اهمیت ورزش برای کودکان

اهمیت ورزش برای کودکان

کودکان از چه زمانی میتوانند ورزش را شروع کنند؟

کودکان قبل از دو سال نمی توانند ورزش های منظمی داشته باشند چون توانایی ها و مهارت های حرکتی لازم را ندارند و بازی های ساده ای مثل توپ بازی یا پیاده روی برای آنان بهترین ورزش است.اما بعد از دو سالگی می توان با توجه به توانایی کودک آموزش هایی را برای کودک شروع کرد.

اهمیت ورزش برای کودکان ۲ تا ۴ سال

در این سن یادگیری مهارت هایی مثل پریدن ، دویدن ،شوت کردن توپ ،پرالب کردن و گرفتن توپ همگی تمرینات ورزشی محسوب می شود و باعث تقویت مهارت های حرکتی کودک میشود .اگر در خانه چند ساعتی برای کودک خود وقت بگذارید و در حین بازی این حرکات فیزیکی را نیز به کودک آمورش دهید می توانید علاوه بر سرگرمی کودک باعث لذت بردن او از بازی و همچنین یادگیری مهارت های ابتدایی ورزشی نیز بشوید.شما با این آموزش ها توان جسمی کودک را افزایش داده و باعث تقویت عضلات او می شوید.

ورزش برای کودکان ۴ تا ۶ سال

معمولا کودکان از 4 سالگی به بعد به فعالیت های پرتحرک و ورزش های جهشی علاقه مند هستند آنها عاشق پریدن ، دویدن و بازی کردنند و از انرژی بالایی برخوردارند .در این سن ورزش هایی را برای کودک انتخاب کنید که مناسب سن و توان جسمی او باشد و از ورزش های سخت و پیچیده خود داری کنید چون ممکن است باعث از دست دادن اعتماد به نفس کودک شود. از جمله ورزش های مناسب برای این سن می توان از شنا، دوچرخه سواری،توپ بازی،لی لی نام برد.

همچنین ورزش ژیمناستیک که یکی از ورزش های محبوب در بین کودکان است و باعث تقویت مهارت های پایه و انعطاف پذیری کودک می شود برای کودکان 5 سال به بالا توصیه می شود. البته شاید مکان هایی را پیدا کنید که برای کودکان زیر 5 سال هم آموزش داشته باشند اما در واقع بهترین سن برای شروع ژیمناستیک 5 سال به بالاست و البته تا سن 9 سالگی این ورزش باید برای کودک به صورت تفریح و سرگرمی باشد .

اهمیت ورزش برای کودکان

ورزش در کودکان 6 تا 10 سال

از سنین 6 سال به بالا کودکان بیشتر به ورزشهای تیمی و بازی های گروهی علاقه مند می شوند و قابلیت های لازم در جهت کسب مهارت های مختلف را پیدا کرده اند.شما باید به کودک همکاری با دوستانش را آموزش دهید و از اهمیت همکاری در بازی های گروهی برای او بگویید، تا بتوانید به تقویت مهارت های اجتماعی کودک نیز کمک کنید.کودکان در بازی های گروهی چیز های زیادی می آموزند از جمله : همکاری و دوستی بینابین،تابعیت از قوانین،رفتار مناسب در برد و باخت و …

اهمیت ورزش برای کودکان

ورزش می تواند در شکل گیری شخصیت کودک نیز تاثیر گذار باشد در اینجا به نکاتی در مورد انتخاب ورزش برای کودکان اشاره می کنیم :

افزایش آگاهی از ورزش ها

برای اینکه کودک بتواند ورزش مناسبی را برای خود انتخاب کند ابتدا باید آاهی لازم را در مورد هر ورزش داشته باشد.همچنین باید نکاتی مثل علاقه مندی ،توانایی کودک،مدت زمان لازم برای ورزش،تجهیزات مورد نیاز و … را نیز در نظر گرفت تا بتوان به درستی انتخاب کرد. شما می توانید به کودک خود کمی آزادی عمل در انتخاب ورزش مورد علاقه اش بدهید و به او اجازه ی آزمون و خطا را داشته باشد.مثلا اگر ورزشی را انتخاب کرد و بعد از مدتی آن ورزش را رد کرد،او را سرکوب نکنید و به او اجازه دهید تا ورزش دیگری را امتحان کند.

اهمیت ورزش برای کودکان

کودک را برای موفقیت آماده کنید

سعی کنید با کودک خود همراه شوید و او را برای ورزش و حرکات ورزشی آماده کنید مثلا اگر کودکتان مدام در حال تماشای تلویزیون است و تمایلی برای ورزش نشان نمی دهد بهتر است با او همراه شوید و با او برای یه دور دویدن و پیاده روی یا دوچرخه سواری به بیرون از منزل بروید تا کودک را به چالش بکشید و برای او انگیزه بسازید.

هرگز نظر شخصی خود را به کودک اعمال نکنید 

اگر شما به ورزشی علاقه دارید دلیل بر این نمیشود که کودکتان را نیز مجبور کنید تا آن ورزش را دنبال کند. اگر مشغله کاری زیادی دارید و نمیتوانید برای کلاس های ورزشی کودکتان وقت بگذارید دلیل نمی شود که کودکتان را از ورزش باز دارید بلکه باید با کمی برنامه ریزی و تقسیم کار، برای فعالیت ورزشی مورد علاقه کودک وقت بگذارید .

چگونگی انتخاب ورزش مناسب برای کودکان

قبل از انتخاب ورزش مناسب کودک به نکات زیر توجه کنید :

  • در نظر گرفتن علاقه و خواسته ی کودک 

برای اینکه بهترین انتخاب را داشته باشید در مرحله ی اول باید علاقه و شور و اشتیاق برای آن در کودک وجود داشته باشد تا کودک بتواند در آن ورزش موفیت لازم را کسب کند و پیشرفت داشته باشد.

  • ورزشی سازگار با  مشکلات شخصیتی کودک را انتخاب کنید 

اگر کودکی دارید که مشکلاتی مانند عدم اعتماد به نفس ،بیش فعالی ،خجول بودن و … دارد باید ورزشی انتخاب کنید که مناسب با رشد شخصیتی کودک باشد .قیل از هر چیز باید مشکل کودک را کشف کنید و دلیل آنرا بررسی کنید و سپس ورزشی مناسب و سازگار با آن مشکل پیدا کنید تا به کودک کمک کند تا بر آن غلبه کند.مثلا برای کودک خجالتی ورزش های گروهی و تیمی پیشنهاد می شود، یا کودکان خشن و متهاجم ورزش های رزمی مثل کاراته یا تکواندو برای تخلیه انرژی او توصیه می شود.

اهمیت ورزش برای کودکان

  • سن کودک را مد نظر قرار دهید

با توجه به سن کودکتان و اینکه او توانایی جسمی برای انجام چه ورزش هایی را دارد به انتخاب ورزش اقدام کنید .مثلا اگر کودک شما هنوز توان جسمی خوبی برای ورزش های سنگین ندارد بهتر است از ورزش هایی مانند شنا یا ژیمناستیک شروع کنید.

معمولا از سنین 5 سال به بالا کودک توانایی کامل برای انجام انواع ورزش ها را پیدا کرده است مگر ورزش هایی که نیاز به تمرکز زیاد دارد مانند ورزش های تنیس، بدمینتون یا پینگ پنگ که مستلزم استفاده از دو دست نیز می باشد. این نوع ورزش ها برای سنین 8 تا 9 سالگی به بعد مناسب است .

در سایت فروشگاه اسباب بازی توی باران تنیس دیجیتال کودک موجود می باشد که در بین کودکان بسیار محبوب و پر طرفدار است.

اهمیت ورزش برای کودکان

حرف آخر

شما به عنوان والدین، می توانید کودک خود را به فعالیت های ورزشی مورد علاقه و مناسب سنش تشویق کنید تا در کنار هم از بازی و ورزش لذت ببرید.همچنین برای کودک خود جایی ایمن فراهم کنید تا با آسودگی خیال به ورزش بپردازد و زمانی را برای فعالیت های جسمی و ورزشی کودک خود اختصاص دهید تا همواره کودکی شاد و سرزنده و سالم داشته باشید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو در سایت

دسته بندی ها

درحال بارگذاری ...
سوالی دارید از ما بپرسید
×
علی (چت از طریق ایتا) Whatsapp chat
علی (چت از طریق واتساپ) Whatsapp chat
2 +
سوالات متداول