تاثیر بازی فکری بر یادگیری کودکان

تاثیر بازی فکری بر یادگیری کودکان

هر نوع فعالیت ذهنی که تاثیرات مثبتی روی ذهن و شخصیت افراد بگذارد چه به صورت فردی انجام شود یا به صورت گروهی بازی فکری اطلاق می شود .بازی های فکری برای کودکان مانند چالشی است که ذهن آنها را برای مسیر های پر پیچ و خم آماده می کند .کودک با مواجه با مسائل و مشکلات بازی و حل آنها ، آمادگی لازم برای رویارویی با مشکلات و مسائل زندگی را نیز پیدا می کند.

بازی های فکری همواره باعث رشد شخصیت و پرورش ذهن کودک می شوند و یادگیری را برای کودکان آسانتر می کنند.طبق مطالعات نشان داده شده کودکانی که بازی های فکری بیشتری انجام داده اند از هوش فضایی-تجسمی و هوش ریاضی بالاتری برخوردارند. همچنین بازی های فکری باعث تقویت قدرت حل مسئله ،افزایش مهارت های اجتماعی،افزایش دقت و تمرکز و … در کودکان خواهد شد.

کودک با انجام بازی فکری و رسیدن به هدف و کسب موفقیت اعتماد به نفس خود را ارتقا می بخشد.البته باید در نظر داشته باشید اولویت بازی لزوما رسیدن به هدف نیست بلکه ابتدا کودک باید با مسیر بازی آشنا شود و با چالش های موجود در بازی روبرو شود و برای حل مسائل پیش رو تفکر کند و پس از آزمون و خطاهای مکرر به پیروزی و هدف نهایی برسد .همین آزمون و خطاها باعث رشد و پرورش ذهن می شود .

تاثیر بازی فکری بر یادگیری کودکان

فواید ، مزایا و تاثیر بازی فکری بر یادگیری کودکان

بازی های فکری باعث می شوند شما ذهنتان را به کار بگیرید و در ذهن خود برنامه ریزی کنید و تلاش کنید تا اطلاعات را در یاد خود نگه دارید و حریفتان را شکست دهید .بازی های فکری که ورزشی برای مغز محسوب می شوند از پیری مغز و اختلال حافظه در سنین بالا نیز جلوگیری می کنند. بازی های فکری علاوه بر سرگرمی و مفرح بودن که باعث نشاط در کودکان می شود ،باعث تقویت حافظه ، قدرت تفکر و تصمیم گیری،افزایش تمرکز و تقویت مهارت های شناختی (مهارت هایی که برای یادگیری و حل مسئله به شما کمک میکند.)نیز می شود.
پس با توجه به مطالب گفته شده می توانیم به طور موردی به این موارد از فواید بازی های فکری اشاره کنیم :

بازی های فکری تنوع بسیار بالایی دارند و برای گروه های سنی مختلف وجود دارند .بازی های فکری نه تنها برای کودکان جذاب و مفرح است بلکه تعداد زیادی از آنها برای بزرگسالان نیز بسیار هیجان انگیز و دوست داشتنی می باشد و طرفداران زیادی به خود اختصاص داده است.در سایت فروشگاه بزرگ توی باران انواع بازی های فکری با اهداف مختلف برای گروه های سنی  مختلف و با تنوع بسیار بالا وجود دارد که با مراجعه به این سایت می توانید انواع آنرا مشاهده کنید.

تاثیر بازی فکری بر یادگیری کودکان

تاثیر بازی فکری بر یادگیری کودکان و عملکرد و رشد ذهن

  • بازی‌های فکری، به “رشد اجتماعی و شناختی کودکان” کمک می‌کنند:
    زمانی که کودکان بازی های فکری گروهی یا دو نفره انجام می دهند با هم تعامل برقرار میکنند و در حین بازی با یکدیگر صحبت می کنند و به اتفاق نظر یا اختلاف نظر بر میخورند .گاهی با گفت و و مسائل را بین خودشان حل می کنند و سعی می کنند برای بقای بازی با هم کنار بیایند .همه ی اینها به روابط اجتماعی کودک کمک میکند و باعث می شود کودک یاد بگیرد چگونه با کودکان دیگر بازی کند و مسایلش را با دیگران حل کند و به یک استقلال در این زمینه برسد .
    همچنین کودک قوانین و احترام به قوانین را یاد میگیرد، مثلا رعایت حقوق دیگران را می آموزد مثل رعایت نوبت
  • بازی‌های فکری و کاهش انزوا و تنهایی :کودکانی که خیلی سخت با دیگران ارتباط برقرار می کنند و معمولا گوشه گیر هستند،با سهیم شدن در بازی های فکری گروهی به این نوع بازی ها ترغیب می شوند . و ار آنجا که دوست دارند به نتیجه ی  بازی برسند با کودکان دیگر همکاری می کنند و به مرور زمان از آن انزوا و گوشه گیری فاصله خواهند گرفت .به همین دلیل است که در مهد ها و یا پیش دبستانی ها بچه ها بسیاری از بازی های فکری مثل پازل ها و لگوها را دسته جمعی انجام می دهند .
  • بازی‌های فکری، “دور همی های خانوادگی” را تقویت می‌کنند:امروزه بسیاری از بازی های فکری به گونه ای طراحی شده اند که همه ی اعضای خانواده بتوانند از آن لذت ببرند.این نوع بازی ها به اندازه کافی ساده است تا کودکان بتوانند آنها را یاد بگیرند و هم بسیار مهیج است که بزرگسالان از آن لذت ببرند . مثل بازی های جنگل مخوف،اسکالز،نفوذی،پانتومیم،مافیا و … که امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده اند . انجامبازی های فکری فرصت خوبی است تا افراد خانواده در کنار هم لذت ببرند و تعاملات و پیوند های عاطفی مابین خود را افزایش دهند تا ارتباط بهتر و بیشتری با هم داشته باشند . 

    تاثیر بازی فکری بر یادگیری کودکان

  • بازی‌های فکری، به “کاهش استرس” کمک می‌کنند:هنگام انجام بازی فکری ذهن کودک شما درگیر بازی و رقابت بین بازیکنان می شود و استرس و افکار روزانه را به دست فراموشی می سپارد و باعث افزایش آرامش در کودکان و همچنین بزرگسالان خواهد شد .

تاثیر بازی فکری بر یادگیری کودکان

انواع بازی های فکری

بازی فکری تنوع بسیار بالایی دارد که در هنگام خرید باید به رده ی سنی مناسب هر بازی دقت کنید . هر کدام از بازی های فکری به تقویت مهارت‌ها و توانایی‌های مشخصی می‌پردازند. اما چند دسته ی کلی می توان برای آنها در نظر گرفت :

بازی‌ های کارتی؛

این بازی ها شامل تعدادی کارت هستند که دو یا چند نفره بازی می شود و رقابتی خاص را در پی دارد . بازی فکری غرب وحشی ،بازی فکری دوئل، مونوپولی و… از جمله بازی‌های کارتی هستند.

بازی های رومیزی؛

طراحی این بازی ها به‌صورت یک صفحه بازی رو میزی است. شطرنج که یک بازی معروف جهانی است از نوع بازی های رومیزی می باشد و ه چنین باز منچ یا تخته نرد انواع دیگر آن هستند.

تاثیر بازی فکری بر یادگیری کودکان

بازی با طرح تست هوش، معما؛

در این بازی ها معماهایی خلق شده ،که شما باید با حل معماها به پیروزی نهایی برسید.در این بازی ها اصلا شانس مهم نیست و شما واقعا به فکر کردن نیاز دارید تا بتوانید معما ها را حل کنید و به پیروزی برسید.

بازی های ساختنی؛ 

بازی های ساختنی مثل انواع پازل ها و لگو ها و … توجه به جزئیات و دقت شما افزایش می‌دهند.

بازی های استراتژیک؛

بازی های دورهمی ؛

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو در سایت

دسته بندی ها

درحال بارگذاری ...
سوالی دارید از ما بپرسید
×
علی (چت از طریق ایتا) Whatsapp chat
علی (چت از طریق واتساپ) Whatsapp chat
2 +
سوالات متداول