تاثیر بازی پدر با کودک

تاثیر بازی پدر با کودک

تاثیر بازی پدر با کودک

بازی پدر با کودک باعث ایجاد ارتباط عاطفی تاثیر گذار و ایجاد فضایی شاد بین پدر و کودک می شود .معمولا بازی هایی که پدر با کودک انجام می دهد بسیار خلاقانه و متنوع بوده و علاوه بر آن از هیجان و تحرک بالایی نیز برخوردار است.مادران به خاطر ملایمتی که دارند در بازی با کودکان آرام و ملایم هستند،اما پدران برای بازی سبکی پر هیجان و فعال و چالش برانگیز دارند و این سبک بازی باعث یادگیری مدیریت بحران توسط کودک و کنترل هیجاناتی مثل ترس و اضطراب در کودک می شود.

تاثیر بازی پدر با کودک

تاثیر بازی پدر با کودک در آموزش مهارت ها

به این علت که پدران در حین بازی فعالیت های پر جنب و جوش و پر هیجان و بی نظم زیادی انجام می دهند زمینه را برای آموزش هیجانات کودک  آماده می کنند.مثلا پدری که کودکش را به هوا پرتاب میکند و یا مانند یک شیر درنده کودک را دنبال می کند به کودک تجربه ی ترسی خفیف و در عین حال سرگرم کننده می دهد. کودک در بازی در مقابل رفتارهای پدر از خود واکنش نشان می دهد و یاد میگیرد در مقابل هر رفتار باید چه واکنشی داشته باشد و در دنیای بیرون از خانه و در جمع های دیگران چگونه پیام های دیگران را درک کند و به احساس هر شخص پی ببرد و در مقایل چه احساسی از خود بروز دهد.پس بازی پدر و کودک تاثر بسزایی در اجتماعی کردن کودک نیز دارد.

کودکانی که در زمان بازی با پدر لذت بیشتری می برند در بزرگسالی کمتر دچار مشکلات رفتاری و یا بیش فعالی می شوند.این کودکان بهتر می توانند پرخاشگری خود را کنترل و مهار کنند،دلایل این موضوعات تاثیر بازی های فیزیکی پدر و کودک است چرا که این نوع بازی ها برای پرورش این مهارت ها بسیار مناسب و تاثیر گذار است.

در بازی پدر با کودک و قرار گرفتن کودک در موقعیت های هیجانی ،کودک یاد میگیرد چگونه در آن موقعیت خود را مهار کند و وقتی اوضاع به هم ریخته است خشم خود را کنترل کند. مثلا زمانی که پدر با کودکش کشتی میگیرد و کودک در بازی احساس درد در ناحیه ای از بدنش داشته باشد،عصبانیتش را کنترل می کند و نیرویش را مهار می کند. اگر واکنش کودک در بازی اشتباه باشد مسلما با تذکر شما روبرو خواهد شد و یاد میگیرد دفعه ی بعد باید چه واکنشی نشان دهد .

بازی با کیفیت پدر و کودک

بهتر است برای بازی قانون و قاعده مشخص نکنید و روند بازی را کنترل نکنید اجازه دهید بازی بدون دستور شما به هر سمتی پیش برود،در بازی باید ها و نباید ها را کنار بگذارید،خود را همسال کودک خود کنید و با کلماتی ساده و روان به تشویق کودک در بازی بپردازید تا موفقیت او را برانگیزید.

اگر در بازی امر و نهی کنید یا کودک را تحقیر کنید و در مقابل رفتار اشتباه کودک او را مسخره و سرزنش کنید ،نه تنها کیفیت بازی را از بین می برید بلکه نمیتوانید ارتباط موثری با کودک خود داشته باشید.بنابراین در کیفیت بازی خود با کودک نهایت دقت را به کار ببندید تا بتوانید از تاثیرات مثبت بازی بر روی کودک بهره مند شوید.

تاثیر بازی پدر با کودک

کنترل خشم در مقابل اشتباهات فرزندتان 

پدر عزیز در بازی با کودک باید اول از هر چیز احساسات خود را کنترل کنید ،مهم نیست چه اتفاقی بیوفتد ،شما در هر حالت باید آرامش خود را حفظ کنید و با کودک وارد جر و بحث نشوید.فراموش نکنید که کودک از شما یاد میگیرد .اگر شما سعی کنید خشم خود را کنترل کنید کودک نیز از شما م یآموزد که در مورد هر مسئله ای که برایش پیش می آید اول از هر چیز آرامش خود را حفظ کند و خشم خود را کنترل کند.

ایجاد ارتباط عاطفی پدر با کودک

با دستور دادن و فریاد کشیدن هیچ کاری درست پیش نمی رود.بهار است در کنار کودک خود قرار بگیرید و خود را با او همراه کنید و در انجام کارهایش با او همراهی کنید و در واقع یک رابطه ی عاطفی با کودک خود برقرار کنید .بعد ازینکه مطمئن شدید ارتباط خوبی با هم گرفتید اینبار می توانید از او درخواستی داشته باشید و به او دستوراتی دهید که دوست دارید او انجام دهد .مطمئن باشید وقتی روابط دوستانه باشد همه چیز بهتر پیش می رود.

تاثیر بازی پدر با کودک

گفتگو پدر و کودک

اگر کودک شما از چیزی خسته شده و خشمگین است و از هر چیزی احساس تنفر میکند مطمئنا برای او مشکلی پیش آمده است.مثلا ممکن است کودک برای رفتن به مهد یا مدرسه امتناع کند و بگوید من دیگر به مهد یا مدرسه نمی روم. اگر بخواهید قاطعانه به او بگویید که تو به هر حال باید به مهد (مدرسه ) بروی، در واقع شما در های گفتگو با کودک خود را بسته اید و هرگز نخواهید فهمید دلیل این احساس کودکتان چیست.
پس بهتر است به جای اینکه قاطعانه در مقابل کودک بایستید و راه صحبت را ببندید ،با او صحبت کنید و با آرامش دلیل عصبانیتش را جویا شوید و در گفتگو را با کودک خود باز کنید تا کودک احساساتش را بیان کند. سپس با او همدردی کنید و او را آرام کنید .

کمک کنید تا فرزندتان خود مهاری را بیاموزد

به کودک بیاموزید باید چیزی را از دست بدهد تا بتواند یک چیز با ارزشتر به دست آورد. یا به عبارت دیگر باید برای به دس آوردن چیز های بیشتر باید بعضی چیز ها را از دست داد.کودکان را برای حل مشکلاتشان راهنمایی کنید و آنها را به صبر . حفظ آرامش دعوت کنید. مثلا اگر کودک برای ساخت پازل هزار تکه اش به مشکل بر میخورد و برای او سخت و خسته کننده می شود با او همدردی کنید و او را تشویق کنید تا برای حل مشکل راه حلی پیدا کند.

تاثیر بازی پدر با کودک

هرگز مانع بازی کردن کودکتان نشوید

کودکان عاشق بازی کردن هستند و همیشه در بازی هایشان غرق می شوند و ممکن است بعضی از کارهای ضروری که به آنها سپرده شده را فراموش کنند ،این اصلا جای تعجب ندارد چون در موقع بازی کودکان هیجان زیادی دارند .پس بهتر است آنها را سرزنش نکنید و با آرامش کارهای دیگری که باید انجام دهند مثل مسواک زدن را به آنها یادآوری کنید .زمانی که کودک در دوران کودکی با اشتیاق فراوان به بازی می پردازد در بزرگسالی نیز با همین شورو اشتیاق کار میکند و موفق می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو در سایت

دسته بندی ها

درحال بارگذاری ...
سوالی دارید از ما بپرسید
×
علی (چت از طریق ایتا) Whatsapp chat
علی (چت از طریق واتساپ) Whatsapp chat
2 +
سوالات متداول