تفاوت خانه بازی و مهد کودک

تفاوت خانه بازی و مهد کودک

برای رسیدن به جواب این سوال که خانه بازی و مهد کودک با هم چه تفاوتی دارند بهتر است ابتدا یک تعریف مختصر از هر کدام از آنها داشته باشیم .

خانه بازی چیست؟

خانه بازی یک مرکز نگهداری کودک به صورت موقت است که نام های دیگری مثل خانه اسباب بازی یا خانه کودک نیز به آن گفته می شود.معمولا خانه بازی شامل یک محوطه بازی با امکانات مختلف است .که این امکانات شامل انواع تجهیزات بازی مثل انواع تاب و سرسره،ترامپولین،پلی گراند با طراحی های مختلف و … می باشد.
مدت زمانی که شما کودکتان را به خانه بازی می سپارید مربی های دلسوز و مهربان از کودکان شما مراقبت می کنند.وجود وسایل و تجهیزات زیاد و متنوع ،خانه بازی را برای کودکان جذاب و دوست داشتنی می کند.

در واقع خانه بازی یک مکان امن برای کودکان شماست که شما با خیال راحت کودکتان را به آنجا می سپارید و ساعت ها به کارهای شخصی،خرید یا تفریح خود می پردازید و کودک نیز از تفریح و بازی در مکانی مانند شهر بازی لذت می برد .
امروزه که زندگی شهر نشینی به سمت آپارتمان نشینی پیش رفته و خانه ها دارای فضای کوچکی هستند و شرایط برای بازی های حرکتی کودکان بسیار سخت شده است نیاز به خانه های بازی بیشتر احساس می شود.

تفاوت خانه بازی و مهد کودک

مهد کودک چیست؟

مهد کودک نیز مانند خانه بازی یک محیط زیبا و جذاب برای نگهداری کودکان است اما در مهد کودک به آموزش کودکان نیز اهمیت داده می شود و کودکان زمان زیادی را در مهد می گذرانند.امروزه به دلیل شاغل بودن اکثریت والدین،کودکان بیشتری وقت خود را در مهد می گذرانند .همچنین با توجه به اینکه کودکان از آموزش و یادگیری عقب نمانند و برای مدرسه آمادگی پیدا کنند باید همزمانی که کودک در مهد نگهداری می شود به آموزش او نیز اهمیت داد.

در مهد کودک کودکان دارای برنامه های منظم غذایی ،آموزشی ،بازی،کتاب خوانی،قصه گویی و …هستند.کودکان در مهد آداب غذا خوردن،خوب صحبت کردن ،نحوه برخورد با دیگر کودکان،احترام گذاشتن و … را نیز می آموزند.

تفاوت خانه بازی و مهد کودک

تفاوت خانه بازی و مهدکودک چیست ؟

با توجه به توضیحاتی که در بالا گفته شد می توانید به راحتی تفاوت خانه بازی و مهد کودک را مشاهده می کنید.

  • همانطور که گفته شد یکی از تفاوت های مشهود ساعت حضور کودکان در مهد و خانه بازی است که مدت زمانی که کودک در مهد می ماند خیلی بیشتر از خانه بازی است .کودکان در خانه بازی به صورت موقت و ساعتی نگهداری می شوند اما می توان گفت نگهداری کودکان در مهد کودک دائمی و هر روزه است .
  • برای دومین تفاوت خانه بازی و مهد کودک می توان به آموزش کودکان اشاره کرد،کودکان در خانه بازی وقت خود را به بازی می گذرانند اما در مهد کودک علاوه بر بازی آموزش های مختلفی نیز در ساعات مختلف روز به کودک داده می شود.
  • مورد بعدی که می توان برای تفاوت خانه بازی و مهد کودک بیان کرد وسایل و تجهیزات موجود در خانه بازی است بسیار بیشتر و کامل تر از مهد کودک می باشد.در مهد کودک وسایل محدودی برای بازی وجود دارد اما خانه بازی دنیایی از بازی های مختلف وجود دارد که کودک را به خود جذب می کند.
  • تفاوت دیگر در تاسیس این مکان ها می باشد،تاسیس خانه بازی مراحل ساده و راحتی دارد اما مهد کودک ها بنا به مسئولیت بیشتری که دارند مراحل تاسیس پیچیده تری را نیز باید پشت سر بگذارند.

در واقع خانه بازی و مهد کودک را باید دو مکان کاملا متفاوت دانست و نمیتوان آنها را با هم یکسان کرد .خانه بازی های معتبر از لحاظ ایمنی دارای امنیت بالایی هستند و استاندارد های مربوط به خود را رعایت می کنند.

تفاوت خانه بازی و مهد کودک

چرا خانه بازی ؟

کودکان همیشه عاشق بازی و سرگرمی هستند و برای آنها فرقی نمیکند در چه فصلی از سال باشند یا هوا ابری ، بارانی یا آفتابی باشند .آنها فقط دوست دارند بازی کنند و لذت ببرند. درک اینکه والدین وقت ندارند یا مشکلات و گرفتاری های زیادی دارند برای کودکان سخت است ،آنها فقط دوست دارند مشغول بازی با همسالان خود باشند.

در واقع بازی غذای روح کودک است و همانطور که به غذای جسم آنها اهمیت می دهیم باید به غذای روحشان نیز اهمیت دهیم و موقعیت های مختلفی را برای بازی آنها فراهم کنیم .کودکان با بازی رشد می کنند ، مهارت های مختلف را یاد می گیرند، روابط اجتماعی خود را افزایش می دهند و با فعالیت های حرکتی مختلف ماهیچه های خود را تقویت می کنند.

معمولا والدین برای بازی های مختلف و تخلیه انرژی کودک خود او را به پارک هایی که در سطح شهر وجود دارد می برند،اما گاهی در فصلی از سال هستیم که شاید به دلیل بارندگی ،سرما ، بارش برف و یا مشکلات دیگر مثل آلودگی هوا،شلوغی و … نتوانیم کودک را به پارک ببریم، در اینجاست که وجود خانه بازی اهمیت پیدا می کند و می توانیم کودک را به یکی از خانه های بازی معتبر و استاندارد شهر محل سکونت خود برده و کودک را خوشحال کنیم .

خانه‌های بازی همیشه از پارک و مهدکودک برای کودکان جذاب تر هستند،چون امکانات بازی بیشتری برای کودک وجود دارد و کودک برای انتخاب بازی خود آزاد است که باعث افزایش استقلال و اعتماد به نفس کودک نیز می شود.

تفاوت خانه بازی و مهد کودک

ویژگی های یک خانه بازی ایمن و استاندارد

  • وسایل و تجهیزات استاندارد و ایمن

    استفاد از وسایل استاندارد از نکات مهمی است که حتما باید به آن توجه داشت .همچنین باید دقت داشته باشید وسایل فاقد لبه های نوک تیز و برنده باشد .چون ممکن است به کودکان در حین بازی آسیب وارد شود.

  • آموزش نحوه بازی به کودکان
    زمانی که کودکان نحوه ی بازی با وسایل و تجهیزات را یاد بگیرند و درست از آنها استفاده کنند احتمال صدمه دیدن خیلی کمتر خواهد شد.
  • نظارت و رسیدگی بزرگسالان
    بهتر است تا زمانی که کودکان نحوه ی استفاده درست از وسایل را یاد میگیرند بزرگتر ها در کنار آنها باشند و به بازی نظارت داشته باشند مخصوصا کودکان کوچکتری که ممکن است برای حفظ تعادل در وسایل بازی به سختی عمل کنند.حتی اگر مشکلی برای کودکی پیش بیاید با وجود بزرگتر ها می توان در صورت نیاز به کودک کمک کرد و هماهنگی های لازم را انجام داد.
  • استفاده از دیوار پوش و کفپوش مناسب زمین بازی
    یکی از عوامل مهمی که می تواند در ایمنی زمین بازی کودکان مهم باشد و حتی در صورت بروز حادثه از شدت آسیب احتمالی خودداری کند استفاده از کفپوش های مناسب است.این کفپوش ها باید به قدر کافی نرم و ضخیم باشد تا هنگام بروز حوادث و یا افتادن کودکان صدمه ای به آنها وارد نشود.
    کفپوش های مناسب برای خانه بازی مثل کفپوش گرانولی ،تاتامی 20 میل سه بعدی،تاتامی کفپوش 10 میل سه بعدی و … را می توانید در سایت توی باران خریداری کنید.
    دقت داشته باشید که استفاده از چمن ،خاک ،بتن یا اسفالت می تواند سلامت و ایمنی کودکان را به خطر بیاندازد.
  • استفاده از حفاظ و نرده های ایمن
    اگر محیط خانه بازی یا مهد کودک شما دارای پله یا ارتفاع است حتما از نرده ها و حفاظ ایمنی استفاده کنید تا از سقوط کودکان جلوگیری شود.

خصوصیات خانه بازی شامل موارد زیر می‌شود:

۱- ابعاد مناسب: خانه بازی باید ابعاد مناسب و کافی داشته باشد تا فضای کافی برای بازی کودکان در آن فراهم شود.

۲- امنیت: خانه بازی باید به گونه‌ای طراحی شده باشد که امنیت کودکان را تضمین کند و از وقوع حوادث جلوگیری کند. به عنوان مثال، باید دارای پوشش‌های نرم و ضخامت مناسب بر روی سطح‌های سخت و تیز باشد.

۳- رنگ‌آمیزی جذاب: خانه بازی باید به گونه‌ای رنگ‌آمیزی شده باشد که جذاب و جالب برای کودکان باشد.

۴- تجهیزات مناسب: خانه بازی باید دارای تجهیزات مناسب و متناسب با سن کودکان باشد. به عنوان مثال، دارای صندلی‌ها، مسیر پلکان، لغزش‌ها، تونل‌ها و…

۵- تهویه مناسب: خانه بازی باید دارای تهویه مناسب باشد تا هوای داخل آن تمیز و خنک باشد.

تفاوت خانه بازی و مهد کودک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو در سایت

دسته بندی ها

درحال بارگذاری ...
سوالی دارید از ما بپرسید
×
علی (چت از طریق ایتا) Whatsapp chat
علی (چت از طریق واتساپ) Whatsapp chat
2 +
سوالات متداول