سرسره بازی کودکان

سرسره بازی کودکان

سرسره چیست و از چه اجزایی تشکیل شده است؟

سرسره ها جزئی از بازی های قدیمی و نوستالژی محسوب می شوند که بچه ها از بازی با آنها لذت می برند.ساده ترین شکل سرسره از یک پلکان نردبانی و محافظ مخصوص و یک سطح شیبدار برای سر خوردن کودکان تشکلیل شده است.پله ها به صورت عمود بر زمین و گاها با شیبی کم برای راحتی بالا رفتن قرار گرفته اند.بالاترین نقطه ی نردبان از یک طرف به سطح شیب دار یا همان سر خور سرسره متصل است که امتداد این سطح تا زمین می باشد.

انواع سرسره

سرسره ها در نوع قدیمی خود تنوع چندانی نداشته و نهایت خلاقیت در نوع سرسره های قدیمی در تشکیل موج روی سطح شیب دار و یا پیچ دادن به این سطح خلاصه می شده است .اما در انواع سرسره های امروزی تنوع بیشتری در رنگ و ساختار و جنس و … انواع سرسره ها دیده می شود.سرسره های امروزی زیبا تر و در عین حال ایمن تر از انواع قدیمی آن است.انواع قدیمی سرسره ها فلزی و پر خطر بودند ولی اکنون بیشتر سرسره ها از پلاستیک  مرغوب و یا پلی اتیلن در رنگ های زیبا و یا سرسره های بادی با تنوع بالا ساخته می شود.
علاوه بر همه ی اینها به دلیل وسعت آپارتمان نشینی و تغییر سبک زندگی مردم انواع سرسره های خانگی با ابعاد کوچک و ارتفاع کم نیز تولید و عرضه میشوند.

سرسره بازی کودکان

سرسره پلی اتیلن

سرسره پارکی پلی اتیلنی ، تاب و سرسره خوک ،سرسره خرگوش ،سرسره خرسی،سرسره موزی،سرسره طرح دلفین،سرسره طرح اسب و …

سرسره پلاستیک

سرسره سارینا،سرسره طرح ساحل،سرسره باران،سرسره سورنا و …

سرسره بادی

سرسره بادی طرح مینیون ،سرسره بادی طرح انگری برد،سرسره بادی طرح کیتی ،سرسره بادی طرح مک کوئین ،سرسره بادی باب اسفنجی و …

سرسره خانگی

سرسره سه حالته،سرسره سورنا،سرسره سارینا،سرسره باران و …

فواید سرسره بازی کودکان

سرسره بازی یکی از انواع بازی های محبوب در بین کودکان و بزرگسالان است.به دلیل هیجانی که در سرخوردن از سطح سرخور وجود دارد این بازی بسیار مفرح و لذت بخش است.یکی از فواید مهم سرسره برای کودکان تقویت مهارت های حرکتی و فیزیکی آنها می باشد.زمانی که کودک با اشتیاق از پلکان بالا می رود تا خود را به سطح سرخور برساند و با ذوق از سطح شیب دار پایین می آید و این امر مدام تکرار می شود، همین ها تمرینی برای حفظ تعادل ،تقویت عضلات کودک و ورزشی سالم برای سلامت جسم و روح او به حساب می آید.

چه بسا اگر سرسره بازی در مکان های عمومی مثل پارک ها و بوستان ها یا خانه های بازی و مهدکودک ها باشد زمینه را برای انجام بازی گروهی فراهم می کند و باعث تقویت روابط اجتماعی کودک و همچنین آموزش و یادگیری نظم و رعایت نوبت نیز می شود.

سرسره بازی کودکان

نقش سرسره در رشد کودک 

زمانی که کودک سعی در بالا رفتن از پله ها را دارد باید برای هماهنگی حرکات دست و پای خود تلاش کند تا از طرفین به پایین نیفتد، او باید نرده های محافظ را محکم نگه دارد و با اقتدار به سمت بالا حرکت کند،این اوامر به جهت یابی کودک کمک میکند و در مراحل بعدی رشد در درک جهت نوشتن کلمات از سمت راست و اعداد از سمت چپ موثر است.

سرسره بازی کودکان و کمک به آگاهی و شناخت محیط اطراف

با توجه به آنچه از فواید و حرکات کودک در حین سرسره بازی گفته شد ،کودک می تواند درک درستی از خود و فضای پیرامون خود پیدا کند، او در حال سرسره بازی علاوه بر تلاش برای حفظ تعادل ،فضاها را برای خود تخمین میزند مثلا اینکه چقدر مانده تا به پایین سرخور برسد،یا زمانی که از سرسره ی پیچ پایین می آید با این چاش مواجه است که آیا پیچ دیگری هم در راه است ؟

همین آگاهی از فضا و تخمین زدن چالش های مختلف ذهنی می تواند در مراحل بعدی رشد کودک در مواردی مثل درک ریاضی ،نوشتن حروف بین خطوط و مسائلی از این قبیل به او کمک کند.

سرسره بازی کودکان

اهمیت سرسره های خانگی

بازی کردن کار بچه هاست و آنها برای شناخت دنیای اطراف خود نیاز به بازی دارند ،اما آیا همیشه شرایط برای بردن کودکان به محیط های بازی و پارک ها وجود دارد؟
با توجه به مشغله های زیاد والدین در دنیای مدرن امروزی شاید والدین گاهی نتوانند برای کارهای شخص خود هم وقت بگذارند و با کمبود وقت مواجه می شوند پس چطور کودکان را برای تفریح و بازی به محیط های باز و پارک هاببرند؟

برای اینکه بتوان این مشکل را حل کرد و برای مدیریت بهتر زمان بهتر است وسایل بازی پارک را به داخل منزل خود بیاورید و پارکی کوچک در منزل خود برای کودکتان بسازید.سرسره های پلاستیک خانگی که بسیار محکم و مقاوم هستند و با وجود لبه های گرد برای کودک بسیار ایمن و بی خطر می باشند انتخاب خوبی برای کودک شماست.

با وجود پارک های زیاد در سطح شهر بسیاری از پارک ها هستند که از نظر ایمنی وسایل بازی مناسب نیستند و استاندارد لازم را ندارند،بنابراین بعضی از والدین تمایلی به بردن کودک به پارک ها ندارند و صلاح و ایمنی کودک خود را در بازی در منزل می دانند.

سرسره بازی کودکان

مضرات سرسره بازی

حتما به عنوان والدینی دلسوز دوست دارید بدانید سرسره بازی برای کودکتان ضرری هم دارد ؟خوب است بدانید در مورد مضرات سرسره بازی تا به حال گزارشی نوشته نشده است .اما تنها چیزی که باید به آن توجه داشته باشید ایمنی سرسره و مراقبت از کودک در حین سرسره بازی است.
همچنین توصیه های زیادی در مورد سرسره های آبی وجود دارد که باید از ایمنی کاملی برخردار باشند .مثلا هنگام سرخوردن حتما باید از تشکچه ها و تیوپ مخصوص سرسره استفاده کنند.شرایط سنی و وزن افراد نیز در این نوع سرسره ها باید مورد توجه قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو در سایت

دسته بندی ها

درحال بارگذاری ...
سوالی دارید از ما بپرسید
×
علی (چت از طریق ایتا) Whatsapp chat
علی (چت از طریق واتساپ) Whatsapp chat
2 +
سوالات متداول