توانایی کودک چهار ساله

توانایی کودک چهار ساله

کودک چهار ساله پر نشاط و پر انرژی و جامعه پذیر است.کودک 4 ساله برای حرف زدن،بازی کردن،دویدن ، نقاشی کردن ،درست کردن کاردستی بسیار مشتاق و پر انرژی است .او دوست دارد در جمع عا ظاهر شود حتی اگر جمع هم سن و سالانش نباشد او حتی جمع بزرگتر ها را هم دوست دارد و همه چیز برایش جذاب است.

کودک در این سن به اسباب بازی های جدیدی احتیاج دارد و اسباب بازی های قبلی دیگر به سن او نمیخورد پس بهتر است اسباب بازی های قبلی را جمع کنید و دنیای بازی جدیدی برایش بسازید.

سن چهار سالگی کودک به عنوان یکی از مهمترین دوره های رشد کودک محسوب می شود که در این سن علاوه بر خلاقیت، قدرت تخیل و همچنین بازیگوشی کودک نیز افزایش می یابد. بنابراین مطلع شدن از خصوصیات کودک چهار ساله کمک شایانی به والدین می کند، چرا که سبب می شود تا نحوه رفتار خود با کودک چهار ساله را فرا بگیرند و کمتر در این زمینه دچار مشکل گردند.

توانایی کودک چهار ساله

خصوصیات اجتماعی و توانایی کودک چهار ساله

کودک 4 ساله تحمل بیشتری نسبت به دور ماندن ار مادر پیدا می کند، و راحت تر می تواند محیط غیر از خانه را بپذیرد و به راحتی در محیطی مثل مهد کودک بازی می کند و سرگرم می شود. بنابراین کودک رفتاری مستقل را می آموزد.

کودک در 4 سالگی به بازی با همجنسان خود علاقه دارد و اسباب بازی ها و وسایلش را در اختیار آنها قرار می دهد.گاهی ممکن است به بعضی چیز ها مخالفت نشان دهد و مخالفت خود را با گریه کردن ،بهانه گیری،لگد زدن یا پرتاب کردن وسایل و … نشان دهد.شاید به خود بگویید این رفتار ها نشانه ی لوس بودن کودک است اما باید بدانید که این برخورد ها جزئی از ویژگی های کودکان چهار ساله است.

توانایی های کودک چهار ساله نسبت به سال های قبل خیلی بیشتر شده است که گاهی شما را شگفت زده می کند مثلا بدون کمک شما می تواند لباس هایش را بپوشد و در بیاورد،روابطش با کودکان دیگر خوب است و با آنها همکاری می کند،خلاق در تخیلات ،کارهای جدید را دوست دارد،بازی با بچه ها را بیشتر از بازی به صورت تنها دوست دارد،نقش های مختلف را تظاهر می کند،در مورد علاقه هایش صحبت می کند.

توانایی کودک چهار ساله

مهارت های زبانی کودک 4 ساله

کودک در 4 سالگی می تواند به سوالات ساده ای که از او میشود پاسخ دهد،قواعد پایه زبان را می شناسد،نام و نام خانوادگی خود را می داند،به راحتی شعر های ساده را حفظ می کند،با 4 کلمه یا بیش از آن جمله می سازد،می تواند داستان سرایی کند.

مهارت های فکری کودک

کودک در این سن نقاشی کردن را دوست دارد و می تواند شکل های ساده ی هندسی را بکشد ،می تواند آدمک را با 2 یا 4 عضو بدنش بکشد،او دستورهای سه مرحله ای را به آسانی انجام می دهد،بعضی اعداد را بلد است و می تواند بشمارد،رنگ ها را می شناسد ،می تواند قصه ها و داستان ها را حفظ کند و بازگو کند،فرق تشابه و تفاوت را متوجه می شود، میتواند از قیچی برای برش عکس مجله یا برش کاغذ رنگی برای ساخت کاردستیش استفاده کند.

بازی فکری های مختلفی در بازار موجود است که می تواند به مهارت های فکری و ذهنی کودکتان کمک کند مثل تاس چین، انواع جورچین ،انواع هوش چین،بازی فکری بینوچین و … شما با مراجعه به سایت فروشگاه اسباب بازی توی باران می توانید انواع بازی ها و شیوه ی بازی و کسب مهارت هر کدام را به طور کامل مطالعه و بررسی کنید و خریدی موفق داشته باشید.

توانایی کودک چهار ساله

رفتار با کودک چهار ساله

برای رفتار درست با کودک 4 ساله تان ابتدا باید آرامش خود را حفظ کنید و صبرتان را بیشتر کنید و به کودک اجازه دهید تا بعضی از تصمیمات ساده را خودش بگیرد مثلا اینکه چه لباسی بپوشد و یا چه بازی انتخاب کند ،با کودک خود وقت بگذرانید و با او بازی کنید و برای خلاقیت هایش او را تشویق کنید ،به کودک فرصت دهید تا بعضی از کارهایش را به تنهایی انجام دهد مثلا مسواک زدن

با کودک خود شعر های ساده و کودکانه بخوانید و با تکرار و تمرین آنها شاهد حفظ کردن شعر ها از طرف کودک خود باشید.برای کودک خود کتاب بخوانید و در مورد داستانی که برایش خواندید از او سوال بپرسی .بگذارید با کودکان دیگر بازی کند و اختلافاتش با کودکان را خودش حل کند،با هم کاردستی درست کنید و از او بخواهید در قیچی کردن و چسب زدن با شما شریک شود.با ک.دک خود حرف بزنید و اجازه دهید او نیز از احساساتش برای شما بگوید.

کودکان در این سن از شما تقلید می کنند و شمار ا الگوی خود قرار می دهند بنابراین اگر می خواهید رفتار صحیح را به کودک خود یاد دهید به رفتارهای خودتان دقت کنید.
کودک در این سن قوانین را درک میکند و آنها را انجام میدهد پس برای آموزش نظم به کودکتان قوانین را به او یاد آوری کنید مثلا قبل از خواب باید مسواک بزند و یا قوانینی که به ایمنی کودک شما کمک میکند مثل اینکه در خیابان باید حتما دست شما را بگیرد و یا اینکه نباید به چیزهای خطرناک دست بزند.

توانایی کودک چهار ساله

باید ها و نباید ها

رفتار کردن در موقعیت و شرایط مختلف را به کودک توضیح دهید مثلا اینکه در مهمانی چه باید ها و نبایدهایی را باید رعایت کند یا اینکه در محیط کتابخانه باید سکوت را رعایت کند و در عین حال در پارک یا زمین بازی می تواند بدود ،جیغ بکشد و یا بلند حرف بزند.
برای اینکه کودک رفتارهای خوبش را تکرار کند بهتر است همیشه او را با کوچکترین رفتار خوبش تشویق کنید و رفتار های بد کودک را نادیده بگیرید تا کودک برای جلب توجه شما از رفتار های بد استفاده نکند.

اگر کودک در حال انجام کاریست که شما نمی پسندید می توانید حواسش را چیزی پرت کنید و ذهن او را منحرف کنید و یا با دادن یک وسیله که برای کودک جذاب و سرگرم کننده باشد او را به سمت دیگری بکشید تا با آن بازی کند و سرگرم شود.

در این سن باید رفتار با غریبه ها را به کودک یاد دهید،همچنین باید آدرس و شماره تلفن والدین را نیز به کودک یاد دهید و به او بگویید اگر جایی نیاز به کمک  داشت باید به افراد خاص مثل پلیس یا انتظامان اطلاع دهد و از آنها درخواست کمک کند.
به کودک بگویید اگر کسی از او چیزی خواست که از والدینش مخفی کند ،آن فرد قابل اعتماد نیست و حتما باید به والدینش اطلاع دهد .اعضای خصوصی بدن کودک را به او آموزش دهید و بگویید که هیچکس نباید از او بخواهد تا اعضای خصوصیش را ببیند یا لمس کند .در صورت مشاهده با همچین افرادی حتما باید والدینش را در جریان بگذارد تا به او کمک کنند .

توانایی کودک چهار ساله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو در سایت

دسته بندی ها

درحال بارگذاری ...
سوالی دارید از ما بپرسید
×
علی (چت از طریق ایتا) Whatsapp chat
علی (چت از طریق واتساپ) Whatsapp chat
2 +
سوالات متداول