تقویت هوش کودک سه ساله

تقویت هوش کودک سه ساله

اهمیت بازی والدین در تقویت هوش کودک

اولین و مهمترین اهمیت بازی والدین با کودکانشان اینست که باعث شناخت هر چه بهتر والدین از استعداد های کودک خود می شوند. همچنین احساس نشاطی که در هنگام بازی با کودک در والدین ایجاد می شود می تواند علاوه بر شادی و نشاط کودک و کاهش استرس او همچنین استرس والدین را نیز کاهش دهد .

از آنجایی که والدین اولین همبازی کودکان خود هستند و از همان ابتدای نوزادی با کودک خود مشغول بازی می شوند می توانند محبوب ترین همبازی کودک شناخته شوند .همچنین مادر می تواند خصوصیات منحصر به فرد کودک خود را بشناسد.

بازی تاثیر مستقیم روی رشد مغز کودکان دارد و والدین با انجام بازی های مختلف با کودک خود می توانند باعث تقویت هوش کودک و همچنین مهارت های شناختی و عاطفی و توانایی های جسمی و … کودک را رشد می دهد.

تقویت هوش کودک سه ساله

الگو برداری کودک سه ساله از رفتار والدین

بازی به کودکان در کسب مهارت های جدید کمک می کند و توانایی های ذهنی و جسمی آنها را تقویت می کند.همچنین در بازی هایی که به صورت دسته جمعی و گروهی انجام می شود مهارت های اجتماعی آنها نیز تقویت می شود.

ویژگی های اسباب بازی های مناسب کودکان سه ساله 

با توجه به اینکه معمولا کودکان تا 3 سالگی هر چیزی را به دهان می برند ،باید از اسباب بازی هایی برای آنها استفاده کنید که بدون قطعات ریز باشد و همچنین توجه داشته باشید اسباب بازی دارای لبه های تیز و برنده  نباشد. غیر سمی و بدون سرب و کاملا بهداشتی باشد تا در صورت بردن به دهان اتفاقی برای کودک نیوفتد.قابل شستشو باشد تا در صورت کثیف شدن بتوانید به راحتی آنرا تمیز کنید. اگر از وسیله ای استفاده می کنید که باید قابلیت تحمل وزن داشته باشد حتما دقت کنید به اندازه ی کافی محکم باشد و تحمل وزن کودک شما را داشته باشد.

بازی‌ های مناسب تقویت هوش کودک سه ساله

اگر شما به عنوان والد یک کودک در ساله های اولیه زندگی کودک خود به اندازه ی کافی برای او وقت بگذارید و با او بازی های مناسب انجام دهید مطمئنا کودکدتان در دوران دبستان کمتر دچار مشکلات خواهد شد. پس بهتر است بازی های مناسب هر سن را بشناسید تا بتوانید بهترین نتیجه را ببینید.

تقویت هوش کودک سه ساله

در سن سه سالگی چون کودک بزرگتر شده و درک بهتری از دنیای اطراف خود دارد می توان بازی هایی با تنوع بیشتر با کودک انجام داد :

قصه‌ گویی

برای تقویت کلامی کودک بهتر است از قصه گویی برای کودک غافل نشوید ، قصه گویی می تواند دایره ی لغات کودک را گسترش دهد و کودک را برای مهارت های خواندن و نوشتن پیش از دبستان آماده کند . میتوانید برای کودک خود از قصه های واقعی استفاده کنید و شخصیت اصلی داستان را کودک خود قرار دهید و خطاب به اعمالی که در طول روز اتفاق افتاده داستانی تعریف کنید و در قالب داستان چگونگی رفتار کودک را به چالش بکشید و رفتار درست را به او آموزش دهید.حتی می توانید برای تنوع در قصه ها از کشیدن نقاشی نیز بهره ببرید و با هر توضیحی از قصه نقاشی مربط به آنرا به کودک نشان دهید و داستان را تعریف کنید.

آب بازی برای تقویت هوش کودک سه ساله

آب بازی برای کودکان بسیار محبوب و دوست داشتنی است و کودکان از آب بازی بسیار لذت می برند .شما می توانید با به کار بردن کمی خلاقیت به آب بازی کودک تنوع بدهید و از وسایل مختلف در حین آب بازی کودک استفاده کنید مثلا چند ظرف با اشکال و اندازه های مختلف در اختیار کودک بگذارید تا آنها را پر و خالی کند او با این کار مفهوم حجم و اندازه را درک میکند.یا اینکه از وسایل با جنس مختلف استفاده کنید در وقتی کودک آنها را درون آب می اندازد بعضی از آنها روی آب می مانند و بعضی به زیر آب فرو می روند.

تقویت هوش کودک سه ساله

استفاده از قیچی

برای تقویت ماهیچه های دست کودک می توانید از قیچی بهره بگیرید .دقت داشته باشید که قیچی باید پلاستیکی و مخصوص کودکان باشد تا ایمنی کودک حفظ شود.با استفاده از این قیچی می توانید  از کودک بخواهید تا تصاویر مجله ها یا روزنامه ها را دور بری کند .یا می توانید با کاغذ های رنگی و تعدادی نی اشکال مختلف و زیبایی را به عنوان کاردستی با هم درست کنید.کودک با این کار علاوه بر تقویت عضلات دست و دستورزی می تواند اعتماد به نفس خود را نیز افزایش دهد.

تقویت هوش کودک سه ساله

پازل

با توجه به اینکه پازل ها انواع مختلفی دارند باید دقت کنید پازل مناسب با سن کودکتان را تهیه کنید .کودکان با حل پازل دقت و تمرکز خود را بالا می برند و بعد از تکمیل پازل اعتماد به نفس بالایی پیدا می کنند.بهتر است برای شروع از پازل های ساده و آسان استفاده کنید مثل پازل ها و جورچین های دو تکه یا 4 تکه و به تدریج پازل ها را دشوارتر کنید.
می توانید با مراجعه به سایت فروشگاه اسباب بازی توی باران انواع پازل های چوبی،فومی،آهنربایی ،مقوایی و … را برای کودک خود تهیه کنید.

بازی های ساختنی

کودک سه ساله خلاق تر از قبل شده و در این سن اسباب بازی های ساختنی نقش پر رنگ تری در بازی او ایفا میکند.شما با تشویق هایتان می توانید علاوه بر افزایش اعتماد به نفس کودک خلاقیتش را نیز بیشتر کنید.بازی های ساختنی انواعی از بازی هایی هستند که با سر هم بندی کردن آنها اشکال مختلفی را می توان ساخت. با این نوع از بازی ها مهارت هایی مانند مهارت حل مسئله ، دستورزی و یا مهارت های حرکتی کودک افزایش پیدا خواهد کرد.انواع این بازی ها مانند: کامیون ساختنی ،هواپیما آچاری ،موتور مونتاژی ،آجر های خانه سازی ،چفت و ساز، پین چین ،چفت چین و …

تقویت هوش کودک سه ساله

اسباب بازی های واقعی

کودکان با انجام بازی های نمایشی و نمادین دوست دارند به تخیلاتشان دامن بزنند و هر بار در نقشی فرو روند.با داشتن اسباب بازی های شبه واقعی این امر برای آنها دوست  داشتنی تر خواهد شد آنها دوست دارند اگر نقشی را ایفا می کنند تجهیزات مربوط به آنرا نیز داشته باشند.مثلا زمانی که کودک می خواهد نقش مادر را داشته باشد به یک آشپزخانه کوچک یا یک جارو برقی زیبا نیاز دارد.

ما در سایت فروشگاه اسباب بازی توی باران انواع اسباب بازی های واقعی را ارائه کرده ایم که با مراجعه به سایت می توانید طبق علاقه و سلیقه ی کودک خود آنرا انتخاب و تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو در سایت

دسته بندی ها

درحال بارگذاری ...
سوالی دارید از ما بپرسید
×
علی (چت از طریق ایتا) Whatsapp chat
علی (چت از طریق واتساپ) Whatsapp chat
2 +
سوالات متداول