کودک بعد از دو سالگی فقط می تواند نیم ساعت در کل شبانه روز تلویزیون ببیند و  برای بازی با موبایل و کامپیوتر بهتر است تا شش سالگی صبر کنید . اگر قبل از این سن کودک در معرض موبایل و کامپیوتر باشد ممکن است به آنها اعتیاد پیدا کند و منزوی و گوشه گیر شود.

حتی اگر تماشای تلویزیون برای کودک شما ضرری نداشته باشد به او کمکی برای یادگیری هم نخواهد کرد و حتی ممکن است رشد و یادگیری او را کند تر نیز بکند.

بالا بردن هوش کودک هفت ساله

2. یادگیری و نواختن موسیقی

یادگیری موسیقی علاوه بر افزایش خلاقیت کودک ، می تواند بر بهره هوشی کودکان و حتی مهارتهای حرکتی او تاثیر گذار باشد.یادگیری موسیقی باعث تسریع در یادگیری ریاضی و به خاطر سپاری کودک شود و همچنین مهارت های شنیداری کودک را تقویت میکند.
بین گوش دادن به موسیقی و نواختن موسیقی تفاوت وجود دارد،گوش دادن موسیقی خوب است اما نواختن یک ساز می تواند باعث بهبود یادگیری کودک در زمینه های دیگر شود ،که به این امر اثر انتقالی می گویند.

بالا بردن هوش کودک هفت ساله

ویژگی های کودک 7 ساله

کودک در ۷ سالگی رشد ذهنی زیادی دارد و می تواند جملات پیچیده ای بسازد . او در این سن بهتر حرف می زند و معانی متفاوت کلمات را بهتر درک می کند و همچنین معنی لطیفه و چیستان را متوجه می شود. توانایی ذهنی او در مدرسه به سرعت رشد می کند.
او در دوران مدرسه مفهوم اعداد را می آموزد و درک می کند، کلمات متضاد و  مخالف  را به خوبی تشخیص می دهد مانند : روز و شب یا چپ و راست.

انواع بازی برای بالا بردن هوش کودک هفت ساله

پازل و معما

بازی های معمایی و ساختن پازل علاوه بر لذت باعث افزایش مهارت حل مسئله می شود. در فروشگاه های مختلف اسباب بازی ها انواع پازل و بازی های معمایی را می توانید برای کودک خود تهیه کنید.از جمله این بازی ها میتوان به بازی معمای 5 قطعه،معمای هوش ،معمای موش و پنیر و … اشاره کرد.

بازی های معمایی باعث افزایش تمرکز و خلاقیت شده و توانایی استدلال را بهبود می بخشد. همچنین این نوع بازی ها ضریب هوشی کودک را بالا می برد ،چون کودک را به فکر کردن و یافتن راه حل مناسب مجبور می کند.

بالا بردن هوش کودک هفت ساله

بازی های کارتی

بازی های کارتی کودک را به یک چالش ذهنی لذت بخش دعوت می کند.بازی های کارتی علاوه بر افزایش توجه و تمرکز کودک ، باعث بهبود حافظه و هوش کودکان نیز می شود. بازی هایی از قبیل : بازی فکری پی شوم ، بازی فکری کولاژ، بازی فکری بروکا و … جزو بازی های کارتی جذاب هستند که کودک را به یک رقابت هیجان انگیز دعوت می کند، شما می توانید این بازی ها را با مراجعه به سایت فروشگاه اسباب بازی توی باران مشاهده کرده و نحوه ی بازی هر کدام را مطالعه کنید و بهترین انتخاب را داشته باشید.

بازی های تعادلی

مهمترین و اصلی ترین مزیت بازی های تعادلی افزایش دقت و تمرکز و بهبود هماهنگی رشد در کودکان است. شما میتوانید به راحتی با صفحات رنگی یک مسیر مشخص برای کودک تعیین کنید و موانعی در مسیر برای او قرار دهید و کودک به صورت ساده یا لی لی مسیر را طی کند، برای سخت‌تر کردن بازی میتوان از کودک خواست به پشت راه برود و یا از روی موانع بپرد .بازی های تعادلی به بهبود جهت یابی و  درک شکل های هندسی کمک می کند.

بالا بردن هوش کودک هفت ساله

داستان سرایی

علاوه بر قصه گفتن شما می توانید از کودک بخواهید تا او برای شما قصه بگوید و داستان سرایی کند. در داستان سرایی کودک مجبور است وقایعی را به خاطر بسپارد و یا برای ادامه داستان پیش بینی کند و قوه ی تفکر خود را بهبود بخشد . اجرای این روش برای کودک بسیار سرگرم کننده است و علاوه بر تقویت هوش کودک اعتماد به نفس او را نیز تقویت میکند.

بازی گوش کن و پیدا کن

تصویری از یک شیئ ، حیوان، میوه، ابزار و یا هر چیز دیگری را به یکی از کودکان بدهید. کودک باید با دیدن تصوییر بدون اینکه اسم آن تصویر را بگوید،

درباره ی آن توضیح دهد و با توضیحاتش دیگران را راهنمایی کند تا بتوانند نام آن تصویر را حدس بزنند. او باید آنقدر به توضیحاتش ادامه دهد تا در نهایت یک نفر بتواند آن تصویر را حدس بزند.

 بازی  لی لی

برای کاربرد بازی لی لی به صورت آموزشی باید بعد از کشیدن لی لی و نوشتن اعداد یک سری دستور العمل را بنویسید و از کودک بخواهید آنها را اجرا کند. مثلا پریدن روی اعداد زوج ، یا پریدن به صورت الگوی مشخص 3 تا 3 تا

همچنین برای تقویت حروف شناسی کودک می توانید به جای اعداد از حروف و کلمات در خانه های لی لی استفاده کنید .

بالا بردن هوش کودک هفت ساله

بازی کلمه سازی با صدای آخر کلمات

این بازی بسیار شناخته شده و نوستالژی است و حتما شما هم در کودکی آنرا بازی کرده اید ،برای شروع بازی یک کلمه بگویید و از کودک بخواهید با حرف آخر آن کلمه ،کلمه ای جدید بگوید .
مثلا شما میگویید تاب که آخرین حرف آن (ب) است ، حالا کودک باید کلمه ای بگوید که با  (ب) شروع می شود مثل برادر .
این بازی به نظر ساده بسیار به ضریب هوشی کودک کمک میکند و باعث می شود دایره ی لغات کودک گسترش پیدا کند.

حرف آخر

کودکان نیاز جدی به بازی و آموزش از طریق بازی به صورت شاد و مفرح دارند.برای بالا بردن هوش کودک هفت ساله فقط به کمی خلاقیت و کمی حوصله نیاز دارید، شما به راحتی و با انجام بازی های بسیار ساده و در عین حال مفرح می توانید تمرکز و هوش کودک را بهبود بخشید .

بالا بردن هوش کودک هفت ساله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو در سایت

دسته بندی ها

درحال بارگذاری ...
سوالی دارید از ما بپرسید
×
علی (چت از طریق ایتا) Whatsapp chat
علی (چت از طریق واتساپ) Whatsapp chat
2 +
سوالات متداول