مینی پارک کودکان

مینی پارک کودکان

مینی پارک کودکان با اهداف مختلف با طراحی و رنگ بندی های شاد کودکانه تاسیس و راه اندازی می شود.

کودکان از طریق بازی و آموزش رشد میکنند و می آموزند بنابراین وجود مکان هایی برای بازی و شادی کودکان یک گزینه ی بسیار مهم است که باید به آن توجه کرد و همچنین تأثیرپذیری از محیط پیرامون، بر شکل دهی قابلیت ها و توانایی های کودک نقش به سزایی دارد. اگر نگاهی به گذشته بیندازیم و فضاهای شهری گذشته را بررسی کنیم خواهیم دید که پارک ها و فضاهای مخصوص کودک بسیار کم و بی کیفیت بوده و کودکان در مرکز توجه نبوده اند.

اما با گذشت زمان و گسترش شهر نشینی و آپارتمان نشینی  و تغییر سبک زندگی مردم  وجود فضای مناسب برای بازی کودکان بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. کودکان، نیازمند محیط هایی هستند تا بتوانند انرژی خود را تخلیه کنند و بدون نگرانی به بازی و چالش بپردازند ،وسایل بازی در پارک ها باید به گونه ای باشد که بتواند رضایت کودکان را جلب کند تا نیاز های آنها ارضا شود تا میل کودک به بازی های پر خطر رایانه ای  را کم کند.

مینی پارک کودکان با هدف تقویت روحیه کودک و ایجاد خلاقیت در کودکان ، کاهش استرس،تخلیه ی انرژی کودک و در نتیجه سرزنش نشدن و افزایش اعتماد به نفس در کودک،کنترل هیجانات کودک در محیطی کاملا ایمن،ایجاد حس استقلال در کودک،بهبود گذران اوقات فراغت کودکان، آموزش کودکان و … احداث می‌شوند.

تجهیزات مینی پارک کودکان

فضای مناسب :

نمونه های بسیاری از مینی پارک کودکان در کشورهای مختلف احداث شده است که میتوان از ایده های موفق با توجه به نیازها و باورهای ملی، بومی استفاده کرد و در جهت بهبود این فضاها استفاده نمود. علاوه بر محیط های بسته می توان از محیط های سر باز با ایمنی بالا برای فضای بازی کودک استفاده کرد تا مشکلات فضاهای سرپوشیده از قبیل سر و صدای بیش از اندازه، عدم فضای کافی برای دویدن و فعالیت فیزیکی، عدم تهویه مناسب و از همه مهم تر مصنوعی بودن هیجانات ایجاد شده در کودکان را کمتر کند.

باید توجه داشته باشیم که محیط بازی کودکان باید کاملا ایمن و بهداشتی باشد چون کودکان باید در کنار هم خیلی چیزها بیاموزند مانند ایستادن در صف و رعایت نوبت و نظم برای استفاده از یک وسیله بازی مثل تاب و سرسره خرسی یا طرح دلفین و یا بازی های دسته جمعی مثل فوتبال بازی کردن.

کودکان بیشترین ساعت های بیداری خود را به بازی با اسباب بازی و فعالیت می پردازند، کودکان زمان بازی را بسیار دوست دارند و این زمان را از هر چیز دیگری مهمتر می دانند. بنابراین انتخاب اسباب بازی و محیط بازی مناسب برای کودکان در هر سنی بسیار مهم است. بهترین و مناسب ترین اسباب بازی برای کودکان در سنین پیش دبستانی، بازی های فکری و آموزشی است زیرا این گروه از اسباب بازی ها باعث پرورش تفکر، تخیل، سرگرمی، لذت و مهم تر از همه یادگیری در کودک می شود و او را با مفاهیم  آشنا می کنند.

استاندارد بودن وسایل بازی در پارک کودک :

انواع بازی ها شامل بازی های جسمی، بازی های تقلیدی، بازی نمایشی، بازی های نمادین، بازی های آموزشی، بازی خلاقیتی و بازیهای گروهی است. بازی های نمادین یکی از بازی هایی است که به میزان خلاقیت کودک می افزاید.  این نوع بازی، بیش از شکل های دیگر بازی نقش مهمی در زندگی کودک ایفا می کند.

بسیاری از وسایل بازی در مینی پارک کودکان و پارک های شهری استانداردهای لازم را برای سلامت و امنیت کودکان ندارند ولی ما نمیتوانیم به این دلیل کودک خود را در خانه محبوس و از بازی در پارک منع کنیم،پس باید در انتخاب وسایل بازی در پارک کودک دقت لازم به عمل آید تا کودک بتواند با بازی در کنار دوستانش لذت ببرد همچنین، از آنجایی که کشور ما کشوری آفتابی است بهتر است برای دریافت نور آفتاب هم که شده بتوانیم با آسودگی خیال اجازه دهیم تا بچه هایمان در پارک بازی کنند.

امنیت کودک در پارک کودک:

در ابتدا باید توجه کنیم که والدین دچار استرس و اضطراب نباشند تا بتوانند تمرکز بیشتری روی کودک شان در محیط بازی داشته باشند و بعد هم بهتر است کنار کودک باشند و او را تنها نگذارند. وسایل بازی ای که در پارک ها وجود دارد برای تمامی کودکان است و آنها باید استفاده از آنها را کنار کودکان دیگر بیاموزند.
به دلیل این که بعضی از پارک ها در جوامع مختلف زیرساخت های لازم را ندارد،به همین دلیل برای کودک نا امن محسوب می شود. در صورتی که  کودکان  باید در فضاهای امن و محافظت شده بازی کنند و از آن لذت ببرند.همچنین جنس وسایل بازی در امنیت کودک بسیار مهم است،امروزه معمولا جنس وسایل بازی مانند تاب و سرسره کودک از جنس پلی اتیلن ایمن و با رنگ بندی شاد و کودکانه است.

وقت گذرانی کودکان را باید با بازی های خلاق هدایت کرد . بازی در زندگی کودکان پیش از دبستان، نقش مهمی ایفا می کند. کودکان در فرایند بازی، دانش کسب می کنند و کار کردن را  می آموزند؛ هم چنین بازی ها یکی از راه های مهم آموزش هستند. آن چه به بازی کودکان هدف می دهد، چگونگی نوع بازی و در کنار آن چگونگی قرارگیری وسیله بازی و اختیار عمل کودک در مقابل آن است. بهترین و اثر گذارترین محیط برای آموزش کودک محیط بیرون از خانه است.

امکانات لازم برای مینی پارک کودکان :

تاکنون تحقیقات زیادی در مورد ارتقای فضاهای شهری برای حضورکودکان و پارک ها و زمین های بازی برای کوذکان انجام شده و راه حل های مختلفی ارائه شده است. در اینجا به چند مورد از امکانات لازم برای پارک کودک اشاره می کنیم :

 1-ایجاد حس خلاقیت با نقاشی و وسایل بازی

خلاقیت کودکان نقش مهمی در آینده آنها خواهد داشت. کودکان خلاق راه حل های جدید برای مشکلات پیش رو پیدا می‌کنند. توجه داشته باشید استعداد تنها بخشی کوچک از خلاقیت است و تمرین، نظم‌بخشی و پرورش آن از اهمیت بیشتری برخوردار است. نقاشیکردن به کودکان این امکان را  می‌دهد که با موضوعاتی که خیلی راحت تغییر شکل می‌دهند، به جای موضوعات ثابت، بازی کنند. در پارک کودک با وجود امکاناتی مانند نقاشی و رنگ آمیزی از کودکتان بخواهید خط‌ های ساده‌ای بر روی کاغذ بکشد و بعد سؤال کنید این خط‌ ها شبیه چه چیزهایی می‌توانند باشند. و در آخر می‌توانید با اضافه کردن شکل‌هایی به این خطوط برای کودک طرح جدیدی بسازید.

با توجه به دنیای امروز مدت‌هاست که بچه‌ها با خاک و گل بازی نمی‌کنند. به شما توصیه می‌کنیم تا در پارک بازی کودک از وسایل شن بازی و محیطی پر از شن و ماسه استفاده کنید تا کودک با امنیت کامل حسابی خاک بازی کند. این نوع بازی و ساختن برخی سازه‌ها و اشیا با گل به خلاقیت او بسیار کمک می‌کند.

پارک کودک چه امکاناتی باید داشته باشد؟

 2-فرصت هایی برای شیطنت، اکتشاف و آزمون و خطا

برای کاهش فشارهای روانی و تقویت روحیه کودک، وسایلی طراحی شده به آنها فرصت  آزمون و خطا را می دهد و از شیطنت کودک در جهت تامین سلامت روح و روان او استفاده می کند که بازی های «پازلی حجمی» از این جمله است.
زمانی که در طراحی وسایل یک پارک بتوان کودکان را در چیدن و برداشتن وسایل کوچک بازی شریک نمود، به نوعی فرصتی برای ایده پردازی ایجاد کرده ایم .

 3-آزادی در بازی و سرگرمی در مینی پارک کودکان

رها سازی و آزاد گذاشتن ذهن کودک در فضای پارک با طراحی خلاقانه وسایل بازی و محیط پارک از موارد مهم درساخت یک پارک کودک است. آزاد گذاشتن کودک در محیط بازی، نقش مهمی در یادگیری، هیجان بخشی و درک تجربه محیطی دارد . بزرگترین اشتباه برخی از  والدین این است که مانع آزادی کودک شوند.

مراکز تفریحی فرهنگی برای کودکان در مناطق 22 گانه تهران - کیلیدمگ | مجله تخصصی مسکن، ساختمان، معماری و سبک زندگی

 4-نو آوری و جذابیت فیزیکی در پارک

دستکاری و تعامل فیزیکی با مواد و محیط زیست طبیعی به کودک اصول و قواعدی را یاد می دهد.

 5-کاربرد اختلاف سطح در پارک

یکی از مواردی که از خستگی کودک جلوگیری می کند و به او حس نشاط می دهد، طراحی مسیرهای تردد کودک با در نظر گیری اختلاف سطح می باشد. که از این دست می توان تپه های کوچک در بازک ایجاد کرد.

6-طراحی فضاهای باز در پارک

پرواز تصورات کودکانه فضاهای بسته ناخواسته بر روح و روان کودک اثر منفی می گذارد و ایده طراحی فضاهای باز در پارک  کاملا با توجه به روحیه کودکان و متناسب با آن است.
طراحی وسایل و فضاهایی که به کودک تحرک ببخشد، بسیار حائز اهمیت است حرکت در یک مسیر تعیین شده، حرکت عضلانی پا و دست های کودک و حرکت اجسام از موارد مهم حرکت در گرافیک محیطی کودک است.

 7-استفاده از حروف الفبا و فرصتی برای آموزش

با توجه به فرهنگ نوشتاری متفاوت در هر کشوری، به جهت تسریع در ابعاد آموزشی و یادگیری ، می توان از الفبا استفاده نمود و ماندگاری حروف در ذهن کودک مادامی که با تفریح و بازی باشد، اثرگذارتر خواهد بود.

 8-استفاده از شخصیتهای کارتونی

امروزه در کنار استفاده از شخصیت های کارتونی در ورودی مکان های بازی به صورت های نمایشی، بعد تازه ای از کاربرد شخصیت های کارتونی است و باعث ایجاد حس همزاد پنداری در کودک می گردد. البته شیوه اجرا و کاربرد آن از نکات مهم است.

پارک کودک چه امکاناتی باید داشته باشد؟

9-استفاده از رنگ های شاد و نورپردازی

در پارکهای مفهومی توجه ویژه ای به روابط روانی رنگها و هم نشینی شان از نکات مهم است. به موجب تحقیقاتی که به عمل آمده، رنگ های قرمز، نارنجی، زرد و آبی، رنگ های مورد نظر کودکان می باشند و رنگ های خاکستری، قهوه ای، سیاه و سفید نمونه ای از رنگهاست که هیچ گاه مطلوب آنها نبوده و رنگ سبز هم فقط از طرف ۷ درصد کودکان انتخاب گردیده است

توجه به معانی روانشناسانه و فیزیولوژی رنگ ها و کاربرد آن برای وسایل بازی پارک کودک در عرصه گرافیک محیطی از ضروریات می باشد. کاربرد رنگ های گرم در یک مجموعه باعث تشدید حرکت کودک، تحریک سیستم عصبی، بالا بردن فشار خون و تسریع بخشیدن به تنفس و ضربان قلب است. بنابراین رنگ قرمز از لحاظ تاثیر گذاری به عنوان یک عامل محرک به شمار می آید در حالی که کاربرد رنگ های سرد معکوس این فرایند عمل می کنند.

 10-طراحی سازه ای مصور

یکی از نکات مهم در طراحی پارک ، توجه به طرح جامع پارک می باشد که در دو سازه کلی به نام سازه رنگی و سازه  فرمی تعریف شده است.
منظر بصری رنگ ها و حجم رنگی مورد نظر با توجه به عامل فضایی که وسایل در آن قرار گرفته و همچنین نوع تقسیم بندی از نظر اندازه مورد توجه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو در سایت

دسته بندی ها

درحال بارگذاری ...
سوالی دارید از ما بپرسید
×
علی (چت از طریق ایتا) Whatsapp chat
علی (چت از طریق واتساپ) Whatsapp chat
2 +
سوالات متداول