تقویت هوش کودک یک ساله

تقویت هوش کودک یک ساله

کودکان از طریق بازی به رشد شناختی دست پیدا می کنند،آنها با بازی کردن خیلی چیز ها را یاد می گیرند و درک درستی از دنیای پیرامون خود پیدا می کنند.طبق تحقیقات کودکانی که از همان دوران نوزادی به طور آزادانه با اسباب بازی های مختلف بازی کرده اند و فعالیت های حرکتی جسمی و بازی های ذهنی بیشتری انجام داده اند در دوران مدرسه نسبت به کودکان دیگر از توانایی ذهنی و مهارت های اجتماعی و قدرت یادگیری بهتری برخوردار هستند.

اسباب بازی های مختلف مهارت های متفاوتی به کودک یاد می دهد به عنوان مثال در بازی های اکتشافی مثل پازل یا بازی قایم باشک کودک به طرق مختلف به دنبال بهترین راه حل می گردد و در نهایت گزینه مناسب را انتخاب می کند.بنابراین در اینگونه بازی ها کودک مراحل حل مسئله را می آموزد.
مثال دیگر می توان به بازی های یازنده مثل انواع خانه سازی یا لگو اشاره کرد که باعث تقویت مهارت های علمی کودک شده و کاربرد اشیا را به کودک آموزش می دهد.همچنین بهترین روش برای افزایش مهارت های اجتماعی کودک بازی های گروهی است.
بازی هایی مثل شن بازی و خاک بازی تحت نظارت والدین علاوه بر تخلیه ی انرژی کودک می تواند باعث پویایی ذهن او شود و همچنین دست ورزی کودک را نیز تقویت کند.

شما به عنوان والدین کودک باید به او اجازه دهید تا آزادانه بازی کند و حتی الامکان از دخالت در بازی های کودک دخالت نکنید و اگر کودک قصد بازی را دارد که ممکن است برای او خطرناک باشد و به او آسیب بزند کودک را از انجام آن بازی منع کنید . سعی کنید کودک را به انجام بازی های حرکتی سوق دهید و از کم تحرکی کودک خودداری کنید.

گاهی اوقات بازی های یک کودک یک ساله که برای شما بسیار ساده به نظر می آید برای فعال کردن ذهن کودک بسیار اهمیت دارد ،مثلا اگر کودک یک ساله ی شما اسباب بازیش را بارها به زمین می اندازد هر بار ذهن خود را به چالش می کشد و به سوالات ذهن خود پاسخ می دهد مثلا هر با هر بار انداختن اسباب بازی چه صدایی دارد؟ یا آیا عکس العمل مادر چیست؟ یا اینکه با پرتاب اسباب بازی چه اتفاقی برای اسباب بازی می افتد؟

معرفی انواع بازی ها برای تقویت هوش کودک یک ساله

1. بازی با موسیقی برای کودک یک‌ ساله

موسیقی تاثیر مستقیم روی عملکرد مغز دارد و ار آنجایی که کودکان عاشق سر و صدا و موسیقی هستند علاقه ی خاصی به ابزارآلات موسیقی نشان می دهند و از بازی با آنها و تولید صدا هیجان زده می شوند.بنابراین سعی کنید در بین اسباب بازی های کودک خود از ابزارآلات موسیقی کودکانه نیز تهیه کنید.

تقویت هوش کودک یک ساله

2. توپ‌بازی در یک‌سالگی

توپ یکی از اسباب بازی هاست که تقریبا همه ی بچه ها در بین اسباب بازی هایشان دارند و با بازی با آن ذوق زده می شوند،با توپ میتوان بازی های متنوعی با کودک انجام داد مثلا روبروی کودک بنشینید و توپ را برایش قل دهید تا او هم کار شما را تکرار کنید و چگونگی ارتباط برقرار کردن را یاد بگیرد.یا اینکه سبدی را در مکانی مشخص قرار دهید و از کودک بخواهید از فاصله ای مشخص توپ را به درون سبد بیاندازد این بازی می تواند باعث افزایش قدرت تمرکز کودک شود و با هر بار انداختن توپ داخل سبد اعتماد به نفس او بالا می رود.

3. تماشای عکس و نقاشی برای یک‌ساله‌ها

شاید برایتان جالب باشد بدانبد عکس ها و نقاشی هایی که داخل منزلتان است می تواند برای کودکتان بسیلر سرگرم کننده و آموزنده باشد.شما می توانید با نشان دادن عکس ها و توضیح در مورد هر یک از اشخاص داخل عکس ذهن کودک را خلاق کنید ،همچنین میتوانید از کتاب های مصور پارچه ای نیز برای بالا بردن اطلاعات کودکتان استفاده کنید و از همان ابتدای کودکی او را با کتاب آشنا کنید.

4. خانه‌ سازی برای کودک یک‌ساله

خانه سازی ، لگو و بازی های ساختنی با رنگ بندی های جذاب و زیبا توجه بچه ها را به خود جلب می کنند فقط کافیست کمی کنار کودک خود بنشینید و چگونگی روی هم گذاشتن قطعات را به او یاد دهید تا او هم مانند شما تکرار کند و با قطعات خانه سازی و یا مکعب های رنگارنگ یک برج زیبا بسازد و با تشویق های شما اعتماد به نفسش بالا برود .شما با کمی صبر و حوصله خواهید دید که کودکتان در مدت زمان کم به راحتی چیدن قطعات را یاد گرفته است.

تقویت هوش کودک یک ساله

5. نقاشی با رنگ انگشتی تقویت هوش کودک یک ساله

از آنجایی که کودکان یک ساله نمی توانند مداد رنگی یا مداد شمعی در دست بگیرند استفاده از رنگ امگشتی های زیبا می تواند تجربه ی خوبی برای آشنایی با رنگ ها و نقاشی برای آنها باشد.شما می توانید با تهیه چند رنگ انگشتی با رنگ های مختلف و یک تکه کاغذ یا مقوای سفید ،در کنار کودک خود قرار بگیرید و با زدن انگشت داخل رنگ و انتقال آن روی کاغذ به کودک یاد دهید که چگونه می تواند این کار را انجام دهد.به این ترتیب کودک می تواند با کمک انگشتان خود اثری جالب برای خود خلق کند و این کار برای او بسیار شگفت انگیز خواهد بود.

6. استفاده از جورچین ها برای تقویت هوش کودک یک ساله

انواع جورچین های مختلف از جنس چوب یا مقوا در بازار موجود می باشد که بعضی از آنها به صورت پین دار برای راحتی کار کودک و بعضی به صورت آهنربایی عرضه می شوند که می تواند به تمرکز و یادگیری کودک کمک شایانی داشته باشد . با استفاده از انواع جورچین و پازل کودک می تواند مفهیمی مثل حجم،اندازه،برابری،توازن ،ابعاد و … را درک کند.

جورچین آهنربایی وسایل نقلیه ،جورچین آهنربایی وسایل آشپزخانه ، جورچین آهنربایی حیوانات جنگل ، پازل پین دار دست ،پازل پین دار پا، پازل پین دار لباس و … از انواع جورچین های معتبر و محبوب می باشد که می توانید با مراجعه به سایت فروشگاه اسباب بازی توی باران آنها را تهیه کرده و در اختیار کودک خود قرار دهید.

تقویت هوش کودک یک ساله

7. تاثیر شن بازی یا خاک بازی در تقویت هوش کودک یک ساله

به عنوان والدینی مهربان اجازه دهید تا کودکتان آزادانه خاک بازی کند ،اگر نگران سلامتی کودک خود هستید ،می توانید از شن ها و ماسه بازی بهداشتی و همچنین وسایل شن بازی که در سایت فروشگاه اسباب بازی توی باران عرضه شده است استفاده کنید . محلی مناسب برای کودک خود در نظر بگیرید تا بتواند به دست زدن به خاک دنیای پیرامون خود را بهتر کشف کند و بشناسد .

تقویت هوش کودک یک ساله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو در سایت

دسته بندی ها

درحال بارگذاری ...
سوالی دارید از ما بپرسید
×
علی (چت از طریق ایتا) Whatsapp chat
علی (چت از طریق واتساپ) Whatsapp chat
2 +
سوالات متداول