فواید بازی های نمایشی برای کودکان

کودکان عاشق بازی های نمایشی و تقلید از کارهای بزرگترهایشان هستند .ساعت ها خود را با اسباب بازی ها و  عروسک هایشان سرگرم می کنند و بازی های خیالی و نمایشی انجام می دهند .

انواع بازی های نمایشی مناسب کودکان

بازی های نمایشی کودکان به دو دسته تقسیم می شوند :

  • بازی فانتزی ( خیالی رویایی)
  • بازی نمایشی اجتماعی

در بازی فانتزی، که معمولا در سنین 2 سالی در کودکان شروع می شود کودک مدام نقش خود را عوض می کند و به شخصیت های مختلف نقش خود را تغییر می دهد .معمولا این مدل بازی به صورت تنهایی انجام می شود . این گونه بازی ها تا سنین 5 تا 6 سالگی که دوره ی قبل از دبستان کودک است به اوج خود می رسد.

بازی نمایشی اجتماعی همانطور که از اسمش مشخص است با حضور چند کودک قابل اجرا است و در این بازی کودک نقشی را می پذیرد و در همان نقش می ماند و به نحو احسنت نقش خود را ایفا می کند . البته لازم به ذکر است که این بازی به صورت تکی و تنهایی هم قابل اجرا است و کودک شما در تخیلات خود تنها یک نقش را بازی میکند و برای نقش های خیالی دیگر از اسباب بازی هایش کمک می گیرد.

معمولا نمایش نامه ی این بازی ها را کودکان بر اساس فیلم ها و داستان هایی که دیده یا شنیده اند اجرا می کنند و معمولا نقش قهرمان داستان که مورد علاقه شان است، انتخاب می کنند .

فواید بازیهای نمایشی برای کودکان

 فواید بازی نمایشی برای کودکان

بازی های نمایشی از هر نوع که باشند برای کودکان مفیدند،از جمله فواید بازی های نمایشی :

1- افزایش مهارت های اجتماعی در کودکان

زمانی که کودک با کودکان دیگر بازی می کند و نقش های مختلفی را با یکدیگر انجام می دهند باعث می شود مهارت های ارتباطی و اجتماعی خود را تقویت کند .

2- افزایش روحیه کار جمعی در کودکان

زمانی که برای نقش آفرینی یک داستان هر کودک نقشی را بر عهده می گیرد و هر کدام به بهترین شکل نقش خد را ایفا می کنند ،کودکان می آموزند که چگونه کار گروهی اجام دهند و با یکدیگر هم بازی شوند.

3- بلوغ عاطفی

زمانی که کودکان در نقش های مختلف قرار می گیرند احساسات خود را در هر نقش درگیر می کنند . و کودکان یاد می گیرند در تمام طول زندگی چگونه احساسات خود را بروز دهند و یا احساسات خود را چگونه کنترل کنند .

4- فواید بازیهای نمایشی برای کودکان و رشد آگاهی

کودکان با بازی های نمایشی از هر نقش آگاهی و اطلاعات لازم را به دست می آورند و اینکه هر نقش چگونه کار می کند. آنها با شناخت و آگاهی از نقش های مختلف می توانند نتیجه گیری های متفاوتی در ذهن خود داشته باشند و قدرت تصمیم گیری خود را تقویت کنند .

در واقع این بازی ها باعث رشد مهارت حل مسئله در کودکان می شوند و به تفکرات و تخیلات کودک پر و بال می دهند .به عبارت دیگر بازی در نقش های مختلف کودک را در موقعیت های جدید قرار می دهد و کودک می آموزد در مواجه با مسائل مختلف چگونه رفتار کند .

فواید بازیهای نمایشی برای کودکان

5-فواید بازیهای نمایشی برای کودکان و تحکیم روابط میان والدین و کودکان 

والدین می توانند با استفاده از عروسک های نمایشی مختلف با کودک خود همبازی شوند .بازی والدین با کودک روابط بین آنها را تحکیم میکند و اعتماد به نفس کودک را نیز بالا می برد. همچنین در حین بازی، والدین با احساسات ،شخصیت و روحیات اخلاقی کودک خود بیشتر آشنا می شوند و اگر مشکل یا اختلالی در رفتار کودک خود مشاهده کردند در صدد رفع آن بر می آیند.

6-انتقال مفاهیم با بازی های نمایشی 

با استفاده از بازی های نمایشی می توان برخی از مفاهیم مثل ،ادب ، رازداری، همکاری ، خویشتن داری و … را به طور غیر مستقیم به کودک آموزش داد.مانند کتاب های قصه میتوان برای بازی نمایشی نیز هدفی مشخص در نظر گرفت و نتیجه اخلاقی را به صورت بازی برای کودک به نمایش گذاشت.چون کودکان با بازی مفاهیم را بهتر یاد میگیرند و در ذهن آنها ماندگار خواهد شد .

7-فواید بازیهای نمایشی برای کودکان و افزایش خلاقیت 

زمانی که کودکان خودشان داستان را طراحی می کنند و نویسنده ی داستان خود می شوند از قوه ی تخیل و خلاقیت خود بهره می گیرند .همچنین زمانی که کودکان از عروسک های نمایشی یا تن پوش های عروسکی مختلف استفاده می کنند و برای هر کدام اسمی انتخاب می کنند شرایط را برای تقویت خلاقیت ایجاد می کنند.

8-تقویت کننده گفتار و بیان کودکان 

زمانی که کودکی نمایش عروسکی بازی می کند به جای عروسک ها صحبت می کند و لحن و کلام خود را تغییر می دهد تا بازی را جذاب تر کند و حتی دیالوگ هایی که به جای عروسک بیان میکند می تواند فی البداهه باشد و همه ی اینها در تقویت گفتار کودک تاثیر می گذارد.همچنین زمانی که کودکان به صورت گروهی بازی می کنند از آنجایی که باید به دیالوگ های عروسک های دیگر گوش دهند مهارت شنیداری آنها تقویت می شود.

شما می توانید با مراجعه به سایت فروشگاه اسباب بازی توی باران انواع عروسک های دستی مانند : عروسک دستی دختر ، عروسک دستی خرس ، عروسک دستی پسر ، عروسک انگشتی حیوانات وحشی ، عروسک انگشتی خانواده و … را مشاهده و تهیه فرمایید .

فواید بازیهای نمایشی برای کودکان

 چند بازی نمایشی مفید برای کودکان

۱- مهمان بازی :کودکان در سنین 5 تا شش سالگی عاشق این هستند که برای خود کلبه ای اختصاصی داشته باشند و دیگران را به خانه ی خود دعوت کنند و از آنها پذیرایی کنند .کودک با داشتن وسایلی مثل سرویس چای خوری اسباب بازی و یا چند لیوان و فنجان شما را به مهمانی خود دعوت می کند  و میزبان شما می شود.آنها دوست دارند این بازی را با بزرگتر ها و گاهی با عروسک های خود انجام دهند .

۲- دکتر بازی : از آنجایی که بعضی از کودکان از دکتر می ترسند می توانید با خرید لوازم پزشکی اسباب بازی برای او از ترس او بکاهید . کودک در نقش دکتر قرار میگیرد و تمام وسایل دکتر را در اختیار دارد و نقش دکتری مهربان را بازی می کند و با وسایل و لوازم پزشکی آشنا می شود . به مرور ترس او از دکتر کم خواهد شد .

فواید بازیهای نمایشی برای کودکان

۳- نمایش نقش حیوانات : کودکان علاقه ی زیادی به حیوانات دارند و دوست دارند لباس ها و تن پوش های حیوانات مورد علاقه ی خود از جمله :  تن پوش شیر، تن پوش طوطی،تن پوش گاو ، تن پوش بز ، تن پوش گوسفند و … را داشته باشند و در بازی های خود نقش حیوان مورد علاقه ی خود را بازی کنند .

آنها در این بازی به غذای مورد علاقه ی حیوانات و دسته بندی حیوانات به انواع گیاه خوار یا گوشت خوار ،اهلی یا وحشی بودن آنها و … کنجکاو می شوند .و شما می توانید تمام مفاهیم مورد نیاز را به کودک خود بیاموزید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو در سایت

دسته بندی ها

درحال بارگذاری ...
سوالی دارید از ما بپرسید
×
علی (چت از طریق ایتا) Whatsapp chat
علی (چت از طریق واتساپ) Whatsapp chat
2 +
سوالات متداول