توانایی کودک پنج ساله

توانایی کودک پنج ساله

نقاط عطف و توانایی کودک پنج ساله

سن 5 سالگی سن رفتن به پیش دبستانی است و کودک وارد دنیای جدیدی از زندگی میشود،دوستان جدید و موقعیت جدید .کودکان 5 ساله بسیار پرانرژین و از خلاقیت لذت می برند. شناخت مهارت های کودک در این دوره به شما کمک میکند تا چگونگی رفتار او را بشناسید و بهتر با او کنار بیایید.

توانایی کودک پنج ساله

توانایی های زبانی و ارتباطی 

کودک در این سن به طور کامل آدرس و شماره تلفن و همچنین نام و نام خانوادگی خود را بلد است.او می تواند با وضوح و زیبا صحبت کند و با کلمات بیش از 5 تا جمله بسازد.او می تواند داستان سرایی کند و برای شما قصه بگوید.او زمان آینده و گذشته را به خوبی درک میکند و میتواند جمله ای بسازد که در آن از فعل آینده یا گذشته استفاده کند.

مهارت های حرکتی و فیزیکی 

او در این سن تعادل زیادی دارد و می تواند با تعادل زیاد لی لی کند و بپرد،روی یک پا به مدت 10 ثانیه می ایستد ،میتواند دو چرخه سواری کند .بدون کمک لباسهایش را تعویض کند و در جامپینگ بالا و پایین بپرد.او از فعالیت های ورزشی لذت می برد و عاشق جست و خیز است.

توانایی کودک پنج ساله

توانایی اجتماعی و عاطفی 

کودک در این سن بهتر میتواند با دوستانش همکاری کند و با مقررات موافقت کند اما گاهی ممکن است رو به لجبازی برود . او به اندازه ی کافی استقلال پیدا کرده و می تواند کارهایش را به تنهایی انجام دهد.او تفاوت بین دنیای واقعی و تخیل را تشخیص می دهد. قدرت تشخیص جنسیت دختر و پسر را دارد. کودک 5 ساله از نقش بازی کردن و آواز خواندن لذت می برد. او سعی میکند مثل دوستانش رفتار کند.

مهارت های فکری و حافظه

کودک در 5 سالگی اعداد را می شناسد و تا شماره 10 یا بیشتر به درستی می شمارد.اشکال هندسی  و آدمک را با  حداقل 6 عضو نقاشی میکند.رنگ ها را دوست دارد و آنها را می شناسد.

توانایی کودک پنج ساله

خصوصیات مهم کودک 5 ساله

۱- آن ها احساساتی نیستند

معمولا کودکان تا 5 سالگی کاملا یاد گرفته اند که چگونه احساسات خود را کنترل کنند.

۲- آن ها بی گناه و معصوم هستند

کودک 5 ساله ی معصوم شما دیگر خیلی به والدینش وابسته و نیازمند نیست و به مرحله ای از استقلال رسیده است اما هنوز باید تحت کنترل شما باشد.

۳- آن ها هنوز هم دوست دارند مثل کوچولوها باشند

کودک ۵ ساله هنوز هم به در آغوش گرفته شدن علاقه دارد ، او دوست دارد بیرون از خانه دست شما در دستش باشد و یا هنگام خواب برایش لالایی بخوانید.

۴- می توانند رفتار بزرگسالانه هم داشته باشند

کودک 5 ساله میتواند رفتارهای بزرگتر ها را از خود نشان دهد مثلا می تواند دندانهایش را به تنهایی مسواک بزند ،برای خود نوشیدنی بریزد،کفش هایش را بدون کمک شما بپوشد یا وسایلش را برای بیرون رفتن جمع کند.

توانایی کودک پنج ساله

رفتار با کودک 5 ساله

شما برای رشد و یادگیری کودکتان میتوانید به او کمک کنید :

وقت زیادی برای بازی با کودک خود اختصاص دهید

کمک در کارهای ساده منزل را به او یاد دهید

به کودک فرصت دهید تا با دوستانش بازی کند و اگر اختلافی بینشان به وجود آمد خودش برای حل آن اقدام کند

برای او کتاب بخوانید و معنی بعضی از کلمات را که او نمیداند برایش توضیح دهید،در مورد موضوع داستان با او حرف بزنید و از او سوال کنید مثلا اگر تو به جای شخصیت داستان بودی چه کاری انجام میدادی؟ یا مثلا اینکه فکر میکنی پایان داستان چه اتفاقی می افتد؟

با او کاردستی درست کنید و در نقاشی کشیدن با او همراه شوید

با کودک خود حرف بزنید و از او نیز بخواهید تا حرف بزند و احساساتش را بیان کند،در مورد احساساتش به او راهکار دهید و بگویید مثلا زمانیکه احساس خشم دارد باید خود را کنترل کند و به او یاد دهید چگونه باید مشکلش را حل کند .

توانایی کودک پنج ساله

معرفی چند نمونه بازی فکری مناسب با توانایی کودک پنج ساله

این بازی برای تقویت مهارت تشخیص رنگ ها و شکل ها برای کودک 5 ساله ی شما بسیار مفید است .در این بازی هر بازیکن یک صفحه از بازی را جلوی خود قرار می دهد و با انداختن تاس شکل، باید به دنبال قطعه ی شکلی بگردد که همرنگ با دایناسور او باشد و آنرا با اشکال صفحه ی خود منطبق کند .بازی تا زمان پر شدن صفحه ی یکی از بازیکنان ادامه می یابد.

بازی دو چشمی به منظور افزایش تمرکز و قدرت یادگیری کودکان طراحی شده است. همچنین این بازی به علت گرئهی بودنش باعث تقویت هوش اجتماعی کودک و افزایش مهارت های ارتباطی او می شود.

توانایی کودک پنج ساله

  • انواع پازل ها

پازل علاوه بر جنه ی سرگزمی که برای کودک دارد باعث رشد بعضی مهارت ها و توانمندی ها در او می شود.بازی پازل تاثیری عمیص بر هوش و توانمندی های ذهنی کودک میگذارد از جمله :

1. تقویت حافظه

کودک قبل از اینکه شروع به ساختن پازل کند تصویر آنرا به عنوان راهنما در ذهنش دارد و کودک بعد از چند بار ساختن پازل تصویر در خاطرش می ماند و همین امر باعث تقویت حافظه ی تصویری کودک می شود.

2. افزایش قدرت حل مسئله

3. تقویت قوه‌‌ی تشخیص دیداری

کودک در حال ساخت پازل باید با دقت و تمرکز رنگ ها و قطعات پازل را از هم تشخیص دهد و به اندازه ها دقت کند و تمام این نکات باعث تقویت تشخیص دیداری او می شود.

4. یادگیری و درک مفاهیم هندسی

با توجه به نوع پازل یا جورچینی که کودک بازی میکند ب مفاهیمی مانند سطح و حجم آشنا می شود و به صورت ذهنی به اندازه گیری می پردازد و این امر باعث تقویت هوش فضایی و هندسی او می شود.

5. افزایش اعتمادبه‌نفس و صبر

مدت زمانی که طول می کشد تا کودک به آرامی و با دقت و تمرکز به چیدن پازل بپردازد صبر را در کودک بالا می برد و همچنین با پایان کار و تمام شدن پازل اعتماد به نفس او افزایش پیدا خواهد کرد.

برای خرید پازل بهتر است دقت کنید پازل را با توجه به توانایی‌های فرزند خود ، انتخاب کنید، یعنی برای او نه خیلی آسان باشد که زود از انجام آن خسته شود و نه به قدری سخت و دشوار باشد که او را از انجام ادامه ی کار منصرف کند .

توانایی کودک پنج ساله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو در سایت

دسته بندی ها

درحال بارگذاری ...
سوالی دارید از ما بپرسید
×
علی (چت از طریق ایتا) Whatsapp chat
علی (چت از طریق واتساپ) Whatsapp chat
2 +
سوالات متداول