آشنایی با ترامپولین کودکان

آشنایی با ترامپولین کودکان

ترامپولین که یک تشک پرش برای انجام بازی های ورزشی و ژیمناستیک قابل استفاده است ،برای اولین بار در سال 1971 ساخته شد و طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده است . در ایران ترامپولین با نام های “ترامپولینگ” “جامپینگ” و یا “بپر بپر” نیز شناخته می شود.

آیا کودک برای پریدن بر روی ترامپولین به تجربه ورزشی نیاز دارد؟

از آنجایی که بچه ها عاشق بازی و بپر بپر هستند ،بازی با ترامپولین به تجربه ی خاصی نیاز ندارد.زمانی که کودک برای اولین بار از ترامپولین استفاده می کند باید ایمنی لازم را رعایت کنید مثلا حتما از ترامپولین حفاظ دار یا ترامپولین دسته دار استفاده کنید. که اگر کودک تعادل خود را از دست داد خطری متوجه او نباشد . برای انجام حرکات نمایشی روی ترامپولین مثل ملق زدن یا حرکات حرفه ای دیگر حتما باید دارای تجربه ورزشی و زیر نظر مربی باشید.

آشنایی با ترامپولین کودکان

آشنایی با ترامپولین کودکان و سن مناسب برای استفاده از ترامپولین

انواع ترامولین با طراحی و ابعاد مختلف برای گروه های سنی گوناگون تولید و ساخته می شود.اما باید توجه داشته باشید کودکان زیر یک سال که نمی توانند به خوبی تعادل خود را حفظ کنند نباید از ترامپولین استفاده کنند.معمولا کودکان بالای یک سال که توانایی راه رفتن را دارند و می توانند تعادل خود را حفظ کنند می توانند از ترامپولین استفاده کنند.در ضمن باید دقت کنید از ترامپولین های کوچک و مناسب برای سن کودکتان استفاده کنید.

آشنایی با ترامپولین کودکان و اینکه ترامپولین با چه اندازه ای مناسب تر است؟

با توجه به تنوع بالای انواع ترامپولین و جامپینگ های موجود در بازار، شاید برای شما این سوال پیش آید که ترامپولین با په اندازه ای برای کودکتان مفید است ؟در پاسخ به این سوال باید بگوییم ابتدا باید سن کودک را در نظر بگیرید و بعد اینکه فضای شما برای سایز ترامپولین مناسب باشد .مثلا اگر کودک زیر 2 سال دارید پیشنهاد می کنیم از ترامپولین های خانگی با قطر کوچک استفاده کنید.اما اگر کودک شما بزرگتر است و یا خود شما نیز می خواهی از جامپینگ استفاده کنید بهتر است قابلیت تحمل وزن جامپینگ را در نظر بگیرید .مشاورین ما در گروه بازرگانی فروشگاه اسباب بازی توی باران باتوجه به فضا ، سن و نیاز شما ؛ بهترین ها را به شما پیشنهاد می دهند .

آشنایی با ترامپولین کودکان

آشنایی با ترامپولین کودکان و قابلیت تحمل وزن ترامپولین

انواع ترامپولین ها قابلیت تحمل وزن متفاوتی دارند. شما با توجه به تعداد نفراتی که می خواهند از جامپینگ استفاده کنند و وزن نفرات ،جامپینگ مناسب را انتخاب کنید.
به طور تقریبی می توان قابلیت تحمل وزن در انواع ترامپولین ها را به این صورت بیان کرد:

  • حداکثر تحمل وزن جامپینگ قطر 90 سانتی متر ،30 کیلوگرم
  • حداکثر تحمل وزن جامپینگ قطر 140 سانتی متر ،45 کیلوگرم
  • حداکثر تحمل وزن جامپینگ قطر 250 سانتی متر ،100 کیلوگرم
  • حداکثر تحمل وزن جامپینگ قطر 350 سانتی متر ،140 کیلوگرم
  • حداکثر تحمل وزن جامپینگ قطر 400 سانتی متر ،190 کیلوگرم

ترامپولین حفاظ دار مناسب تر است یا بی حفاظ ؟

اگر ترامپولین با ابعاد بزرگ را برای کودک خود انتخاب می کنید بهتر است حفاظ دار باشد .چون حفاظ جامپینگ باعث می شود از پرت شدن ناگهانی کودک جلوگبری کند و کودک ایمنی بیشتری داشته باشد.مخصوصا اگر کودکی کم تجربه و با سن کم باشد ترامپولین دارای حفاظ برای او خیلی بهتر است.

آیا ترامپولین ها قابلیت جا به جایی دارند؟

اکثر ترامپولین ها و جامپینگ های موجود در بازار قابلیت تا شدن و جمع شدن را دارند.اگر بخواهید برای مدت زمان کوتاهی ترامپولین را کنار بگذارید و بعدا دوباره از آن استفاده کنید می توانید از ترامپولین تاشو استفاده کنید که قابلیت حمل و جابه جایی آسانی دارد.اما اگر می خواهید به طور کامل جامپینگ را جمع کنید بهتر است تمامی قطعات آنرا جدا کنید تا فضای زیادی اشغال نکند. برای باز کردن پیچ های ترامپولین از دریل استفاده کنید تا زمان کمتری بگیرد و راحت تر باشد .هر کدام از ترامپولین ها با توجه به ابعادشان وزن متفاوتی دارند که به طور تقریبی می توان به این صورت بیان کرد :

  • ترامپولین 90 سانتی متر 7 کیلوگرم
  • ترامپولین 140 سانتی متر 13 کیلوگرم
  • ترامپولین 250 سانتی متر 35 کیلوگرم
  • ترامپولین  300 سانتی متر 45 کیلوگرم
  • ترامپولین 400 سانتی متر 55 کیلوگرم

آشنایی با ترامپولین کودکان

ارتفاع مناسب برای نصب در منزل

ترامپولین های حفاظ دار به دلیل داشتن حفاظ دارای ارتفاع هستند .همچنین به دلیل قدرت پرتاب زیادب که دارند باید برای پرش کودک و ایمنی او ارتفاع مناسب و استانداردی را در نظر گرفت که به این ارتفاع، سقف ایمن پرش یا ارتفاع ایمن می گویند .ترامپولین های حفاظ دار معموا قطری بیش از یک متر دارند و در بین کودکان از محبوبیت خاصی برخوردارند.هر چه قطر ترامپولین بیشتر شود قدرت پرتاب آن بیشتر می شود و ارتفاع ایمن بیشتری را به خود اختصاص می دهد. تا جایی که از بعضی از ترامپولین ها فقط در فضای باز و بدون سقف می توان استفاده کرد .
ترامپولین فضای باز حفاظ دار موجود در سایت توی باران که دارای قطر 430 سانتی متر و با قابلیت تحمل وزن 250 کیلوگرم بسیار مهیج و دوست داشتنی و مناسب برای فضاهای باز مثل باغ ،حیاط ، ویلا و … می باشد.

به طر کلی می توان سقف ایمن پرش را برای ترامپولین ها به قطر های مختلف به این صورت دسته بندی کرد :

  •  ترامپولین قطر 140 سانتی متر سقف ایمن پرش 250 سانتی متر
  •  ترامپولین قطر 250 سانتی متر سقف ایمن پرش 300 سانتی متر
  •  ترامپولین قطر 300  سانتی متر سقف ایمن پرش 330 سانتی متر
  •  ترامپولین قطر 400  سانتی متر سقف ایمن پرش 360 سانتی متر

توجه کنید که ارتفاع ایمن از کف زمین حساب می شود یعنی : مثلا اگر سقف ایمن پرش برای جامپینگ شما 250 سانتی متر است باید فاصله کف زمین تا سقف حداقل 250 سانتی متر باشد.

آشنایی با ترامپولین کودکان

نحوه ی نصب ترامپولین

قبل از نصب ترامپولین باید فضای مناسبی برای ترامپولین خود با توجه به ابعاد آن در نظر بگیرید.حداقل ارتفاع در نظر گرفته شده برای بازی با ترامپولین های خانگی 1 متر می باشد ، که بسته به قطر جامپینگ تغییر می کند و بیشتر می شود.
وسیله های مورد نیاز برای نصب ترامپولین داخل بسته بندی آن قرار دارد و شما با در دست داشتن یک پیچ گوشتی و آچار مناسب به راحتی می توانید جامپینگ خود را سر هم کنید .

وسایل مورد نیاز برای نصب ترامپولین شامل :کاور محافظ، فنر ، پایه های حفاظ توری،پایه های ترامپولین ،کفی جامپینگ،بسته های پیچ و مهره ،حفاظ جامپینگ و … می باشد که در بسته بندی ترامپولین قرار دارد.

مراحل نصب:

مرحله 1: نصب قاب ترامپولین

میله های منحنی شکل که قاب اطراف ترامپولین را تشکیل می دهند داخل یکدیگر قرار دهید و خوب محکمشان کنید تا به صورت یک دایره روی زمین به وجود آید.
سپس پایه های ترامپولین را در جای خود روی فریم دایره ای قرار دهید و محکم در جای خود چفت کنید .حالا شما یک فریم دایره ای شکل با پایه های فلزی مانند یک میز روی زمین دارید.پایه ها را روی زمین فشار دهید تا از لق نخوردن آن مطمئن شوید.

بعد ازین که فریم و پایه ها را محکم کردید وقت آن رسیده که با پیچ و مهره ها آن ها را ببندید .

مرحله 2: نصب کفی

برای نصب کفی ابتدا باید فنر ها را نصب کنید .برای نصب فنر ها به کمک یک نفر دیگر احتیاج دارید تا کار راحت تر انجام شود.کفی ترامپولین را روی زمین پهن کنید و قلاب ها را دقیقا روبروی حلقه های فریم قرار دهید .

فنرها را به قلاب ها وصل کنید و قلاب ها را به حلقه های فلزی فریم ،برای اینکار به قلاب کش نیاز دارید که داخل جعبه موجود است . برای اینکه در پایان کار دچار مشکل نشوید بهتر است یک نفر در یک سمت جامپینگ و نفر دیگر در سمت دیگر شروع به نصب فنرها کنید.

حالا وقت نصب کاور محافظ رسیده ، این کاور روی فنر ها رو می پوشاند و مانع از برخورد کودک به فنر ها می شود.برای بالا بودن ایمنی کار باید این کار را با دقت بالایی انجام دهید و به گونه ای باشد که فنر ها کاملا در زیر کاور قرار بگیرد .برای محکم شدن کاور روی فنر ها قلاب کاور را به قلاب های کفی ترامپولین وصل کنید.

مرحله آخر : نصب توری محافظ ترامپولین

میله های دیواره حفاظ جامپینگ را در جای خود یعنی کنار پایه ها قرار دهید و با پیچ آنها را محکم کنید.توپ های پلاستیکی که در جعبه موجود است را بر روی سری میله ها قرار دهید .توری محافظ را با توجه به راهنمای کاتالوگ از ترامپولین رد کنید .توری را از پشت کاور رد کنید و سپس قلاب ها را به قلاب های کفی متصل کنید.

برخی از فواید ترامپولین برای کودکان :

  • افزایش مهارت های حرکتی
  • افزایش اکسیژن رسانی به بافت‌های بدن
  • تقویت حفظ تعادل
  • تقویت سیستم قلب و عروق کودکان
  • تقویت ماهیچه‌ ها
  • کاهش استرس
  • ایجاد شادی و نشاط

برای اطلاع از دیگر فواید ترامپولین بر سلامتی کودکان می توانید به مقاله فواید ترامپولین برای کودکان مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو در سایت

دسته بندی ها

درحال بارگذاری ...
سوالی دارید از ما بپرسید
×
علی (چت از طریق ایتا) Whatsapp chat
علی (چت از طریق واتساپ) Whatsapp chat
2 +
سوالات متداول