سن استعدادیابی کودکان

سن استعدادیابی کودکان

سن استعدادیابی کودکان

یکی از کارهای مهمی که خانواده باید برای فرزند خود انجام دهد کشف استعداد کودکش است.خانواده ها باید شناسایی کنند فرزندشان در چه زمینه ای توانایی بیشتری دارد و کودک را در مسیر آن توانایی ها سوق دهند.بعد از شناسایی و شناخت استعداد کودک باید در زمینه ی پرورش آن استعداد کار شود.

استعداد یک فریضه ی ذاتی است و از بدو تولد با کودک همراه است بنابراین بهترین سن استعدادیابی کودکان بین سنین 3 تا 6 سالگی است .چون هنوز در این سنین کودکان آموزش مستقیم ندیده اند .

متاسفانه در مدارس ما به علت نبودن شرایط مناسب کشف استعداد کودکان،خیلی از استعداد های کودکان شکوفا نمی شود .به عنوان مثال ممکن است یک کودک هوش فضایی بالایی داشته باشد اما عملکرد او در مدرسه ضعیف باشد که متاسفانه با این شرایط این استعداد کودک نه تنها شکوفا نمی شود بلکه مسیر کودک را از حرکت در مسیر تواناییش منحرف میکند.

سن استعدادیابی کودکان

کودک با استعداد

با توجه به اینکه همه ی والدین نگران آینده ی کودک خود هستند و دوست دارند توانایی ها و استعداد کودکانشان شکوفا شود بنابراین باید از همان سنین پایین برنامه هایی برای شکوفایی استعداد کودک در نظر بگیرند.
مثلا می توانیم به نقش گهواره در تقویت هوش فضایی کودک اشاره کنیم،زمانی که کودک در گهواره قرار میگیرد میتواند دنیای پیرامون خود را از چند زاویه مختلف ببیند و این در تقویت هوش فضایی کودک کاملا موثر است.و یا مادری که با نوزاد خود قبل از زمان تکلم کودک با او زیاد صحبت میکند ،دایره ی واژگان کودک خود را وسعت می بخشد.

حالا بهتر است بدانیم که چرا استعداد یابی کودکمان مهم است .چون استعداد یک غریزه ی ذاتی است و نه اکتسابی ،یعنی از همان زمان کودکی در هر کودک وجود دارد.به این موضوع توجه داشته باشید که هوش هر فرد با استعداد او کاملا فرق دارد مثلا ممکن است دو کودک از ضریب هوشی برابری برخوردار باشند اما استعداد هر کدام کاملا متفاوت باشد.

سن استعدادیابی کودکان

تفاوت استعداد و علاقه

برای اینکه تفاوت بین استعداد و  علاقه را بهتر درک کنید بهتر است یک تعریف مختصر از هر کدام را برایتان بیان کنم :
هر کاری که انسان بهتر و عالی تر انجام دهد یعنی در آن کار استعداد دارد. و هر کاری که برای انجام آن شور و شوق و هیجان زیادی دارد یعنی به آن علاقه دارد.

استعداد زیر شاخه های مختلفی را به خود اختصاص می دهد که یکی از آنها علاقه است . که برای کشف و ارزیابی استعداد باید تمامی زیرشاخه های استعداد را سنجید و با توجه به ترکیبی از تمام آنها استعداد کودک خود را پیدا کرد.

برای رسیدن به موفقیت علاقه فاکتور مهمی است که در شکوفایی استعداد باید حتما در نظر گرفته شود.مثلا ممکن است شخصی در یک امر استعداد بالایی داشته باشد اما هیچ علاقه ای به آن نداشته باشد و یا برعکس شخصی به مهارتی علاقه نشان دهد که هیچ استعدادی در آن ندارد.که در هر دوحالت موفقیت چشمگیری حاصل نخواهد شد پس زمانی که هم علاقه و هم استعداد در یک مهارت باشند موفقیت چشمگیری را شاهد خواهیم بود.

سن استعدادیابی کودکان

تبدیل هوش و استعداد به مهارت (با توجه به سن استعدادیابی کودکان)

بعد از اینکه استعداد کودک خود را شناسایی کردید نوبت به شکوفایی استعداد می رسد که به آن تبدیل هوش به مهارت نیز گفته می شود.باید بدانید که از طریق آموزش نمیتوان باعث پیشرفت استعداد شد بلکه باید استعداد را از طریق آزمون و خطا پرورش داد و باعث رشد استعداد شد .

این مرحله نیاز به صبر و شکیبایی شما دارد چون باید فرصت اشتباه کردن را به کودک خود بدهید.مثلا زمانی که متوجه شدید کودکتان در چه زمینه ای استعداد دارد ، قبل از اینکه او را به کلاس های آموزشی بفرستید باید وسایل مربوطه را برای او تهیه کنید و به او فرصت دهید تا خودش کشف کند و خلاقیتش تقویت شود.

سن استعدادیابی کودکان

رازهای کشف استعداد کودک (باتوجه به سن استعدادیابی کودکان)

اگر کودک پرحرفی دارید 

اگر کودک شیرین زبانی دارید که مدام برای شما حرف میزند و همه چیز را با جزئیات و خیلی دقیق برای شما تعریف میکند.و یا سر بعضی از موضوعات با به کار بردن الفاظ صحیح و بدون اشکال با شما صحبت می کند به گونه ای که شما را قانع می کند .این کودک با استعداد شما حتما در آینده می تواند در مشاغلی مثل وکالت یا روزنامه نگاری و خبر نگاری موفقیت زیادی داشته باشد.

برای اینکه بتوانید این استعداد را در کودکتان پرورش دهید بهترین کار اینست که شنونده ی خوبی باشید و به او بیاموزید که او هم باید شنونده ی خوبی باشد و گاهی باید سکوت کند و به حرف دیگران خوب گوش بدهد.خوب است از او بخواهید برای شما  داستان هایی زیبا بگوید و یا برای دوستانش و یا افراد خانواده نامه بنویسد.کودکتان را در به یک کتابخانه ببرید و کتاب هایی که باعث گسترش دایره ی لغات او می شود برایش تهیه کنید.

سن استعدادیابی کودکان

اگر کودک خیال بافی دارید

اگر کودکی دارید که معمولا در تخیلاتش غرق می شود و با دوست خیالی خود ساعت ها وقت می گذراند و از بازی های خیالی خود لذت می برد.باید بدانید این کودکان ایده پردازان عالی هستند و می توانند برای هر چیزی راه حلی خلاقانه داشته باشند .آنها از وسایل مختلف به روش های متفاوتی استفاده می کنند.

این کودکان قدرت خلاقیت بالایی دارند و شما باید سعی کنید رویاها و تخیلاتشان را در جهت ایده های بزرگ هدایت کنید. با تشویق هایتان خلاقیت کودک را مورد ستایش قرار دهید.با شور و اشتیاق به داستان های خیالی او گوش دهیدو با او همراهی کنید.این افراد در آینده می توانند نویسنده ،فیلم ساز، طراح و یا هنر پیشه های حرفه ای بشوند.

سن استعدادیابی کودکان

اگر کودکی دارید که با علاقه اشیا را طبقه بندی می کند

اگر کودکی دارید که به نظم و ترتیب اسباب بازی هایش توجه ویژه ای دارد مثلا ماشین های اسباب بازی یا عروسک هایش را بر اساس قواعد خاصی مثل شکل ،رنگ یا اندازه در یک خط صاف و مرتب می چیند و نظم خاصی به آنها می دهد و همیشه برای بازی کردن این موضوع برایش اهمیت دارد .این کودک به عنوان یادگیرنده دائمی شنیداری محسوب می شود یعنی یک متفکر بسیار دقیق در جزئیات و منظم و تحلیل گر است.
نظمی که این کودکان در بازی هایشان دارند نشان دهنده ی علائم اولیه استعداد ریاضی و علوم است.شما می توانید برای رشد و پیشرفت استعداد کودک خود به او کمک کنید تا کلکسیونی از انواع سنگها،برگ ها،صدف ها و … درست کنند .بازی هایی که الگویی باشد این کودکان را به وجد می آورد.

سن استعدادیابی کودکان

کودک علاقه مند است تا همه چیز را دستکاری کند

اگر کودکتان دوست دارد ار همه چیز سر در بیاورد و وسایل مختلف را باز میکند تا درون آنها را کشف کند و دوباره آنها را سر هم می کند،او عاشق ساختن برج و ماشین بازی است ، او یک یادگیرنده ی دیداری – فضایی است.این کودکان در آینده می توانند یک مکانیک ماهر ،یک مهندس کاربلد و یا یک معمار خوب شوند و حتی اگر بتوانید استعداد آنها را خوب پرورش دهید بعید نیست که دانشمند یا مخترع موفقی شوند.

برای پرورش استعداد این بچه ها بهتر است از انواع بلوک های خانه سازی استفاده کنید مثل :
آجر خانه سازی کودکان بزرگ
لگو خانه سازی کودکان
بلوک بزرگ خانه سازی
بلوک کلبه بازی
بلوک چین و …

 و آنها را به ساخت کاردستی تشویق کنید که کودک فرصت خلق و نابودی را داشته باشد.آنها را به مراکز بازی ببرید تا از طریق دست ورزی به کشف اشیا بپردازند.

سن استعدادیابی کودکان

کودک حرفه ای در حل کردن پازل

اگر کودکی دارید که به حل پازل های مختلف علاقه مند است و معمولا بدون خطا آنها را حل می کند و برای پازل های سخت تر تلاش می کند و موفق می شود باید بدانید این کودکان به صورا تصویری فکر میکنند.و این دسته از بچه ها نیز از یادگیرنده ی دیداری – فضایی هستند.آنها در آینده مشاغلی مثل باستان شناس،محقق یا کارآگاه می شوند.

برای پرورش استعداد این کودکان انواع پازل ها و بازی های معمایی برای او تهیه کنید و یا اسباب بازی های مرتبط به حل مسئله برایش خریداری کنید.

کودک مسئول

کودکی که همیشه رهبر است ،الگویی برای بقیه است،این کودک عقائد محکمی دارد،این کودکان در آینده در مشاغلی مانند نمایندگی،سیاست،سازماندهی عمومی،تجارت،سیاست موفق می شوند.

برای تقویت استعداد این کودکان به آنها مسئولیت دهید مثلا مرتب کردن اتاقشان و برای مشکلات خانوادگی با آنها مشورت کنید اما به آنها بفهمانید که در مسائل مربوط به بزرگترها تصمیم گیری با شماست.

سن استعدادیابی کودکان

کودک نا آرام و بی قرار

اگرکودکی دارید که دائم در حرکت و جنب و جوش است و لحظه ای آرام و قرار ندارد و همه ی کارهایش را با عجله انجام می دهد این کودک دارای استعداد حسی _ حرکتی است. این کودکان فعالیت هایی که دارای حرکت و عمل باشد را ترجیح می دهند.این کودکان به فعالیت های ورزشی علاقه مند هستند و در آینده به فعالیتهای پر تحرک و فیزیکی روی می آورند.

مهارت تعامل اجتماعی

کودکانی که دوستان زیادی دارند و تعامل اجتماعی خوبی با دیگران برقرار میکنند،آرام و صلح جو هستند و از دعوا پرهیز می کنند.با گیاهان،انسان ها و حیوانات همدردی می کنند،بسیار مهربانند و از هدیه دادن به دیگران لذت می برند.این کودکان در آینده مشاوران قابلی خواهند شد.همچنین در شغل معلمی و مددکاری نیز موفق می شوند.

سن استعدادیابی کودکان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو در سایت

دسته بندی ها

درحال بارگذاری ...
سوالی دارید از ما بپرسید
×
علی (چت از طریق ایتا) Whatsapp chat
علی (چت از طریق واتساپ) Whatsapp chat
2 +
سوالات متداول