بازی با کودک 2 ساله

بازی با کودک 2 ساله

کودک دو ساله قدرت کافی برای راه رفتن را کسب کرده است و به راحتی و بدون کمک راه میرود و حتی می تواند هنگام راه رفتن جسمی مانند یک عروسک را با خود حمل کند ،روی پنجه های خود می ایستد،میتواند به توپ لگد بزند و آنرا شوت کند،به راحتی از مبل بالا و پایین می رود ،با گرفتن دست شما میتواند از پله ها بالا برود.

کودک در این سن به راحتی با دویدن و بازی کردن مهارت های حرکتی خود را تقویت میکند و انرژی خود را تخلیه می کند. او در این سن بهتر می تواند نقاشی کند و یا لگو بسازد و یا پازل را کامل کند و ساعت ها با این نوع اسباب بازی ها سرگرم است ،همچنین درک او از کتاب و تصاویر آن بیشتر شده و به گوش دادن داستان و نگاه کردن به تصاویر کتاب علاقه ی بیشتری نشان می دهد.

پیشنهاداتی مفید برای بازی با کودک 2 ساله

بازی هایی برای کودک مفید است که بتواند به کسب مهارت های کودک کمک کند و آنها را تقویت کند، همچنین باعث تقویت قوه ی تخیل کودک و افزایش اعتماد به نفس او شود .

بازی با انواع لگو و خانه سازی

لگو به قطعات کوچک و رنگی گفته می شود که کودک می تواند آنها را به یکدیگر متصل کند و مدل های مختلفی مثل ماشین،قطار،خانه و … بسازد.در نمونه های بزرگتر لگوها پیچیده تر می شود.
در این بازی ها کودک باید دقت کافی را صرف ساختن شکل مورد نظرش کند و همین امر باعث افزایش دقت و تمرکز او می شود و همچنین چون کودک برای ساختن اجسام متفاوت دیگر نیز تلاش می کند خلاقیت او نیز تقویت می شود.

توجه داشته باشید برای کودک 2 ساله خود لگو با قطعات کوچک تهیه نکنید چون خطر بلعیده شدن دارد و بهتر است از خانه سازی های بزرگ استفاده کنید که کودک راحت تر اشکال را بسازد و بهتر بتواند لگوها را جا کند. کودک بعد از ساختن لگوها علاوه بر لذت بردن اعتماد به نفسش نیز افزایش می یابد.

شما می توانید با مراجعه به سایت فروشگاه اسباب بازی توی باران انواع بلوک های خانه سازی از جمله : لگو خانه سازی کودکان بزرگ ،بلوک بزرگ خانه سازی، آجر خانه سازی کودکان و … را تهیه کنید.

بازی با کودک 2 ساله

خمیر بازی و گل بازی

گل بازی و خمیر بازی برای کودکان بسیار لذت بخش است و هیجانات خاصی به همراه دارد ، کودک در این بازی با استفاده از خلاقیت و قوه ی تفکر خود اشکال نو می سازد .
اگر نگرانید که کودک خمیر را در دهان ببرد می توانید در خانه با کمی آرد و رنگ خوراکی برای کودک خمیر درست کنید تا با خیال راحت کودک را به خمیر بازی مشغول کنید و کودک از بازی لذت ببرد .

کودکی که برای اولین بار با گل یا خمیر بازی میکند آنرا فشار می دهد و با دستانش خمیر را چنگ میزند و از فشردن و چنگ زدن آن بیشتر از ساختن چیزی لذت می برد .اما به مرور زمان مهارت بیشتری پیدا می کند و می توانند چیز های متفاوتی بسازد.
از فواید گل بازی میتوان به رشد و پرورش خلاقیت ،تقویت مهارت های اجتماعی ،پرورش حس لامسه ، تقویت و هماهنگی چشم و دست و … اشاره کرد .

بازی با کودک 2 ساله

نقاشی 

کافیست چند مداد رنگی و یک برگه ی سفید در اختیار کودک قرار دهید و از کودک بخواهید به دلخواه خود نقاشی کند،به او اجازه دهید هر چه دوست دارد بکشد و او را مجبور به کشیدن چیزی نکنید،تا کودک با خلاقیت خود از رنگ های مختلف استفاده کند و به راحتی بازی کند .
نقاشی برای هماهنگی چشم و دست کودک بسیار مفید است و کودک با رنگ ها آشنا می شود و تفاوت ها را یاد میگیرد .

ساخت کاردستی

شما میتوانید با تعدادی کاغذ رنگی و وسایل دور ریختنی برای کودک کاردستی های زیبایی درست کنید و در ساخت کاردستی از کودک کمک بگیرید و او را در درست کردن کاردستی شریک کنید چون او هنوز به تنهایی نمیتواند کاردستی درست کند . او با انجام دادن کارهای ساده در ساخت کاردستی بسیار لذت می برد و دقت او را افزایش می دهد.

بعد از ساخت کاردستی میتوانید آنرا روی درب یخچال یا دیوار اتاقش آویزان کنید تا باعث افزایش اعتماد به نفس او شوید .همچنین ساخت کاردستی به دلیل استفاده همزمان از ذهن و دست ها ،میتواند باعث هماهنگی ذهن و دست کودک شود .

بازی با کودک 2 ساله

بازی های اجتماعی

کودک باید بازی با دیگران را یاد بگیرد ،شما باید از 2 سالگی شروع کنید و کودک را در بین کودکان دیگر ببرید تا با آنها بازی کند، حتی شما اگر کل روز را با کودک خود بازی کنید نمیتوانید مانند یک کودک دیگر به عنوان هم بازی برای او باشید.

شما میتوانید کودک را به پارک یا خانه های بازی ببرید تا با بچه های دیگر بازی کند و علاوه بر لذتی که می برد ، مهارت های اجتماعی را فراگیرد.

شعر و کتاب خوانی 

کودک از شنیدن شعر های کودکانه لذت می برد پس برای کودکتان شعر های زیبای کوتاه با محتوای آموزشی بخوانید و هر بار آن شعر را تکرار کنید ،با هر بار تکرار شعر کودک کلماتی از شعر را یاد میگیرد و به مرور می تواند تمام شعر را با شما بخواند.

کودک در این سن درک بیشتری از تصاویر دارد و از دیدن آنها لذت می برد ، بنابراین کتاب های مصور برای او تهیه کنید و در مورد هر تصویر توضیح مختصری به صورت داستان و به زبان ساده برای کودک بیان کنید .

بازی با کودک 2 ساله

 بازی بشین پاشو

در این بازی کودک باید تمرکز کند و دقت داشته باشد چه کاری از او خواسته می شود و همچنین باید عکس العملی سریع در مقابل کار خواسته شده از او داشته باشد. بنابراین این بازی می تواند به مهارت سرعت عکس العمل او کمک کند و دقت و تمرکز او را افزایش دهد.همچنین باعث هماهنگی ذهن و اعضای بدن می شود.

 نقش بازی کردن

شما میتوانید با بازی کردن نقش های مختلف انواع شغل ها را به کودک بیاموزید،مثلا یک بار معلم او شوید تا بداند معلم کیست و چه کاری انجام می دهد و یا یک بار نقش پزشک را برای او بازی کنید تا ترس کودک از پزشک نیز کم شود .
همچنین می توانید با بازی کردن نقش حیوانات مختلف صدای حیوانات ، خلق و خوی حیوانات و اهلی یا وحشی بودن آنها را به کودک یاد دهید.

توپ بازی

توپ یک اسباب بازی ساده است که معمولا در دسترس همه است و کودکان میتوانند مهارت های حرکتی مختلفی را با توپ انجام دهند.با پرتاب کردن ، شوت زدن و یا پریدن عضلات کودک تقویت می شود و باعث هماهنگی بدن و افزایش تمرکز او می شود.توپ بازی معمولا در بین پسر بچه ها محبوبیت بیشتری دارد اما دختر بچه ها هم از بازی با آن لذت کافی را می برند .

بازی با کودک 2 ساله

بازی با عروسک 

معمولا والدین عروسک بازی را ویژه ی دختر بچه ها می دانند اما جالب است بدانید بسیاری از پسر بچه ها هم به بازی با عروسک تمایل دارند و از بازی با آن لذت می برند ، اگر پسر بچه ی شما هم از این دسته است اصلا نگران نباشید چون این موضوع کاملا طبیعیست و به مرور زمان و بزرگ تر شدن کودک تمایلش به اسباب بازی های پسرانه بیشتر خواهد شد و از بازی با عروسک فاصله می گیرد.

کودکان با بازی با عروسک انرژی های روانی و عاطفی خود را تخلیه می کند و آرامش روحی او را افزایش می دهد و باعث پویایی رفتار کودک می شود.

حرف آخر

کودکان به بازی نیاز دارند و بازی باعث رشد و پرورش مهارت های مختلف در کودکان می شود بنابراین با کسب آگاهی و شناخت بازی های مختلف و مناسب هر سن میتوانیم کودکان خلاق و باهوشی داشته باشیم .

در بازی با کودک 2 ساله ی خود دقت داشته باشید کودکان در این سن از تکرار خسته نمی شوند پس برای اینکه کودک یک بازی را کامل یاد بگیرد مدام یک کار را تکرار می کند.
در حین بازی چیزی را به کودک تحمیل نکنید و به او دستور ندهید بگذارید حس کند او بر شما مسلط است و رهبری بازی را به عهده دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو در سایت

دسته بندی ها

درحال بارگذاری ...
سوالی دارید از ما بپرسید
×
علی (چت از طریق ایتا) Whatsapp chat
علی (چت از طریق واتساپ) Whatsapp chat
2 +
سوالات متداول