بازی با کودک 4 ساله

بازی با کودک 4 ساله

بازی با کودک 4 ساله علاوه بر لذت و هیجان می تواند برای یادگیری و آموزش کودک بسیار مفید و مهم تلقی شود.
کودکان در سن چهار سالگی بسیار پر انرژی هستند و فعالیت های زیبادی را می توانند به تنهایی انجام دهند مثلا به تنهایی روی یک پا می ایستد ،آواز می خواند ،نقاشی بعضی از اشکال را به راحتی می کشد ،او در این سن راحت تر با بچه های دیگر کنار می آید.

کودک در 4 سالگی یک سری مهارت های زبانی و ارتباطی خود را افزایش می دهد مثلا می تواند به سوالات ساده شما جواب دهد،نام و نام خانوادگی اش را یاد میگیرد،شعر های ساده را حفظ می کند،واضح حرف می زند و میتواند داستان تعریف کند.

مهارت های فیزیکی و حرکتی کودک نیز در 4 سالگی نسبت به قبل بهبود پیدا میکند ازجکله اینکه می تواند به تنهایی از پله ها بالا و پایین برود،لی لی می کند و روی یک پا می ایستد،می تواند با توپ بازی کند آنرا پرتاب کند یا شوت بزند،او میتواند به راحتی توپ را با دستانش بگیرد.

بازی های حرکتی کودکان به رشد و یادگیری آن ها کمک می کند — کودکت

کودک در این سن بدون نیاز به کمک شما لباس می پوشد و لباس هایش را بیرون می آورد،با کودکان دیگر کنار می آید و با آنها همکاری می کند ،در بازی ها خلاق است،بیشتر به بازی با بچه های دیگر علاقه نشان می دهد تا تنهایی، نقش بازی میکند و در تخیل خود غرق می شود،راجع به چیزهایی که دوست دارد یا علاقه ای ندارد صحبت می کند ، به راحتی به دعوایش با دیگران فیصله می دهد. و این ها همه جزء مهارت های اجتماعی و عاطفی کودک است که در این سن رشد و پرورش یافته است .

شاید دوست داشته باشید کمی هم در مورد مهارت های فکری و ذهنی کودک ۴ ساله بدانید: خوب باید بگوییم ذهن کودک در این سن پیشرفت خوبی دارد به طوریکه می تواند به راحتی با نگاه کردن از روی شکل های ساده مثل مربع و دایره آنها را نقاشی کند، آدمک ساده نقاشی میکند ، میتواند دستورالعمل های سه مرحله ای را انجام دهد،بعضی اعداد را یاد گرفته و می تواند بشمارد ،قسمتی از داستان ها را حفظ می کند ، می تواند از قیچی استفاده کند و با کمک شما کاردستی درست کند.

معرفی بهترین بازی فکری برای کودکان 4 ساله، مناسب ترین بازی برای کودکان 4  ساله چیست؟

اقدامات شما برای کمک به رشد و یادگیری کودک ۴ ساله

  • تصمیمات ساده را به عهده ی کودک بگذارید و به او اجازه دهید تا خودش تصمیم بگیرد که چه بازی بکند یا چه لباسی بپوشد.
  • برای خلاقیت کودک زمان بگذارید و با هم بازی کنید .
  • گاهی به کودک اجازه دهید به تنهایی از خود مواظبت کند و کارهای شخصیش مثل لباس پوشیدن ، مسوواک زدن یا دستشویی رفتن را به تنهایی انجام دهد.
  • هر روز شعرهای ساده و کودکانه برایش بخوانید .
  • هر شب برایش کتاب بخوانید تا او را به مطالعه تشویق کنید.
  • به او زمان دهید تا با کودکان دیگر بازی کند ، و اگر بین آنها دعوا شد اجازه دهید تا حد امکان خودشان اختلافشان را حل کنند .
  • با هم نقاشی بکشید یا کاردستی درست کنید و اجازه دهید او از چسب و قیچی و کاغذ استفاده کند.
  • برای کودک وقت بگذارید و به سوالاتش پاسخ دهید و اجازه دهید در مورد احساساتش با شما صحبت کند.
  • به کودک یاد دهید کسی را آزرده خاطر نکند و اگر باعث ناراحتی کسی شد چگونه عذرخواهی کند و از دلش در بیاورد.

صفات ارثی مادر ؛ ۸ صفتی که کودکان از مادر خود به ارث می‌برند — کودکت

بازی های خلاقانه برای کودک 4 ساله

بازی های نمایشی

بازی های نمایشی همیشه برای کودکان جذاب و شیرین است، بازی با عرو سک های نمایشی علاوه بر سرگرمی و لذت بردن کودکان باعث پرورش و رشد مهارت های کلامی در کودک می شود،برای بازی های نمایشی به وسیله ی خاصی نیاز ندارید بلکه می توانید با چند عروسک ساده ی کودک و یک تکه پارچه که روی دستتان بیاندازید و مقدار قابل توجهی خلاقیت و ذوق و سلیقه نمایش جذابی را برای کودکتان اجرا کنید.

این نوع بازی ها دید کودک را نسبت به محیط پیرامونش وسعت می بخشد و در عین حال می توانید بسیاری از مسائل و مشکلات کودک مثل خجالتی بودن یا غذا نخوردن یا خواب نامنظم و … را در قالب نمایش با او حل کنید .

دوره بازیهای نمایشی و نمایش خلاق

بازی های خلاق

بازی های خلاق به بازی هایی گفته می شود که در آن کودک هر طور که بخواهد با اسباب بازی ها و وسایلی که در اختیارش هست بازی می کند و در این بازی ها از هیچ قانون خاصی پیروی نمی شود و کودک طبق خلاقیت و قوه ی تخیل خود بازی را پیش می برد .اسباب بازی هایی مانند انواع لگو ها ، بازی های ساختنی ، مکعب های رنگی ، بازی های  پیچ و مهره آموزشی و … از این دست اسباب بازی هاست که کودک با آزادی زیاد می تواند به کسب تجربه و کشف دنیای اطراف خویش بپردازد و باعث افزایش خلاقیت کودک شود.

آیا از نقش اسباب بازی های خلاق در رشد کودکان باخبرید؟ | مجله بانک بازی

بازی های دست ورزی

بازی هایی که در آن کودک بتواند مهارت دست خود را افزایش دهد بسیار مهم است چون کودک 4 ساله باید برای دوران دبستان آماده شود و بتواند در سال های اول دبستان به راحتی مداد را در دست بگیرد و با نوشتن مشکلی نداشته باشد. کنترل نامناسب دست می تواند مشکلاتی برای کودک به همراه داشته باشد مثلا بر توانایی او در غذا خوردن یا استفاده از وسایل شخصی و یا لباس پوشیدن کودک تاثیر بگذارد.
از جمله بازی های دست ورزی میتوان بازی با گل رس ، بازی با جعبه ابزار ، خمیر بازی ، بازی با نخ و مهره و … را نام برد.

تقویت مهارت دست ورزی کودکان از طریق بازی | مجله بانک بازی

بازی های حل مسئله

نیاز است که کودک قدرت حل مسئله را فرا گیرد ، مهارت حل مسئله موضوع مهمی است که یادگیری آن برای کودکان باید از قبل از دبستان شروع شود و تا بزرگسالی برای تصمیم گیری های صحیح به آنها کمک می کند. تاثیرات مثبت آموزشی از فواید بازی های حل مسئله می باشد. کودک در سن 4 سالگی میتواند مسائل ساده ای را انجام دهد  مثل حل یک پازل یا لباس پوشیدن به ترتیب و یا برای دیدن برنامه ی مورد علاقه اش زمان بندی کند.

انواع بازی های ماز ، بازی های معمایی،انواع پازل ها و … نمونه ای از بازی های فکری حل مسئله هستند که میتوانید برای کودک خود تهیه کنید و او را در بهبود مهارت حل مسئله و تقویت خلاقیت کمک کنید.

مهارت حل مسئله در کودکان | توپ مارکت

بازی های ورزشی

کودکان در چهارسالگی عاشق فعالیت های حرکتی و جست و خیز کردن هستند. می توانید برای کسب مهارت های فیزیکی و حرکتی کودک خود یک برنامه ی ورزشی و جذاب برای او در نظر بگیرید.باز ی هایی مثل شنا در فصل تابستان با توجه به گرم بودن هوا گزینه ی مناسب و لذت بخشی خواهد بود. همچنین توپ بازی ،پرتاب حلقه ، حلقه ی بسکتبال، فوتبال کودکانه و … گزینه های خوبی برای بازی های ورزشی می باشند .

11 مورد از بهترین بازی های ورزشی کودکان | فروشگاه آنلاین مینی بیاب

حرف آخر

در این مقاله سعی کردیم علاوه بر بررسی توانایی های کودک در چهار سالگی ، راهکار ها و بازی های مختلفی برای سرگرمی و آموزش کودک 4 ساله تان پیشنهاد دهیم و اندکی از اسباب بازی های مناسب و خلاقانه ی این سن را مهرفی کردیم.

در آخر یاد آور می شویم که کودکان امروز آینده سازان فردا هستند و همانطور که کودک به غذای جسم احتیاج دارد برای رشد روح و روان و شکوفایی استعدادش نیز باید وقت بگذاریم تا کودکمان در آینده کودکی با شخصیت و با اعتماد به نفس و همچنین دارای عزت نفس کافی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو در سایت

دسته بندی ها

درحال بارگذاری ...
سوالی دارید از ما بپرسید
×
علی (چت از طریق ایتا) Whatsapp chat
علی (چت از طریق واتساپ) Whatsapp chat
2 +
سوالات متداول