پرورش استعداد ریاضی در کودکان

پرورش استعداد ریاضی در کودکان

پرورش استعداد ریاضی در کودکان جزء دغدغه های همه ی والدین می باشد، ما در این مقاله سعی داریم تعدادی راهکار و بازی جذاب برای آموزش ریاضی به کودکان معرفی کنیم. همه ی ما از دیدن پیشرفت فرزندانمان خوشحال و هیجان زده میشویم و دوست داریم شاهد هر چه بیشتر استعدادشان باشیم.وقتی کودکان کلمات ساده ای را یاد میگیرند دیگر وقت آن رسیده اعداد را نیز بیاموزند،مثلا بتوانند تا ده بشمارند،از شمردنشان ذوق زده می شویم.کم کم با جمع و تفریق نیز آشنایشان می کنیم و آنها را تشویق میکنیم تا در مقابل دیگران نیز استعدادشان را نشان دهند.

در مراحل بعدی که کودک بزرگتر می شود به دنبال کتاب های پرورش استعداد ریاضی در کودکان می رویم.از اسباب بازی ها و کارت های بازی مختلف نیز استفاده می کنیم تا یادگیری کودکمان افزایش یابد.

تعریف هوش منطقی – ریاضی

هوش ریاضی شامل توانایی استفاده از دلیل و برهان، حل مسئله، آموختن با کمک اعداد و پردازش اطلاعات نظری است. افرادی که علاقمند به تحقیق و پژوهش به روش‌های علمی هستند از هوش منطقی- ریاضی بالایی برخوردارند. آن‌ها در استفاده از روش‌های کمّی که متّکی بر توانایی محقق برای مشاهده و رسیدن به یک نتیجه‌ی قابل تأیید است بسیار خوب عمل می‌کنند.

ویژگی های هوش منطقی

واقع‌گرایی ،مهارت در بازی‌های استراتژی ،علاقه به اعداد ،خواهان دقت و درستی ،درک اطلاعات پیچیده ،علاقمند به واقعیت و حقیقت ،معقول بودن ،منطقی بودن ، داشتن استعداد در ریاضیات، دوستدار علم و پژوهش

پرورش استعداد ریاضی در کودکان

بازی های برای پرورش استعداد ریاضی در کودکان و تقویت هوش منطقی-ریاضی

بازی شمارش توپک های پنبه ای

این بازی بسیار ساده و جذاب است و بیش از آن چه فکرش را بکنید کودک نو پا را مشغول و متمرکز می‌کند.برای این بازی به تعدادی توپک پنبه ای با رنگ های مختلف برای جذابیت بیشتر نیاز است،در این بازی باید از کودک بخواهید هر دانه پوشال را که در بطری می اندازد بشمارد و قابلیت به یادسپاری و شمارش را تقویت کند. این بازی را می توان با کودکان سنین مختلف انجام داد .

بازی دیگری که به این بازی شباهت زیادی دارد بازی با دکمه هاست،به این صورت که یک شکاف در بالای درب بطری برای ورود دکمه‌ها ایجاد کنید و دکمه‌ها را داخل یک ظرف خالی بیاندازند و از کودک بخواهید دکمه ها را یکی یکی از شکاف داخل بطری بریزد و با انداختن دکمه ها آنها را بشمارد. هچنین میتوانید از سکه‌ها و انداختن آنها دز قلک نیز استفاده کنید.

هدف بازی

در این بازی علاوه بر تمرین اموزش شمارش ، هماهنگی دست و چشم نیز تقویت می شود. چشم‌های آنها به دستانشان مسیر می‌دهند تا توپک ها را درون بطری قرار دهند.

آنها در حین بازی متوجه می شوند که اگر چشمانشان به سمت دیگری بچرخد توپک به سوراخ بطری وارد نخواهد شد همچنین این فرصتی برای کودک خواهد بود که بتواند مهارت تمرکز کردن را بیاموزد و آن را کامل کنند مهارتی که در طول زندگی به آن نیاز خواهند داشت .

پرورش استعداد ریاضی در کودکان

بازی با قوطی‌ها 

با قوطی‌های آلومینیومی میتوان بازی بولینگ و شمارش را انجام داد، این قوطی ها به آسانی در دسترس و قابل جمع آوری هستند و برای بازی عالی می باشند . تعدادی قوطی را به صورت هرمی روی یکدیگر بچینید و از کودک بخواهید چند قدم دورتر بایستد و توپ را به سمت قوطی ها پرتاب کند، با هر بار پرتاب توپ به بطری ها از کودک بخواهید تعداد قوطی های افتاده را بشمارد و به این صورت شمارش را تمرین کند.
جور دیگری نیز می توانید با قوطی ها بازی کنید ، به این روش که

هر قوطی رابا مقداری کاغذ بپوشانید و یک شماره روی هر قوطی بنویسید. قوطی‌ها را به خط بچینید و از بازیگر خود بخواهید برای مثال قوطی شماره 2 را هدف بگیرد ،یا اینکه به تعداد مشخص پرتاب انجام دهد و در آخر شماره های روی بطری های افتاده را به عنوان امتیاز محاسبه کنید.مانند زیر :

( نگاه کن تو قوطی شماره 2 و 5 را زدی ) ، اعدادی را که افتاده‌اند یادداشت کنید و از بازیکن بخواهید آنها را باهم جمع کند ( بیا ببینم تو شماره‌های 3 و4و7 را انداختی، حالا باید حساب کنیم امتیاز تو توی این دوره بازی چقدر شده است )

اگر برای بازی کودکان با سنین مختلف دارید ، می‌توانید کارهای متفاوتی را به آنها واگذار کنید یا آنها را به نوبت به کار بگمارید برای مثال کودک کوچکتر می‌تواند نام عدد را بگوید ، بچه بزرگ‌تر می‌تواند جمع اعداد را انجام دهد و کودک با سِن میانه ( کودکی که اکنون اعداد را می داند اما قادر به حل جمع نیست ) می‌تواند قوطی‌ها را برای دور بعد بچیند. میتوانید برای جذاب شدن بیشتر بازی برای هر شخص عنواهایی داشته باشید مثلا آن که اعداد را جمع می‌کند پادشاه شمارش است آن که قوطی‌ها را می چیند وزیر است و آن که  توپ را پرتاب می‌کند پرتابگر ارشداست.

هدف بازی 

کودکان در این بازی هماهنگی دست و چشم را یاد می‌گیرند و در می‌یابند چه مقدار نیرو لازم است که با یک ضربه تعداد زیادی قوطی بیاندازند. آنها شمارش قوطی هایی که به زمین می ریزند را یاد می‌گیرند . آنها همچنین کمک به یکدیگر را یاد میگیرند (می‌آموزند که به همدیگر برای چیدن دوباره قوطی‌ها بعد از هر دور بازی کمک کنند)، همچنین اگراز آنها بخواهید که قوطی‌های شماره‌گذاری شده را به ردیف بچینند آنها طبقه‌بندی و ردیف بندی اعداد را نیز یاد خواهند گرفت.

پرورش استعداد ریاضی در کودکان

بازی با حبوبات 

به کودک یک قطعه نخ ، کاموا، یا نخ ماهیگیری بدهید که به اندازه کافی بزرگ باشد و پس از گره خوردن بتواند به گردن بیاندازد و از او بخواهید دانه‌های حبوباتی که وسط آنها را سوراخ کرده باشید یا مهره های تسبیح را به آنها رشته کند.
این بازی نیاز به مهارت های حرکتی ظریف انگشتان دارد و در عین حال کودکان میتوانند مهره هایشان را شمارش کنند و در آخر اینکه کودکان با گردنبندی که ساخته اند ساعت ها سرگرم هستند.

اگر این کار برای کودکتان سخت است میتوانید یک تکه چسب نواری در انتهای نخ بچسبانند که رشته را با ثبات کند و رد کردن دانه‌های حبوبات را راحت‌تر کند.شما می توانید به جای حبوبات از دکمه‌ها ماکارانی لوله‌ای و پاستا‌های شکل‌دار نیز استفاده کنید.

هدف بازی

کودکان شمارش را تمرین می‌کنند وشروع به دریافت ایده‌هایی درباره تفریق می‌کنند در این مورد می توانید از خوردنی‌ها استفاده کنید . همچنین کودکان فرصتی عالی برای تمرین مهارت‌های حرکتی ظریف خود پیدا می‌کنند.

پرورش استعداد ریاضی در کودکان

بازی حدس بزن چه کسی ؟چه چیزی؟

این یک بازی چالش آور است کودک باید با دیدن قسمت کوچکی از یک تصویر حدس بزند که کل تصویر چیست . برای حدس زدن عکس نوبت تعیین کنید.

یک قطعه کاغذ را به صورت نوارهای افقی برش بزنید حاشیه سمت راست را دست نخورده باقی بگذارید به شکلی که نوارها به کاغذ باقی می‌ماند. این پوشش تصویر شما خواهد بود. پوشش تصویر را روی یکی از تصاویر مجله قرار دهید و نوارها را یکی ، یکی عقب بکشید و ببینید آیا بازیکن شما قادر است حدس بزند تصویر درباره چیست ؟ همچنین می توانید از تصویر شخصی که کودکتان می شناسد استفاده کنید و ببینید کودک قادر به تشخیص می باشد؟

هدف بازی

در این بازی کودکان یک مفهوم ابتدایی ریاضی را فرا می‌گیرند. یعنی این که یک کل از اجزاء کوچک‌تر تشکیل شده است. در این بازی آنها میبینند که یک تصویر کامل از اجزاء جداگانه کوچکتر تشکیل شده است و این که وجود هر جزء ضروری است. این می‌تواند برای دریافت این مفهوم در مقیاس جهانی بسیار خوب باشد به گونه‌ای که هر یک از ما درک کنیم که هر کس یا هر چیز یک جزء ضروری از کل است.

علاوه بر تمامی این بازی ها ما می توانیم از انواع بازی های فکری که در بازار موجود است و به آموزش ریاضی کودک کمک میکند استفاده کنیم.
بازی هایی از جمله : عدد چین ،دو کارتی ریاضی، دو ضرب ،محور اعداد و …

پرورش استعداد ریاضی در کودکان

تقویت هوش ریاضی کودکان در محیط آشپزخانه

شما در هر مکانی می توانید هوش ریاضی کودکان را افزایش دهید. به عنوان مثال زمانی‌که در آشپزخانه هستید از کودکان خود در مورد تعداد  میوه‌ها سوال کنید. یا از او بخواهید با میوه‌ها عمل جمع و تفریق انجام دهد. این روش ساده می تواند یکی از موثرترین روش‌ها برای تقویت هوش ریاضی کودکان باشد.

همچنین شما با دستورالعمل های آشپزی می توانید مفاهیم دوبرابر کردن(چند برابر کردن) یا نصف کردن(تقسیم کردن) را به کودک تان بیاموزید.

پرورش استعداد ریاضی در کودکان

ریاضی در ماشین

با کمی خلاقیت باید کودکان را آموزش داد و از راه های غیر مستقیم برای یادگیری استفاده کنیم. اگر نگران هوش کودک خود نسبت به مسائل ریاضی هستید اصلا نگران نباشید. شما می توانید با روش‌های ساده آن‌ها را در مورد تقویت هوش ریاضی آماده کنید. مثلا زمانی که در حال رانندگی هستید از کودک خود بخواهید اعداد پلاک ماشین را بخواند یا اعداد را با هم جمع کنید. این عمل ساده در هوش ریاضی کودک تاثیر گذار است.

تقویت هوش ریاضی کودکان در سوپرمارکت

برای اینکه در سوپر مارکت کودک شما را کلافه نکند و بتوانید او را سرگرم کنید می‌توانید از او سوالاتی بپرسید. به عنوان مثال شما می‌توانید از کودکان خود بپرسید چند بسته ماکارونی در سبد داریم؟ یا اینکه تعداد مشخصی از خریدها را جمع کنند. از طرف دیگر شما می‌توانید حتی هنگام محاسبه پول نیز از آن‌ها کمک بگیرید. این روش‌ها بسیار ساده اما تاثیرگذار هستند.

پرورش استعداد ریاضی در کودکان

 آموزش هندسه هنگام بازی

حتما در بین اسباب‌بازی‌های مختلف کودک شما ،اسباب بازی های زیادی با اشکال هندسی مختلفی تشکیل شده‌اند. شما می‌توانید با استفاده از اسباب‌بازی‌ها مهارت‌های مربوط به ریاضی را به کودکان خود آموزش دهید.

تمامی اشکال را در خانه پیدا کنید: برای پرورش استعداد ریاضی در کودکان باید آموزش را از محیط خانه شروع کنید. اشکال هندسی را در خانه خود پیدا کنید. به عنوان مثال به کودکان یاد بدهید که کلید برق مستطیل شکل است. شما می‌توانید سایر اشکال مانند پنجره، ساعت و … را مشخص کنید و اشکال هندسی آن‌ها را به کودکان یاد دهید.

 

 اندازه‌گیری برای تقویت هوش ریاضی 

اگر می‌خواهید کودکان شما با مفاهیمی مانند قد، وزن و … قبل از شروع مدرسه آشنا شوند با آن‌ها در خانه قبل از پیش دبستانی این مسائل را کار کنید. فعالیت‌ها و مهارت‌های ریاضی که کودکان قبل از سنین ۷ یا ۸ سالگی یاد می‌گیرند تاثیر زیادی بر هوش ریاضی آن‌ها دارد.

هنگام آشپزی با آن‌ها در مورد اندازه‌های مختلف صحبت کنید: شما می‌توانید هنگام پختن غذا یا پختن کیک از کودکان بخواهید در اندازه‌گیری به شما کمک کنند. به عنوان مثال از آن‌ها بخواهید نصف لیوان به شما آرد بدهند یا نصف قاشق شکر بریزند و …

 وزن اشیا رو آموزش دهید

شاید بعضی از روش‌ها به نظر شما بسیار ساده و کم اهمیت باشند اما برای یادگیری کودکان و تقویت هوش ریاضی کودکان بسیار اهمیت دارند. شما می‌توانید زمانی‌که با کودکان به سوپرمارکت می‌روید از آن‌ها بخواهید وزن‌ها را با یکدیگر مقایسه کنند. به عنوان مثال از کودکان بخواهید تشخیص دهند کدام بسته ماکارونی سنگین‌تر است.

شما حتی می توانید در حین  فعالیت‌های روزمره مانند بازی کردن با اسباب‌بازی‌ها در اتاق شن بازی یا وان حمام  به کودکان  مباحث ریاضی مانند وزن، چگالی و حجم را آموزش دهید.این مدل آموزش ها در ذهن کودک بیشتر می ماند . مثلا می توانید با شن انواع حجم ها و شکل ها را برای او درست کنید و از کودک بخواهید وسایل یا اسباب بازی هایی که شبیه آن حجم هستند را نام ببرد و یا با شن ها تمرین سبک و سنگینی کنید تا مفهوم وزن را کاملا متوجه شود.

حرف آخر

شما به سادگی و با کمی خلاقیت می توانید با بازی های مختلف ریاضی را به کودک آموزش دهید و او را با مفاهیم ریاضی آشنا کنید.
به فرزندانتان بگویید که با یادگیری ریاضی می توانند برای شغل آینده شان آماده شوند. آن ها باید بدانند ریاضی در تمام علوم مثل هواشناسی، نجاری، مهندسی، داروسازی و … کاربرد دارد.

پرورش استعداد ریاضی در کودکان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو در سایت

دسته بندی ها

درحال بارگذاری ...
سوالی دارید از ما بپرسید
×
علی (چت از طریق ایتا) Whatsapp chat
علی (چت از طریق واتساپ) Whatsapp chat
2 +
سوالات متداول