بازی فکری کودکان در خانه

بازی فکری کودکان در خانه

کودک بازی را دوست دارد و با بازی کردن آموزش می بیند و رشد می کند ، اما از آنجا که همیشه نمی‌توان کودکان را برای بازی به محیط  های باز مانند پارک، شهربازی و … برد. به همین علت در این مقاله ایده های جذابی برای بازی در خانه با وسایلی ساده معرفی خواهیم کرد. 

شما می‌توانید با بازی با فرزندان در خانه توانایی کودک خود را به چالش بکشید و ساعت ها با فرزند خود وقت بگذرانید،تعدادی از این بازی ها پر تحرک و تعدادی فکری و خلاقانه می باشد.
از مزایای مهم انجام بازی با کودک در خانه : ارتباط بهتر والدین با کودکان، تخلیه انرژی کودک به شکل صحیح، بهبود کیفیت خواب کودک ، افزایش خلاقیت و هوش کودکان، بهبود تمرکز و اعتماد به نفس، ایجاد فضایی شاد و سرگرم‌کننده در خانه ، افزایش صبر و حوصله کودک، آموزش انجام کار به صورت گروهی، بروز احساسات و انرژی کودک در حین انجام بازی و در کل کمک به رشد جسمی، رفتاری و اجتماعی کودک

بازی های پر تحرک برای کودکان در منزل

بازی های پرتحرک جز سرگرمی هایی هستند که می‌تواند تا حد زیادی انرژی کودک را تخلیه کنند.

1. بولینگ

یکی از بازی‌های هیجان‌انگیز است که با کم ترین هزینه می توان شرایط ابن بازی را مهیا کرد :

وسایل مورد نیاز برای این بازی

  •  چند عدد بطری پلاستیکی
  •  ۲ یا ۳ توپ پلاستیکی یا پارچه‌ای برای پرتاب
  •  مشخص کردن مکان با یک نشانگر کوچک (مثل چسب رنگی)

نحوه انجام بازی

  •  در ابتدای مسیر باید مکان مناسبی برای پرتاب توپ توسط کودکان را انتخاب کنید.
  •  برای ایجاد فاصله کودک با بطری‌ها یک خط فرضی با چسب یا نوار رنگی بر روی زمین ایجاد کنید.
  •  بهتر است برای هیجان بیشتر و ذوق کودکان، هر یک از بطری‌ها را رنگ کنید و در مکانی قرار دهید تا خشک شوند.
  • با سلیقه خود بطری‌ها را بر روی زمین و یا بالای سر هم قرار دهید.
  •  برنده بازی کسی است که بتواند تمام بطری‌ها را با سه توپ خود بزند،می توانید برای برنده نیز جایزه کوچکی مشخص کنید.

بازی کودکان – بولینگ در خانه با بطری پلاستیکی – بهتن

2. دنبال کردن رهبر

در این بازی ابتدا فردی به عنوان رهبر انتخاب می‌شود و بچه‌های دیگر باید مو به مو کارهای او را مانند پریدن، خندیدن، شکلک در آوردن و … را تقلید کنند و شخصی که به اشتباه کاری را انجام دهد بازنده است. از مهم ترین مزایای این بازی افزایش تحرک و هیجان در کودکان و افزایش اعتماد به نفس و انرژی مثبت در کودکان می باشد.

3. بازی حفظ تعادل

یکی از بازی‌های جذاب با کودک در خانه، بازی حفظ تعادل قاشق بر روی یک خط صاف و راست است. برای انجام این بازی کافیست مسیری را بر روی زمین مشخص کنید و از کودک بخواهید با شنیدن آهنگ روی خط راست به صورت لی لی حرکت کند و برنده کسی است که تمام مسیر را بدون افتادن طی کرده است.

بازی های خلاقانه پرتحرک برای کودکان شما_ورزش های آپارتمانی

4. بازی با حلقه

یک حلقه  ی ورزشی پلاستیکی بزرگ را روی زمین قرار می دهیم و از دو نفر می خواهیم که در دو طرف حلقه قرار گیرند و با شماره 1 نفر اول داخل حلقه می پرد و با شماره 2 نفر دوم داخل حلقه می‌شود و نفر اول خارج می شود این بازی تا جایی ادامه پیدا می کند که یکی از دو نفر دچار خطا شود و برنده ی بازی مشخص می شود.

بازی های خلاقانه برای کودکان در منزل

بازی های خلاقانه بازی هایی است که بر افزایش قوه تخیل کودک تاثیر گذارند و نیاز به جنب و جوش زیادی ندارد و سر و صدای زیادی هم در خانه ایجاد نمی‌کند.

1. پنهان کردن اشیا  و پیدا کردن آنها توسط کودک

این بازی برای کودکان بسیار هیجان انگیز و جذاب است.این بازی برای کودکان سن 6 یا 7 سال بسیار دوست داشتنی است و هر چه تعداد کودکان بیشتر باشد هیجان بازی بیشتر است.

نحوه انجام بازی

ابتدا یک اسباب بازی کودک را در قسمتی از اتاق کودک و یا بخشی از خانه پنهان کنید و از کودک خود بخواهید تا شی را پیدا کند. بعد خود شما یک سینی و یک قاشق بردارید و با قاشق به روی سینی بکوبید. هرچقدر که کودک به آن وسیله نزدیک تر شد، تعداد ضربات و شدت صدا زیادتر می‌شود و هر چه از آن وسیله دورتر شد تعداد ضربه و صدا  نیز کم می‌شود.

بهترین ایده های خلاق و پرهیجان برای بازیهای کودکانه درخانه - فروشگاه اینترنتی دنیای اسباب بازی

2. بازی با کاغذ

یک بازی ساده و آسان برای کودکان بازی با کاغذ ساده یا کاغذ رنگی است. اگر کمی خلاقیت به خرج دهید و برای کودک خود با کاغذها اشکال هندسی زیبایی مثل قیف، موشک، نمکدون، حیوانات اهلی و وحشی و … درست کنید و آن را در اختیار کودکان خود قرار دهید.

با این بازی می‌توانید ساعت‌ها بچه‌ها را مشغول کنید یا آن‌ها را تشویق کنید تا مثل شما، اشکال هندسی جدیدی را درست کنند. شناسایی استعداد کودکان، افزایش انگیزه در ایجاد اشکال جدید و ایجاد خلاقیت در کودک از مزایای این بازی می باشد.

3. پیدا کردن سکه در زیر دو لیوان

وسایل مورد نیاز:

  • یک عدد سکه یا سنگ و یا کاغذ کوچک مچاله شده
  •  دو لیوان برای قائم کردن شی

بازی به این صورت است که ابتدا باید شی را در زیر یکی از لیوان‌ها قرار دهید و آن را به کودک خود نشان دهید، حال با سرعت کم شروع به جابه‌جایی لیوان‌ها کنید و بعد از مدت کوتاهی حرکت را متوقف کنید و از کودک خود بخواهید تا تشخیص دهد،سکه در زیر کدام لیوان است. هر چقدر تعداد لیوان ها زیاد شود، هیجان بازی بیشتر می‌شود.این بازی باعث افزایش هیجان و انرژی در کودک، افزایش دقت و توجه کودک ، تقویت مهارت دیداری کودک و بهبود تمرکز در کودکان می شود.

تاثیر بازی درمانی بر درمان کودکان بیش فعال

بازی فکری کودکان در خانه

انواع بازی های فکری ساختنی موجود در بازار میتوانند برای کودکان جذاب و دوست داشتنی باشند و در تقویت خلاقیت و اعتماد به نفس کودک موثر باشند .بعضی از این بازی ها عبارتند از : انواع جورچین ، چفت چین ، بلوک چین ، سازه چین و …

1. بازی های سازه ای

این بازی‌ها سابقه‌ی طولانی دارند و باوجود تغییراتی در طول سالیان، هنوز هم طرفدار دارند. تنها به چند قطعه در رنگ‌ها و شکل‌های مختلف نیاز دارید؛ طریقه ی بازی را به خلاقیت کودک خود بسپارید. تشخیص رنگ‌ها و شکل‌ها، خلاقیت و  تقویت ذهن، همگی به پیشرفت کودک شما کمک می‌کنند.

2. پازل ها

پازل ها یکی دیگر از انواع بازی فکری در خانه می باشند که انواع مختلفی دارند که کودکان در هر سنی می توانند بازی با آنها را تجربه کنند. پازل باعث تقویت قدرت استدلال منطقی و هماهنگی دست ها و چشم ها می شود .همچنین می تواند اعتماد به نفس کودک را تا حد زیادی افزایش دهد.

۴. بازی نقش‌ها

بازی کردن در نقش های مختلف مانند معلم، پزشک، پرستار یا هر نقش دیگر راه مناسبی برای پرورش خلاقیت و تخیل است. بازی با نقش ها همان بازی نوستالژی خودمان یعنی خاله بازی است .بازی نقش ها همچنین در شکل‌گیری اصول اخلاقی در کودک مؤثر است، زیرا موقعیت‌های مختلف اجتماعی را در بازی تجربه می‌کند و سپس بر مبنای تجربه‌اش در واقعیت عمل می‌کند.

۶. مارپیچ‌ها

یکی از سرگرمی های معروف تاریخی ، بازی ماز یا همان بازی مسیر یابی مارپیچ می باشد. به راه های تو در تو که از یک قسمت وارد شده و از طرف دیگر خارج می شود ماز می گویند.

بازی ماز یکی از بهترین انواع بازی های تقویت هوش و تمرکز کودکان است که به عنوان بازی های فکری غیرکامپیوتری مورد استقبال والدین و بچه هاست.مارپیچ ها بخشی از فعالیتهای فکری کودکان است که علاوه بر جنبه سرگرمی باعث تقویت حافظه ، افزایش ادراک دیداری ، تقویت دست ورزی و ماهیچه های دست ، قدرت و تعادل، بهبود خط ، افزایش تمرکز و تقویت مهارت حل مسئله می شود.

پازل مسیریابی مارپیچ برای کودکان | بازی ماز بازگشت به مدرسه - با آموزگار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو در سایت

دسته بندی ها

درحال بارگذاری ...
سوالی دارید از ما بپرسید
×
علی (چت از طریق ایتا) Whatsapp chat
علی (چت از طریق واتساپ) Whatsapp chat
2 +
سوالات متداول