مهد کودک

آسیب های مهد کودک برای کودکان 

حتما شما هم به عنوان والدی دلسوز یا تاسیس کننده مهد کودک این مقاله را انتخاب کرده اید تا بتوانید آسیب های مهد کودک برای کودکان را شناسایی کنید و آنها را به حداقل برسانید.پس در ادامه با ما همراه باشید .
البته ما در مقالات دیگری که منتشر کرده ایم از فواید و نکات مثبت مهد کودک ها نیز به طور کامل توضیح داده ایم. که پیشنهاد می کنیم این مقالات را نیز مطالعه کنید :
نقش مهد کودک در تربیت کودکان ، هزینه راه اندازی مهد کودک ، بازی کودکان با تاب و سرسره و …

آسیب های مهد کودک برای کودکان

۱. تقلید از رفتارهای نامناسب کودکان دیگر

کودکان همواره تحت تاثیر رفتار دوستان و هم سن و سالان خود قرار می‌گیرند و رفتار آن‌ها را تقلید می‌کنند. کودکانی که دارای رفتار های بیش فعالی، پرخاشگری و لجبازی باشند می‌تواند تاثیرات منفی روی سایر بچه‌ها بگذارد. بنابراین وجود یک مربی باتجربه و دلسوز اهمیت زیادی پیدا می کند که می تواند با دقت روی رفتار بچه ها متوجه وجود این اختلالات در کودک شود،و برای پیشگیری از تاثیر رفتارش بر سایر کودکان اقدام کند و موضوع را با خانواده‌ی او در میان بگذارد و از آن‌ها بخواهد تا با مراجعه به مشاوره و روانشناس این مشکلات را برطرف کنند.

۲. مربیان نامناسب

وجود مربی با تخصص و با تجربه نکته ی خیلی مهمی است که باید آنرا در نظر داشت.متاسفانه بعضی از مهد کودک ها فقط وظیفه ی نگهداری کودک را به عهده دارند در صورتی که کار با کودکان نیاز به حرفه و تخصص دارد که هر کسی از عهده ی این کار بر نمی آید.مربیان مهد نه تنها باید دانش کافی در زمینه ی رفتار مناسب و صحیح با کودکان را داشته باشد،بلکه باید روحیات سازگاری با کودک و محیط مهد کودک نیز داشته باشد .

آسیب های مهد کودک برای کودکان

۳. ترس و اضطراب

معمولا کودکان وقتی در محیطی نا آشنا قرار میگیرند ترس و اضطراب به سراغشان می آید.مخصوصا اینکه باید دوری از مادر و افراد خانواده را نیز تحمل کنند به این اضطراب می افزاید.کودک باید در محیط مهد احساس امنیت داشته باشد وگرنه ممکن است دچار مشکلاتی از قبیل :بی خوابی ،ترس از جدایی،لکنت زبان و … شود.
والدین نباید به هیچ عنوان با زور و اجبار در حالیکه کودک گریان و پریشان است او را رها کنند و کودک را در مهد به مربی بسپارند بلکه باید در روزهای اول که کودک را به مهد می برند با کودک همراه شوند تا کودک با محیط آشنا شود و ترسش از محیط کم شود و با محیط و مربی انس بگیرد .با این کار می توانید از ترس و اضطراب کودک کم کنید.

۴. رفتار نامناسب مربیان

رفتار مربیان در ایجاد انگیزه برای کودکان بسیار مهم است .شاید کودک در روزهای اولیه مهد تمایل زیادی به یادگیری و انجام فعالیت ها نشان ندهد، با روبرو شدن با این شرایط مربی باید با صبر و حوصله با کودک رفتار کند و با تشویق کردن کودک به او انگیزه دهد تا در فعالیت ها شرکت کند و تمایل به یادگیری را در او افزایش دهد.
اما اگر مربی رفتار صحیح را بلد نباشد و رفتاری نامناسب با کودک داشته باشد نه تنها در کودک انگیزه ای ایجاد نمیشود بلکه ممکن است کودک از رفتن به مهد کودک زده شود و دیگر تمایلی به رفتن به مهد نداشته باشد.

آسیب های مهد کودک برای کودکان

۵. برنامه آموزشی یکسان برای همه کودکان

کودکان دارای استعدادهای یکسانی نیستند و ممکن است هر کدام در زمینه ای خاص موفق تر عمل کنند .بعضی از کودکان در زمینه ی نقاشی و کارهای هنری بهتر عمل می کنند و بعضی در زمینه ی ورزشی بهترند .اما در مهد کودک به استعداد کودکان توجهی نمیشود و همه ی کودکان باید از یک برنامه ی آموزشی یکسان پیروی کنند.

۶. تعامل ضعیف خانواده‌ها با مهدها

ممکن است والدین به دلیل مشغله ی کاری زیادی که دارند نتوانند تعامل خوبی با مربی مهد داشته باشند .در صورتیکه باید این مساله را جدی بگیرند و مرتب با مربی مهد کودک در ارتباط باشند تا اگر کودک مشکلات رفتاری و یا مشکلات یادگیری داشته باشد در جریان قرار بگیرید.

۷. از بین بردن خلاقیت کودکان

در بازی های گروهی باید خلاقیت کودکان را نیز در نظر گرفت و بعضی از بازی ها را به عهده ی خود بچه ها گذاشت.اما در بسیاری از مهد کودک ها این اختیار از کودکان گرفته می شود و فقط بازی هایی که مربی آموزش می دهد با رعایت قوانین بازی انجام میگیرد.هر چند انجام این نوع بازی ها نیز مفید است اما نباید مانع از خلاقیت کودک شود .

8. محیط مهدکودک برای کودکان زیر سه سال مناسب نیست

از آنجایی که کودکان زیر سه سال برای شناخت محیط اطراف خود ، وسایل را داخل دهانشان می برند و به همه چیز دست میزنند، بنابراین باید محیطی که برای نگهداری این کودکان در نظر گرفته می شود کاملا تمیز و ایمن و فاقد وسایل ریز و خطرناک باشد تا کودک بتواند به راحتی بازی کند.اما محیط مهد کودک این ویژگی ها را ندارد و برای کودکان زیر 3 سال ایمن و مناسب نمی باشد.همچنین ممکن است به خاطر محدودیت های موجود در مهد کودک کلافه شود و شروع به بهانه گیری کند .

آسیب های مهد کودک برای کودکان

9. شیوع بیماری ها

معمولا کودکانی که به مهد کودک سپرده می شوند نسبت به سایر کودکان که در خانه و در کنار خانواده هستند بیشتر بیمار می شوند. چون کودکان در مهد کودک مدت زمان طولانی در نار هم هستند و در هنگام بازی و تغذیه با هم در تعاملند از این رو اگر کودکی در بین کودکان باشد که بیماری واگیر داری مثل سرماخوردگی ،آنفولانزا و … داشته باشد به سرعت به کودکان دیگر منتقل می کند.والدین باید دقت داشته باشند که از فرستادن کودک بیمار خود به مهد خودداری کنند.

۳. تجاری شدن مهدکودک ها

امروزه بسیاری از مهد کودک ها برای منافع هر چه بیشتر خودشان آموزش های زیادی مثل ،زبان،موسیقی،ژیمناستیک و … را نیز به خدمات مهد کودک خود اضافه کرده اند که با توجه به آنها هزینه های زیادی را نیز هنگام ثبت نام دریافت میکنند. شما والدین باید دقت داشته باشید که آموزش های کودکتان باید با استعداد های او همخوانی داشته باشد و برنامه های آموزشی نباید بیش ار اندازه باشد که کودک را زده کند، بلکه کودکان پیش از دبستان باید بیشتر زمان خود را به بازی و تفریح سپری کنند.

آسیب های مهد کودک برای کودکان

با مراجعه به سایت فروشگاه اسباب بازی توی باران (toybaran.ir) می توانید وسایل و تجهیزات مورد نیاز مهد کودک را مشاهده و تهیه فرمایید.
استخر توپ فومی کودک ،تاب ایستاده طرح سنجاب ،میز مستطیلی پلی اتیلن ،قطار فومی کودک ،تاب و سرسره خرسی و انواع دیگر محصولات در سایت موجود می باشد که با کلیک اینجا می توانید تمام آنها را با مشخصات و قیمت و تخفیفات مشاهده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو در سایت

دسته بندی ها

درحال بارگذاری ...
سوالی دارید از ما بپرسید
×
علی (چت از طریق ایتا) Whatsapp chat
علی (چت از طریق واتساپ) Whatsapp chat
2 +
سوالات متداول