بازی برای تقویت هوش کودکان

بازی برای تقویت هوش کودکان

بازی برای تقویت هوش کودکان

طبق تحقیقات و گفته ی مشاوران مختلف بچه هایی که بیشتر بازی میکنند از نظر ذهنی نیز فعال تر هستند و ذهنشان برای یادگیری کشش بیشتری دارد بنابراین برای تقویت هوش کودکان نباید از بازی غافل شویم.

میل و علاقه به بازی کردن نه تنها در بچه ها بلکه در بزرگسالان هم دیده می شود و همواره با انسان همراه است،شاید در بزرگسالی این اشتیاق به بازی کمتر دیده شود ولی از بین نمی رود،فقط شکل بازی و هدف آن تغییر می کند.کودکان در سنین دبستان بیشتر به بازی های فکری علاقه پیدا می کنند و این بازی ها در تقویت تمرکز و تقویت هوش کودکان تاثیر فراوانی دارد.

بازی برای تقویت هوش کودکان

راه هایی برای تقویت ضریب هوشی کودک

  •  یادگیری یک ساز موسیقی

یادگیری موسیقی و نواختن یک ساز دوست داشتنی رابطه ی مستقیم با بالا بردن ضریب هوشی کودک دارد،چون موسیقی علاوه بر عقل ،جسم و احساس کودک را نیز به کار می گیرد.زمانی که کودک به یادگیری یک ساز موسیقی می پردازد وارد یک چالش می شود که نیاز به تمرین مداوم دارد و قوه ی تفکر کودک را بالا می برد و در نتیجه قدرت حل مسئله را در کودک افزایش می دهد.

  • کلاس‌های ورزش

فعالیت های فیزیکی باعث تقویت عملکرد شناختی کودک و همچنین رشد مغز می شود.چون ورزش و فعالیت های بدنی ترشح هورمون اندورفین را در مغز افزایش می دهد . همچنین ترشح اندورفین ها استرس را از کودک دور می کند و باعث می شود قدرت تمرکز و تفکر او افزایش پیدا کند.

بازی برای تقویت هوش کودکان

انواع بازی برای تقویت هوش کودکان

  •  بازی‌های فکری

بازی های فکری مختلفی وجود دارد که کودکان با آنها می توانند از نظر فکری و ذهنی رشد خوبی داشته باشند.نمونه های مختلف از این بازی های فکری را در پیج فروشگاه اسباب بازی توی باران می توانید مشاهده کنید :

انواع بازی های فکری مهارتی تمرکزی مثل :بازی فکری کوبیا،اشکنک،پلاریس،خوش قیافه،گابلت،مارپیچ لیزری،کلاژ،دژ،جت ست و …
این نوع بازی ها معمولا به صورت گروهی انجام می شود و باعث تقویت مهارت ارتباطی و آشنایی کودکان با کار گروهی ،تقویت حافظه ی دیداری و در نهایت افزایش اعتماد به نفس کودک می شود.

انواع بازی های ساختنی مثل :ابزار و ساز و باز چمدانی ، موتورسیکلت مونتاژی،کیت شماره دوزی،هواپیما آچاری،کامیون ساختنی و …
این نوع بازی ها باعث تقویت دست ورزی ،افزایش دقت و تمرکز،تقویت مهارت حل مسئله و از همه مهم تر باعث افزایش هوش فضایی دیداری در کودک می شود.

انواع پازل ها مثل : انواع جورچین های آهنربایی آموزشی،انواع پازل هزار تکه،کاشی چین،پازل جعبه ای،پازل های چوبی و …
در ساخت پازل علاوه بر تقویت هماهنگی چشم و دست ،قدرت استدلال منطقی کودک نیز تقویت می شود.مهمتراز همه اینست که هر بار بعد از کامل شدن پازل اعتماد به نفس کودک نیز افزایش می یابد.

انواع لگوها مثل :لگو انگری برد،لگو ماشین های ساختمانی ، لگو کافی شاپ،لگو انواع ربات ها ،لگو پری دریایی و …
لگوها از جمله بازی هایی هستند که می توانند هوش ریاضی- منطقی کودکان را افزایش دهند.

بازی برای تقویت هوش کودکان

بازی نقش‌ها

کودکان عاشق بازی با نقش های مختلف هستند ،گاهی معلم، گاهی پزشک یا پرستار و یا گاهی در شخصیت های کاتونی غرق می شوند.بازی نقش ها پرورش تخیلات را در بر میگیرد و خلاقیت را در کودکان افزایش می دهد.کودک موقعیت های مختلفی که در آن قرار میگیرد را نقش بازی می کند و یا بعد از بازی آنها را در واقعیت به کار می بندد.

 مازها و مارپیچ‌ها

این بازی های جذاب علاوه بر لذتی که دارد برای تقویت مغز نیز مناسب است و همچنین باعث گسترش مهارت های حرکتی ، توانایی حل مسئله، خلاقیت و مهارت های گوناگون دیگر می شود.

بازی شطرنج

شطرنج یک بازی رومیزی شناخته شده است که از دیر باز در بین کوچک و بزرگ جای خود را حفظ کرده است.این بازی استراتژیک که شامل یک تخته ی شطرنجی سیاه و سفید و 32 مهره به دو رنگ سیاه و سفید و در شکل های مختلف است، یک بازی فکری محبوب و دوست داشتنی محسوب می شود.

جالب است بدانید که شطرنج یک ورزش فکری به حساب می آید و در اکثر نقاط کشورمان کلاس های آموزشی شطرنج دایر می باشد که مربیان این ورزش فکری بهترین سن برای شروع شطرنج را بین 6 تا 7 سالگی می دانند.

بازی برای تقویت هوش کودکان

  • به چالش کشیدن ذهن

زمانی که برای کودک خود کتاب می خوانید از کودک بخواهید بعد از تمام شدن کتاب،داستان را به زبان ساده برای شما تعریف کند ،شما با این ار ذهن کودک را به چالش می کشید و توجه و تمرکز کودک را بالا می برید.یا با وسایل مختلف الگوهایی درست کنید و دوباره آنها را به هم بریزید و از کودک بخواهید تا دوباره الگو را به همانن صورت بسازد.با این بازی ها می توانید حافظه کلامی و حافظه بصری کودک را تقویت کنید.

بازی برای تقویت هوش کودکان

  • صحبت کردن با کودک

در هنگام بازی کودک در کنار او قرار بگیرید و درباره ی یکی از اسباب بازی هایش با او صحبت کنید.سعی کنید در صحبت هایتان از کلمات زیادی استفاده کنید تا باعث گسترش دامنه ی لغات کودک شود.می توانید برای جذابیت سخنتان از کلمات تعجبی یا تغییر صدای ناگهانی استفاده کنید یا حرف هایی بزنید که باعث خنده ی کودک شود و بیشتر به شما و حرف هایتان توجه کند.می توانید در حین صحبت نحوه ی بازی کردن او را بپرسید یا طریقه ی درست بازی کردن را به او آموزش دهید مثلا اینکه چطور باید عروسکش را بغل کند یا به او غذا بدهد یا او را بخواباند.

  • نقاشی کردن

یکی از ساده ترین راه ها برای تقویت هوش کودک و مهارت دست ورزی نقاشی کشیدن است که می تواند کودک را ساعت ها سرگرم کند و باعث آشنایی کودک با رنگ ها نیز می شود.
اگر کودک تمایلی به نقاشی با کاغذ و مداد رنگی ندارد شما می توانید از انواع رنگ انگشتی،مداد شمعی و یا گواش استفاده کنید تا جذابیت نقاشی را برای کودک دو چندان کند.

بازی برای تقویت هوش کودکان

  • بازی با گل رس

گل رس بهداشتی و غیر سمی را می توانید از انواع فروشگاه های اسباب بازی و لوازم التحریر برای کودک خود خریداری کنید.در کنار کودک خود بنشینید و به او نشان دهید که چگونه می توان با گل رس اشکال گوناگون و زیبایی خلق کرد ،این کار برای کودکان خیلی جذاب است چون معمولا کودکان عاشق گل بازی هستند .مطمئنا کودک شما ابتدا به ورز دادن گل می پردازد تا کاملا با نحوه ی کار با آن آشنا شود و سپس با توجه به خلاقیت و قوه ی تخیلش اشکالی را می سازد که تعجب شما را بر می انگیزد.

بازی با گل یا خمیر بازی علاوه بر دستو ورزی و افزایش قدرت تفکر و دقت و تمرکز ،می تواند اعتماد به نفس کودک را تا حد زیادی افزایش دهد .زمانی که او شکلی زیبا خلق می کند و با تشویق های مکرر شما روبرو می شود از اعتماد به نفس و عزت نفس بالایی برخوردار خواهد شد.

بازی برای تقویت هوش کودکان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو در سایت

دسته بندی ها

درحال بارگذاری ...
سوالی دارید از ما بپرسید
×
علی (چت از طریق ایتا) Whatsapp chat
علی (چت از طریق واتساپ) Whatsapp chat
2 +
سوالات متداول