بازی برای افزایش هوش نوزاد

بازی برای افزایش هوش نوزاد

همیشه برای همه والدین سلامت نوزادشان در اولویت قرار دارد و بعد از آن به‌دنبال راه‌هایی ساده و کاربردی هستند تا به کمک آنها بتوانند هوش نوزاد خود را تقویت کنند.
ما در این مقاله قصد داریم راهکارهایی مفید و آموزنده در مورد بازی برای افزایش هوش نوزاد به شما معرفی کنیم .

از طریق درک تجربه‌ها و تمرین‌های مختلف مغز نوزاد رشد می‌کند و حس‌های مختلف: بویایی، چشایی، بینایی، لامسه و شنیداری به فرایند رشد او کمک می‌کنند. برای تشخیص چیزهای مختلف توسط نوزاد ، باید او را در معرض تجارب حسی مختلفی قرار دهید.
برای داشتن فرزندی باهوش باید سعی کنید مهارت های ذهنی و جسمی کودک را توسعه دهید.

اسباب بازی نوزاد تازه متولد شده - 1 ماهه - 2 ماهه - 3 ماهه

روش‌هایی برای تقویت هوش نوزاد

۱. دوری از تلویزیون

تماشای مداوم تلویزیون هیچ فایده ای ندارد چون هیچ‌گونه تحریک مغزی به همراه ندارد و حتی باعث ایجاد نقص در مهارت‌های شناختی نوزاد می‌شود پس سعی کنید وقتتان را به انجام فعالیت فیزیکی اختصاص دهید که باعث تحرک و تفکر نوزاد می‌شوند. بازی‌های فیزیکی ساده‌ای چون قِل دادن توپ

۲. تعامل و ارتباط بیشتر با نوزاد

ارتباط زیاد و در آغوش گرفتن نوزاد موجب تقویت هوش او می‌شود.  وقتی با نوزاد تعامل بیشتری دارید و او را در آغوش میگیرید و نوازش می کنید و محبتتان را به او ابراز می کنید به رشد توانایی‌های فکر کردن نوزاد کمک کرده‌اید. ضمن اینکه این تعامل و نزدیکی،باعث افزایش احساس امنیت و استقلال کودک شده و در بزرگسالی اعتماد به نفس بیشتری پیدا می کند.

بغل کردن نوزاد : هر آنچه والدین و پرستار کودک باید در مورد فواید این کار  بدانند

۳. شیر دادن به نوزاد تا ۲ سالگی

طبق تحقیقات محققان ضریب هوشی کودکانی که از شیر مادر تغذیه شده‌اند، حداقل ۵ درصد نسبت به سایرین بیشتر است. بنابراین لازم است حتما تا ۶ ماهگی به کودک خود شیر بدهید و تا رسیدن به سن ۲ سالگی در کنار شیر مادر به نوزاد غذاهای سالم ، طبیعی و مغذی نیز بدهید. تغذیه در تقویت هوش نوزاد بسیار مؤثر است.

تعداد نوبت و طول مدت شیر دادن به نوزاد - بیبی سنتر

۴. موسیقی و تقویت حافظه، یادگیری، توجه

آشنایی کودک با آلات موسیقی توانایی تفکر مقایسه‌ای را در او رشد می‌دهد. یادگیری موسیقی به رشد هوش فضایی-دیداری منجر می شود. با این هوش، فرد می‌تواند تصاویر ذهنی دقیقی داشته باشد و همچنین به افزایش توانایی و استعداد کودک در مباحث عدد کمک میکند.

تاثیر موسیقی بر ارتباط بهتر با نوزادان و رشد آن‌ها - پیانو باربد

۵. آشنا کردن نوزاد با دنیای کتاب

شاید با خود بیندیشید که آشنا کردن کودک با دنیای کتاب‌ها زود است . اما باید بدانید حتی زمانی که نوزادتان فقط چند ماه دارد هم می‌توانید با خواندن کتاب و روزنامه، او را به دنیای مطالعه ببرید. لغات و جملات را بلند بخوانید تا نوزاد آنها را بشنود، روی تلفظ‌ ها و لحنتان دقت داشته باشید. بهتر این است که از کتاب‌های مصور  و پارچه ای شروع کنید و شعرها و داستان‌ها را با صدای بلند بخوانید. این روش به گسترش دایره‌ی لغات کودک کمک بسزایی دارد.

کتاب تصویری چیست و انواع آن کدام است؟

بازی برای افزایش هوش نوزاد و تقویت خلاقیت 

بازی لحن کودکانه

نوزادان نسبت به حرفهای “کودکانه” والدینشان واکنش نشان می دهند، یعنی به همان صداهای بلند و بچه گانه ای که بزرگترها موقع حرف زدن با آنها از خودشان در می آورند.وقتی با نوزادتان با لحن کودکانه حرف می زنید،در واقع با او ارتباط برقرار می کنید و او را تشویق می کنید صداهایی را در پاسخ به شما از خودش درآورد و اینگونه باعث تقویت مهارت های زبانی می شوید.

سعی کنید زمانی که دارید با لحن کودکانه با نوزادتان حرف می زنید، او را نزدیک صورت تان نگه دارید و مستقیم به چشم هایش نگاه کنید.

بازی موسیقی آرامش بخش

همانطور که گفته شد کودک به موسیقی واکنش نشان میدهد ، پس  ضبط صوت کوچکی را کنار نوزادتان بگذارید و یک موسیقی یا لالایی ملایم برایش پخش کنید.دقت داشته باشید موسیقی هایی که ملودی تکرار شونده دارند خیلی برای نوزاد آرامش بخشند چون این نوع موسیقی شبیه به صداهایی است که او در رحم مادر می شنیده است.ضمنا می توانید صدای ماشین لباسشویی یا سشوار را ضبط کنید و برای او پخش کنید. این صداها نیز شبیه به صداهای رحم است که او در دوران جنینی آنها را می شنیده است.

بازی کنجکاوی نوزادتان را تحریک کنید

نوع بازی : شی ای را که رنگ روشن دارد جلوی صورت نوزاد بگیرید. برای آنکه توجه او را به شی جلب کنید،آن را آهسته به اطراف و این طرف و آن طرف حرکت بدهید و با نوزادتان درباره رنگ آن حرف بزنید و یا شعر کودکانه ای بخوانید.

تا زمانی که مطمئن شوید توجه کودک را جلب کرده اید و کودک به جسم در دست شما نگاه می کند،آهسته آن را به چپ یا راست حرکت بدهید. سپس شی را به آرامی به طرف جلوی صورت نوزاد برگردانید و بعد آن را به جهت مخالف حرکت بدهید.
این بار حرکت جلو و عقب را تمرین کنید : شی را جلوی صورت نوزاد بگیرید و به آرامی آن را به عقب ببرید. سپس به جلو بیاورید. شما با این کار کودک را تشویق می کنید با نگاهش آن را دنبال کند.

بازی جغجغه بازی

ترکیب صدا و تصویر به نوزاد شما کمک می کند در ذهنش بین چیزی که می بیند و صدایی که می شنود ارتباط برقرار کند.

جغجغه ای را جلوی صورت نوزادتان  بگیرید و آ رام آن را به این طرف و آن طرف تکان دهید. همین طور که جغجغه را تکان می دهید برای او شعر ساده و زیبایی بخوانید تا توجه کودک را جلب کنید .

شما می توانید در قسمت های مختلف اتاق بایستید و جغجغه را تکان دهید.در حین انجام این کار توجه کنید آیا نوزاد سرش را به سمت جهتی که صدا می آید حرکت می دهد یا نه

بازی با نوزاد با یک جغجغه | مادرشو

بازی چهره شاد،چهره غمگین یکی دیگر از انواع بازی برای افزایش هوش نوزاد است

در 2 ماهگی نوزادان می توانند حالت هایی را که درچهره اطرافیان اتفاق می افتد تشخیص بدهند،حالت هایی مثل خشم،شادی،اندوه و … .

نوع بازی : روبه روی نوزادتان بنشینید و پس از اینکه توجه نوزاد به شما جلب شد و به صورت شما نگاه کرد سعی کنید حالتهای مختلفی به صورتتان  بدهید و صداهای گوناگونی از خودتان در آورید. انجام این بازی باعث می شود کودک سعی کند از  چشم ها و گوش هایش  بیشتر استفاده کند و در نتیجه قدرت بینایی و شنواییش تقویت شود.

بازی گرفتن دست

نوع بازی :

نوزادتان را در آغوش بگیرید یا به پشت بخوابانید. انگشت سبابه تان را در دستش بگذارید. طولی نمی کشد که کودکتان انگشت شما را می گیرد چون این یک واکنش طبیعی است.هر بار که نوزادتان انگشت تان را می گیرد، با گفتن جملات مثبت او را تشویق کنید.
این بازی هم دست ها و انگشتهای نوزاد را قوی می کند و هم مهارت های او را در دنبال کردن اشیا افزایش می دهد و هماهنگی بین دست و چشمش تقویت می شود.

بازی تجربه های حسی

سعی کنید نوزاد را با بوها و جنس های متفاوت و متعدد آشنا کنید. این کار باعث می شود خودش و دنیای اطرافش را بشناسد.

نوع بازی :

پارچه هایی از جنس های مختلف آماده کنید(پارچه های ساتن،پشمی و حوله ای برای شروع کار مناسب هستند).سپس دست نوزادتان را در دست بگیرید و انگشت هایش را روی پارچه ها بکشید. حالا نوبت ” بو کردن” اشیا است. برای این کار می توانید به همراه کودکتان بیرون بروید و شاخه گلی را با هم بو کنید یا پرتقالی را که به تازگی قاچ زده اید به بینی اش نزدیک کنید تا بو کند.

توجه داشته باشید هیچوقت نوزاد را از بازی خسته نکنید.

بازی سایه ها

تابیدن نور اتاق خواب روی اشیا باعث ایجاد سایه روی دیوار اتاق می شود. این سایه ها شکل های مختلفی دارند که برای کودک جذاب است و نگاه او را به خود جلب می کنند.

اگر عروسکی را از سقف آویزان کنید ،با تکان خوردن آن سایه هایی ایجاد می شود که توجه نوزاد را به خود جلب می کند و رشد بینایی اش را افزایش می دهد.

بازی با سایه‌ها جهت افزایش دقت و تمرکز کودک و پرورش خلاقیت کودکان ایده از  بازیهای خلاقانه

بازی صدای زیر،صدای بم

جالب است بدانید وقتی نوزاد در رحم مادر است،می تواند صدای افراد مختلف را از هم تشخیص دهد.

طبق نظر متخصصان مغز،وقتی نوزاد صدای زیری را می شنود(مثل وقتی که بزرگترها با لحن شیرین به زبان کودکانه با او حرف می زنند) قلبش تندتر می زند. افزایش ضربان قلب نشان دهنده این است که نوزاد در وجودش احساس امنیت و شادی می کند.

وقتی با صدای آهسته با نوزادتان صحبت می کنید،کودک تان احساس آرامش و رضایت خاطر بیشتری می کند.
شما می توانید با تولید صداهای زیر و بم احساس امنیت و آرامش را در کودک خود ایجاد کنید.

اسباب بازی مناسب برای تقویت هوش نوزادان

اسباب بازی های صدا دار و اسباب بازی های نرم

نوزاد کوچک نه راه میرود نه مینشیند و نه حتی بر گردن خود تسلط دارد اما او با حرکاتی غیر ارادی به دنیا می آید مثلا همان که در بالا ذکر شد اگر دستتان را در دستش بگذارید دست شما را خواهد گرفت. کودک در این سن باید اسباب بازی های سبک و نرمی در دسترس داشته باشد تا بتواند به آنها چنگ بزند و یا در دست خود نگه دارد. مثل انواع جغجغه عروسکی

اسباب بازی های موزیکال

اسباب بازی های موزیکال رشد شناختی نوزاد را تقویت می کند.این اسباب بازی های ذهن کودک نوپای شما را وادار به درک روابط علت و معلول ها کند.

s9.picofile.com/file/8353842018/0016305_900_1.jpeg

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو در سایت

دسته بندی ها

درحال بارگذاری ...
سوالی دارید از ما بپرسید
×
علی (چت از طریق ایتا) Whatsapp chat
علی (چت از طریق واتساپ) Whatsapp chat
2 +
سوالات متداول