رفتار با کودک یک ساله

رفتار با کودک یک ساله

همه ی والدین مشتاق انجام رفتار درست در مقابل کودکشان هستند تا بتوانند کودک را به درستی و به بهترین نحو تربیت کنند. اولین چیزی که باید بدانید چگونگی رفتار کودکان در سنین مختلف است .گاهی صحبت با والدین دیگر و پرسیدن تجربه های دیگران نیز می تواند بسیار مفید و آموزنده باشد.

خصوصیات رفتاری کودک یک ساله

کودک در این سن نمی تواند به درستی خواسته های خود را بیان کند و همین امر او را عصبانی و تند خو می کند.

کودک یک ساله مدام در حال تلاش برای کنجکاوی و شناخت دنیای اطراف خود می باشد  با این کار به آموزه های خود می افزاید.

کودک در سن یک سالگی تلاش میکند تا استقلال پیدا کند و مهارت های حرکتی خود را افزایش دهد .پس بهتر است روی بازی هایی که به تقویت مهارت های حرکتی کودک کمک می کند تمرکز کنید.

کودک در این دوران به دلیل تلاش برای به دست آوردن استقلال ، دائما کنجکاوی و خرابکاری می کند و به هیچ نظمی پایبند نیست و با هر چیزی مخالفت می کند.

کودک به دنبال شناخت دنیای اطراف خود بیشتر مشتاق به بازی با اشیاء خانه و وسایل آشپزخانه است و کمتر به بازی با اسباب بازی ها سرگرم می شود.

دوست دارد به تنهایی کارها را انجام دهد ولی به دلیل نداشتن مهارت کافی بیشتر اوقات خرابکاری می کند.

برای اینکه در این دوران مدام به کودک خود امر و نهی نکنید بهتر است وسایل خطرناک را دور از دسترس او قرار دهید،چون کنجکاوی ، لمس اشیاء و خرابکاری جزئی از رفتارهای عادی کودک در این دوران است .

در این دوره کمتر به کودک نه بگویید و سعی نکنید نظم خاصی را به کودک بیاموزید چون اگر بیش از حد به کودک خود فشار بیاورید به او آسیب می زنید.

زمان تشخیص علائم اوتیسم در نوزاد و کودکان نوپا 1 ساله

راه کار هایی برای رفتار با کودک یک ساله :

فراهم کردن موقعیت های بی خطر برای بازی و کنجکاوی کودک

برای اینکه کودک به راحتی بتواند به کاوش و جستجو در دنیای پیرامون خود باشد بهترین کار فراهم کردن شرایط بی خطر و ایمن برای اوست.پس هر وسیله ی خطر ساز در خانه را از دسترس کودک خود دور کنید.وسایل و اسباب بازی های او را در دسترسش قرار دهید تا بتواند به راحتی به آنها دسترسی داشته باشد.همچنین برای خرید اسباب بازی جدید حتما به اندازه و شکل و رنگ و گروه سنی آن بازی توجه داشته باشید تا بتوانید اسباب بازی مناسب با سن کودک خود خریداری کنید.

عمل و عکس العمل کارهایش را توضیح دهید

با کودک خود صحبت کنید و در مورد کنجکاوی هایی که انجام می دهد برای او توضیح دهید.حتما کودک را از عواقب کاری که می خواهد انجام دهد آگاه کنید مثلا اگر بخواهد سیم تلفن را که بالای میز قرار گرفته بکشد برایش توضیح دهید که اگر این کار را انجام دهد تلفن کشیده می شود و ممکن است به او صدمه بزند. و سپس او را تشویق یه بازی با اسباب بازی هایش کنید.

اسباب بازی مناسب تا یک سال

 کلمه ی ( نه )

کودکان معمولا از 6 ماهگی به بعد مفهوم کلمه ی نه را متوجه می شوند.بهتر است زیاد ازین کلمه استفاده نکنید چون ممکن است کودک اینقدر به شنیدن این کلمه عادت کند که دیگر برایش اهمیت چندانی نداشته باشد.سعی کنید به جای نه گفتن،حواس کودک را به جایی دیگر پرت کنید و کودک را از انجام کار اشتباه منحرف کنید و به سمتی دیگر بکشانید.

بطور صادقانه و با عشق به کودک بگویید چه چیزی را می تواند و نمی تواند داشته باشد مثلا :نمی توانی با این وسیله بازی کنی زیرا صدمه می بینی و چون من شما را خیلی دوست دارم، تحمل آسیب دیدن شما را ندارم. حتی اگر کودک به حرفتان گوش نداد، تکرار به او کمک خواهد کرد تا آن چه که می گویید را دریابد و مرزها را درک کند.

 آموختن نظم

کودک در این دوره کلمه نه را آموخته،شما نباید از این کلمه زیاد استفاده کنید تا زمانی که واقعا به گفتن کلمه ی نه احتیاج دارید بتواند تاثیر گذار باشد،مثلا در مواقع احساس خطر و نا امنی کودک باید به طور صریح و قاطع از کلمه نه استفاده کنید .اینگونه کودک مفهوم کلمه نه را کاملا درک می کند و هر بار با شنیدن این کلمه به شما توجه می کند.
کودک در هر شرایطی متفاوت عمل می کند ، شما باید توجه داشته باشید که اگر او کار اشتباهی انجام می دهدبه او توجه نکنید ،همچنین او را به مکان های مختلف ببرید تا نحوه رفتار در هر مکانی را به او آموزش دهید،به این صورت که او با دیدن تغییر رفتار شما در هر جا یاد می گیرد مانند شما عمل کند.

راهنمای بازی با کودک سه ساله + معرفی بازی های خلاقانه | بانک بازی

کمک بیش از حد به کودک ممنوع

بعضی از والدین بیش از حد به کودکان خود کمک می کنند و این می تواند در آینده برای کودک مشکل ساز شود.زمانی که کودک برای انجام کاری به مشکل برمیخورد سریعا به کمک او نروید ،صبر کنید تا کودک به آرامی مشکل را حل کند و یاد بگیرد چگ.نه باید آن کار را انجام دهد.
زمانی که شکا برای انجام هر کاری به کمک کودک خود می شتابید در واقع به او می فهمانید که تو نمیتوانی هیچ کاری را به تنهایی انجام دهی.بنابراین اگر می خواهید کودکی با استقلال و با اعتماد به نفس داشته باشید بگذارید با مشکلات دست و پنجه نرم کند و یاد بگیرد چگونه مشکلاتس را به تنهایی حل و فصل کند.شما با تشویق های خود بهترین کمک را به کودک خود می کنید.

تماشای تلویزیون ممنوع

تماشای تلویزیون برای کودکان زیر دو سال ممنوع است حتی برای مدت زمان کم هم اجازه ندهید کودک در مقابل تلویزیون بنشیند.سعی کنید کارهای خلاقانه انجام دهید و کودک را با ساخت کاردستی یا خواندن کتاب داستان های مصور و یا بازی فکری های آموزنده ، انواع جورچین ها مثل جورچین آهنربایی حیوانات جنگل ،جورچین آهنربایی وسایل آشپزخانه سرگرم کنید.

تماشای تلویزیون برای کودکان | آیا تماشای تلویزیون برای کودکان واقعا مضر است؟ - کودکت

نحوه رفتار با کودک یک ساله خشمگین

اگر کودک به هر دلیلی خشمگین می شود و دیگر صحبت کردن با او فایده ای ندارد و او به گریه و فریاد های خود ادامه می دهد،قطعا شما را کلافه می کند مخصوصا اگر این اتفاق در انظار عمومی و خیابان یا فروشگاهی که برای خرید انتخاب کرده اید اتفاق بیوفتد کار شما را سخت تر می کند ،چون شما حس قضاوت از طرف دیگران را دارید.آرامش خود را حفظ کنید و در مقابل نگاه ها و یا نظرات دیگران فقط لبخند بزنید و سپس کودک خود را به گوشه ای خلوت و دنج ببرید و او را در آغوش بگیرید و به او بگویید که چقدر او را دوست دارید تا کودک را آرام کنید و خشم او را کنترل کنید و به او بگویید که همه ی روز را با او خواهید بود و او را تنها نخواهید گذاشت تا احساس امنیت کودک را افزایش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو در سایت

دسته بندی ها

درحال بارگذاری ...
سوالی دارید از ما بپرسید
×
علی (چت از طریق ایتا) Whatsapp chat
علی (چت از طریق واتساپ) Whatsapp chat
2 +
سوالات متداول