خلاقیت کودک

چگونگی پرورش خلاقیت کودکان

شاید برای شما هم این سوال پیش آید که آیا می توان خلاقیت کودکان را پرورش داد؟در این مقاله سعی داریم به جواب این سوال بپردازیم:
خلاقیت در واقع یک استعداد بالقوه است که به پرورش و توجه نیاز دارد چون این توانایی نیز مانند توانایی های دیگر بشری باید با تقویت،بارور شود.بهترین زمان برای تقویت و بارور سازی خلاقیت از همان دوران کودکی  است.که معمولا در مهد کودک ها و مدارس فعالیت های مختلفی برای پرورش خلاقیت کودکان انجام می دهند.خلاقیت علاوه بر هوش و تفکر کودک، به شخصیت فرد نیز مربوط می شود.

مفهوم خلاقیت و چگونگی پرورش خلاقیت کودکان

به عنوان یک تعریف ساده برای خلاقیت می توان گفت : خلاقیت یافتن راه حل های ساده برای مشکلات سخت و پیچیده است.که انجام فعالیت های مختلفی می تواند به پرورش و رشد آن کمک کند.فعالیت هایی مثل : ساخت کاردستی،نقاشی ، موسیقی و …

در واقع کودکی که خلاق باشد می تواند آثار با ارزشی را خلق کند. بهتر است در مقابل کودک خلاق خود صبور باشید و راه های درست رشد خلاقیت را به او بیاموزید.

خلاقیت کودک

روند تفکر خلاق

اتفاقات و اطلاعاتی که باعث ایجاد یک فکر و راه حل نو و تازه می شود تفکر خلاق نامیده می شود.کودک با خلاقیت این ایده ها و راه حل ها را با هم جمع بندی می کند و شکل جدیدی می سازد.تمام کشفیات و اختراعات بشری حاصل همین تفکرات خلاق می باشد.

عواملی مانند هوش ،استعداد ، توانایی بدنی،علاقه و …در داشتن تفکر خلاق موثر است .اکثر این عوامل ژنتیکی و انتسابی هستند که می توانیم این توانایی ها را با مدیریت درست پرورش دهیم.مهمترین عنصر در پرورش خلاقیت کودکان خانواده است زیرا تربیت و رفتار و آموزش کودک از همان ابتدای تولد در محیط خانواده شکل میگیرد. پس خیلی مهم است که خانواده ها رفتار درست را بیاموزند تا خللی به خلاقیت کودک وارد نکنند. و با انجام بازی های آموزشی مختلف ،بازی های فکری ، بازی های ساختنی مثل : لودر ساختنی، کامیون ساختنی ،ماشین کنترلی ساختنی به روند پیشرفت خلاقیت کودک کمک کنند .

خلاقیت کودک

خصوصیات کودکان خلاق وچگونگی پرورش خلاقیت کودکان

  1. حرف زدن کودکان خلاق معمولاً همراه با آب و تاب است.
  2.  این کودکان دارای قدرت تخیل بالایی هستند، والدین دقت داشته باشید که این تخیلات کودک را سرکوب نکنید و آنها را جزئی از خلاقیت کودک بدانید.
  3.  این کودکان دارای هیجانات بالایی هستند و مدام در حال حرکت و فعالیت های جسمانی می باشند.
  4.  در گوش دادن نهایت دقت و توجه را دارند ،به صورتی که در زمان انجام کاری نمی توانند با شما ارتباط بگیرند.
  5.  در صحبت‌های خود قیاس به کار می برند و گاهی خود را در مقایسه با موجودات خیالی قرار می دهند.
  6. به محیط اطراف خود دقت کافی دارند به گونه ای که چیزی که شاید اصلا به نظر شما نیامده باشد برای او با اهمیت است و توجه او را جلب می کند.
  7.  اشتیاق زیادی دارند که در مورد تخیلات و کشفیات خود با دیگران صحبت کنند.
  8. تلاش زیادی می کنند تا همه چیز را بفهمند و از همه چیز سر در بیاورند .در رسیدن به پاسخ سوالاتش کوتاه نمی آید.
  9. در حرف هایشان کاملا جسارت دارند. مثلا من امروز دلم نمی‌خواهد ورزش کنم .
  10.  سوالاتی عجیب که معمولا به ذهن هر کودکی نمی رسد را به زبان می آورند.
  11.  این کودکان بازی اختراع می کنند و یا در بازی هایشان تغییر ایجاد می کنند.
  12.  نظرات دیگران را به آسانی نمی پذیرند و معمولا انتقادگر هستند.

چگونگی پرورش خلاقیت کودکان

چگونگی پرورش خلاقیت کودکان و نقش بازی در پرورش خلاقیت کودکان

بازی کردن برای هر کودک لازم و ضروری است و موجب رشد و پرورش استعداد های کودک می شود. در جریان بازی نیروهای جسمی و ذهنی کودک مثل :خیال بافی،دقت و توجه،نظم و انظباط ، چابکی و … پرورش می یابند.همچنین باعث بروز انگیزه در جهت کسب تجارب اجتماعی در کودک می شود.کودکان با بازی می آموزند چطور از فکرشان استفاده کنند و حرکاتشان را کنترل کنند و در آخر احساس خوبی داشته باشند.

تقریبا همه ی بازی ها باعث افزایش خلاقیت کودک می شود اما بازی های فکری تاثیر بیشتری روی کودک دارد.خلاقیت به معنای توان ساختن یا خلق نمودن چیزی نو است بدون تاثیر پذیری از عقاید دیگران.

در بازی والدین نباید نوع و نحوه ی بازی را تعیین کنند بلکه بهتر است با نظارت بر سلامت بازی شرایط را برای یک بازی خلاق و جذاب فراهم کنند و به کودک این اجازه را بدهند تا با تخیلات خود بازی را کنترل کند.والدین باید با صبر و حوصله به سوالات کودکان پاسخ دهند و زمینه ی کنجکاوی و کشف محیط پیرامون کودک را به او بدهند.همچنین باید به کودکان احترام بگذارید و به او آزادی عمل دهید.

دقت داشته باشید کودک باید در محیطی شاد و سرشار از خنده بازی کند پس سعی کنید محیط خانه را شاد نگه دارید.شما میتوانید با تشویق و تایید رفتار کودک و تدارک بازی های دلخواه او تفکر خلاق و خلاقیت کودک را تقویت کنید.هیچوقت دوستان خیالی و خیال پردازی های کودک را سرکوب نکنید چون در واقع خلاقیت او را سرکوب می کنید .

چگونگی پرورش خلاقیت کودکان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو در سایت

دسته بندی ها

درحال بارگذاری ...
سوالی دارید از ما بپرسید
×
علی (چت از طریق ایتا) Whatsapp chat
علی (چت از طریق واتساپ) Whatsapp chat
2 +
سوالات متداول