بازی مناسب تقویت مهارت های حرکتی

بازی مناسب تقویت مهارت های حرکتی

مهارت های حرکتی کودکان شامل دو بخش مهارت های حرکتی درشت و مهارت های حرکتی ظریف می شود که هر کدام را به تفکیک توضیح خواهیم داد:

۱.مهارت های حرکتی درشت

مهارت های حرکتی درشت کودک عضلات درشت بدن را به حرکت در می آورد مانند راه رفتن،دویدن ، پریدن و …
بازی هایی که می تواند باعث تقویت مهارت های حرکتی درشت کودک شود شامل :دو چرخه سواری ،رقص، بازی های مسابقه ای و …

تقویت مهارت های حرکتی درشت می تواند برای پیشرفت آینده کودک تاثیر گذار باشد . مثلا روی توانایی خوب نوشتن ،خواندن و افزایش دقت و تمرکز در کلاس درس موثر است .

فواید بازی های حرکتی درشت :

  •  این مهارت به کودکان دبستانی کمک می‌کند تا عضلاتشان را قوی‌تر کنند و برای نشستن روی نیمکت به مدت طولانی تر به آنها کمک می کند.
  •  برای تقویت مهارت حرکتی درشت کودکان ، ورزش کردن بهتری گزینه است. کودکانی که ورزش میکنند در مدرسه نیز تمرکز بیشتری روی درس دارند. زیرا رشد مهارت حرکتی کودک به دقت و تمرکز او نیز کمک می کند.
  • زمانی که کودک می خواهد نقاشی کند یا یا کاردستی درست کند و باید برای برش کاغذ قیچی را در دست بگیرد باید عضلات دست قوی داشته باشد تا بتواند کارها را به خوبی انجام دهد ،که همه ی اینها مستلزم تقویت عضلات و  مهارت های حرکتی درشت کودک است.
  •  همچنین تقویت این مهارت می تواند روی فعالیت‌های ریاضی کودک و نیز ترسیم اشکال هندسی  و حتی فعالیت های هنری او نیز تأثیر بگذارد.

بازی های حرکتی بهترین راه برای تقویت مهارت های حرکتی است.

بازی مناسب تقویت مهارت های حرکتی

۲.مهارت های حرکتی ظریف

مهارت های حرکتی ظریف در واقع همان مهارت دست ورزی کودک است که بر اساس سن کودک می توان بازی مناسب دست ورزی را برای کودک انتخاب کرد تا بتوان با استفاده از بازی های مختلف این مهارت را در کودک افزایش داد.

مهارت های حرکتی ظریف باعث تقویت و رشد عضلات ریز دست کودک می شود. با تقویت این مهارت کودک کارهایی مانند بریدن،گرفتن ،پرتاب کردن ،بستن یا باز کردن و … را بهتر انجام خواهد داد.

تمرینات و آموزش هایی که می تواند این مهارت را افزایش دهد و باعث تقویت عضلات ظریف انگشتان دست شود از جمله :ترسیم اشکال هندسی یا ترسیم دایره ،کشیدن خطوط راست یا خمیده ،نقطه گذاری و … است.

بازی هایی که باعث تقویت مهارت های حرکتی ظریف کودک می شود از جمله خمیر بازی ،بازی با گل رس ، نقاشی و … می باشد.

بازی های حرکتی درشت مناسب کودکان

طناب بازی

یکی ار انواع بازی مناسب تقویت مهارت های حرکتی کودکان است .طنابی را روی زمین پهن کنید و از کودک بخواهید با تمرکز و حفظ تعادل روی طناب راه رود ،برای جذاب تر کردن بازی می توانید از کودک بخواهید قاشقی را به دهان بگیرد و توپ تنیسی را درون قاشق قرار دهید سپس کودک باید با حرکت بر روی طناب تمرکز بیشتری داشته باشد که توپ از روی قاشق به زمین نیوفتد.این بازی میتواند به حفظ تعادل بیشتر کودک نیز کمک کند. این باری میتواند عضلات پا ،باسن و کمر را نیز تقویت کند.

بازی مناسب تقویت مهارت های حرکتی

راه رفتن خرچنگی

در این بازی کودک باید روی زمین دراز بکشد و دست هایش را زیر شانه اش ستون کند و شانه هایش را بالا بیاورد و سپس پاها را به حالت نود درجه ستون کرده و مانند یک خرچنگ شروع به راه رفتن کند .این بازی می تواند باعث تقویت عضلات پایین تنه،پا ، باسن و کمر می شود.

بازی اسکیت با بشقاب کاغذی

برای شروع این بازی به دو بشقاب کاغذی یک بار مصرف احتیاج دارید.دو بشقاب را روی زمین قرار دهید و از کودک بخواهید هر کدام از پاهایش را روی یکی از بشقاب ها قرار دهد و شروع به حرکت کند، کودک در این بازی هیجان انگیز علاوه بر سرگرمی و تقویت عضلات درشت پایین تنه می تواند حفظ تعادل خود را افزایش دهد.

بازی لی لی

این بازی جذاب که جزء بازی های قدیمی و نوستالژی به حساب می آید می تواند یکی از بهترین بازی های حرکتی باشد . نحوه انجام این بازی به این صورت است که کودک با پریدن از روس مربع های روی زمین باید سعی کند مسیری را طی کند ،در این بازی مربع ها شماره دارند و کودک باید سنگی را روی شماره ی هر مربع بیاندازد که به ترتیب از خانه ی شماره یک شروع می شود و سپس باید تمامی مربع ها را به صورت لی لی طی کند و در بازگشت به اولین خانه باید سنگ را بردارد .
این بازی را می توان هم در محیط های باز و هم در محیط های بسته انجام داد. در محیط باز معمولا روی زمین با گچ یا ذغال مربع ها کشیده می شود و در محیط های بسته می توان از لی لی پارچه ای  و یا تاتامی لی لی فومی که در فروشگاه  بزرگ اسباب بازی توی باران عرضه می شود استفاده کرد.

بازی مناسب تقویت مهارت های حرکتی

بازی های حرکتی ظریف مناسب کودکان

خمیر بازی

خمیر بازی برای کودکان علاوه بر تقویت مهارت دستورزی می تواند به افزایش خلاقیت کودکان نیز کمک کند. کودک زمان خمیر بازی اشکال مختلفی را میسازد و با ابزار زیادی کار میکند این ها همه به مهارت ها یکودک کمک می کند.کودک می تواند با خمیر بازی هر بار ایده ای جدید و نو را پایه ریزی کند و با ساختن و خراب کردن هر بار چیز های بیشتری بیاموزد.

ساخت کاردستی

کودک برای ساختن کاردستی خلاقیت خود را به کار میگیرد و می تواند با ابزاری مثل قیچی ،کاغذ و مداد کار کند و عضلات دست را تقویت کند .او با فکر کردن و تجزیه و تحلیل که در ذهنش انجام می دهد چیز های جدیدی از دنیای پیرامون خود کشف می کند و شروع به ساخت آنها در قالب کاردستی می کند.

بازی مناسب تقویت مهارت های حرکتی

انواع بازی های فکری که باعث تقویت دستورزی و مهارت های حرکتی ظریف کودکان می شوند از جمله :

بازی فکری دست چین

انواع بازی های فکری در بازار موجود می باشد که می تواند مهارت های ظریف کودک را تقویت کند بازی دست چین یک نمونه از انواع این بازی هاست.همچنین در این بازی سرعت عمل کودک بسیار مهم است و باعث می شود عکس العمل کودک را بالا ببرد.این بازی از یک سری لیوانک های رنگی با کارت هایی که نماد شروع بازی هستند تشکیل شده که کودک باید با توجه به این کارت ها لیوانک ها را به همان ترتیب بچیند.

بازی فکری تو در تو

بازی فکری تر دست

انواع پازل ها نیز می تواند برای تقویت این مهارت برای کودک بسیار مفید باشد.

بازی مناسب تقویت مهارت های حرکتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو در سایت

دسته بندی ها

درحال بارگذاری ...
سوالی دارید از ما بپرسید
×
علی (چت از طریق ایتا) Whatsapp chat
علی (چت از طریق واتساپ) Whatsapp chat
2 +
سوالات متداول