بازی با کودک 1 ساله

بازی با کودک 1 ساله

کودک در یک سالگی بسیار کنجکاو است،او دوست دارد همه چیز را لمس کند و سعی میکند خود را به هر چیزی که تمایل دارد برساند.آنها در این سن بیشتر ریخت و پاش می کنند و اعتقادی به نظم ندارند و شما مدام شاهد خرابکاری های آنها خواهید بود.برای اینکه کودک بتواند به راحتی بازی کند و شما نیز درگیر بی نظمی های او نشوی بهترین کار اینست که مکانی محدود برای بازی های او تعیین کنید ، که حصار بازی و انواع حفاظ کودک پیشنهاد خوبی برای این کار است .

کودک شما در این سن تمام رفتارتان را تکرار می کند و از شما می آموزد پس شما می توانید با رفتارتان مهارت های اجتماعی را به او بیاموزید. و گفتار و رفتار خوب و درست را به او آموزش دهید. به او یاد دهید که با استفاده از کلماتی مثل لطفا،بله،ممنون یا سپاس و ببخشید جایگاه اجتماعی اش را بالا ببرد . بهاو بیاموزید که قبل از انجام هر کاری اجازه بگیرد و به دیگران احترام بگذارد به او یاد دهید که رفتار او ،رفتار طرف مقابلش را رقم می زند مثلا اگر به دیران احترام بگذارد متقابلا دیگران هم به او احترام می گذارند.

شما با انواع بازی های شیرین و سرگرم کننده میتوانید تمام چیزهایی که دوست دارید کودکتان یاد بگیرد به او آموزش دهید، و همچنین از بازی برای پرورش استعداد کودکتان استفاده کنید.

در این مقاله بازی های مناسب کودک یک ساله را برایتان معرفی میکنیم .

انواع بازی با کودک 1 ساله

1- بازی با رنگها

تعدادی اسباب ابزی رنگی برای کودک تهیه کنید و از کودک بخواهید با کمک شما اسباب بازی هایی که رنگ مشابه یکدیگر دارند در کنار هم بگذارند. می توانید از وسایل رنگی آشپزخانه نیز استفاده کنید.شما با استفاده از این بازی به کودک یاد می دهید تا به مرور زمان با رنگ ها آشنا شود.

بازی با کودک 1 ساله

2- کجا رفت ؟

یکی از وسایل کوچک کودک را انتخاب کنید متلا یک توپ کوچک ، آنرا در یم ظرف در دار بگذارید . حالا از کودک بپرسید توپ کجا رفت ؟ کودک را تشویق کنید تا در ظرف را باز کند و توپ را بیرون بیاورد.کودک از بیرون آمدن توپ کلی ذوق میکند و حس میکند کار خیلی بزرگی انجام داده است و همین امر باعث افزایش اعتماد به نفس او خواهد شد.در این بازی کودک یاد می گیرد چیز هایی که او نمیبیند امکان وجود دارند، در واقع این بازی ثبات هدف را به کودک آموزش می دهد .

3- وسایل آشپزخانه

میتوانید ظروف نشکن آشپزخانه را در اختیار کودک قرار دهید مثلا ظروف پلاستیکی و ظرف های نشکن ، می توانید با ظرف ها برای او برج بسازید و از او بخواهید کار شما را تکرار کند و بعد از ساختن برج با ذوق و شادی آنها را بریزد و دوباره بسازد ، او با ریختن برج علاوه بر ریزش و چیدن ، نشانه گیری هدف را نیز می آموزد.

4- آب بازی 

کودک موقع حمام کردن هم می تواند بازی کند و از حمام لذت ببرد وو دنیای جدید را کشف کند ،وسایل و اسباب بازی های پلاستیکی را با کودک به حمام ببرید و داخل وان کودک بریزید او ساعت ها با آنها بازی میکند و سرگرم میشود و با کاسه های پلاستیکی می تواند ریزش آب را ببیند و از بازی لذت ببرد.

5- مخفی کردن وسایل صدا دار

یکی از اسباب بازی های صدا دار کودک را زیر ملحفه یا پتو پنهان کنید و صدای اسباب بازی را پخش کنید و کودک را تشویق کنید تا با دنبال کردن صدا اسباب بازی را پیدا کند ، بعد از پیدا کردن اسباب بازی با تشویق هایتان اعتماد به نفس کودک را بالا ببرید و او را مشتاق ادامه ی بازی کند .

بازی با کودک 1 ساله

6- بازی دالی موشه

این بازی علاوه بر جذابیت و مفرح بودن باعث رشد مغز کودک می شود . برای انجام بازی فقط کافیست دستتان را رو ی صورتتان قرار دهید و و به صورت ناگهانی دستتان را بردارید و با صدای بلند و هیجانی بگویید دالی موشه ، شما میتوانید این بازی را با استفاده از یک پارچه یا دستمال نیز انجام دهید. همچنین می توانید خود را پشت در یا یک وسیله پنهان کنید و یک دفعه بیرون بپرید .
این بازی بسیار شاد و هیجانی است و کودک از این بازی خیلی لذت میبرد

7- بازی هل دادن اشیاء

هل دادن اشیاء علاوه بر هماهنگی در کودکان ،حس قدرتمند بودن را به کودک می دهد و او با تسلط بر اوضاع اعتماد به نفس بالایی پیدا می کند.
برای انجام این بازی تعدادی شیئ سبک و کوچک در اختیار کودک قرار دهید و از او بخواهید آنها را هل دهد .

برای هل دادن می توانید از واکر های تعادلی ویژه ی نوزادان نیز بهره ببرید.این نوع واکر ها به تمرین راه رفتن کودک نیز کمک خواهد کرد.این اسباب بازی به کودک کمک  میکند تا بیشتر تلاش کند و مهارتهای تعادلی خود را تقویت کند.

8- نقاشی

بچه ها در این سن به رنگ ها علاقه زیادی دارند به همین دلیل نقاشی برای آنها بسیار لذت بخش است،شما میتوانید با تهیه ی تعدادی رنگ انگشتی برای کودک او را تشویق به نقاشی با دستانش کنید .

بازی با کودک 1 ساله

9- ماشین بازی

اسباب بازی های چرخ دار مثل ماشین،موتور یا دو چرخه را روی زمین بکشید و با تشویق کودک به انجام این کار از او بخواهید او هم مانند شما ماشین را حرکت دهد . این نوع بازی ها چرخیدن،و حرکت اجسام ، جلو و عقب رفتن اجسام را به کودک یاد می دهد.

10- بازی با برگ ها

کودک را به پارک و طبیعت ببرید و برگ گیاهان مختلف را بچینید و در اختیارش بگذارید او با نگاه کردن و لمس کردن برگ ها به تفاوت آنها پی میبرد و با لمس کردن و له کردن و چروک کردن برگ ها آنها را بازرسی میکند ، این کار را با برگ های خشک هم میتوانید انجام دهید . حتما در کنار کودک باشید و با نظارت خود این کار را انجام دهد و مراقب باشید چیزی را در دهانش نگذارد و حتما بعد از بازرسی کامل برگ ها دست کودک را بشویید .

11 -وسایل متفاوت

اسباب و وسایل متفاوتی را جکع کنید و در کنار کودک قرار دهید ، مثلا یک تکه پارچه ی نرم ، یک تکه مقوا،مقداری ماسه ، تعدادی چوب و …
هم اکنون به کودک اجازه دهید تا همه چیز را به طور کامل بررسی کند تا بتواند درک کند هر کدام از وسایل بافت متفاوتی دارند ، دقت کنید تا متوجه شوید کودک از چه بافتی بیشتر خوشش می آید.

بازی با کودک 1 ساله

12- مامان خوابه

در کنار کودک قرار بگیرید و به او بگویید میخواهید بخوابید و خودتان را به خواب بزنید بعد از چند ثانیه چشمانتان را باز کنید و با هیجان به او سلام کنید و زمان را به او یاد آوری کنید مثلا صبح بخیر یا عصر بخیر ،با این حرف شما زمان را به او یاد می دهید و او درک می کند . بعد از چند دور بازی میتوانید زمان خواب بودنتان را بیشتر کنید خواهید دید کودک سعی میکند شما را بیدار کند تا به بازی ادامه دهد مثلا ممکن به صورتتان ضربه بزند یا شروغ به جیغ زدن با شوق و هیجان کند .

اسباب بازی های مناسب برای بازی با کودک 1 ساله

کودکان در این سن عاشق پر و خالی کردن هستند ، یک کامیون اسباب بازی گزینه ی مناسبی است تا کودک بتواند وسایلش را در آن بریزد و جا به جا کند و در جایی دیگر آنها را خالی کند و ساعت ها سرگرم باشد و از بازی لذت ببرد.

شما می توانید انواع مدل های کامیون از جمله : کامیون راک تراک ،کامیون ماک بزرگ،کامیون سگی و … را در سایت فروشگاه اسباب بازی توی باران مشاهده کنید و با وقت کافی کامیون مورد نظر خود را خریداری کنید و از خرید خود لذت ببرید.

بازی با کودک 1 ساله

کتاب های مصور گزینه ی دیگری است که میتواند برای کودک بسیار مفید باشد و با دیدن عکس ها و توضیحاتی که شما به او می دهید اطلاعات زیادی از دنیای پیرامون خود کسب کند.

اسباب بازی های موزیکال برای کودکان بسیار هیجان انگیز و جذاب هستند و تمام حواس کودک را به خود جلب می کنند . موزیکال ها باعث تقویت مهارت تمرکز کودکان و همچنین تقویت مهارت چشمی و شنیداری آنها می شود و قوه ی تخیل کودک را نیز تقویت می کند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو در سایت

دسته بندی ها

درحال بارگذاری ...
سوالی دارید از ما بپرسید
×
علی (چت از طریق ایتا) Whatsapp chat
علی (چت از طریق واتساپ) Whatsapp chat
2 +
سوالات متداول