تقویت هوش کودک پنج ساله

تقویت هوش کودک پنج ساله

ویژگی های رفتاری کودک 5 ساله

  • کودکان 5 ساله همکاری خوبی با دیگر همسالان خود دارند و از بازی با یکدیگر و انجام بازی های گروهی لذت می برند ،آنها در این سن یاد گرفته اند که با یکدیگر مهربان باشند و با هم همکاری کنند.
  • کودکان 5 ساله نسبت به قبل بیشتر از تخیلات خود استفاده می کنند و تفاوت بین واقعیت و خیال را کاملا متوجه می شوند.آنها می توانند در تصورات خود هر چیزی را خیال بافی کنند و در بازی های خود به نمایش بگذارند.
  • کودکان در این سن به خوبی از رفتار بزرگتر هایشان یاد میگیرند و چگونگی کنترل هیجانات خود را می آموزند و سعی در تقویت و بهبود مهارت های اجتماعی خود دارند.
  • کودک در این سن قوانین را درک می کند و می تواند به قانون هر محیط احترام بگذارد.
  • کودک 5 ساله آمتده ی پذیرش برنامه ریزی است و استدلالات را به خوبی می فهمد و می تواند مطابق با برنامه و قوانین رفتار کند.
  • او در این سن متوجه می شود که رفتار دیگران با او بازتابی از رفتار خودش است یعنی اگر مورد سرزنش و یا تشویق دیگران قرار گرفت نتیجه ی عمل خودش بوده است.مسلما کودکان تشویق را دوست دارند و سعی می کنند به گونه ای رفتار کنند که مورد تشویق دیگران باشند.

تقویت هوش کودک پنج سالهتقویت مهارت های اجتماعی

گرچه کودک 5 ساله روابط خوبی با دوستانش پیدا کرده است و از بازی در کنار همسالانش لذت می برد اما دقت داشته باشید که هنوز از نظر احساسی به خانه و خانواده وابسته است و با اینکه در کنار بچه های دیگر احساس خوشایند و لذت دارد ولی باز هم ممکن است هنگام رفتن به پیش دبستانی یا مهد کودک دچار نگرانی شود و بی قراری کند.اما نگران نباشید چون به مرور زمان و با قرار گرفتن در محیط آموزشی این اضطراب از بین میرود.

کودک زمانی که وارد محیط آموزشی می شود با قوانین جدید و مخصوص آن محیط روبرو می شود، همچنین با یک سیستم جدید ،افراد جدید ، رفتار ها و عقاید متفاوت مواجه خواهد شد .این شرایط می تواند کودک شما را خسته و کلافه کند ،او ممکن است به سبب این کلافگی بعد از آمدن به منزل بخواهد بیشتر با شما باشد و یا با رفتارهایی مثل بی قراری یا گریه و بهانه جویی بخواهد توجه شما را بیشتر به خودش جلب کند،اما تعجب نکنید و صبر داشته باشید او احتیاج به آرامش دارد و ممکن است این واکنش ها را از خود بروز دهد.با آرامی او را در آغوش بگیرید و به او احساس امنیت دهید و او را مطمئن کنید که همیشه در کنار او خواهید بود و او را رها نمیکنید.

فرزند پنج ساله ی شما نسبت به قبل مستقل شده است و می تواند رفتارش را نیز کنترل کند و رفتار هایی مانند لج بازی یا بهانه گیری در او کمتر دیده می شود.او نسبت به هر کاری درک و فهم بیشتری پیدا کرده است و برای انجام کارها از شما اجازه می گیرد .

تقویت هوش کودک پنج ساله

انواع بازی های فکری برای تقویت هوش کودک پنج ساله

انواع پازل ها

می توان گفت پازل ها برای تمامی سنین مناسبند ،اما در هر سن شکل و ظاهر متفاوتی دارند و به مرور پیچیده تر می شوند.با هر بار کامل کردن پازل کودک احساس رضایت و خوشایندی پیدا می کند که باعث افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس کودک می شود. پازل همچنین خلاقیت و  دقت و تمرکز کودک را بالا می برد. پازل ها انواع مختلفی از جمله پازل های چوبی مثل پازل چوبی عالی قاپو ، پازل چوبی شمس العماره  ،پازل های مقوایی و پازل های پین دار و … هستند .

 بازی های لگو

لگو ها و جورچین ها با تکه های کوچک و بزرگ همیشه برای کودکان جذاب است چون کودک می تواند آزادانه بازی کند و در قید و بند قوانین نباشد ،او از خلاقیت خود استفاده می کند و شکل های زیبا و شگفت انگیزی خلق می کند .

همچنین لگوها هماهنگی بین دست و چشم را افزایش می دهد و فکر کودک را مشغول می کند و او را ساعت ها سرگرم می کند تا با خلق چیز های جدید دنیای پیرامون خود را بشناسد. بازی هایی مانند لگو ،بلوک های خانه سازی و انواع جورچین ها می تواند به کودک در درک مفاهیمی مثل اندازه ،شکل و رنگ ها و … کمک کند.

تقویت هوش کودک پنج ساله

بازی های سمبولیک یا نمادی برای تقویت هوش کودک پنج ساله

این نوع از بازی ها در 5 تا 6 سالگی به اوج خود می رسد .این نوع بازی ها با بازی های نمایشی فرق دارد و در واقع در این بازی ها کودک اشیا و وسایل مختلف را به وسایلی دیگر در بازی مبدل می کند و با تخیلات خود در بازی محو می شود.

برای مثال کودک ممکن است در بازی از یک تکه مقوا استفاده کند و آنرا نمادی از تلفن همراه در بازیش می داند. یا اینکه از یک تکه چوب به عنوان اسب خود استفاده می کند و یا هر وسیله ی دیگری که شید شما فکرش را هم نکنید به انواع چیزهای خواستنی تبدیل می کند و به بازی خود شور و حال می دهد.

فواید بازی های گروهی برای تقویت هوش کودک پنج ساله

پیشرفت مهارت های اجتماعی کودکان

کودکان در سن 5 سالگی و در دوره ی پیش از دبستان به بازی های گروهی علاقه مند هستند و این بازی های گروهی باعث تقویت و افزایش مهارت های اجتماعی کودکان می شود.

 ایجاد اعتماد به نفس کودک

بازی های گروهی به کودکان یاد می دهد که با اطرافیان خود کنار بیایند و از نظر عاطفی به دوستان و افراد خانواده نزدیک تر شوند .زمانی که کودکان با همسالان خود و به دور از والدین با هم بازی می کنند می توانند استقلال بیشتری پیدا کنند و همچنین اعتماد به نفسشان افزایش پیدا کند.

 تقویت مهارت های حرکتی و فعالیت بدنی

انواع بازی های حرکتی که کودکان انجام می دهند به تقویت رشد حرکتی  کودک کمک می کند. و باعث می شود مهارت های حرکتی ظریف کودکان نیز تقویت شود.

تقویت خلاقیت کودکان

تقویت هوش کودک پنج ساله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو در سایت

دسته بندی ها

درحال بارگذاری ...
سوالی دارید از ما بپرسید
×
علی (چت از طریق ایتا) Whatsapp chat
علی (چت از طریق واتساپ) Whatsapp chat
2 +
سوالات متداول