اسباب بازی کودک 6 ساله

اسباب بازی کودک 6 ساله

اسباب بازی ها را میتوان به دو قسمت اسباب بازی های فیزیکی و دیجیتالی تقسیم بندی کرد.اسباب بازی های فیزیکی که برای کودکان بسیار مفید است انواع مختلفی دارد از جمله :

اسباب بازی‌های آموزشی ، بازی‌های فکری ،اسباب بازی‌های نمادین مثل عروسک ها، شخصیت های اکشن، ماشین ها، وسایل آشپزی و…

اسباب بازی‌های ساختنی یا دست ورزی مانند لگو، اشکال، پازل ،وسایل پیچ و مهره ای ، بازی‌های هنری با خاک رس، رنگ آمیزی ، اسباب بازی‌های کلامی و تعاملی ، اسباب بازی‌های محرک: ماشین های بزرگ اسباب بازی، سه چرخه، اسباب بازی های قدرتی و کششی.

هر کدام از این  اسباب بازی ها می تواند باعث تقویت تعامل بین کودکان با همسالان خود شوند.

راهنمای انتخاب بهترین اسباب‌ بازی برای کودکان در‌سنین مختلف

خصوصیات کودکان 6 ساله 

در این سن شاهد تغییراتی در کودک هستید از جمله اینکه کودک از لحاظ جسمی رشد چشم گیری دارد و کم کم قدرت لازم را برای رفع احتیاجاتش کسب می کند حرکات و رفتارهایش از پختگی خاصی برخوردار می شود و از لحاظ عاطفی، روانی و ذهنی هم رشد می کند.کودک در این سن قادر خواهد بود عملیات ها را به صورت معکوس انجام دهد.

توانایی های کودک در ۶ سالگی  

در شش تا هفت سالگی کودک می تواند :

    1.  به تنهایی همه نیازهای خود را در محیط هایی مانند مدرسه و مهمانی برطرف کند.
    2.  در گروه های دوستانه شرکت کند و با همسالانش ارتباط خوبی برقرار کند.ویژگی خود محوری در او کم کم از بین می رود.
    3.  به مفهوم بازگشت پذیری پی ببرد و بر پایه همین مفهوم بسیاری از مسائل ریاضی را می تواند حل کند.

7 نکته برای بازی با کودکان پیش دبستانی که نمی دانید! | مجله بانک بازی

اسباب بازی فکری برای کودکان 6 ساله

برای آمادگی کودکان 6 ساله برای حضور در دوره های پیش دبستانی و درک بهتر مفاهیم نیاز است بازی های فکری برای کودک ترتیب داده شود آموزش اولیه به آماده سازی کودکان و علاقه مندی او در پیش از دبستان کمک می کند و همچنین از نظر رشد آکادمیک و اجتماعی آنها را تقویت میکند.

برای اینکه بتوانیم بهترین انتخاب بازی و اسباب بازی را برای کودک 6 ساله داشته باشیم ، باید قبل از هرچیزی این نکته را مد نظر داشته باشیم که این وسیله باعث تقویت چه مهارتی در کودک می‌شود .
 تقویت ضریب هوشی

اسباب بازی های فکری مناسب این سنسن به گونه ای طراحی شده اند که، هماهنگی چشم و دست، حافظه و مهارت های حرکتی را افزایش می دهند. در کودکانی که این مهارت‌ها را پیدا می کنند، به تدریج ضریب هوشی در آنها افزایش می یابد.

از آنجا که اسباب‌بازی‌های فکری علاوه بر آموزش، سرگرم کننده و لذت بخش نیز هستند بچه‌ها می‌توانند زمان کافی برای یادگیری دقیق و حفظ مهارت‌های عملی داشته باشند.

اسباب بازی فکری مانند : راز جنگل ،هوش چین ها ، ذره بین ،ریاضی دان کوچولو جزء آن دسته از بازی ها هستند که منجر به تقویت ضریب هوشی می‌شود.

تقویت احساسات
انواع مختلف اسباب بازی های فکری به دنبال ایجاد حس هایی شامل حس لامسه، بینایی و شنوایی هستند.

تقویت مهارت حل مسئله 

بازی های فکری و آموزشی ذهن کودک را به چالش میکشند .این اسباب بازی ها کودکان را تشویق می کنند تا وقتی به دنبال حل یک مسئله خاص هستند بر روی مراحل بازی برای رسیدن به هدف، تمرکز کنند.
هرچه یک معما پیچیده تر باشد، کودک برای حل آن باید از انرژی، تمرکز و تفکر بیشتری استفاده کند. در واقع همانطور که آنها به روشهای مختلف حل معما فکر می کنند ، ذهن آنها رشد کرده و باعث تقویت مهارت های حل مسئله می شود.
اسباب بازی فکری مانند : انواع پازل ها ، لگو ها ، مکعب ها جزء آن دسته از بازی ها هستند که منجر به تقویت مهارت حل مسئله می‌شود.

افزایش خلاقیت 

کودکان با حس کنجکاوی باورنکردنی به دنیا می آیند؛ بنابراین با خرید بازی فکری برای کودک 6 ساله، می‌توانید یک تجربه ایمن از بازی‌های تخیلی، طراحی و ساخت خلاق، آزمایش و اکتشاف را برای او رقم بزنید.

توسعه ویژگی های عاطفی و اجتماعی

کودکان در بعضی مواقع برای بازی نیاز به تعامل با بزرگترها یا همسالان خود دارند. هنگام بازی با دیگران موقعیت های متفاوت عاطفی مانند خشم ،خنده و گریه را می بینند و درک می کنند و سازگار می شوند و همه ی اینها در کنار هم باعث رشد اجتماعی کودک می شود.

دوره پیش دبستانی و تاثیر آن بر رشد کودکان - ایرنا

نقش بازی در پرورش کودکان

اسباب بازی هایی که با توانایی های کودکان مطابقت داشته و رشد مهارت های جدید را در آنها پرورش دهد از بهترین اسباب بازی ها در سن 6 سالگی هستند. برای کمک به رشد و درک محیط اطراف به کودک استفاده از اسباب بازی های آموزشی پیشنهاد می شود .بچه ها همیشه دوست دارند چیز های جدید را کشف کنند و بیاموزند که بازی های فکری به آنها کمک میکند.

بازی و اسباب بازی کودک 6 ساله

بطور کلی کودکان در این سن به بازی های حرکتی که همراه با حرکات بدنی، استفاده از نیروی تخیل در بازی ها، علاقه به رقابت و تقلید، علاقه شدید به بازی با گل و خاک، شکستن و نابود کردن اسباب بازی به منظور پی بردن به محتویات آن ها و بالاخره نپذیرفتن هیچ قانون و قاعده ای در بازی علاقه نشان می دهند.کودکان ۶ ساله اطلاعاتی که از تجارب شخصی و یا از داستان‌ها و دیدن کارتون ها کسب کرده است را به صورت ماهرانه‌ در بازی‌ها به کار می‌گیرند.

در سن ۶ سالگی بازی‌های فردی به بازی های گروهی و جمعی تغییر شکل می دهد. کودک بیشتر اوقات با کودکان دیگر بازی می‌کند و یک همبازی را ترجیح می‌دهد ، بازی ابداع می‌کند و در هنگام بازی قواعد و مقررات آن را تغییر می‌دهد.
در این سن کودکان به بازی‌های نمایشی علاقه مند هستند ،همچنین کودکان در این سن بیشتر اوقات علاوه بر سه‌ چرخه، دوچرخه‌سواری نیز می‌کنند.

کودک شش ساله می‌تواند از میز تحریر و صندلی، جعبه رنگ و وسایل نقاشی، وسایل باغبانی (بیلچه، شن کش و…، فرفره، طناب برای طناب بازی، وسایل خیاطی (سوزن و نخ)، دوچرخه، توپ با راکت، قیچی و کاغذ، انواع عروسک (عروسک خیمه شب بازی و…)، گِل رس، خاک، شن استفاده کرده و با آنها بازی کند.

فواید مهد کودک و پیش‌دبستانی برای کودکان و مشکلاتی که شاید ندانید | چطور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو در سایت

دسته بندی ها

درحال بارگذاری ...
سوالی دارید از ما بپرسید
×
علی (چت از طریق ایتا) Whatsapp chat
علی (چت از طریق واتساپ) Whatsapp chat
2 +
سوالات متداول