فواید جورچین ها بر رشد کودک

فواید جورچین ها بر رشد کودک

انواع جورچین ها

ار آنجایی که جورچین ها برای رشد کودک بسیار سودمند و مفید است ،از همان ابتدای کودکی جورچین های مختلفی برای کودک تهیه می شود. برای آشنایی کودک با جورچین ها ابتدا از جورچین های ساده تر و پین دار یا جور چین های آهنربایی که شکل آنها بسیار ساده است و روی صفحه های مقوایی برش خورده با طراحی مشابه جفت می شوند شروع کنید. مثل جورچین پین دار دست، پا ،جورچین پین دار لباس و …

بعد از اینکه کودک مهارت کافی را در این جورچین های ساده پیدا کرد باید به سراغ جورچین های پیچیده تر بروید مثل جورچین های سلوئیت که در آن کودک باید تصویر را با سایه اش تطبیق دهد .این نوع از جورچین ها باعث افزایش دقت و تمرکز کودک می شود.

بعد از این مراحل ،زمانی که کودک در چیدمان جورچین و پازل حرفه ای شد و از نظر سنی هم بزرگتر شد می توانید از پازل های ظریف و پر قطعه که دارای پیچیدگی های زیادی هستند استفاده کنید،در این گونه پازل ها تصویر کامل شده پازل به عنوان راهنما در اختیار کودک قرار می گیرد و کودک باید با توجه به تصویر کامل شده و در نهایت دقت و حوصله پازل را تکمیل کند.

نوع هر پازل در تقویت بخشی از مهارت های کودک تاثیر گذار است.همچنین پازل با جنس های مختلف باعث می شود تا کودک با لمس آن ها با خواص مواد گوناگون مثل نرمی،زبری،سختی و … آشنا شود.

فواید جورچین ها بر رشد کودک

انواع جورچین ها و پازل ها از نظر جنس

  1. پازل مقوایی
  2. پازل فوم
  3. پازل سه بعدی
  4. پازل چوبی

فواید جورچین ها بر رشد کودک

کودک با چیدن پازل و جورچین های مختلف مهارت هایی را در خو تقویت میکند از جمله :

مهارت‌های بدنی : زمانی که کودک با دستانش پازل را نگه میدارد و با چشمانش به دنبال فضای مناسب برای قطعه ی در دست گرفته می گردد تا قطعه را به درستی قرار دهد باعث تقویت مهارت های بدنی او می شود.

مهارت‌های شناختی: کودک با دقت و تمرکز به حل پیچیدگی های پازل می پردازد و مهارت های شناختی خود را تقویت می کند.

مهارت‌های هیجانی: کودک در حال کامل کردن پازل یاد میگیرد که صبور باشد و کم کم و به تدریج جورچین را کامل کند تا به نتیجه نهایی و دلخواه خود برسد .

این سه مهارتی که گفته شد اصلی ترین مهارت های ساخت پازل بود که برای کمال هر فرد لازم و ضروری است.البته حل کردن جورچین مهارت های مختلف دیگری را نیز در کودک تقویت خواهد کرد مثلا زمانی که کودک با همسالان خود یا اعضای خانواده به حل پازل می پردازد مهارت های اجتماعی خود را نیز ارتقاء می دهد.

فواید جورچین ها بر رشد کودک

مهارت‌های بدنی

  • هماهنگی چشم و دست: کودک با چشمانش جای قطعه را جستجو می کند و  با دستانش آن قطعات را در سر جای خود می چیند و به این ترتیب هماهنگی بین چشم و دست او تقویت می شود .
  • مهارت‌های حرکتی درشت:جورچین های اولیه ای که برای کودک تهیه می کنید از قطعات بزرگتری برخوردارند و مهارت های حرکتی درشت کودک را تقویت می کنند تا برای پازل های سخت تر و مهارت های حرکتی ظریف آماده شوند.
  • مهارت‌های حرکتی ظریف: زمانی که کودک با انگشتانش کار میکند حرکات ظریف خود را تقویت می کند و این امر باعث تقویت دست ورزی و کمک به خط بهتر و تایپ بهتر در آینده او می کند.

فواید جورچین ها بر رشد کودک

مهارت‌های شناختی

  • درک دنیای پیرامون: زمانی که با تهیه و حل جورچین روی دست ورزی کودکان کار می کنید باعث می شوید تا کودک دنیای پیرامون خود را با قدرت دست های توانمندش لمس کند و درک بهتری از دنیای پیرامون خود داشته باشد.
  • شناخت شکل‌ها: جورچین هایی که برای کودکتان تهیه میکنید ممکن است به اشکال مختلف هندسی مثل مربع،مستطیل،مثلث و … طراحی شده باشد و کودک با هر یک آشنا می شود.همچنین کودک ،با استفاده از پازل های مکعبی ، می تواند معنی سطح و حجم و ارتفاع را یاد می گیرد.
  • حافظه: زمانی که کودک قطعه ها را جفت و جور میکند باید آن قطعه ای که در جای نامناسب است و جفت نمیشود را به خاطر بسپارد و سراغ قطعه ی بعدی برود و همین امر حافظه ی او را تقویت میکند.جورچین ها ها باعث تقویت ارتباط بین اجزای مغز  میشوند و  زمینه ایجاد افکار جدید و نوآورانه را در مغز با سرعت بالا افزایش می دهند.
  • حل مسئله: کودک با تفکر و دقت و تمرکز سعی میکند هر قطعه را در جای مناسب خود بگذارد و برای حل مسئله که همان کامل کردن جورچین است تلاش میکند.

فواید جورچین ها بر رشد کودک

مهارت‌های هیجانی

  • تعیین هدف: کودک موقع حل پازل هدفی را دنبال میکند و آن کامل کردن پازل است ،هدف دیگر او پیدا کردن راه حل برای حل جورچین می باشد.
  • صبر: حل کردن پازل و جورچین مستلزم صبر زیاد است ،نمیتوان به سرعت و با چند حرکت ساده همه چیز را تمام کرد بلکه باید به آرامی و صبوری هر قطعه را امتحان کرد تا به قطعه ی درست دست یافت و نتیجه مطلوب را گرفت.و این تمرین خوبی برای صبوری فرزندتان است .
  • اعتماد به نفس : زمانی که جورچین کامل می شود و کودک نتیجه ی نهایی را می بیند از اینکه توانسته به موفقیت برسد و با زحمتی که کشیده به هدف مورد نظرش رسیده است اعتماد به نفس خود را افزایش می دهد.
  • افزایش قدرت تخیل و نوآوری : پاز به کودک کمک می کند تا به راه و روش های مختلف فکر کند و راه حل پیدا کند .کودک با انجام آزمون و خطا راه حل هایی که به ذهنش می رسد را آزمایش میکند تا مکان هر قطعه از جورچین را بیابد.ممکن است کودک در طی همین آزمایشات راه حل هایی به ذهنش برسد که حل پازل را برای خود آسان کند که این اینها زمینه ای برای رشد خلاقیت او می شود.

فواید جورچین ها بر رشد کودک

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم نکات کلیدی مربوط به حل پازل که هر کدام می تواند نقطه ی عطفی در رشد مهارت های کودک باشد مطرح کنیم.به دلیل طولانی نشدن مبحث و اینکه از حوصله ی شما کاربران عزیز خارج نشود سعی کردیم در مورد فواید و نکات مهم جورچین ها به طور خلاصه بیان کنیم .
بنابراین پیشنهاد ما به شما اینست که در کنار سایر اسباب بازی های کودکتان سعی کنید از جورچین ها و پازل های مختلف نیز استفاده کنید و کودک را برای حل آن ها تشویق و یاری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو در سایت

دسته بندی ها

درحال بارگذاری ...
سوالی دارید از ما بپرسید
×
علی (چت از طریق ایتا) Whatsapp chat
علی (چت از طریق واتساپ) Whatsapp chat
2 +
سوالات متداول