اسباب بازی برای کودک

اسباب بازی برای کودکان

در انتخاب اسباب بازی برای کودکان باید دقت نظر کافی را داشته باشیم چرا که بازی و اسباب بازی نقش واقعی اش در زندگی آینده کودک نمایان می شود.
بازی با اسباب‌بازی نه باید برای کودک سخت  و دشوار باشد که او را خسته کرده و باعث کاهش اعتماد به نفس در او ‌شود و نه اینکه بسیار ساده باشد، که  ‌نتواند باعث فکر کردن کودک شود.اسباب‌بازی باید باعث فکر کردن و رشد تخیل کودک شود یا او را با مفاهیم مختلفی مانند رنگ‌ها، اشکال و … آشنا سازد و از همه مهم‌تر اسباب‌بازی باید متناسب با سن کودک انتخاب شود.

بنابراین بسیار مهم است که والدین در خرید اسباب‌بازی کودکان دقت و حساسیت زیادی به خرج دهند و با هدف خرید کنند.به عنوان مثال؛ اسباب‌بازی‌هایی خریداری شوند که به تقویت قدرت تمرکز، فکری، توجه، خلاقیت و مهارت‌های حرکتی کودکان کمک کند.

با توجه به اینکه دوره کودکی از مهم‌ترین دوران یادگیری می‌باشد ،اسباب‌بازی مناسب می‌تواند خلاقیت آن‌ها را توسعه و امکان تجربه زندگی را برای کودک مهیا سازد.کودک علاوه بر بازی با اسباب بازی های خود دوست می شود و با آنها ارتباط برقرار میکند و تخیلات خود را افزایش می دهد.همچنین اسباب‌بازی‌ها در شکل دادن به تمایلات عاطفی و روانی کودکان نقش مهمی را ایفا می‌کنند.

اسباب بازی های زیاد چه تاثیری بر کودکان دارد؟

ویژگی های اسباب‌بازی ‌های مناسب

  • هر چه اسباب‌بازی‌ شکل و اندازه خاص نداشته باشد و کودک بتواند با سلیقه خودش آن‌ها را تغییر دهد باعث رشد خلاقیت در کودک خواهند شد.
  • اسباب‌بازی‌های موزیکال البته با صدای مناسب می‌توانند باعث شادی و نشاط کودکان شوند.
  • عروسک هایی که کودکان علاقه دارند آن‌ها را به عنوان همراه و همدم خود داشته باشند، باعث رشد قدرت تکلم کودکان می‌شوند.
  •  ساخت کاردستی‌های کاغذی به رشد خلاقیت کودک کمک خواهند کرد.
  • وسایلی مانند لگو و مکعب‌های رنگی و همچنین وسایل نقاشی مانند ماژیک و مداد رنگی، مداد شمعی و …. باعث افزایش مهارت دست ورزی کودک می شود.

تعدد اسباب‌بازی

کودکانی که اسباب‌بازی‌های زیادی دارند، پریشان‌تر هستند و نمی‌توانند از بازی لذت کافی ببرند،معمولا کودکانی که با اسباب‌بازی‌های کمتری بازی می کنند بسیار خلاق‌تر هستند. تعداد زیاد اسباب‌بازی می‌تواند برای کودک حواس‌پرتی ایجاد کند؛ همچنین وقتی کودکان با اسباب‌بازی‌های بسیار روبرو شوند و فرصت کشف اسباب‌بازی‌ها را از دست ‌دهند و به طور طبیعی کمتر از آن‌ها مراقبت شده و قدرشان را نخواهند دانست.

در حالی که اسباب‌بازی کمتر باعث می‌شود کودکان با تدبیر بیشتر وارد بازی شوند که نتیجه‌اش باعث رشد خلاقیت در آن‌ها می‌شود.

اسباب بازی/خانه کودک ماداگاسکار – خانه بازی کودک در کرج

اسباب‌بازی‌های خشن

کارشناسان علوم تربیتی بر این باورند که علاوه بر بازی‌های رایانه‌ای  که آسیب‌هایی جدی را به کودکان وارد میکند بازی با اسباب‌بازی‌هایی مانند شمشیر، تفنگ، تیر و کمان نیز به تقویت حس خشونت در کودکان کمک می‌کند و در ساختار شخصیتی آن‌ها تاثیر منفی می‌گذارد و این در حالی است که روانشناسان تاکید دارند اسباب‌بازی‌های خشن بر روابط اجتماعی کودکان به شدت تاثیرگذار و در شکل‌گیری شخصیت آن‌ها موثر می‌باشند.

وقتی کودکان با سلاحی برای از بین بردن طرف مقابل بازی می‌کنند ناخوآگاه با جنایت و شرارت آشنا می‌شوند و بر روحیات آن‌ها تاثیر منفی می‌گذارد.

خرید اسباب های بازی جنگی کار درستی است؟ - تینی وینی

بازی والدین با کودکان

بهتر است والدین وقت بیشتری با کودکان خود بگذرانند ، پدران و مادران همراه کودکان خود به کوهستان رفته، پیاده‌روی کنند و یا به اماکن ورزشی رفته و به بازی‌های مورد علاقه کودکان بپردازند تا انرژی عصبی و روانی کودکان تخلیه شود.

هنگام بازی با کودکان به نکات زیر دقت کنید:

  •  پدر و مادر هر دو باید با کودک همبازی شوند، بازی با کودک فقط مربوط به مادر نیست.
  •  وقتی وارد بازی با کودک می‌شوید، دغدغه‌های روزمره و تلفن همراه‌تان را کنار بگذارید.
  • هنگام بازی با تخیلات زیبای کودک پیش روید.
  •  به او اجازه دهید خودش بازی را انتخاب کند.
  •  احساس توانمندی در او را تشویق کنید، مثلا اگر هنگام بازی کاری برای کودک پیچیده بود، با حوصله کودک را مشاهده و او را برای تلاش بیشتر تشویق کنید.
  •  سعی کنید خرید اسباب‌بازی برای کودکان جنبه تشویقی داشته باشد.
  •  کاری کنید تا کودکان برای رسیدن به خواسته‌های‌شان کمی هم تلاش کنند و حتی گاهی انتظار بکشند، چون اگر کودکان ببینند همه چیز به راحتی و بدون تلاش برای‌شان آماده می‌شود در آینده نیز همین انتظار را خواهند داشت.
  •  بهتر است والدین کودکان‌شان را با بازی‌هایی آشنا کنند که نه تنها باعث رشد خلاقیت و افزایش تعاملات اجتماعی در آن‌ها شود، بلکه روحیه مهربانی، همدلی و همکاری را نیز در وجودشان تقویت کند.

۲۰ بازی سرگرم‌کننده که والدین می‌توانند در خانه با کودکان انجام دهند – نابو

چند نمونه اسباب بازی جذاب برای کودکان

بلوک های خانه سازی

بلوک ها یکی از اصلی ترین اسباب بازی های کودکان می باشد و به نظر می رسد که هیچگاه کودکان آن را کنار نمی گذارند. این اسباب بازی یکی از معمول ترین اسباب بازی های دور و بر کودکان می باشد،کودکان کوچک تر همچنین می توانند از آنها برای یادگیری بازی هایی مانند بازی های شمردنی و تجربه های پایه ی جمع و تفریق را یاد بگیرند.

راهنمای انتخاب اسباب بازی کودک از تولد تا ۳ سالگی | چطور

عروسک هایی به صورت انسان و حیوانات

بچه ها دوست دارند که در تخیلات خود وانمود کنند که عروسک ها انسان و یا حیوان واقعی هستند. این اسباب بازی ها می توانند ساعت ها کودک را سرگرم کنند. آنها حتی ممکن است در یک زمان با دو یا سه تا از انها بازی کنند، و برای هر کدام از اسباب بازی ها صداهای متفاوتی از خود در بیاورند و یا برای هر کدام از عروسک ها یک اسم انتخاب کند.

انواع عروسک • راهنمای خرید انواع عروسک‌های زیبا • وبلاگ واسط کالا

خمیر بازی

با خمیر بازی کودکان می توانند هر چیزی را که تصور می کنند با آن بسازند. اسباب بازی هایی که به وسیله ی کارخانه ها تولید شده اند و شما آنها را خریداری می کنید خوب است ولی ضروری نمی باشند.خمیر بازی خلاقیت کودک را افزایش می دهد و باعث دست ورزی کودک می شود.

کودکان در تماس با این ماده شمیایی در خمیر بازی سلامتی شان به خطر می افتد!

HP00136Pلوازم هنری

کودک می توانند همانند یک هنرمند بزرگ ساعت ها صرف کند تا یک شاهکار خلق کند. هنر بهترین روش برای مشغول کردن کودک می باشد و باعث پرورش خلاقیت و اعتماد به نفس کودک می شود. شما می توانید برای تزیین یخچال از ساخته های کودکتان استفاده کنید تا عزت نفس کودکتان را تشویق کنید.

آلات موسیقی

بیشتر کودکان موسیقی را دوست دارند. تنها چیزی که برای کودکان بهتر از گوش دادن به موسیقی  می باشد ساخت موسیقی به وسیله ی خود کودک است. xylophone-e1343644446811انها همچنین می توانند با دیگر کودکان با این اسباب بازی ها بازی کنند و یک گروه موسیقی تشکیل بدهند.

اسباب بازی موسیقی کودک

گودال یا جعبه ماسه بازی

کودکان می توانند با بازی کردن با ماسه چیزهای زیادی یاد بگیرند. آنها می توانند با استفاده از چوب روی ماسه نقاشی کنند، یا می توانند به ماسه اب اضافه کنند و یک قصر ماسه ای بسازند، و یا با استفاده از ماشین های اسباب بازی یک پیاده رو ماسه ای بسازند.امروزه در فروشگاه های اسباب بازی می توانید به راحتی ماسه بهداشتی استاندارد خریداری کنید و در اختیار کودک قرار دهید تا با خیالی راحت و ایمن ماسه بازی کند.

sandbox-corner-seatsلباس های جالب برای کودکان

بازی کردن با لباس های جالب به کودکان این اجازه را می دهد که با یکدیگر وانمود کنند که شخصیت خاصی و یا یک شی مانند درخت و یا حیوان هستند. شما مجبور نیستید که یک لباس جالب برای کودک بخرید. شما تنها لازم است که همه ی لباس های قدیمی را در اختیار کودک بگذارید و کودک می تواند با استفاده از تخیلاتش از آنها استفاده کند.

توپ

توپ ها نه تنها کودک را مشغول نگه می دارند بلکه آنها را به فعالیت فیزیکی تشویق می کنند. راه های متعددی وجود دارد که کودکان می توانند با توپ ها بازی کنند و از بازی با آنها خسته نمی شوند.

اسباب بازی کودکان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو در سایت

دسته بندی ها

درحال بارگذاری ...
سوالی دارید از ما بپرسید
×
علی (چت از طریق ایتا) Whatsapp chat
علی (چت از طریق واتساپ) Whatsapp chat
2 +
سوالات متداول