بازی های کاغذی با کودک

بازی های کاغذی با کودک

پس از سال های نوزادی و نوپایی ، در کودک شما پیشرفت هایی حاصل می شود،او در سنین خردسالی و قبل از دبستان میتواند قوانین بازی را درک کند و شما میتوانید با چند تکه کاغذ با او بازی های ساده ای را انجام دهید که به رشد و پیشرفت او کمک کنید.به راحتی چند تکه کاغذ، دو سه تا قاشق یا چنگال یا حتی روزنامه‌های باطله با کمی حوصله و خلاقیت تبدیل به اسباب بازی های محبوب فرزند شما می‌شوند.

بازی کی دوستت دارد؟

وسایل لازم

  • کاغذ
  • خودکار
  • ماژیک یا برچسب تزیینی

از کودک‌ سوال کنید: «چه کسی تو را دوست دارد؟» و جواب او را بنویسید. بپرسید: «دیگر کی دوستت دارد؟» و هر بار، اسم را بنویسید. بعد، وقتی تمام شد، اسم‏ها را برایش بخوانید. نام آن فهرست را بگذارید: «ببین چه کسانی … (اسم کودک) را دوست دارند» و به او فرصت دهید تا با ماژیک یا برچسب، اسم‏ها را تزیین کند. آن ‏را روی یخچال یا دیوار اتاق خوابش بچسبانید تا با دیدن آن فهرست به یاد داشته باشد چه‌قدر عزیز و دوست‌داشتنی است. این بازی علاوه بر لذت برای کودک احساسات عاطفی او را تحت تاثیر قرار می دهد.

بازی های کاغذی با کودک

بازی قاشق‌ها و چنگال‏ها

وسایل لازم

  • قاشق، کارد و چنگال
  • آب‏چکان

زمانی که میخواهید ظروف را از داخل ماشین ظرف‌شویی یا آب‌چکان، جابه‌جا می‌کنید، کودک می‏تواند در کنار شما از جمع کردن قاشق‌ها و چنگال‌ها، لذت ببرد و به شما کمک کند. آب‌چکان یا سبد ظرف‏ها را روی میز بگذارید و جای قاشق و چنگال را هم کنار آن قرار دهید. کودک می‌تواند آن‏ها را جور کند، بشمارد و در جایشان بچیند. در این بازی کودک لذت کمکم به والدین را تجربه می کند.

بازی های کاغذی با کودک

گلف روزنامه‏ ای

وسایل لازم

  • روزنامه
  • نوارچسب
  • توپ‌های گلف یا تنیس
  • نوارچسب کاغذی یا کاغذ

این بازی یکی دیگر از بازی های کاغذی با کودک است ،ابتدا باید برای هر بازیکن یک چوب گلف بسازیم ،به این صورت که چند ورق روزنامه را لوله کنید و با چسب، خوب بچسبانید.
یک ورق کاغذ را روی زمین پهن کنید یا از نوارچسب کاغذی استفاده کنید و چند «سوراخ»، روی کف زمین یا فرش بسازید. با چوب گلف، سعی کنید توپ را بزنید و داخل سوراخ بیندازید. اولین کسی که توپ را داخل سوراخ بیندازد برنده است . می توانید برای هیجان بیشتر برای برنده جایزه تعیین کنید ،جایزه های کوچک مثل شکلات یا کمی تنقلات دیگر

بازی های کاغذی با کودک

تمرین خیاطی

وسایل لازم

  • مقوای ضخیم
  • قیچی
  • پانچ
  • بند کفش یا کاموا
  • اگر از کاموا استفاده می‏ کنید به نوار چسب نیاز دارید.

با مقوا، یک شکل زیبا ببُرید و دور آن ‏را با پانچ به فاصله های منظم سوراخ کنید. بند کفش کهنه را از یک طرف یا یک سر کاموا را گره بزنید و نوارچسب را دور سر دیگر آن بپیچانید تا ریش نشود. اجازه دهید کودک، با عبور دادن بند کفش از داخل سوراخ‌ها، خیاطی کند. این فعالیت جالب، برای هماهنگی چشم و دست و همچنین دست ورزی کودک فوق‌العاده است.

بازی اوریگامی 

اوریگامی یک هنر زیبا و سرگرم کننده است که با تا کردن کاغذ صورت می پذیرد. همچنین یه بازی ارزان قیمت است که میتواند به شما کمک کند دکوراسیون اتاق کودکتان را به زیبایی تزیین کنید. کودک با کمک شما از بازی لذت می برد و زمانی که شکل زیبایی را با تا کردن کاغذ می سازد علاوه بر تقویت دست ورزی اعتماد به نفس زیادی پیدا می کند.برای اینکه برای کودک راحت باشد بهتر است از الگوهای ساده استفاده کنید.
بازی های کاغذی با کودک

بازی نقاش نابینا

در این بازی باید به هریک از اعضا یک برگ کاغذ رنگی بدهید. از آن‌ها بخواهید بدون نگاه کردن، شی مورد نظر را روی کاغذ بکشند. در پایان، کسی که نقاشی اش بیشترین شباهت را به شیء مورد نظر داشته باشد، برنده است.
بازی های کاغذی با کودک

بازی و نقاشی

از خط خطی کردن کودکان روی دیوارها ،زمین،مبلمان  میتوان فهمید که تقریبا همه‌ی بچه‌ها نقاشی کردن را دوست دارند.بهترین روش برای بازی کودکان در خانه همان نقاشی کشیدن است چرا که کاغذ و قلم حتما در هر خانه‌ای وجود دارد. نقاشی کشیدن از جمله فعالیت‌هایی‌ست که می‌تواند به همان اندازه که برای بازی با کودک 2 ساله در خانه مفید است برای خود شما نیز مفید باشد. روش‌های خلاقانه‌ای برای بازی و سرگرمی به کمک نقاشی در خانه وجود دارد مثل :

نقاشی کشیدن با پا

این بازی برای کودکان بسیار مهیج و خنده دار و جالب است و علاوه بر سرگرمی باعث شادی کودک نیز می شود.یک کاغذ سفید بزرگ بردارید و آن را با چسب کاغذ بر روی یکی از دیوارهای خالی منزل‌تان بچسبانید. سپس از کودک خود بخواهید که با پاهایش شروع به کشیدن نقاشی کند. این کار نه تنها برایش هیجان‌انگیز است و او را حسابی سرگرم می‌کند، بلکه تمرکزش را بالا برده و همچنین باعث می‌شود تا به خوبی قدر دست‌هایش را بداند.

اگر دیوار‌تان به اندازه‌ی کافی بزرگ نیست، می‌توانید از فرزند بخواهید ت این کار را با نشستن بر روی صندلی انجام دهد. اگر چند فرزند دارید می‌توانید بینشان مسابقه برگزار کنید و به آن‌ها جایزه بدهید.

بازی های کاغذی با کودک

نقاشی پشت به پشت

شاید اگر دو کاغذ به دست بچه ها بدهید و ار آنها بخواهید روی آن نقاشی بکشند زیاد برایشان جذاب نباشد و با استقبال بچه ها رو به رو نشوید اما با کمی خلاقیت میتوانید همین کار را برای آنها جذاب و هیجان انگیز کنید. مثلا از آن‌ها بخواهید تا بر روی کاغذهایی که به پشت دیگری وصل شده نقاشی کنند حتما کنجکاو می‌شوند تا این بازی را امتحان کنند.

نقاشی با وصل کردن نقطه ها به یکدیگر

این بازی می تواند مهارت‌های حرکتی دست ها را افزایش دهد. بچه‌های 2 تا 4 ساله معمولا نمی‌توانند قلم را به راحتی در دست بگیرند. و این بازی به به آن‌ها کمک میکند تا استفاده از قلم را تمرین کنند. به این صورت که بر روی یک کاغذ بزرگ نقاط رنگی یا شکل‌های جذاب بکشید و از کودک خود بخواهید بدون هیچ محدودیتی این نقاط را به هم وصل کند.

بازی های کاغذی با کودک

نقاشی سایه‌ها

در این بازی می توانید در ساعتی از روز اشیاء مورد علاقه‌ی کودکتان را طوری کنار کاغذ بچینید که سایه‌ی آن‌ها روی کاغذ بیوفتد. سپس از او بخواهید تا نقاشی سایه‌ها را از رویشان بکشد. همچنین می‌توانید به کمک چراغ قوه سایه ایجاد کنید. با این بازی هم مهارت‌های حرکتی کودک برای نقاشی کشیدن تقویت می‌شود و هم توجه او به محیط اطراف و پدیده‌ای مثل سایه بیشتر می‌گردد.

نقاشی از روی یک طلق شفاف

یکی دیگر از بازی های کاغذی با کودک نقاشی از روی طلق شفاف است. این بازی در بین کودکان بسیار محبوب و دوست داشتنی است. کافیست تا یک طلق شفاف را جلوی صورتتان بگیرید و از آن‌ها بخواهید تا با چند عدد ماژیک رنگی نقاشی صورت شما را از روی طلق بکشند.

بازی های کاغذی برای کودکان

نقاشی روی تخته نقاشی

نقاشی کشیدن روی تخته نقاشی برای کودکان بسیار هیجان انگیز تر از نقاشی روی کاغذ است. می توانیم از تخته نقاشی های مختلف که در بازار موجود است برای نقاشی کشیدن کودک او را تشویق کنیم.مثل تخته نقاشی کرایولا ،تخته نقاشی دوطرفه و …

آموزش احساسات از طریق بازی

 می‌توانید با چند عدد کاغذ تعدادی صورتک با نمایش احساسات مختلف را به کمک کودک درست کنید ،و این صورتک های جلوی صورت خود قرار دهید و از احساس ان شکلک برای کودک توضیح دهید. با این بازی و توضیحات تکمیلی شما در حین بازی کودکتان حس‌های مختلف را خواهد شناخت. همچنین می‌توانید از فرزندتان بخواهید تا هر وقت دوست داشت احساسات خودش را از این طریق با شما در میان بگذارد!

بازی های کاغذی برای کودکان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو در سایت

دسته بندی ها

درحال بارگذاری ...
سوالی دارید از ما بپرسید
×
علی (چت از طریق ایتا) Whatsapp chat
علی (چت از طریق واتساپ) Whatsapp chat
2 +
سوالات متداول