درمان عصبی بودن کودکان

درمان عصبی بودن کودکان

علت عصبانی شدن کودک چیست؟

زمانی که کودک قصد دارد بر محیط اطراف خود مسلط شود دست به کج خلقی می زند،گاهی هم بعضی عوامل باعث عصبانیت کودک می شود مثل بیماری،خستگی،گرسنگی،حسادت و …

کودک دست به هر کاری میزند تا شما را عصبانی کند ،ممکن است جار و جنجال به پا کند یا از شما نافرمانی کند یا بخواهد شما او را در آغوش بگیرید. زمانی که کودک قشقرق به پا می کند و جسورانه به شما بی ادبی می کند مایوس و ناامید می شوید و سعی می کنید کودک را با روشی مناسب آرام کنید .
اگر شما هم این شرایط را تجربه کرده باشید سخت به دنبال راه حلی برای پیشگیری و اصلاح رفتار کودکتان هستید که به شما پیشنهاد می کنم تا انتهای مقاله با ما همراه باشید .

در واقع کودک با انجام رفتار های همراه با خشم و عصبانیت در پی به دست آوردن هدف خود است و ابدا قصد آزار رساندن به دیگران را ندارد. اما گاهی پیش می آید که کودک به سبب اینکه مورد آزار و اذیت دیگری قرار گرفته است در صدد جبران باشد و دلیل پرخاشگری او جنبه ی انتقام گیری داشته باشد.

مهمترین دلیل پرخاشگری در کودکان داشتن الگوهای رفتاری پرخاشگرانه است و کودک سعی میکند مانند شما که الگوی رفتاری او هستید عمل کند .اگر شما والدینی عصبی و بد خلق باشید و کودک بارها و بارها شاهد رفتار پرخاشگرانه و خشونت بار شما باشد مسلما او نیز مانند شما پرخاش خواهد کرد پس همیشه این مهم را به خاطر داشته باشید که کودک از شما الگو برداری می کند.

درمان عصبی بودن کودکان

کودک مضطرب

اگر کودکی دارید گاهی رفتار های پرخاشگرانه از خود بروز می دهد اما به سرعت پشیمان می شود و از شما عذرخواهی میکند،باید بدانید کودکی مضطرب دارید.
اغلب اوقات کودکان مضطرب دلیل خشونت و عصبانی بودن خود را نمیدانند و گاهی از آنها می شنوید که میگویند دست خودم نیست .
برای درمان خشونت و پرخاشگری کودک ابتدا باید نوع و علت آنرا شناسایی کنید،مثلا اگر عامل پرخاشگری کودک الگوپذیری او با شد باید روی الگوی او کار کرد و راه کارهای دیگری را به او آموزش داد. و یا اگر دلیل عصبی بودن کودک اضطراب باشد باید به کودک اجازه ی صحبت کردن بدهیم تا بتواند علت نگرانی خود را بیان کند و تا جایی که می توانیم به رفع نگرانی های او کمک کنیم.معمولا ورزش برای کودکان مضطرب بسیار تاثیر گذار است و کودک از طریق ورزش تخلیه انرژی می کند.
درمان عصبی بودن کودکان

علت عصبی بودن کودکان

مسائل خلقی

بعضی از کودکان نسبت به تغییرات بی صبر و بی تحمل هستند و در مقابل تغییرات بدخلقی می کنند ،این بچه ها نمی توانند احساسات خود را به درستی بیان کنند و می بینیم که نسبت به سایر بچه ها بدخلقی و عصبانیت بیشتری از خود نشان می دهند.

 روش ارتباط

در بعضی از بچه ها مشاهده می کنیم که تنها راه ارتباطی میان خود و والدینشان را در بد خلقی و بد رفتاری می دانند چون این کودکان مهارت های کلامی لازم را در بیان احساسات خود ندارند.مثلا آنها احساس گرسنگی یا خستگی خود را با بد رفتاری هایشان نشان می دهند .
درمان عصبی بودن کودکان

توجه به نیازها

زمانی که شما به کودک بی توجه هستید و کودک نمیتواند توجه شما را به خودش جلب کند ،کودک سعی می کند با پرخاشگری و بداخلاقی توجه شما را جلب کند.

والدین سخت گیر

اگر شما جزء والدینی هستید که برای آزادی عمل کودک بسیار سخت گیری می کنید و اجازه نمی دهید کودک آزمون و خطا داشته باشد،باید بدانید شما جو منزل را برای او خفه کرده اید و کودک را مایوس و ناامید می کنید و کودک این ناامیدی را از طریق پرخاشگری نشان می دهد.

درمان عصبی بودن کودکان

 سرخوردگی

زمانی که کودک شما سعی دارد مهارتی جدید را یاد بگیرد باید با او همراه باشید و تا جای ممکن به او کمک کنید تا کودک در یادگیری احساس درماندگی نکند چون همین شکست و ناتوانی میتواند زمینه ای برای عصبانیت کودک باشد.

محیط خانه 

محیط خانه باید برای کودکان محیطی امن و بدون استرس باشد،اگر مادر و پدر با هم مشاجره ای دارند و یا بیماری یکی از افراد خانواده تنش و اضطراب دیگر افراد خانواده شده است باید بدانید این اضطراب ها از کودکان دور نیست و شدیدا آنها را تحت تاثیر خود قرار می دهد .مثلا وقتی می بینید کودک بدون هیچ دلیل قانع کننده ای سعی در خشونت و پرخاشگری دارد باید بدانید که دلیل اصلی عصبانیت او ریشه در تنش ها و جو مضطرب منزل دارد.

درمان عصبی بودن کودکان

راه حل هایی برای برخورد با کودک عصبانی و درمان عصبی بودن کودکان

اولین و بهترین راه برای مقابله با کودک عصبانی این است که آرامش خود را حفظ کنید. و سپس با خود فکر کنید تا علت پرخاشگری کودک را پیدا کنید و با توجه به نکات زیر جریان را کنترل کنید:

بی توجهی

زمانی که کودک رفتار بدی از خود نشان می دهد تا از این طریق توجه شما را جلب کند ، در این شرایط تا جایی که کودک به خودش آسیبی نمی رساند به رفتار او هیچ عکس العملی نشان ندهید.

خونسردی خود را حفظ کنید

با خود تمرین صبر و شکیبایی کنید و سعی کنید آرام باشید ،زمانی که کودک بد اخلاقی می کند او را از آن محیط و شرایط دور کنید و به آرامی با او صحبت کنید و پیشنهاداتی که فکر می کنید او دوست داشته باشد به او بدهید تا با دادن حق انتخاب به او ،شرایط را آرام کنید.

به خشونت اجازه ندهید

اگر کودکی دارید که زمان عصبانیت دست به خشونت می زند و با فریاد و سر و صدا لگد می زند،کتک می زند، چیزی را پرتاب می کند،سریع واکنش نشان دهید و او را متوقف کنید و به او بفهمانید نباید خشن باشد و خودتان نیز سعی کنید آرام باشید و به او بگویید که با اینکه خودش را خیلی دوست دارید اما این رفتارش را اصلا دوست ندارید .

درمان عصبی بودن کودکان

محکم  و قوی باشید 

اگر در مقابل خواسته ی کودک مخالفت کردید باید روی حرف خود محکم باشد تا کودک بداند اگر شما بگویید نه ،دیگر از موقعیت خود تکان نخواهید خورد و محکم روی حرف خود ایستاده اید.

به کودک یک حق انتخاب بدهید

مثلا برای تهیه ی غذا یا برای انجام بازی شما میتوانید چند مورد را که کودکتان دوست دارد نام ببرید و از او بخواهید تا یکی را انتخاب کند،با این روش به کودک احساس حق انتخاب داده اید و علاوه بر تقویت اعتماد به نفس او ،استرس و خشم را نیز از او دور می کنید.

درمان عصبی بودن کودکان

اسباب بازی برای رفع استرس و اضطراب کودک

قلاب ماهیگیری آهنربایی

این اسباب بازی به علت اینکه توجه و تمرکز بالایی می خواهد باعث میشود استرس و اضطراب کود تا حد قابل توجهی کاهش پیدا کند.

خمیر بازی و اسلایم

کودک با ماساژ دادن اسلایم یا خمیر بازی تمام خشم خود را خالی می کند و همچنین این بازی باعث کاعش استرس و اضطراب کودک می شود. حتما توجه داشته باشید که این نوع بازی ها به درمان عصبی بودن کودکان بسیار کمک می کند.

لگو ها 

لگوها نه تنها باعث کاهش اضطراب در کودک می شود بلکه موجب تقویت خلاقیت و افزایش توجه و تمرکز آنها نیز می شود.

درمان عصبی بودن کودکان

دومینو 

دومینو یک بازی جذاب و مهیج برای کودکان محسوب می شود که می تواند به تخلیه انرژی و دفع استرس کودک کمک می کند.
دومینوها انواع مختلف با رنگ بندی های جذاب زیادی دارد که می توانید با مراجعه به سایت فروشگاه اسباب بازی توی باران آنها را مشاهده و از خرید خود لذت ببرید.
دومینو 100 قطعه چوبی سپنتا یکی از انواع این دومینو ها می باشد که در بین کودکان بسیار محبوب و پرطرفدار است.

درمان عصبی بودن کودکان

حرف آخر

با بررسی و شناسایی نوع و علت عصبانیت کودک بهتر میتوانید موضوع را حل کنید ، اگر نوع عصبانیت کودک انتقام جویانه باشد باید کودک را از محیطی که مورد آزار قرار میگیرد دور کنیم تا نخواهد برای انتقام افراد دیگر را مورد اذیت و آزار قرار دهد، و اگر نوع پرخاشگری او جلب توجه والدین است می توانیم از راه حل هایی که در این مقاله گفته شد کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو در سایت

دسته بندی ها

درحال بارگذاری ...
سوالی دارید از ما بپرسید
×
علی (چت از طریق ایتا) Whatsapp chat
علی (چت از طریق واتساپ) Whatsapp chat
2 +
سوالات متداول