توانایی کودک دو ساله

توانایی کودک دو ساله

ویژگی های کودک دو ساله

توانایی کودک دو ساله قابل تحسین است و شگفتی شما را بر می انگیزد که در این مقاله به بخشی از آن می پردازیم .کودک در سن دو سالگی بسیار احساساتی است ممکن است گاهی ناراحت باشد و گاهی با اندک چیزی خوشحال می شود.سعی کنید احساسات را برایش توضیح دهید و از احساسات خودتان برایش بگویید و با او همدردی کنید مثلا اگر تو به خاطر پارک نرفتن ناراحتی من هم به خاطر رفتار تو ناراحتم.کودک دو ساله کاملا حرف های شما را می فهمد و درک می کند.شما به راحتی می توانید ساعت ها با او بازی کنید و کمک کنید تا انرژیش را تخلیه کند و در کنار شما روز خوبی را داشته باشد.

در این سن رابطه ی بین مکان اجسام مختلف برای کودک قابل تشخیص است. او مفهوم درون، بیرون، آنجا، اینجا،کجا و … را به خوبی درک میکند.همچنین فهم بهتری از اندازه ها دارد شما می توانید با قرار دادن اشیا در بالا یا زیر میز و نشان دادن آن به کودک و گفتن اینکه مثلا این توپ زیر میز است یا آن عروسک بالاست این مفاهیم و توانایی درک آنرا در کودک خود تقویت کنید.

همچنین می توانید در مورد مکان های مختلف با کودک صحبت کنید مثلا بابا به سرکار رفته است .یا او را به هر مکانی می برید در مورد آنجا برایش توضیح دهید مثلا ما به پارک آمدیم تا بازی کنیم. یا خانه ی خاله در یک شهر دیگر است.
با کودک بازی هایی انجام دهید که در آن بازی از چند دستوالعمل استفاده شود برای مثال:اول عروسکت را از بالای میز بردار و به زیر میز بگذار بعد ماشینت را برای من بیاور.با ابن بازی ها علاوه بر افزایش دقت و تمرکز کودک باعث بالا رفتن سرعت عمل در او میشود.

با کودک خود صحبت کنید و با بعضی سوالات او را وادار به فکر کردن کنید : (میدونی خونه ی گنجشک ها کجاست؟) یا (هواپیما از کجا پرواز می کنه؟)به او فرصت دهید تا فکر کند و جواب شما را بدهد گاهی اوقات کودک با جواب هایش شما را غافلگیر میکند و یا شما را به خنده می اندازد ،هرگز او را با خنده هایتان تمسخر نکنید بلکه او را تشویق کنید که باز هم جواب ها را حدس بزند و به او کمک کنید تا به جواب درست برسد. شما با انجام این بازی ها به شناخت کودک از دنیای اطرافش کمک می کنید.

توانایی کودک دو ساله

مهارت زبانی کودک دو ساله

کودک در دو سالگی کلمات زیادی یاد گرفته است و می تواند با کنار هم قرار دادن کلمات جمله ها را بسازد .کودک در دو سالگی بالای 50 کلمه را بلد است بهتر است دقت کنید اگر کودک شما کمتر از 20 کلمه می داند باید کمی نگران شوید و او را برای تست شنوایی نزد پزشک ببرید.هرگز کودک را مجبور به گفتن جملات کامل و صحیح و بدون نقص نکنید، فقط جملات درست را برایش تکرار کنید.کتاب خواندن برای کودک به تقویت مهارت زبانی او کمک شایانی می کند.

تقویت ذهن

برای تقویت ذهن کودک می توانید از بازی های فکری مختلفی مثل انواع پازل ها مثل : کاشی چین ، پازل جعبه ای، پازل چوبی ،هوش چین و… و بلوک های خانه سازی استفاده کنید. پازل ها نوعی از ابزارآموزشی می باشد که به کودکان در فهم روابط فضایی کمک می کنند، همچنین باعث تقویت هماهنگی دست و چشم کودک می شود ، مهارت های حرکتی ظریف را افزایش می دهد و راهی برای یادگیری مهارت های مقدماتی ریاضی است.

توانایی کودک دو ساله

ابتدا تصوی کامل پازل را به کودک نشان دهید تا بداند باید چه چیزی بسازد ،بعد قطعات پازل را در اختیار کودک قرار دهید تا به کمک شما پازل به هم ریخته را کامل کند،ابتدا از پازل های ساده و با قطعات ک شروع کنید و به مرور پازل ها را سخت تر کنید .

اسباب بازی های موزیکال نیز به تقویت حواس پنجگانه کودک و هماهنگی چشم و دست او از طریق گرفتن و حرکت دادن اسباب بازی نیز کمک میکند.

سوال کردن کودک دو ساله

کودک در این سن از مکالمه را دوست دارد و از پرسیدن و شنیدن لذت میبرد. او برای درک دنیای اطراف خود و برقراری ارتباط موثر با محیط و اطرافیانش نیاز به سوال پرسیدن دارد.او سوالات زیادی از شما می پرسد که شاید شما را کلافه کند اما بهتر است با آرامی و با اشتیاق به تمام آنها پاسخ دهید تا کودک به درک درستی برسد.حتی اگر برای بعضی پرسش های او پاسخ درستی پیدا نمیکنید از گفتن کلمه ی نمی دانم نترسید و از کتاب ها برای پاسخ به کودکتان کمک بگیرید،شما با این کار کودک را نیز به کتابخوانی مشتاق می کنید.

توانایی کودک دو ساله

توانایی کودک دو ساله

  • کودک می تواند جملات و عبارت های 2 تا 4 کلمه ای بسازد.
  • دستورالعمل های شما را درک میکنند و اجرا خواهند کرد.
  • جملات شما را تکرار می کنند.
  • اسامی افراد آشنا را می شناسد و اسامی اشیا و اعضای بدن را تشخیص می دهد.
  • می تواند شئی را که شما پنهان کرده اید را پیدا کند.
  • می تواند اشیاء را دسته بندی کند بر اساس شکل یا رنگشان

دست راست یا چپ

در دو سالگی کودک کاملا متوجه می شوید که کودک بیشتر از دست راستش استفاده می کند و یا از دست چپش؟بنابراین به راحتی می توانید تشخیص دهید کودکتان چپ دست است یا راست دست.

می توانید یک آزمون کوچک انجام دهید تا مطمئن شوید مثلا عروسکی را به سمت کودک خود بگیرید و ببینیئ با کدام دستش آنرا از شما میگیرد، یا برای غذا خوردن قاشق را با کدام دست خود نگه می دارد.مسلما دستی که کودک به آن مسلط تر است دست قوی تر است و کودک در آینده بیشتر از آن استفاده خواهد کرد.

توانایی کودک دو ساله

تربیت کودک 2 ساله

کودک دو ساله بسیار دوست داشتنی و بازیگوش است و در عین حال خرابکار،او ممکن است کارهای خطرناک زیادی انجام دهد چون تشخیص درستی از کار درست و نادرست ندارد.ممکن است گاهی با جیغ زدن،پرتاب کردن وسایل  و یا ناسازگاری با همسالانش شما را کلافه کند بنابراین تربیت کودک دو ساله دشوار و حساس است.

انتظارات و توقعات خود را از کودک دو ساله تان کم کنید تا در امر تربیت موفق تر باشید. کودک در این سن فرمانبردار خوبی است و در واقع او شنونده و اجرا کننده خوبی است .کودک دوست دارد کارهایش را به تنهایی و به طور مستقل انجام دهد و توانایی هایش را به شما نشان دهد .مثلا زمانی که می خواهید لباسش را بپوشانید اصرار دارد که خودش لباسش را به تن کند یا برای پوشیدن کفشش به تنهایی عمل کند،سعی کنید با صبر و حوصله با او رفتار کنید تا موجب لجبازی او نشوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو در سایت

دسته بندی ها

درحال بارگذاری ...
سوالی دارید از ما بپرسید
×
علی (چت از طریق ایتا) Whatsapp chat
علی (چت از طریق واتساپ) Whatsapp chat
2 +
سوالات متداول