تقویت هوش کودک چهار ساله

تقویت هوش کودک چهار ساله

برای تقویت هوش کودک و اینکه بتوانیم کودکانی خلاق داشته باشیم ابتدا باید با خصوصیات و ویژگی های رفتاری آنها آشنا باشیم کودکان 4 ساله در مرحله ی مهمی از رشد قرار گرفته اند و بازیگوشی آنها بیشتر شده است .

خصوصیات کودک 4 ساله

آشنایی با خصوصیات کودک به شما در انتخاب بازی با کودک کمک خواهد کرد ، کودک در این سن قدرت تخیل بالایی پیدا می کند و با خلاقیت خود بازی های جالب و گاهی شگفت انگیز انجام می دهد .

خصوصیات اجتماعی کودک 4 ساله

در این سن کودک راحت تر می تواند فضای مهدکودک را تحمل کند و با دوستانش بازی کند و فارغ از دوری از والدین مشغول بازی و سرگرمی شود. کودک در این سن مستقل رفتار کردن را می آموزد و می تواند از خود مراقبت کند. کودک 4 ساله دوست دارد همه چیز باب میل او باشد و اگر غیر ازین باشد ممکن است سرکشی و مخالفت کند و گاهی با گریه کردن،پرتاب کردن وسایل و … مخالفت خود را نشان دهد ،اما نگران نباشید این رفتار ها از ویژگی های این سن است.

تقویت هوش کودک چهار ساله

بازی جهت تقویت هوش کودک چهار ساله

بازی‌های پیچیده‌تر

در چهار سالگی کودکان بیشتر از قبل می توانند بازی های سخت و پیچیده را انجام دهند و مهارت های بیشتری نسبت به قبل پیدا می کند،او در این سن می تواند مداد را در دست بگیرد و نقاشی های قابل تشخیص بکشد.

بازی با دیگران

در این سن کودکان علاقه ی بیشتری به بازی با کودکان دیگر پیدا می کنند و با قانون های مخصوص خودشان با هم بازی می کنند، در این سن آنها روابط بهتری با دوستان خود پیدا می کنند و راحت تر با یکدیگر کنار می آیند.

تقویت هوش کودک چهار ساله

بهترین بازی ها تقویت هوش کودک چهار ساله

ساختن کاردستی

ساخت کاردستی برای کودکان می تواند باعث افزایش مهارت های گوناگونی در کودک شود از جمله : مهارت استفاده از ابزاری مثل قیچی،چسب،کاغذ و … همچنین می تواند خلاقیت کودکان را تا حد قابل توجهی بالا ببرد و باعث تقویت عضلات دست و دست ورزی کودک شود.

کمک در منزل

در این سن بچه ها از انجام کارهای منزل لذت می برند و از اینکه می توانند کاری شبیه به شما انجام دهند احساس شعف و غرور می کنند.شما می توانید در انجام کارهای ساده و کوچک از آنها کمک بگیرید و احساس مسئولیت کودک خود را بالا ببرید.حتی کودکان دوست دارند در آشپزی یا پخت یک دسر یا کیک زیبا و رنگارنگ با شما شریک شوند و در تهیه مواد و مخلوط کردن آنها به شما کمک کنند.پس به کودک خود اجازه دهید تا در امور ساده با شما همراه شود و روز سرگرم کننده و زیبایی را برای او بسازید.

تقویت هوش کودک چهار ساله

 سنگ، کاغذ، قیچی

این بازی یک بازی قدیمی و نوستالژی محصوب می شود که حتما همه ی شما آنرا انجام داده اید و با نحوه ی انجام آن آشنایی دارید. این بازی دارای قوانین خاص خودش است که کودک باید تابع این قوانین باشد و می تواند مفهوم قانون و همچنین رعایت قانون را از این بازی بیاموزد.

نحوه ی بازی به این صورت است که در قانون اول هر شکلی از دست بیانگر چیزی در بازی است مثلا اگر دستتان را مشت کنید به معنای سنگ ،اگر کف دست را نشان دهید یعنی کاغذ و اگر دو انگشت باز را نشان دهید به معنای قیچی در بازی است.قانون دیگر بازی اینست که کاغذ بر سنگ مغلوب می شود و قیچی کاغذ را می برد و بر آن پیروز می شود و سنگ نیز مقدم بر قیچی است.

تقویت هوش کودک چهار ساله

بازی های نمایشی

کودکان دوست دارند نقش های مختلف را بازی کنند و در تخیلات خود محو شوند آنها دوست دارند با عروسک هایشان همراه شوند و نمایشی بسازند تا علاوه بر بازی و سرگرمی خلاقیت خود را بالا ببرند و نظر شما را نیز جلب کنند .کودکان در این سن نیاز به تایید بیشتر از طرف والدین خود دارند و دوست دارند مدام مورد توجه شما باشند .شما می توانید در اجرای نمایش با او همبازی شوید و هر کدام نقشی را به عهده بیرید تا کودک در کنار شما نهایت لذت را ببرد و توجه لازم را بگیرد.

خمیر بازی

خمیر بازی یک بازی محبوب در بین کودکان است که معمولا پیش از دبستان بیشتر توصیه می شود تا کودکان در قالب بازی بتوانند عضلات دست خود را قوی کنند و دستانشان برای مراحل دبستان آمادگی بیشتری داشته باشد.شما میتوانید برای اطمینان بیشتر از ایمنی و سلامتی کودک خودتان به راحتی در منزل برای او خمیر بازی درست کنید.کودک با خمیر بازی انواع اشکال را می سازد و با مفاهیم حجم و اندازه و اشکال هندسی نیز آشنا می شود.

تقویت هوش کودک چهار ساله

اوریگامی

اوریگامی هنر خلق طرح های جالب با کاغذ است که به صورت تاهای هندسی ساخته می شود. این هنر زیبا بدون استفاده از چسب و قیچی و فقط با تا کردن کاغذ صورت می گیرد.اوریگامی باعث افزایش خلاقیت کودکان شده و همچنین افزایش دقت و تمرکز ،هماهنگی چشم و دست،بهبود مهارت اجتماعی را بهبود می بخشد و استرس کودکان را نیز مهار خواهد کرد.

بازی های خلاق

بازی هایی که کودک می تواند به طور آزادانه بازی کند و هر طور دوست دارد با قطعات بازی می کند و در آخر نیز هدف و سازه ی مشخصی را دنبال نمیکند بازی های خلاق گفته می شود .مثل بازی های ساختنی پیچ و مهره ای ،انواع بلوک های خانه سازی ،مکعب های فومی کودک و …
در این نوع بازی ها کودک برای کشف و تجربه و آزمون و خطا فرصت زیادی دارد به همین علت تخیل کودک را بالا می برد و به رشد خلاقیت او کمک می کند.

تقویت هوش کودک چهار ساله

بازی های ورزشی

کودکان 4 ساله مدام در حال جست و خیز هستند ،بهتر است انرژی آنها را در جهت انجام فعالیت های ورزشی به کار بگیرید.تا به کودک کمک کنید از نظر جسمی و عضلانی قوی و مقاوم بار آید .کودکانی که در فعالیت های حرکتی فعال تر و پر جنب و جوش ترند از نظر هوشی نیز ضریب هوشی بالاتری دارند.همچنین زمانی که انرژی کودک به طور صحیح و در جهت درست تخلیه شود می تواند در زمان یادگیری تمرکز بهتری روی آموزش داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو در سایت

دسته بندی ها

درحال بارگذاری ...
سوالی دارید از ما بپرسید
×
علی (چت از طریق ایتا) Whatsapp chat
علی (چت از طریق واتساپ) Whatsapp chat
2 +
سوالات متداول