تقویت هوش نوزاد با بازی

تقویت هوش نوزاد با بازی

برای همه ی والدین علاوه بر سلامتی نوزاد ،تقویت هوش نوزاد نیز اهمیت ویژه ای دارد. شما هم قطعا به دنبال راه های ساده و کاربردی برای تقویت هوش نوزاد خود هستید . در این مقاله قصد داریم روش هایی را معرفی کنیم که کودک تان را باهوش تر و خلاق تر کند.

کودک با بازی و تمرین و کسب تجربه های مختلف رشد میکند . شما می توانید با  رشد مهارت های مختلف ذهنی و جسمی به کودک خود کمک کنید تا هوش او تقویت شود.

روش های برای تقویت هوش نوزاد

۱. دوری از تلویزیون

متخصصان زیادی نوزادان را از دیدن تلویزیون منع کرده اند و تاکید شدیدی بر این موضوع دارند چون تماشای تلویزیون علاوه بر اینکه هیچگونه تحریک مغزی برای کودک به همراه ندارد بلکه باعث ایجاد نقص در مهارت های شناختی نوزاد می شود. پس سعی کنید وقت بیشتری برای نوزاد عزیزتان بگذارید و زمانی را برای انجام فعالیت های فیزیکی با کودک اختصاص دهید تا بتوانید تحرک و تفکر نوزاد را تحریک کنید.بازی های ساده ای مثل توپ بازی می تواند به هماهنگی بدنی کودک کمک کند.

۲. تعامل بیشتر با نوزاد

بازی کردن با نوزاد و به آغوش کشیدن و ابراز علاقه به او مغز نوزاد را تحریک می کند و همچنین تعامل مداوم با نوزاد باعث تقویت هوش نوزاد می شود.زمانی که با نوزاد روابط عاطفی زیادی برقرار کنید باعث رشد توانایی تفکر او  و ایجاد حس امنیت و افزایش اعتماد به نفس او می شوید.

تقویت هوش نوزاد با بازی

۳. تغذیه نوزاد با شیر مادر

معمولا پزشکان مادران را به شیر دادن به نوزادشان ترغیب و تشویق میکنند و توصیه میکنند که بعد از 6 ماهگی و تا سن 2 سالگی علاوه بر غذاهای سالم و مقوی ،نوزاد را با شیر مادر تغذیه کنند. دلیل این امر اینست که تغذیه ی مناسب در تقویت هوش نوزاد بسیار موثر است ، و کودکانی که از شیر مادر تغذیه شده اند نسبت به سایر نوزادان از هوش بیشتری برخوردارند.

۴. موسیقی و تقویت حافظه

با گوش دادن به موسیقی توجه نوزاد افزایش پیدا می کند و حافظه اش را تقویت می کند و علاقه ی او به فراگیری و آموختن موسیقی افزایش پیدا می کند.و در نهایت یادگیری موسیقی باعث رشد هوش فضایی_دیداری او می شود.هوش فضایی توانایی کودک را در درک و تحلیل اشکال و تصاویر افزایش می‌دهد و باعث می شود کودک تصاویر ذهنی دقیقی داشته باشد.
همچنین یادگیری موسیقی توانایی کودک را در یادگیری مباحث عددی نیز افزایش می دهد.

۵. آشنا کردن نوزاد با دنیای کتاب

برای آشنایی نوزاد با کتاب هیچ‌وقت دیر نیست، شما از همان نوزادی می توانید با بلند خواندن لغات و جملات کتاب ،توجه نوزاد را به سمت دنیای مطالعه بکشید .می توانید برای نوزاد کتاب های پارچه ای و مصور تهیه کنید و با تشویق کودک به تماشای عکس ها برای او با صدای بلند شعر بخوانید و با این کار علاوه بر آشنایی نوزاد با دنیای بیرون دایره ی لغات نوزاد را نیز گسترش دهید.

تقویت هوش نوزاد با بازی

۶. ایجاد چالش برای نوزاد

شما می توانید با انجام بازی های ساده مثل توپ بازی، انواع اسباب بازی های خانه سازی مثل بلوک بزرگ خانه سازی ، لگو خانه بازی، بلوک چین و بازی های دیگر به کودک کمک کنید تا اشکال هندسی ، رنگ ها و اعداد را بشناسد. او را با کالسکه ی زیبایش به طبیعت و یا پارک ببرید و در محیطی امن او را با محیط بیرون خانه آشنا کنید.
شما با کمی آگاهی و خلاقیت می توانید هوش نوزادتان را افزایش دهید و کودکی با استعداد پرورش دهید.
دقت داشته باشید که شما الگوهای اصلی کودکانتان هستید و با انجام دادن کارهایی مثل ورزش کردن،نواختن موسیقی،مطالعه کردن و … می توانید به طور غیر مستقیم کودک خود را آموزش دهید.

تقویت هوش نوزاد با بازی

انواع بازی برای تقویت هوش و خلاقیت نوزاد :

بازی شناخت دست

نوزادان در 6 ماه اول زندگی عاشق نگاه کردن به رنگ های جذاب هستند،شما با تکان دادن اسباب بازی های رنگی و جذاب در مقابل نوزاد ، توجه نوزاد را به اسباب بازی جلب کنید، شما می توانید همین کار را با دستانتان انجام دهید و توجه کودک را به دستانتان جلب کنبد برای او دست بزنید و شعر بخوانید.
نوزاد نیز کم کم نسبت به دست های خود شناخت پیدا میکند و متوجه می شود که کارهای زیادی را میتواند با دست های خودش انجام دهد.

به آرامی دست های کودک را در دست بگیرید و آنها را به هم بزنید و شروع به شعر خواندن کنید و از بازی با نوزادتان لذت ببرید.

بازی بالا و پایین بردن دست و پا

با این بازی علاوه بر تقویت عضلات نوزاد باعث ایجاد حس اعتماد در او می شوید.شما در حین گرفتن دست های نوزاد و بلند کردن دست هایش برایش شعر می خوانید و مرتب دست های نوزاد را به بالا و پایین ببرید،سپس نوبت پاهای نوزاد است ،پاهایش را در دست بگیرید و آرام پاهایش را بلند کنید و باز شعر را تکرار کنید و پاهایش را بالا و پایین کنید .

این بازی را می توانید با تمام اعضای بدن نوزاد ادامه دهید و در آخر کودک را محکم در آغوش بگیرید و او را ببوسید و در بغلتان تکانش دهید.

تقویت هوش نوزاد با بازی

بازی مالیدن بینی ها به هم

همیشه محبت کردن و در آغوش گرفتن کودک به او احساس آرامش و امنیت می دهد و اعتماد به نفس کودک را بالا می برد و باعث استقلال او در آینده می شود.

کودک را در آغوش بگیرید ، او را به بالا و پایین تکان دهید و سپس دماغتان را به دماغش بمالید و برایش شعر بخوانید، این بازی را چند بار تکرار کنید تا هم شما و هم کودک از بازی لذت ببرید.

صحبت کردن و برقراری ارتباط با کودک

وقتی با کودک حرف میزنید و تمام حواستان را به کودک می دهید او متوجه می شود و با واکنش هایی که از خود نشان می دهد سعی میکند مانن شما عمل کند .شما با تشویق هایتان باعث می شوید کودک اعتماد به نفس بالایی پیدا کندو همچنین مهارت های زبانی او تقویت شود.
تعداد کلماتی که کودک در طول روز می شنود بر هوش او تاثیر گذار است .

نحوه ی بازی:

به صورت کودک زل بزنید و با او صحبت کنید و جملات کوتاهی به کار ببرید و کمی صبر کنید تا واکنش کودک را ببینید ، بعد از واکنش کودک او را تشویق و ترغیب کنید با ذوقی که از خود نشان می دهید کودک جواب میدهد و صداهایی را از خود تقلید می کند، این صدا های به نظر ساده بعد ها به کلمات تبدیل می شوند.

لبخند و ذوق شما واکنشی به صداهای نوزاد است که به او می فهماند شما به او گوش می دهید و از صدای او لذت می برید.شما می توانید بدون خستگی ساعت ها این بازی را با کودک انجام دهید و از واکنش های او لذت ببرید.

سینه خیز رفتن

مهارت های حرکتی مثل چرخیدن ، تکان خوردن ، غلت زدن . یا سینه خیز رفتن باعث یک سری اتصالات مغزی در نوزاد می شود که این اتصالات باعث تقویت رشد کودک می شود.

کودکان با تکان خوردن و علت زدن ، خود را آماده میکنند تا بتوانند سینه خیز بروند و به آن چیزی که دلشان می خواهد دسترسی پیدا کنند .شما با تشویق هایتان باعث می شوید او تلاش بیشتری کند و در نهایت اعتماد به نفس بیشتری کسب کند.

کودک را روی سطح نرمی به روی شکم بخوابانید و اسباب بازی جذابی را در مقابلش قرار دهید و فاصله ی کمی را برای رسیدن به آن در نظر بگیرید ، اسباب بازی را تکان دهید تا توجه کودک را جلب کند و سعی کند خودش را به سمت جلو تکان دهد تا آنرا بگیرد . وقتی با کمی تکان خوردن به اسباب بازی رسید بگذارید آنرا لمس کند و مدام او را تشویق کنید .

 تقویت هوش نوزاد با بازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو در سایت

دسته بندی ها

درحال بارگذاری ...
سوالی دارید از ما بپرسید
×
علی (چت از طریق ایتا) Whatsapp chat
علی (چت از طریق واتساپ) Whatsapp chat
2 +
سوالات متداول