اسباب بازی کودک 5 ساله

اسباب بازی کودک 5 ساله

در انتخاب اسباب بازی کودک 5 ساله باید دقت و توجه زیادی به جنسیت و توانایی های مختلف کودک داشت .کودک 5 ساله یک سازنده توانا است و می تواند با هر چیزی که به دستش می دهید شاهکاری شگفت انگیز به وجود آورد.
بهترین و مناسب‌ترین اسباب بازی کودک 5 ساله به ویژه اینکه او در سن پیش از دبستان است اسباب بازی آموزشی می باشد. چرا که این گونه از اسباب بازی‌ها، موجب پرورش تفکر، تخیل، دست ورزی، لذت و مهم‌تر از همه یادگیری در کودک می‌شود و او را با جهان پیرامونش آشنا می‌کند.

معمولا اسباب بازی‌های آموزشی دو هدف دارند هدف اول سرگرمی کودک است و هدف دوم که مهمتر میباشد ، توسعه مهارت‌های کودکان است.اولین هدف کاملا مشخص است زیرا کودک بازی کردن را دوست دارد ، بنابراین تمام اسباب بازی‌ها برای کودک جنبه سرگرمی دارند مگر این که کودک خودش تمایلی به بازی کردن نداشته باشد.هدف دوم به اینصورت است که با استفاده از اسباب بازی‌های آموزشی ، هوش ، مهارت‌های اجتماعی و همچنین  رفتار‌های احساسی کودک را ارتقا می دهیم

بازی های مناسب کودکان 3 تا 6 سال

دسته بندی اسباب بازی های آموزشی

دسته ی اول : اسباب بازی‌های علمی و طبیعی می باشد ؛ این گونه اسباب بازی‌ها دامنه دانستنی‌های کودک به کشف دنیای اطراف کمک می‌کند را افزایش می‌دهد.
دسته ی دوم : بازی‌ های مربوط به حل مسئله مانند پازل است ؛  این بازی ها با توجه به ماهیتی که دارند قدرت تمرکز، تفکر خلاق و منطقی را در کودک افزایش می‌دهند.
دسته ی سوم : بازی های مربوط به خلاقیت و ابتکار کودک مانند لِگو ها می باشند : لِگو شامل قطعاتی است که کودکان از طریق متصل کردن آن‌ها و با استفاده از خلاقیت خود میتوانند اشکال مختلفی را بسازند . این بازی برای کودکان بسیار دوست داشتنی است.

مهارت های حرکتی 

مهارت های حرکتی نیز به نوبه ی خود به دو دسته تقسیم می شوند:

مهارت های حرکتی درشت

مهارتهای حرکتی درشت به مهارتهایی گفته میشود که مستلزم حرکت کلّ بدن و فعالیّت عضلات بزرگ (عضلات نگه دارنده اصلی) بدن جهت انجام فعالیّت های روزمرّه است، فعالیّت هایی نظیر ایستادن، راه رفتن، دویدن، و صاف نشستن. البته در نظر داشته باشید ، مهارت های هماهنگی چشم و دست مانند مهارتهای کار با توپ (پرتاب کردن، گرفتن، شوت زدن) نیز در این گروه قرار می گیرند.
مهارت های حرکتی درشت به این دلیل مهمند که کودکان را برای انجام فعالیّت های روزمرّه مانند راه رفتن، دویدن، پریدن، مهارتهای زمین بازی (مثل بالا رفتن)، و مهارت های ورزشی (مثل گرفتن، پرتاب کردن، زدن توپ)- آماده می کنند. این مهارت ها برای مراقبت از خود در زندگی روزانه  و همینطور برای انجام فعالیّت هایی چون لباس پوشیدن (که باید بدون بر هم خوردن تعادل بتوانید روی یک پا بایستید) بسیار مهم هستند.

ورزش کودکان 5 ساله | بهترین حرکات ورزشی برای کودکان پیش دبستانی | باشگاه ورزشی اسپین

مهارت های حرکتی ظریف

مهارت های حرکتی ظریف یا همان دست ورزی عبارت است از یک سری بازی های مختلفکه براساس گروه سنی کودکان طراحی شده و با توجه به سن کودکان سخت تر میشود.

هدف از مهارتهای حرکتی ظریف، رشد و تقویت عضلات ریز و کسب مهارت در انجام اعمال اختصاصی که عبارتند از: پرتاب کردن، گرفتن، بریدن، نمونه سازی، بستن و گشودن است.

از جمله آموزش و تمرینات مهارتهای ظریف که حرکات عضوی کوچک، محدود و ظریف انگشتان را تقویت می نمایند میتوان تمرین نقطه – نقطه، ترسیم دوایر، ترسیم اشکال هندسی، حروف و اعداد را نام برد.

هنگام کار با کودک باید عواملی را در نظر بگیرید که برای سلامت کودک مهم است مانند :وضعیت صحیح نشستن در هنگام نوشتن یا گره زدن ، اندازه ی صندلی و میز باید به متناسب با قد و وزن کودک باشد،کار روی سطح شیب دار یا تخته مخصوص نوشتن باشد، ایجاد تنوع در وضعیت های انجام کار و روش های کار ، دادن استراحت های کوتاه مدت جهت رفع خستگی

بازی‌هایی برای کودکان 3 تا 5 ساله - پارسیان لب

کودکان در پنج سالگی چه کارهایی می کنند؟

  • در 5 سالگی کودک دارای قوه تصور بالایی دارد و از تماشا کردن فیلم و نمایش لذت می برد. شما می توانید برای بازی با کودک خود با وسایلی دست ساز نیز مثل عروسک کاغذی یا نقاشی روی دستتان، نمایش نامه هایی را ترتیب دهید.
  • کودک در این سن دوست دارد با کسب آگاهی از جهان اطراف خود اطلاعاتش را بالا ببرد . تفریح گاه هایی مثل پارک، شهر بازی یا مکان های شهری مثل ایستگاه آتش نشانی، کلانتری و… یا ماشین های مخصوص مثل کامیون آتش نشانی ، ماشین آمبولانس و … را به او نشان بدید.
  • در این سن کودک توانایی دسته بندی بر طبق ویژگی های مشابه را دارد. می تواند و سایل که هم رنگ و هم اندازه هستند را دسته بندی کند. مانند دکمه لباس یا حبوبات یا بلوک های خانه سازی
  • در 5 سالگی کودک بدن انسان را همراه صورت، دست و پا بکشد، روی طرح که به آن داده شده با لوبیا می تواند، شکل بسازد و می تواند قیچی کند و به خوبی رنگ آمیزی کند.
  • در این سن کودک از کلام آهنگ دار و قصه هایی که قطعات تکراری دارند و بار ها برای او تکرار شود لذت می برد.
  • کودک در 5 سالگی میتواند مدت بیشتری تمرکز کند و مسائل پیچیده را حل کند مثلا او می تواند ساختمان هایی با مکعب که با دقت روی هم سوار شده اند بسازد.
  • کودکان 5 ساله در بازی های گروهی بهتر بازی میکند و به تدریج عزت نفس در آن ها ظهور می کند.
  • میتوان گفت تقریبا همه ی کودکان 5 ساله چابک و پر جنب و جوش هستند. در فعالیت های ورزشی از قبیل دوچرخه سواری، ژیمناستیک، شنا و اسکیت شرکت می کنند و لذت میبرند و برای مدت بیش تری به بازی خود ادامه می دهند.قوانین و مقررات بازی را رعایت می کنند.
  • کودکان در این سن کنترل بیش تری روی انجام کارهای ابزاری مانند قیچی، مسواک، اره، مداد، چکش و … دارند.

کودک در 5 سالگی چه ویژگی‌هایی دارد؟ - درمانکده

مناسبترین اسباب بازی برای کودک 5 ساله

اسباب بازی وسیله ای برای سرگرم کردن و لذت بردن بچه ها است ، اسباب بازی برای کودکان باید به گونه ای باشند که کودکان بتوانند کارهای جدیدی با آن انجام دهند .اسباب بازی باید با سن کودک متناسب باشد مثلا اگر فرزند شما پنج ساله است نباید از او انتظار داشته باشید با اسباب بازی کودکان سه ساله بازی کند چون این اسباب بازی پاسخگوی نیازهای او نیست، برای او جذابیتی ندارد و به دانسته های او اضافه نمی کند. از طرفی فرزند پنج ساله شما نمی تواند با  اسباب بازی بچه های ده ساله بازی کند چون به دلیلی پیچیدگی از عهده بازی با آنها بر نمی آید و دائم شکست خورده و احساس ناتوانی می کند.

کودکان 5 ساله دوست دارند با هم بازیهای خود بازی کنند یعنی اغلب ترجیح می دهند به جای بازی با اسباب بازی با یک دوست  به صورت دو نفره بازی کنند و یک هم بازی داشته باشند حتی اگر آن هم بازی پدر یا مادر باشد. البته بچه ها باید گاهی اوقات به  تنهایی هم بازی کنند به خاطر اینکه در تنهایی به توانمندیهای خود پی می برند و حتی می توانند در مورد علایق خود چیزهای جدیدی کشف کنند که این به رشد و خلاقیت آنها کمک می کند اما زمانهایی هم باید برای بازی دو نفره در نظر بگیرید. اما نباید انتظار داشته باشید فرزندتان مدت زمان زیادی به تنهایی بازی کند این انتظاری به دور از ذهن است.

7 درصد کودکان 5 ساله دچار اختلالات ارتباطی هستند | مجله نی نی سایت

اسباب بازی برای کودکان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو در سایت

دسته بندی ها

درحال بارگذاری ...
سوالی دارید از ما بپرسید
×
علی (چت از طریق ایتا) Whatsapp chat
علی (چت از طریق واتساپ) Whatsapp chat
2 +
سوالات متداول