اسباب بازی خلاقانه برای کودکان

اسباب بازی خلاقانه برای کودکان

معمولا انواع اسباب بازی ها به پرورش خلاقیت کودک کمک میکند،هر اسباب بازی به نوبه ی خود برای کودک آموزنده است.وقتی کودکان در حال بازی هستند از مهارت های خلاق خود در بازی کمک میگیرند تا تمام جنبه های اسباب بازی را کشف و تجربه کنند.خوب است بدانید انتخاب نوع اسباب بازی در تقویت ذهن خلاق کودکان موثر است.کودکان زمان بازی را به هر چیز دیگری ترجیح می دهند.

والدین زمان مراجعه به مغازه ی اسباب بازی سعی میکنند از بین اسباب بازی های متنوع ،اسباب بازی هایی که ذهن کودک را به خلاقیت وادار میکند خریداری کنند.به همین دلیل معمولا بازی های فکری و آموزشی بسیار پر طرفدارند اما امروزه با ورود بازی های رایانه ای علاقه ی کودکان به سمت این بازی های دیجیتالی بیشتر شده است و ما باید سعی کنیم علاقه ی کودکان را به سمت بازی های تفریحی و ورزشی سوق دهیم.

اسباب بازی خلاقانه برای کودکان

برای اینکه بتوانیم به یادگیری کودکان کمک کنیم، بهتر است که برای آنها اسباب بازی و ابزار جدید فراهم کنیم تا آنها بتوانند طراحی کنند، فعالیت های خلاقیت آمیز انجام دهند و با لوازم و رسانه های جدید اطرافشان، چیزهای نو و جدید اختراع کنند.به عنوان مثال ما میتوانیم با وسایلی مانند خانه سازی قدرت خلاقیت کودک را تحریک کنیم،کودکان با این وسایل قلعه یا خانه می سازند و به این صورت با ساختار ساختمان سازس آشنا میشوند.همچنین با تکنولوژی جدید از وسایل و کیت های رباتیک میتوان خلاقیت کودک را بر انگیخت و او میتواند با این وسایل چیز هایی بسازد که در اطراف حرکت کنند و کنش و واکنش نشان دهند.

آنها با ساخت یک ربات کوچک با چراغ سنسوری که به ارتعاش در می آید به درک جدیدی میرسند و دنیای تکنولوژی اطراف خود را درک می کنند. شاید با خود فکر کنید که این تکنولوژی کمی پیچیده باشد و باعث شود که تعداد زیادی از بچه ها از آن دوری کنند اما چیز هایی وجود دارد که کودکان می توانند در هر سنی شروع به استفاده از آن بکنند و ما همیشه میتوانیم جذابیت نوع لوازم بازی بچه ها را برای آنها بالا ببریم.

اسباب بازی خلاقانه برای کودکان

انواع اسباب بازی هایی که موجب خلاقیت در کودک می شوند

  • اسباب بازی هایی که بازی کردن با آنها پایان باز دارد :یعنی کودک می تواند به صورت های مختلف با آن بازی کند و بازی با آنها مرحله ی پایانی ندارد مثل : خمیر بازی ، مداد رنگی ، لگو ها و …
    اینگونه اسباب بازی ها آزمایشگری را در کودک تقویت میکنند و مهمتر از همه اینکه کودک می تواند به دفعات مکرر با این اسباب بازی ها بازی کند بدون اینکه از آنها احساس خستگی کند.
  • اسباب بازی هایی که نقش بازی کردن را در کودک تقویت میکنند مانند عروسک های دستی و انگشتی و مجموعه های بازی (مجموعه آتش نشانی،خانه عروسکی،ست مزرعه کودک ،مجموعه وسایل آشپزخانه و …)
    این دسته از اسباب بازی ها باعث می شود تا کودک از تفکر خلاق و تخیلات خود استفاده کند،کتاب ها هم همین کاربرد را برای کودکان دارند،کتاب غذای فکر کودک است وبه تخیلات کودک روح و تازگی می بخشد.

معرفی چند بازی برای تقویت خلاقیت کودک

  • آب بازی
    این بازی برای کودکان محدوده سنی ندارد. همه بچه‌ها در هر سنی به آب‌بازی علاقه خاصی دارند. اگر کودکتان از حمام و آب میترسد با انجام بازی های مخصوص در آب به مرور این ترس از بین میرود. آب بازی به کودک آرامش می بخشد و باعث تسکین عصبانیت‌های کودک می شود .
    از این طریق آب بازی می‌توان از طریق بازی‌های متنوع و پرسش‌های مختلف مفاهیم و مطالب بسیاری را به آنها یاد داد. آب‌بازی کمک می‌کند تا بچه‌ها افکار خلاقشان را رشد بدهند و تفکر خلاق را در کودک پرورش داد. به عنوان مثال : کودکان از طریق آب بازی می آموزندد که بعضی وسایل در آب فرو می‌رود و بعضی روی آن شناور می‌مانند (سنگ، چوب، پلاستیک، فلز و …) بعضی اجسام مثل اسفنج، پارچه و کاغذ آب را به خود جذب می‌کنند و بعضی مثل پلاستیک آب را به خود جذب نمی‌کنند.

    اسباب بازی خلاقانه برای کودکان

  • بازی با لغات
    برای بچه‌هایی که خواندن و نوشتن بلدند ، بازی با کلمات به فکر کردن خلاقانه آنها کمک می‌کند. با این کار کودکان تداعی معانی خلاقانه را یاد می‌گیرند. مثلاً یک لیست از ۴ تا ۵ لغت که با هم ارتباط ندارند را بنویسید بعد یک لغت مرتبط با یکی از آن لغت‌ها را به او نشان دهید. او باید سعی کند ربط این لغت با کلمه درست را پیدا کند.
  • نمایش
    انجام دادن بازی های تقلیدی و نمایشی به کودکان در بهبود مهارت های اجتماعی و بین فردی شان کمک می کند. کودک ارتباط برقرار کردن با دیگران را در این بازی ها تمرین می کند. با این کار هم کودک سرگرم می‌شود و هم قوه خلاقیتش رشد می‌کند. شما باید برای این کار به او کمک کنید و برایش امکانات و فضای مناسب را تهیه کنید.
  • بازی با لباس‌ها
    بیشتر بچه ها دوست دارند نقش شخصیت های کارتونی را داشته باشند و مانند آنها لباس بپوشند و رفتار کنند و قهرمان قصه های خودشان باشند. سعی کنید با لباس‌های مختلف این نقش‌ها را با بچه‌ها بازی کنید و قوه تخیل آنها را قدرتمند کنید. بیشتر اجازه دهید او از تخیلش کمک بگیرد و داستان سازی کند.
  • بازی با ماکارونی
     این یکی از بازی‌های مورد علاقه کودکان 2-4 ساله خواهد بود. ماکارونی  به خاطر شکل و بافت خاصش، امکان‌ زیادی برای بازی فراهم می‌کند. در مورد بچه‌های کوچک‌تر می‌توانید از ماکارونی‌های بزرگ لوله‌ای استفاده کنید.برای بچه‌های ۴ ساله یک ظرف کوچک از ماکارونی را به همراه یک نخ کاموا در اختیار کودک قرار بدهید و او را تشویق کنید که ماکارونی‌ها را نخ کند و یک گردنبند از ماکارونی درست کند. این بازی باعث تقویت ماهیچه‌های کوچک دست می‌شود و بین چشم و دست کودک، هماهنگی ایجاد می‌کند.

اسباب بازی خلاقانه برای کودکان

ویژگی های اسباب بازی مناسب 

  1. همانطور که می دانیم اسباب بازی باید مناسب سن و مورد علاقه کودک و مناسب با توانایی های ذهنی و رشدی کودک باشد. نه آنقدر سخت و پیچیده باشد که کودک عاجز از بازی با آن شود و نه آنقدر ساده و آسان باشد که علاقه کودک را از بین برده و در او ایجاد خستگی نماید.
    در حقیقت چون خواسته ها و تمایلات کودکان در سنین مختلف فرق دارد بنابراین باید در هر سن و سالی اسباب بازی مناسب همان سن را برای آنان تهیه کنیم.
  2.  اسباب بازی باید چنان باشد که ذهن کودک را برانگیزد و او را به سوی سازندگی، خلاقیت و نوآوری سوق دهد. اسباب بازی های کامل ساخته شده مثل انواع کوکی ها قوای فکری کودک را بلا استفاده می گذارد . کودک با  خمیر بازی یا گل رس نوآوری میکند و چیز های گوناگون می سازد و به آن ها شکل میدهد ،خراب میکند و دوباره بسازد.
  3. اسباب بازی خوب باید به واقعیت نزدیک باشد مثلاً قیچی برای بریدن، خمیر بازی برای شکل دادن اجسام ، وسایل رنگ آمیزی برای شناخت رنگ ها، انواع پازل ها، لگوها و وسایل پیچ و مهره ای که به هماهنگی بین حرکات چشم و حرکات ظریف دست کمک کند.
  4. اسباب بازی باید علاوه بر پرورش قوای ذهنی، روانی، عاطفی، اجتماعی، خلاقیت باعث رشد و پرورش مهارت ها و توانایی های بدنی کودک شود.
  5. اسباب بازی خوب می تواند تصورات و تخیلات کودک را گسترش بخشد و میل کنجکاوی او را پرورش دهد.
  6. اسباب بازی ها باید مستحکم و با دوام باشد.
  7. اندازه اسباب بازی باید مناسب با سن و هیکل (قد و قواره) کودک باشد. مثلاً وقتی عروسکی برای دخترتان می خرید به اندازه ای باشد که او بتواند آن را روی پای خود دراز کرده و برای آن لالایی بگوید و یا به صورتی انعطاف پذیر باشد که بتواند به آن لباس بپوشاند و با آن بازی کند.
  8. اسباب بازی باید متناسب با جنسیت کودک ، ذوق و علایق کودک باشد. اگر متوجه شدید که پسر یا دخترتان به بازی های جنس مخالف خو علاقه دارند مثلا پسرتان عروسک بازی می کند و یا بالعکس دخترتان تفنگ بازی می کند بهتر است حساسیتی نشان ندهید و به آنان نگویید که این بازی ها مربوط به دختران یا پسران است. معمولا در سنین ۷ ـ ۸ سالگی این موضوع برطرف می شود.
    اسباب بازی خلاقانه برای کودکان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو در سایت

دسته بندی ها

درحال بارگذاری ...
سوالی دارید از ما بپرسید
×
علی (چت از طریق ایتا) Whatsapp chat
علی (چت از طریق واتساپ) Whatsapp chat
2 +
سوالات متداول